Gå til innhold

Celleprøve - irregulære celler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Æsj... Tok celleprøve for noen uker siden, legen ringte med svar idag. Det var irregulære celler, så er henvist til sykehuset for å ta en større prøve. Det er altså ikke de uskyldigste celleforandringene hvor man bare tar ny prøve etter 6 mnd :(

Noen som har vært gjennom dette og kan fortelle noe om hva som venter? Legen sa det ikke trenger være kreft, men jeg tenker jo det verste...

Og er det mulig å ta slike prøver privat, f.eks på volvat? Og går det i såfall raskere å få svar?

Håper noen vet noe, kjenner jeg er ganske redd nå :(

Skrevet

i de fleste tilfeller går det bra når det tas nye prøver! Varm klem til deg! Tenk positivt!

Anonymous poster hash: 6612e...325

Skrevet

Been there! Tok biopsi på sykehuset, som viste grove celleforandringer. Ble konisert etterpå. Var ikke bekymret, men følte meg godt ivaretatt!

Anonymous poster hash: 8964f...4a3

Skrevet

Vi fikk denne beskjeden for 6 mnd siden. Jeg fikk selvsagt tanker om kreft og død med en gang. Grusomt. Jeg vet AKKURAT hvordan du har det.

MEN

Alle irregulære celleprøver fører til biopsi - det du skal ta. Så det skal du ikke tenke på.

På biopsien fant de også ekle celler her i gården, cin 2. Da ble det konisering. Svarene på prøven fra koniseringen viste at det ikke var kreft. Så neste skritt her er ny celleprøve om 6 mnd....

I følge tall jeg har funnet blir ubehandlede celleforandringer sjelden til kreft. Du får behandling nå og antagelig er det tidlig. Kreft kan finne på å bruke over ti år på å utvikle seg fra cin 3, og det er altså ubehandlet.

Du kan gå privat og ta biopsien. Da går det raskere. Kanskje du ikke trenger konisering heller.

Men jeg tror ikke du skal bekymre deg noe spesielt. Det er ekkelt, man rekker å sette pris på livet. Men dette er vanlig. Kjempemange er visst til konisering og biopsi hele tiden.

God klem og lykke til til deg! Flott at du har tatt celleprøve :) Er jo det som gjør at du kan bli kvitt dritten før det blir noe værre.

Anonymous poster hash: 79eca...6d8

Skrevet

Takk for svar jenter! Godt å høre erfaringer! :) skal prøve å roe meg.. Ikke så lett her jeg sitter med min lille baby ❤️

Har helseforsikring gjennom jobben og kan ikke skjønne annet ut fra vilkårene enn at jeg kan ta dette gjennom den... Skal sjekke opp i morgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...