Gå til innhold

Sliter med å gå på do etter operasjon i mage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når jeg skal bli bekymret.

Hadde kikhullsoperasjon på mandag, og har ikke gått på do siden mandag ( har tisset, selvfølgelig)

Det er jo ikke mulig å sette seg ned og presse som man gjerne gjør når man er på do.. Magen er alt for øm..

Noen som har vært borti det samme?

Anonymous poster hash: fcccb...3f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Drikk masse vann, spis svisker, linfrø(?), lactulose, fiberrik mat og igjen MASSE vann.

Anonymous poster hash: 27038...16d

Skrevet

Drikk masse vann, spis svisker, linfrø(?), lactulose, fiberrik mat og igjen MASSE vann.

Anonymous poster hash: 27038...16d

Takk for tips :) Har nok drukket alt for lite vann. Har ikke hatt så mye matlyst heller.. Men nå kan jeg i alle fall slutte på de sterke smertestillende - regner med at det har en effekt det også :)

HI

Skrevet

Det er ganske vanlig at tarmen sliter litt etter operasjoner i magen, særlig hvis du også bruker morfin/opioider. Beveg deg, drikk godt, spis passe med fiber (ikke for mye fiber hvis du ikke drikker nok, da blir det bare hardt), bruk lactulose hvis du har fått beskjed om det (igjen, drikk nok vann, hvis ikke blir det bare verre), og trapp ned på de smertestillende når det går. 

Anonymous poster hash: 82f94...f4f
Skrevet

Du er nok dessverre allerede obstipert. Og jo lenger det går, jo hardere blir avføringen og jo verre blir det å presse den ut. Jeg vil anbefale deg å kjøpe Toilax 5 mg tabletter, og følge anvisningen ved obstipasjon. I tillegg kjøper du Laktulose som du tar morgen og kveld for mykere avføring. Selvsagt bare til du klarer å presse normalt igjen. Gi drikk masse vann.

Skrevet

Irriterende at leger ikke anbefaler å kjøpe slike avføringsmidler på apotek før en operasjon. De har nok flyttet litt på tarmene, og sammen med morfin/opioder blir det ofte full stopp. Jeg gikk en og en halv uke før det kom noe etter min lapraskopi.

Anbefaler å få tak i noe som mykner avføringen, og som andre sier: drikk masse vann og beveg deg så mye du orker! God bedring :)

Anonymous poster hash: 3a69e...8e4

Skrevet

kjøp deg litt lactalose og laxeberal dråper. dette gjør avføringen mykerer og øker peristaltikken i tarmen slik at avføringen blir "dyttet" ut, du kan jo samtidig kjøpe klyx på apoteket, som du tar bak, som også hjelper på at avføringen ikke blir alt for hard.

drikk masse vann.

men hva slags operasjon er det du har hatt? det jeg jobber, slipper vi ikke folk ut fra sykehuset før de har fått til å urinere og hatt avflring.

Anonymous poster hash: 6a200...c21
Skrevet

kjøp deg litt lactalose og laxeberal dråper. dette gjør avføringen mykerer og øker peristaltikken i tarmen slik at avføringen blir "dyttet" ut, du kan jo samtidig kjøpe klyx på apoteket, som du tar bak, som også hjelper på at avføringen ikke blir alt for hard.

drikk masse vann.

men hva slags operasjon er det du har hatt? det jeg jobber, slipper vi ikke folk ut fra sykehuset før de har fått til å urinere og hatt avflring.

Takk for mange tips :)

Jeg har fjernet galleblære ved kikhullsoperasjon. Det ble kontrollert at blæren fungerte. Avføring fikk jeg beskjed om at kunne bli litt forsinket grunnet smertestillende. Fikk ingen tips om avføringsmidler 😳 håper det ikke har blitt full stopp i systemet nå da 😔

HI

Skrevet

Hvis du har fått Paralgin forte som smertestillende, er disse veldig stoppede på magen.

Skrevet

drikk masse vann.

Jeg har fjernet galleblære ved kikhullsoperasjon. Det ble kontrollert at blæren fungerte. Avføring fikk jeg beskjed om at kunne bli litt forsinket grunnet smertestillende. Fikk ingen tips om avføringsmidler håper det ikke har blitt full stopp i systemet nå da

HI

ok, når du har fjernet galleblæren er jo kosthold utrolig viktig, da du ikke lenger får tilført galle i tarmen som også er med å smører, slik at avføringen kan passere lettere. har du ikke fått noe informasjon rundt dette?

Skrevet

drikk masse vann.

Jeg har fjernet galleblære ved kikhullsoperasjon. Det ble kontrollert at blæren fungerte. Avføring fikk jeg beskjed om at kunne bli litt forsinket grunnet smertestillende. Fikk ingen tips om avføringsmidler håper det ikke har blitt full stopp i systemet nå da

HI

ok, når du har fjernet galleblæren er jo kosthold utrolig viktig, da du ikke lenger får tilført galle i tarmen som også er med å smører, slik at avføringen kan passere lettere. har du ikke fått noe informasjon rundt dette?

Det der er jo helt feil. Det er levra som produserer galle, galleblæren oppbevarer og porsjonerer ut gallen. Når galleblæren fjernes, vil gallen fremdeles produseres og tømmes i tarmen, men den vil ikke porsjoneres ut etter behov (etter hva du har spist).

Anonymous poster hash: 6110a...9ef

Skrevet

Jeg hadde en operasjon i magen tidligere i år og fikk beskjed om at både narkosen og de smertestillende virket stoppende på magen.

Jeg fikk en olje jeg skulle ta en shots av morgen og kveld. Det tok vel 4 dager før jeg var på do, men pga den oljen var det mykt og kom greit ut.

Aner ikke hva den het da, jeg hadde åpen operasjon med bikinisnitt så jeg måtte ligge 5 dager på sykehuset og fikk den bare med medisinutdelingen.

Anonymous poster hash: 39e4e...4b7

Skrevet

Da var systemet tilbake i drift 😂😂 Slapp lakserende :)

Når det kommer til galleblærens funksjon så fikk jeg også høre at galleblære.bare oppbevarer galle som produseres i lever og at ingenting vil endres fremover. Måtte ikke ta noen forhåndsregler mht mat - heller mindre. Jeg hadde 16 steiner, så galleblæren var helt kapputtso. Spiser lite fett og er normalvektig, men det er visst sånt som alle kan få..

Glad for at jeg slipper klyster i alle fall. Forholdet ble aldri det samme etter at jeg høygravid måtte få hjelp av min mann til det. Herregud, så mange tabuer, så liten tid..

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...