Gå til innhold

Sliter med å finne bukser til jenta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 8 er absolutt ikke skinn og bein, men veier 28 kg fordelt på 132,5 cm - helt OK i følge helsestasjonen, og hun ser nok så vanlig ut også. Hun er kompakt. Breie knokler og muskuløs, og har fulgt sin kurve hele veien - og har aldri slitt med å finne klær! Etter at hun kom opp i større jenteavdeling har det blitt vanskeligere. Kjøper som oftest tights, men dette er ikke så behagelig på vinteren med strømpebukse/ullbukse under. Finner sjeldent jeans som ikke er for trange. Buksene jeg kjøper nå, tights eller ikke, må være i str. 146. Skikkelig frustrerende, så lenge hun er normalvektig.

Andre med samme problem? Jeg kjøper i de vanlige kjedebutikkene. Hvilke butikker finner dere som oftest klær?

Anonymous poster hash: 0c35d...cef

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke jente og ikke så store barn, så jeg har dessverre ikke noen tips. Vil bare si at dette er jo hårreisende, at klærne er så trange at en helt normal jente ikke får de på seg! Hva er det slikt sier oss? At alle skal være som ei synål? Galskap!

Har en gutt som er helt perfekt, har fulgt sin kurve hele tiden, og er innenfor normalen. Likevel er han også ganske muskuløs og "breiskuldra". Han er liksom ganske kraftig i overkropp, lår og armer, men likevel slank. Sliter heldigvis ikke med å finne klær på gutteavdelingen da.. Men han høres ut som din datter i kroppstype og de er jo helt normale barn. Galskap at du ikke finner klær :/ 

Anonymous poster hash: 7532a...f3c
Skrevet

Jeg synes det forverret seg betraktelig etter at hun vokste fra str 128. Hun har faktisk et par bukser i str 128 hun kan bruke, men tykke tights og bukser i str 134 og 140 blir stort sett or smalt. Siden hun er 8 begynner interessen for kleskjøp å komme, og da er det ikke lett å skjønne hvorfor hun må kjøpe str 146 (selv noen av disse er litt vel ettersittende). 

På H&M kjøpte jeg singleter til pysjbukse i str 146/152, disse sitter som klister. Cubus er verre enn H&M, der er stort sett også gensere i str 134/140 for små, mens KappAhl kanskje er hakket bedre. 

Egentlig er jeg bare frustrert, og lurer på hvor jeg kan kjøpe noe annet enn joggebukse i hennes størrelse. 

Skrevet

Jeg har en jente med lange bein, og de slimfit klærne er perfekte for henne. Da kan vi kjøpe de lange nok uten at de henger og slenger. Men jeg tenker det er en fordel nå som klærne er slim fit også. De er så trange rundt anklene at det ikke gjør noe om man kjøper de litt store. Så kan kanskje løsningen være å gå opp til 152? Da vil de passe i livet og lårene, få plass til en stillongs uten at hun tråkker på de.

Skrevet

Hadde ansvaret for ei jente som var forholdsvis lik til det du beskriver. Vi måtte slutte å handle på h&m fordi det gikk ut over selvtilliten hennes. Vi ble etterhvert god på å tilpasse klær til henne på symaskinen, men trist at det skal være sånn. De gangene vi fant noe som var litt ok, så mener jeg vi var på Wow. Er det ikke det den kjeden heter? Er noen år siden nå, så ting kan jo ha endret seg.

Anonymous poster hash: bc7bc...bca
Skrevet

Jeg har en jente med lange bein, og de slimfit klærne er perfekte for henne. Da kan vi kjøpe de lange nok uten at de henger og slenger. Men jeg tenker det er en fordel nå som klærne er slim fit også. De er så trange rundt anklene at det ikke gjør noe om man kjøper de litt store. Så kan kanskje løsningen være å gå opp til 152? Da vil de passe i livet og lårene, få plass til en stillongs uten at hun tråkker på de.

Joda, jeg ser den, men hvorfor må alt være slimfit slik at ei normalvektig jente på 132,5 cm er nødt til å kjøpe 146/152? Enten er det slimfit eller så er det joggebukser/bukser med strikk i livet og ankelen som gjelder.Både guttungen og den andre jenta passer utmerket i slimfit, så utvalget for dem er i grunn mye større.  

