Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #26 Skrevet 13. desember 2015 Hva med hægskolelektorer? Anonymous poster hash: 75e9a...368 Likt som universitetet. Barneskole er barneskole, høyere utdanning noe helt annet. Det er derfor det kalles skolerute for barneskolen. Høyskolelektor er man når man ikke har kompetanse og erfaring nok til å bli professor. De færreste er vel i 100% jobb som høyskolelektor, de fleste har en eller annen prosent i tillegg til vanlig jobb. Anonymous poster hash: 8532b...7fa Oi, du er på bærtur! Kortversjonen: Høgskole- eller universitetslektor er en undervisningsstilling på høgskole eller universitet. Kun krav om hovedfag/mastergrad. For å bli professor må du først ta en doktorgrad/ph.d. og deretter kvalifisere deg til førsteamanuensis. Etter mange år og mange publikasjoner kan du bli bedømt som professorkompetent. Professor er en forskerstilling (selv om de også underviser). På hvilken måte er det jeg tar feil....? Du sier jo akkurat det samme, man man må jobbe seg opp til professor, dvs at man er lektor når man starter sin akademiske karriere. (Jeg er forresten ansatt som timelærer på en høyskole, så jeg har et stykke igjen Hadde jeg vært 100 % ansatt i den stillingen ville jeg hatt kompetanse svarende til en høyskolelærer/helt på grensen til lektor; https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-ansettelse-og-opprykk-i-und/id92640/). Innen for mitt fagfelt (helse) er de færreste vitenskapelig ansatte ansatt i 100 % akademisk stilling. De aller aller fleste har en kombinert klinisk og akademisk stilling, enten 100 % klinikker og inntil 20 % akademia (og de fleste mindre enn 20 %), eller 50-50 klinikk og forskning/undervisning. Kun noen få er ansatt i 100 % vitenskapelig stilling, og de er nesten uten unntak professorkompetente. Anonymous poster hash: 8532b...7fa En høgskoleLÆRER har en liten fireårig grunnutdannelse. Og det kan godt hende du har småprosentstillinger der du jobber, men da snakker vi om en lekehøyskole, der sykepleiere og denslags leker at de får en akademisk grad mens de fremdeles i bunn og grunn er praktikere. Du er jo knapt kvalifisert til å være timelærer, er det så dårlig rekruttering hos dere? Ordentlige høyskoler har ordentlige ansatte. Anonymous poster hash: 57662...355 Vel, høyskolen i seg selv er ganske stor, men jeg er enig i at en del høyskoler har lave krav til sine "vitenskapelige " ansatte. De som ansatte meg bedømte meg som kompetent nok til å utføre jobben jeg har. Undervisningen på legestudiet er forresten i stor grad basert på forelesere og veiledere som har en kombinert klinisk og akademisk stilling, gjerne fra 20-50 % vitenskapelig stilling, nettopp fordi de skal holde kontakten med det fagfeltet de skal forske og undervise i. Anonymous poster hash: 8532b...7fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå