Gå til innhold

Barnefordelingssak - kan man klage på sakskyndig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man klage på den sakskyndige når man ikke er fornøyd med dens vurdering ved en midlertidig dom? Altså før man har havnet i retten, slik at man kan få en annen sakskyndig til å ta saken i retten? 

Anonymous poster hash: 694d4...35e
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Selvsagt kan man klage. Men da må man jo ha samme runden på nytt før rettsforhandlingene

Skrevet

Hør med advokaten din. Jeg klagde på sakkyndig i barnefordelingssak, heldigvis sendte jeg klagen først til advokaten min. Advokaten mente at å klage på sakkyndig var meningsløst så lenge denne var utnevnt av retten. Så og si vernet bedrift som han sa. Han sa jeg kunne klage til psykologiforeningen da, så han skulle få en ripe i lakken, men å få utnevnt ny sakkyndig før rettsak så advokaten ikke på som en mulighet. Dette var før rapporten kom ut. Jeg er glad jeg lot være for når rapporten til sakkyndig ble lagt frem talte den klart til fordel for meg.

Anonymous poster hash: d0386...888

Skrevet

Hør med advokaten din. Jeg klagde på sakkyndig i barnefordelingssak, heldigvis sendte jeg klagen først til advokaten min. Advokaten mente at å klage på sakkyndig var meningsløst så lenge denne var utnevnt av retten. Så og si vernet bedrift som han sa. Han sa jeg kunne klage til psykologiforeningen da, så han skulle få en ripe i lakken, men å få utnevnt ny sakkyndig før rettsak så advokaten ikke på som en mulighet. Dette var før rapporten kom ut. Jeg er glad jeg lot være for når rapporten til sakkyndig ble lagt frem talte den klart til fordel for meg.

Han har allerede satt en midlertidig dom, da jeg er redd for at far skal ha samvær med barna. Men han fikk mye mer enn han ville fått om alle hans sider ble sett. Frykter at det vil bli nesten likt resultat ved en dom, da sakskyndig mener at jeg ikke samarbeider og presser meg hardt i forhandlingene (jeg får hovedomsorg, men er bekymret for barna i helgene)

Skrevet

Å klage på sakkyndig er litt som å skyte seg selv i foten. Det hjelper ingenting, og stiller deg i tillegg i dårlig lys i rettens øyne.

En sakkyndig vurdering er nettopp det, vurderingen til en fagperson. Skaff heller gode vitner og dokumentasjon som motbeviser det du ikke er enig med sakkyndig om...

Anonymous poster hash: 02ecd...164

Skrevet

Hør med advokaten din. Jeg klagde på sakkyndig i barnefordelingssak, heldigvis sendte jeg klagen først til advokaten min. Advokaten mente at å klage på sakkyndig var meningsløst så lenge denne var utnevnt av retten. Så og si vernet bedrift som han sa. Han sa jeg kunne klage til psykologiforeningen da, så han skulle få en ripe i lakken, men å få utnevnt ny sakkyndig før rettsak så advokaten ikke på som en mulighet. Dette var før rapporten kom ut. Jeg er glad jeg lot være for når rapporten til sakkyndig ble lagt frem talte den klart til fordel for meg.Anonymous poster hash: d0386...888

Han har allerede satt en midlertidig dom, da jeg er redd for at far skal ha samvær med barna. Men han fikk mye mer enn han ville fått om alle hans sider ble sett. Frykter at det vil bli nesten likt resultat ved en dom, da sakskyndig mener at jeg ikke samarbeider og presser meg hardt i forhandlingene (jeg får hovedomsorg, men er bekymret for barna i helgene) Anonymous poster hash: 694d4...35e

Sørg for dyktig advokat, dokumentasjon og gode vitner. I retten bør rapporten plukkes fra hverandre bit for bit og alle punkter etterprøves. Dersom du ikke har klart å overbevise sakkyndig må du overbevise dommeren.

Du sier at det er satt en midlertidig dom? Er det slik at dere da har blitt enig om samvær i saksforberedende møte med sakkyndig og dommer tilstede, og sakkyndig har anbefalt denne form for samværsordning som du er uenig i? Du har jo signert papirene. Når kommer hovedforhandlingen opp? Blir det hovedforhandlingen, eller forlik? Er det snakk om å endre samværsavtalen på noe tidspunkt? Mitt beste råd er igjen å snakke med advokaten din, ev. bruke den sakkyndiges mandat som sikkert inkluderer mekling.

