Gå til innhold

Noen som har fjernet galleblære som kan fortelle om det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal opereres til uken, og er veldig nervøs - både for operasjonen og narkosen.

Har tatt keisersnitt en gang før, med spinalbedøvelse - men har ellers aldri vært på sykehus.

Jeg har fått en skikkelig frykt for denne operasjonen, for at jeg ikke skal våkne opp igjen og rett og slett stryke med :-O

Anonymous poster hash: 90bf4...01a

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men skal muligens opereres selv....Kan du skrive litt om dine plager?

Anonymous poster hash: 942de...8ea

Skrevet

Jeg ble operert for noen mnd siden.

Begynte å få plager i svangerskapet, men det eskalerte voldsomt etter fødselen. Minst et anfall i uken, med påfølgende ambulanseutrykning for å få morfin (annet hjalp ikke). Fikk operasjon ca 3 mnd etter fødselen.

Møtte opp på sykehuset kl 7.30, Fikk skifte klær og tabletter, samt amme barnet (far var med på sykehuset hele tiden). Ble kjørt til operasjonsstua kl 8. Våknet litt før kl 10. Blæren var ute, de hadde også skåret hull på tynntarmen pga at tarmen og blæren hadde vokst sammen, men det ble oppdaget og fikset med en gang. Ingen senvirkninger av dette, men fikk ikke spise det første døgnet etter operasjonen. Hadde en del smerter da jeg våknet (ga beskjed om at jeg ville ha så lite smertestillende som mulig slik at jeg fikk ammet med en gang). Mannen kom med barnet på overvåkningen, ammet og fikk deretter litt morfin som tok smertene. Lå der i en halvtime til og ble kjørt opp på avdelingen.

Fikk ikke reise hjem pga komplikasjonen, så ble observert til neste dag. Ble innlagt på eget rom med mann og barn. Hadde noe smerter, men det ble greit lindret med paracet. Det var verst etter et par dager - da følte jeg meg sikkelig mørbanket.

Fikk ikke løfte noe mer enn ca 3 kg de neste 10 dagene.

Nå spise jeg hva som helst, ikke hatt noen problemer med hverken smerter, eller dårlig mage (vet noen blir plaget med det). Angrer ikke et sekund!

Anonymous poster hash: e7c8b...507
Skrevet

Jeg har ikke gjort det, men skal muligens opereres selv....Kan du skrive litt om dine plager?

Anonymous poster hash: 942de...8ea

Jeg har egentlig ikke vært mye plaget. Har hatt noen korte runder med kolikksmerter. et har jo vært fælt, men det har gått raskt over.

Så. plutselig, fikk jeg er stort anfall. en stein satte seg fast og jeg fikk betennelse i bukspyttkjertel. Da det kan være livstruende er eneste løsning å fjerne galleblæren for å forhindre at det skjer igjen :(

HI

Skrevet

Jeg ble operert for noen mnd siden.

Begynte å få plager i svangerskapet, men det eskalerte voldsomt etter fødselen. Minst et anfall i uken, med påfølgende ambulanseutrykning for å få morfin (annet hjalp ikke). Fikk operasjon ca 3 mnd etter fødselen.

Møtte opp på sykehuset kl 7.30, Fikk skifte klær og tabletter, samt amme barnet (far var med på sykehuset hele tiden). Ble kjørt til operasjonsstua kl 8. Våknet litt før kl 10. Blæren var ute, de hadde også skåret hull på tynntarmen pga at tarmen og blæren hadde vokst sammen, men det ble oppdaget og fikset med en gang. Ingen senvirkninger av dette, men fikk ikke spise det første døgnet etter operasjonen. Hadde en del smerter da jeg våknet (ga beskjed om at jeg ville ha så lite smertestillende som mulig slik at jeg fikk ammet med en gang). Mannen kom med barnet på overvåkningen, ammet og fikk deretter litt morfin som tok smertene. Lå der i en halvtime til og ble kjørt opp på avdelingen.

Fikk ikke reise hjem pga komplikasjonen, så ble observert til neste dag. Ble innlagt på eget rom med mann og barn. Hadde noe smerter, men det ble greit lindret med paracet. Det var verst etter et par dager - da følte jeg meg sikkelig mørbanket.

Fikk ikke løfte noe mer enn ca 3 kg de neste 10 dagene.

Nå spise jeg hva som helst, ikke hatt noen problemer med hverken smerter, eller dårlig mage (vet noen blir plaget med det). Angrer ikke et sekund!

Anonymous poster hash: e7c8b...507

Tusen takk for at du delte!

Det der var jo ganske dramatisk da. Har ikke tenkt på engang at de kan skjære hull på tarmen :-O Kirurgen sa noe om at det kunne være sammenvoksninger.. shit! (der begynte krisemaksimeringen igjen ) :D

Så flott at du ikke har seinplager..

HI

Skrevet

Ble operert for flere år siden.

Ble kjempedårlig etterpå og ble lagt inn igjen på sykehuset en uke senere dehydrert og med betennelse i magen. De lurte på om de kunne ha sølt gallevæske under operasjonen som kunne ha forårsaket det.

Har siden operasjonen ikke kunnet spise noe som helst uten å få kjempevondt og akutt diaré. Er så lei.

Anonymous poster hash: dec49...dfa

Annonse

Skrevet

Ble operert for flere år siden.

Ble kjempedårlig etterpå og ble lagt inn igjen på sykehuset en uke senere dehydrert og med betennelse i magen. De lurte på om de kunne ha sølt gallevæske under operasjonen som kunne ha forårsaket det.

Har siden operasjonen ikke kunnet spise noe som helst uten å få kjempevondt og akutt diaré. Er så lei.

