Magia Skrevet 20. desember 2015 #1 Skrevet 20. desember 2015 Jeg skal lage konfekt for første gang, som jeg tenker å gi bort i julegave på små glass. Konfekten skal dyppes i smelta sjokolade, og dette har jeg aldri gjort før. Stivner smelta sjokolade om den settes i kjøleskap? Forblir den stiv når man tar den ut, eller er det slik at hjemmelaga konfekt må oppbevares kaldt? Jeg har lest meg grønn på temperering av sjokolade, men det spørs om jeg gidder å ta det her så seriøst at jeg overvåker sjokoladen så nøye med temperatur. Jeg vil bare ha en enkel konfekt med sjokolade som forblir stiv utenpå. Så... Hjelp!
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #2 Skrevet 20. desember 2015 Jeg tenker at om du skal gjøre det får du gjøre det skikkelig. Temperere ordentlig, bruke god sjokolade og gjøre det riktig. Ikke meningen å virke sur, men kjære tid! Anonymous poster hash: 874c8...b3e
Magia Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #3 Skrevet 20. desember 2015 Haha, jeg skjønner hva du mener! Du har jo rett - ingen vits å gjøre ting halvveis (og spesielt gi det bort til andre). Jeg har ikke noe termometer som egner seg, så da må jeg gå til innkjøp av det. Kanskje jeg bare skal droppe hele ideen? Kan noen som har gjort dette før forklare fremgangsmåten?
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #4 Skrevet 20. desember 2015 Det er jo bare å prøve seg frem. Har aldri styrt med noe temperering. Smelter sjokolade. Har litt delfia eller cocosa i, så dypper, så i kjøleskap. Stivner fint da. Anonymous poster hash: 57f75...7f3
Magia Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #5 Skrevet 20. desember 2015 Det er jo bare å prøve seg frem. Har aldri styrt med noe temperering. Smelter sjokolade. Har litt delfia eller cocosa i, så dypper, så i kjøleskap. Stivner fint da. Anonymous poster hash: 57f75...7f3 Takk for svar! Forblir den stiv når man tar den ut av kjøleskap også da? Eller må det man lager oppbevares i kjøleskap for å holde formen?
Iiiiik Skrevet 20. desember 2015 #6 Skrevet 20. desember 2015 Hvis du ikke tempererer, vil den fort bli myk i romtemperatur. Jeg synes det er litt ekkelt med sånn klissete sjokolade, men skriv på gaven at den må oppbevares i kjøleskapet.
Magia Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #7 Skrevet 20. desember 2015 Hvis du ikke tempererer, vil den fort bli myk i romtemperatur. Jeg synes det er litt ekkelt med sånn klissete sjokolade, men skriv på gaven at den må oppbevares i kjøleskapet. Takk for svar! Kanskje jeg skal gå for å lage noen spicy brente mandler i stedet. Det er jo kjedelig om det bare blir kliss.
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #8 Skrevet 20. desember 2015 Et lite tips bare, du får kjøpt små slikkepotter med temperaturvisning til 150 på jernia og andre butikker som selger kjøkkenutstyr Jeg har fra cacas. Anonymous poster hash: d6a8d...1f5
Magia Skrevet 20. desember 2015 Forfatter #9 Skrevet 20. desember 2015 Et lite tips bare, du får kjøpt små slikkepotter med temperaturvisning til 150 på jernia og andre butikker som selger kjøkkenutstyr Jeg har fra cacas. Anonymous poster hash: d6a8d...1f5 Det hørtes smart ut! Takk for tips
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #10 Skrevet 20. desember 2015 Lag krumkaker 😊 Anonymous poster hash: 43d4e...15e
Miss Chocolate Skrevet 20. desember 2015 #11 Skrevet 20. desember 2015 Kjøp overtrekkssjokolade. Den holder seg fin og tørr i romtemperatur.
Lurker Skrevet 20. desember 2015 #12 Skrevet 20. desember 2015 Du får kjøpt sjokolade på traktøren som er "nom temper" (trenger ikke temperering).
Anonym bruker Skrevet 20. desember 2015 #13 Skrevet 20. desember 2015 Jeg bruker vanlig melkesjokolade fa Freia til lys konfekt. Smelter den over vannbakkels. Da stevner den i romtemperatur og holder seg stiv på samme måte som den gjør rett fra butikken. Overtrekksjokolade smaker ikke godt. Anonymous poster hash: b2984...c66
mogelmuzio Skrevet 18. juli 2023 #14 Skrevet 18. juli 2023 Det høres ut som en fantastisk idé til julegaver! Å lage konfekt kan være en herlig og givende opplevelse. Angående spørsmålet ditt om smeltet sjokolade, ja, den stivner når du setter den i kjøleskapet. Når den smeltede sjokoladen avkjøles og stivner i de kalde miljøene i kjøleskapet, blir den fast og skaper et fint, sprøtt ytterlag til konfekten din. Hvis du vil at sjokoladen skal holde seg hard på utsiden uten å gå gjennom prosessen med temperering, er det å bruke kjøleskapet en enkel og effektiv løsning. Når du dypper konfekten din i den smeltede sjokoladen og lar den avkjøles i kjøleskapet, skal sjokoladen beholde sin fasthet når du tar den ut. Vær imidlertid oppmerksom på at sjokoladen kan bli litt myk i romtemperatur, spesielt hvis rommet er varmt, men den skal fortsatt ha en god tekstur.
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2023 #15 Skrevet 18. juli 2023 mogelmuzio skrev (3 timer siden): Det høres ut som en fantastisk idé til julegaver! Å lage konfekt kan være en herlig og givende opplevelse. Angående spørsmålet ditt om smeltet sjokolade, ja, den stivner når du setter den i kjøleskapet. Når den smeltede sjokoladen avkjøles og stivner i de kalde miljøene i kjøleskapet, blir den fast og skaper et fint, sprøtt ytterlag til konfekten din. Hvis du vil at sjokoladen skal holde seg hard på utsiden uten å gå gjennom prosessen med temperering, er det å bruke kjøleskapet en enkel og effektiv løsning. Når du dypper konfekten din i den smeltede sjokoladen og lar den avkjøles i kjøleskapet, skal sjokoladen beholde sin fasthet når du tar den ut. Vær imidlertid oppmerksom på at sjokoladen kan bli litt myk i romtemperatur, spesielt hvis rommet er varmt, men den skal fortsatt ha en god tekstur. 8 år gammelt innlegg… Anonymkode: a81f1...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå