Gå til innhold

Er det vanlig å ha eggeløsningssmerter flere dager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kan svare for meg selv siden jeg kjenner alltid veldig godt når egget braser igjennom. Ha ha dette kan vare I et til to døgn. Noen ganger må det smertestillende til :D Denne perioden hadde jeg faktisk på begge sider. Litt verre. Men også helt helt normalt

Egget modnes i eggstokken inne i et mikroskopisk hulrom - inne i en folikkelcyste. Egget vokser og hulrommet fylles med væske slik at folikkelcysten etterhvert buler ut mot overflaten på eggstokken. Når tiden er inne, brister hinnen og egget løsner. Man tror at det økte trykket av denne folikkelcysten kan skape stramning og smerter i eggstokken. Noen ganger kan det komme en liten blødning fra follikelcysten som brister, og dette kan også tenkes å utløse smerter. De fleste merker ikke eggløsningen, men ca. 20% har symptomer.

Jeg har ømme eggstokker en dag eller to før EL, slik at det stikker og murrer, og stikker litt ekstra ved brå bevegelser. Men i det egget slipper får jeg skarpe smerter og kan ikke røre meg på ca 10 minutter. Fått bekreftet at det er dette som er EL med blodprøver og UL.

Man kan imidlertid ha EL-smerter både før, under, og etter EL. Så det er ikke nødvendig akkurat når egget slipper at man har smerter.

Jeg har aldri kjent noe til det før jeg begynte på pergo, da var de vanvittige i gjerne 4-5 dager. Det ga seg når El var over. Denne PP har jeg gått på femar og kjente såvidt noe...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...