Annonse

Skrevet

Løse bukser og tights. På wow har de masse fine strech bukser :)

Anonymous poster hash: c6c5c...33c

Skrevet

Hadde ansvaret for ei jente som var forholdsvis lik til det du beskriver. Vi måtte slutte å handle på h&m fordi det gikk ut over selvtilliten hennes. Vi ble etterhvert god på å tilpasse klær til henne på symaskinen, men trist at det skal være sånn. De gangene vi fant noe som var litt ok, så mener jeg vi var på Wow. Er det ikke det den kjeden heter? Er noen år siden nå, så ting kan jo ha endret seg.

Jo, er en kjede som heter WOW. Kjøpte akkurat en kjole til henne der. Str 146 det også :-/

Kan være at hun er spesielt sær i tillegg. Det skal ikke klemme eller gå opp i skrittet osv. osv., så da blir det vanskelig å finne noe.   

Skrevet

Hva med Kappahl eller Lindex? Dameklærne der er i hvert fall løse og vide nok i størrelsene. Kjøper mye til mine jenter der, men de er begge under 3 år... Så ingen erfaring til større barn. 

De har også mye fine klær på Benetton (United colors of benetton, tror jeg den heter?), det kan jo være verdt en kikk. Sparkjøp har også klær som til nå har vært romslig til mine jenter.

Anonymous poster hash: 3af4f...e55
Skrevet

Jo, er en kjede som heter WOW. Kjøpte akkurat en kjole til henne der. Str 146 det også :-/

Kan være at hun er spesielt sær i tillegg. Det skal ikke klemme eller gå opp i skrittet osv. osv., så da blir det vanskelig å finne noe.

På wow hat de ikke den type størrelser. De har 3xS som det minste og opp til L tror jeg. Mi frøken på 140 cm bruker xS der.

Anonymous poster hash: 1fd11...c07

Skrevet

Jeg har også en åtteåring på 132 cm og 28 kg. Hun har motsatt problem. Buksene som er lange nok i beina er alt for vide i livet. Ungene er nok ganske ulikt bygget så det er nok ikke så enkelt for dem som lager klærne heller å finne størrelser som passer for alle, eller i hvertfall de fleste.

Anonymous poster hash: c2bd5...37d

Skrevet

På wow hat de ikke den type størrelser. De har 3xS som det minste og opp til L tror jeg. Mi frøken på 140 cm bruker xS der.

Anonymous poster hash: 1fd11...c07

Jeg vet. I kjolen står det xs, og i følge dama på butikken tilsvarte det 146. Tenkte det ikke spilte noen rolle om jeg valgte å kalle det str. 146, siden det er det samme. My bad. 

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet? Spiller det virkelig noen rolle for en 8-åring hvilken størrelse som står inni klærne så lenge de passer? Min 10-åring vet ikke konkret hvilken alder størrelsene tilsvarer heller, og hun bruker ulik størrelse på bukser og topper. Større bukser en topper da hun er lang og smal. Om en 8-åring får dårlig selvtillit av å gå å handle størrelser som passer, begynner jeg å lure på hvilke signaler de som handler med henne opptrer.

Anonymous poster hash: 99ce3...30a

Annonse

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet? Spiller det virkelig noen rolle for en 8-åring hvilken størrelse som står inni klærne så lenge de passer? Min 10-åring vet ikke konkret hvilken alder størrelsene tilsvarer heller, og hun bruker ulik størrelse på bukser og topper. Større bukser en topper da hun er lang og smal. Om en 8-åring får dårlig selvtillit av å gå å handle størrelser som passer, begynner jeg å lure på hvilke signaler de som handler med henne opptrer.

Jeg sier at jeg er frustrert, ikke 8-åringen. Jeg har ikke sagt at hun har dårlig selvtillit, hun synes selv hun er fin - noe hun er ;) Har ikke snakket med henne om det. Regner bare med at det kan bli stilt spørsmål ved hvorfor hun kjøper str 146 når hun er 132,5. Hun er slett ikke dum, og jeg regner med at dette blir avslørt hvis hun begynner å kjøpe klær i større grad selv. Alt jeg ønsker er jo at hun skal føle seg normal, noe hun også er... 

Skrevet

Jeg kjøper guttebukser på H & M  til min jente. Jentebuksene synes jeg er trangere. Det er uansett ensfargede, så ikke noe guttete over dem

Skrevet

Mi jente er 146 cm og 40 kg, snart 10 år. Hun trekker mye rundt livet og det er vanskelig å finne passende bukser. Hun bruker 152 og 158. Har i det siste funnet noen gode med høyt liv på Cubus og noen gode tights der. Har funnet noe på Wow også. Benetton blir litt smale for mi. Hun går en del i kjole og skjørt, strømpebukser kjøper jeg alltid i str 170, da sagger de ikke.