Skrevet

Hør med advokaten din. Jeg klagde på sakkyndig i barnefordelingssak, heldigvis sendte jeg klagen først til advokaten min. Advokaten mente at å klage på sakkyndig var meningsløst så lenge denne var utnevnt av retten. Så og si vernet bedrift som han sa. Han sa jeg kunne klage til psykologiforeningen da, så han skulle få en ripe i lakken, men å få utnevnt ny sakkyndig før rettsak så advokaten ikke på som en mulighet. Dette var før rapporten kom ut. Jeg er glad jeg lot være for når rapporten til sakkyndig ble lagt frem talte den klart til fordel for meg.Anonymous poster hash: d0386...888

Han har allerede satt en midlertidig dom, da jeg er redd for at far skal ha samvær med barna. Men han fikk mye mer enn han ville fått om alle hans sider ble sett. Frykter at det vil bli nesten likt resultat ved en dom, da sakskyndig mener at jeg ikke samarbeider og presser meg hardt i forhandlingene (jeg får hovedomsorg, men er bekymret for barna i helgene) Anonymous poster hash: 694d4...35e

Sørg for dyktig advokat, dokumentasjon og gode vitner. I retten bør rapporten plukkes fra hverandre bit for bit og alle punkter etterprøves. Dersom du ikke har klart å overbevise sakkyndig må du overbevise dommeren.

Du sier at det er satt en midlertidig dom? Er det slik at dere da har blitt enig om samvær i saksforberedende møte med sakkyndig og dommer tilstede, og sakkyndig har anbefalt denne form for samværsordning som du er uenig i? Du har jo signert papirene. Når kommer hovedforhandlingen opp? Blir det hovedforhandlingen, eller forlik? Er det snakk om å endre samværsavtalen på noe tidspunkt? Mitt beste råd er igjen å snakke med advokaten din, ev. bruke den sakkyndiges mandat som sikkert inkluderer mekling.

Det er ikke en avtale jeg har blitt enig i. Sakskyndig har på grunnlag av det vi har lagt frem satt en midlertidig rettslig dom. Etter som jeg har lest skal det mye til at han viker vekk fra denne når saken kommer opp for retten (som vi venter på). Jeg er så bekymra for barna mine. Mener jeg har en klar sak med masse bevis, men det holdt til å få hovedomsorg, men er redd barna skal få traumer av helgene og dagene de må være med han. I følge med burde han få samvær med tilsyn, men dette er nok for uvanalig å gi?

Skrevet

Føler meg bare så frustrert, for føler jeg må kjempe mot systemet for at barnas beste. Må jeg opp til retten da og klage på resultatet etterpå om jeg ikke er fornøyd?

Skrevet

Poenget med den sakkyndige er at vedkommende er en nøytral fagperson. At du er uenig sier seg jo omtrent selv.

...men du kan sørge for å sjekke at rapporten til vedkommende er godkjent av barnesakkyndig kommisjon. Det hender de blir underkjent uten at retten får det med seg.

Anonymous poster hash: 6a547...35d
Skrevet

Poenget med den sakkyndige er at vedkommende er en nøytral fagperson. At du er uenig sier seg jo omtrent selv.

...men du kan sørge for å sjekke at rapporten til vedkommende er godkjent av barnesakkyndig kommisjon. Det hender de blir underkjent uten at retten får det med seg.

Det som er med sakskyndige er at de ofte har sine fanesaker. Denne personen er kjent for å jobbe på fars side. Andre igjen er det motsatt. Du vet ikke noe om hva som er grunnen til min bekymring. Den er virkelig reell. Jeg får jo hovedomsorgen. Min bekymring går på fars alenetid med barna. Men skjønner jo at det i mange saker ikke er lett å få det slik man vil det er bare det at jeg vet jeg var max uheldig med sakskyndig, da det som kommer opp når jeg søker på den er nettopp det motsatte av hva jeg tenker hadde vært gunstig

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det skal veldig veldig mye til for at far ikke får samvær. Skal han ha samvær alene eller med tilsyn? Om det er sistnevnte så vil jo samværene kunne dokumenteres av andre og skrenkes inn om det ikke går bra.

Dersom han er voldelig mot barna må du anmelde han. Desverre er det sånn at det vi som mødre tenker er dårlig for barna ikke nødvendigvis er sånn en dommer og sakkyndig tenker.

Skrevet

Jada. Men greia er: Mor og far er uenige. Sakkyndig skal være den nøytrale. Det vil stort sett alltid innebære at en av partene (eller begge) er uenig med sakkyndiges hovedkonklusjon. Det er det retten er vant til. Altså vil det neppe ha noen betydning at du uttrykker misnøye.

Det som er mulig å angripe er kvaliteten på sakkyndiges rapport.

Videre er det mulig å hyre sin egen fagperson til å utrede, men dennes rapport vil telle mindre fordi vedkommende da er mer knyttet til den private part enn til den nøytrale dommeren. Dyrt er det også. Men det kan tillegges betydning av dommeren.

Skrevet

Men om den endelige dommen blir slik jeg frykter, hvordan kan jeg da gå videre med det? Om jeg klager på resultatet vil man da få en ny sakskyndig om saken blir tatt opp igjen eller er det fremdeles den samme? Kan jeg melde til bv rett etter en sak? Tenker at det virkelr som jeg gjør dette av bitterhet eller hevn eller noe. Men faktum er at jeg rett og slett er bekymret 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...