Gå til innhold

Greit med et glass vin!?

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir veldig provosert. Søsteren min sier det er helt greit å ta seg et glass vin når man er gravid! Ble målløs når hun sa det, og lurte på om hun tullet. Men neida hun var seriøs, hun så ikke noe galt i det. Jeg prøvde å forklare at det er jo skadelig for barnet, men tydeligvis så gikk det bra med små mengder ! Jeg ble ganske så provosert, å tenker ikke å drikke noe alkohol når jeg går gravid. Men så kom jeg til å tenke på om det kanskje er flere som tenker som min søster ? Litt interessant å se hvor forskjellig man kan tenke over ting :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144252322-greit-med-et-glass-vin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som er av den oppfatningen. Jeg tenker at man i første trimester uansett bør være ekstra forsiktig, så da kan man godt være foruten. Har ikke tenkt å drikke noe selv, men kjenner mange som har unnet seg et halvt glass til spesielle anledninger, og barnet har ikke tatt noe skade av det. Både mamma og mormor har snakket om at det kan jeg jo gjøre. Grunnen til at jeg vil holde meg helt unna selv er egentlig at jeg ikke ser noe poeng i å drikke et halvt glass. Ja, jeg er glad i vin, men jeg er nok mer glad i tre glass enn i et halvt, så da holder jeg meg heller unna. Og lukter litt på vinen når det drikkes rundt meg :-)

Drikker ikke en dråpe alkohol så lenge jeg er gravid jeg nei. Tenk om den lille hadde slette med syn, hørsel eller noe, og mor måtte lever med at det kanskje var pga det ene vinglasset. Så her er det helt alkoholfritt 😊

Ikke første trimester nei, og var fullstendig avholdende med mine første, men har kollegaer og andre bekjente som tar et glass nå og da. Så hvis det er en spesiell anledning kan jeg godt ta en slurk vin eller et glass øl i 6.-7.-8.-9. måned. (og jeg har ingen planer om noe slikt, det blir kanskje 1-2 ganger)

Annonse

Ærlig talt, når man drikker et halvt glass er det IKKE det samme som å gi et halvt glass til et barn. Man fordeler alkoholen på hele den voksne kroppen i tillegg. Hvor mye promille får man av et halv glass? 0,01 eller noe? Vet ikke jeg, altså, men det er ekstremt lite. Det er uansett ikke samme sak som å gi et halvt glass til en baby.

Barnet vil få samme promille som moren. Kan ikke forstå at noen tør å gamble på at det går bra. Er en grunn til at anbefalingene er nulltoleranse. Jeg mener det er omsorgssvikt å drikke alkohol i svangerskapet.

Helt enig!

Også aner ikke de lærde hvor grensen går heller for hvilke mengder som ikke er skadelig fordi det er individuellt så hvorfor ta den sjansen???

Mener forøvrig det samme om folk som røyker/snuser i svangerskapet! Det er det verste jeg ser :s

For meg så blir det å drikke selv når man er gravid akkurat det samme som å gi barnet alkohol når det er kommet til verden! Samme hvor mye promille det er! Babyer/barn skal ikke ha noe som helst promille! Hvorfor gamble? Egoistisk syns jeg! Men det er min mening!

Annonse

Grunnen til at man blir rådet til å holde seg helt unna alkohol i svangerskapet er fordi det ikke er helt sikkert hva som egentlig er grensen på når et foster får det i seg og hva/hvor mye som er skadelig.

Men de har konkludert med at man skal i teorien kunne drikke et glass vin flere dager på rad i svangerskapet uten at dette skal påføre noe skade. Tobakk på den annen side er MYE mer skadelig. Et glass vin skader nesten absolutt ingenting. En snus eller en røyk har MASSE å si. Det er faktisk bedre å drikke et glass vin enn å ta seg en røyk eller en snus.

Jeg selv er en av de som holder meg helt unna både tobakk og alkohol men dette er opp til hver og en tenker jeg så lenge man ikke misbruker det. Og som andre her sier, hvem er vi som enkelt personer til å dømme andre?

Før jeg visste at jeg var gravid, når jeg var ca 4+5 uker på vei. Så hadde jeg meg faktisk en skam fylla kule. Og det er det veldig mange som har hatt. Uten at fosteret har fått noen varige men av dette.

Alt i alt, opp til hver og en hva en kan føle seg komfortabel med. Noen får jo faktisk beskjed av legen sin at de bør ta en snus/ røyk om dagen fordi dem blir så stresset om ikke. Men igjen så er jo det en avgjørelse tatt av en lege :)

Absolutt ikke greit. Ingen forskning tyder på at det er risikofritt å drikke ett glass vin i svangerskapet. Vi har så mye god drikke uten alkohol å velge i, hvorfor risikere helsa til barnet man skal føde for å få i seg litt vin eller øl! Selv om det er liten risiko så er det en risiko. Om barnet får ADHD, lettere autisme eller andre lettere "forstyrrelser" vites ikke om det for noen kan ha sammenheng med et såkalt minimalt alkoholinntak i svangerskapet. Beklager om jeg virker kvass, men jeg stiller meg uforstående til dette temaet.

Enig i at det er HELT unødvendig å ta sjansen med å drikke/røyke under svangerskap, men som flere sier: det er faktisk ikke opp til oss å dømme heller...

Og så kan vi ha i bakhodet at våre for-mødre mest sannsynlig har drukket både vin og øl mens de var gravide, og resultatet er vel greit nok (oss) hehe. I middelalderen trodde noen leger at dersom mødrene drakk rødvin fikk de gutter, men dersom de drakk vann fikk de jenter :-p

Som sagt, ABSOLUTT enig i at man skal holde seg langt borte fra alkohol/røyk!!

Måtte bare dele en fun-fact ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...