Anonymous poster hash: a417a...d69
Skrevet

Jeg måtte kjøpe klær på gutteavdelingen frem til 5-6 års alder. (selv om jenta var helt gjennomsnittlig) Men, det er kanskje ikke helt godtatt av en 8 åring ;)

Det er jo jentemoten som er helt feil. Alt skal være stramt og inntil kroppen. De skal se ut som små voksne.

I Gutteklærne derimot opplevde vi at vi måtte stramme inn strikken i klærne, og faktisk kjøpe mindre størrelser.

Skrevet

Problemet er at klærne i de siste årene er veldig trange. Og jenteklærne mer enn gutteklærne.

Jeg har et rekel av en sønn, han passer perfekt inn i denne moten, men de med litt kraftigere kroppsbygning gjør ikke det.

Gå i gutteavdelingen, der har de flere romslige modeller.

Pop har også gode bukser som er romslige i passformen. Og der er det slettes ikke så dyrt lenger.

Anonymous poster hash: dc4ed...41c
Skrevet

Datteren min får heller ikke på seg mange av buksene i str 146, hun er 9 år gammel. Det er faktisk horribelt! Eller så får hun dem på,men da sitter de som pølseskinn. Løsningen er å kjøpe løse bukser og joggebukser.

Skrevet

Jeg sier at jeg er frustrert, ikke 8-åringen. Jeg har ikke sagt at hun har dårlig selvtillit, hun synes selv hun er fin - noe hun er ;) Har ikke snakket med henne om det. Regner bare med at det kan bli stilt spørsmål ved hvorfor hun kjøper str 146 når hun er 132,5. Hun er slett ikke dum, og jeg regner med at dette blir avslørt hvis hun begynner å kjøpe klær i større grad selv. Alt jeg ønsker er jo at hun skal føle seg normal, noe hun også er... 

Det var en annen som skrev at de måtte slutte å ta med barnet sitt for å kjøpe klær på HM fordi det gikk så hardt ut over selvtilliten til barnet. Mine barn bryr seg som sagt ikke om hvilken str de bruker så lenge det passer. Og barn, slik som voksne, trekker ulikt å ulike deler av kroppen. en 10-åring kan bruke alt fra 8-14 år i klær og fremdeles være innenfor normalen. I klassen til min datter (5. klasse) er det opp til 30 cm i forskjell på høyden både på gutter og jenter. I tillegg er noen kraftig bygd med mye muskler mens andre har mindre muskelmasse. Det sier seg selv at alle disse ulike barna ikke passer i str 10 år i klær selv om de er 10 år gamle. At barn som trekker mye må opp en størrelse og to er også helt vanlig, på samme måte som for voksne. 

Skrevet

Det er som en annen sier over her, vanskelig. Datteren min blir 9 neste uke, og vi sliter med å finne bukser som ikke faller av. Er nok veldig forskjellig bygning på barn i den alderen, og vanskelig å produsere "noe for alle".

Anonymous poster hash: 3c049...81a

Skrevet

Har du prøvd på barnas hus?

Anonymous poster hash: aadd3...8fa
Skrevet

Har ei datter på 10 år som har ca lik høyde som din datter HI, som veier 27 kg. Altså nesten helt like mål. Som ei annen skriver tidligere i tråden, her er problemet motsatt. Bukser i str 128 kan ofte være ganske stramme, men går jeg opp i 134 er de for store stort sett! Eneste som kanskje passer er tights, hvis vi er heldig. Var faktisk og handlet på wow her om dagen, og kjøpte da 3xs, den minste str. Disse satt ganske bra, og er visst str 128-134. Nå er datteren min spedbygd og smal, men meget godt trent med mye muskler i den lille kroppen. Allikevel, merkelig hvordan det kan være SÅ stor forskjell på barn som har lik høyde og vekt, selv om de er forskjellig bygget!!

Anonymous poster hash: c7065...a92

Skrevet

Min jente er eldre da, men hun er 145 cm og må ha 158/164 i klær. Hun er ikke kraftig men har litt mage, så vi kjøper bare "treggings" med strikk i livet.

Anonymous poster hash: 16d0f...f51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...