Anonymous poster hash: dec49...dfa

Å, herlighet, stakkars deg!

HI

Skrevet

Noen gladhistorier?

HI

Skrevet

Jeg fjernet galleblæren for 5 år siden. Hadde en stein på 2 cm i diameter. Følte meg mørbanket rett etter på, men har ikke hatt noen plager siden og kan spise det jeg vil. Kunne ikke løfte på 14 dager...

Anonymous poster hash: b8c7b...cef

Skrevet

Jeg fjernet galleblæren for 5 år siden. Hadde en stein på 2 cm i diameter. Følte meg mørbanket rett etter på, men har ikke hatt noen plager siden og kan spise det jeg vil. Kunne ikke løfte på 14 dager...

Takk for glad rapport :D :D

Kirurgen sa at jeg kunne trene igjen etter en uke. Syns det hørtes litt rart ut, men hey.. Jeg er veldig glad i å trene, så jeg håper jeg er på beina igjen i alle fall etter et par uker :D

Foran alt vil jeg bare komme hjem, trygg og frisk. Får mange bilder i hodet om barn uten mamma på julaften osv.. Har ikke vært ute så mange vinternetter før..

HI

Skrevet

Du vil ikke høre min historie garantert.

Men, det du kan si til kirurgen er at dersom du ser anatomisk annerledes ut og det ikke er 100% sikkert og lett å komme til så vil du at de skal lukke deg igjen og du få senere operasjon på Rikshospitalet, som jobber med de kompliserte forholdene av dette.

Jeg skulle operere galleblæren for snart 6 uker siden, så litt annerledes anatomisk ut, men de valgte på lokalsykehuset og fortsette operasjonen.

Vel, jeg har nå vært innlagt på sykehus i over 5 uker, levd i en skrekkfilm av smertehelvete, det ble forsøkt masse, ble overflyttet til Rikshospitalet og til slutt hadde de ingen annet valg etter å ha forsøkt gjentatte inngrep, å snitte meg opp og tette hullet jeg fikk i leveren med deler av tynntarmen. En svært komplisert operasjon! Men, som de sa, så alvorlige tilfeller skjer kun 1/1000-2000, men det skjedde meg!

Så si til legen på samtalen før operasjonen, at de ikke gjennomfører for enhver pris, og ber de avslutte om de ser du er anmeldes anatomisk enn normen.

Jeg LOVER deg, dette er de jævligste ukene i mitt liv. Jeg begynner sakte å komme meg nå, men ser ut som et lik og er en skygge av meg selv!

Skrevet

Men, det du kan si til kirurgen er at dersom du ser anatomisk annerledes ut og det ikke er 100% sikkert og lett å komme til så vil du at de skal lukke deg igjen og du få senere operasjon på Rikshospitalet, som jobber med de kompliserte forholdene av dette.

Jeg skulle operere galleblæren for snart 6 uker siden, så litt annerledes anatomisk ut, men de valgte på lokalsykehuset og fortsette operasjonen.

Vel, jeg har nå vært innlagt på sykehus i over 5 uker, levd i en skrekkfilm av smertehelvete, det ble forsøkt masse, ble overflyttet til Rikshospitalet og til slutt hadde de ingen annet valg etter å ha forsøkt gjentatte inngrep, å snitte meg opp og tette hullet jeg fikk i leveren med deler av tynntarmen. En svært komplisert operasjon! Men, som de sa, så alvorlige tilfeller skjer kun 1/1000-2000, men det skjedde meg!

Så si til legen på samtalen før operasjonen, at de ikke gjennomfører for enhver pris, og ber de avslutte om de ser du er anmeldes anatomisk enn normen.

Jeg LOVER deg, dette er de jævligste ukene i mitt liv. Jeg begynner sakte å komme meg nå, men ser ut som et lik og er en skygge av meg selv!

Jeg har ikke ord! God bedring! Håper du er over det verste nå.

Skrevet

Noen gladhistorier?

HI

Helt ukomplisert operasjon her. Luftsmerter de første par dagene, deretter var jeg helt fin. Ikke hatt noen problemer i ettertid. :)

Anonymous poster hash: 4bea3...b0e

Annonse

Skrevet

Takk for glad rapport :D :D

Kirurgen sa at jeg kunne trene igjen etter en uke. Syns det hørtes litt rart ut, men hey.. Jeg er veldig glad i å trene, så jeg håper jeg er på beina igjen i alle fall etter et par uker :D

Foran alt vil jeg bare komme hjem, trygg og frisk. Får mange bilder i hodet om barn uten mamma på julaften osv.. Har ikke vært ute så mange vinternetter før..

HI

Var sykemeldt 14 dager pga jobben jeg har. Jobber på småbarn i bhg og kunne ikke løfte barna:-)

Skrevet

Var ganske nervøs før operasjonen selv, mest pga ettervirkninger mtp mat og smerter. Men alt gikk helt perfekt.

Hadde knapt vondt etter operasjon, kan spise hva jeg vil, trene uten å få vondt. Var dagsoperasjon , kunne leve som før etter en uke bare.

Skrevet

Jeg hadde faktisk lest din historie :) Google..

Stakkars deg. Det er litt av en opplevelse du har hatt! Godt at du kom deg ut av det, tross alt. Du kommer nok tilbake til den d var etter hvert. Stakkars!

Kirurgen sa at han aldri har opplevd komplikasjoner, men at alle tilfeller som ikke er A4 vil sendes til Rikshospitalet. Både han og den andre kirurgen har operert flere hundre tilfeller av galleblære, og de ser det som et rutineinngrep. Han beroliget meg ganske mye, men likevel er jeg fryktelig nervøs for hele prosessen.

HI

Skrevet

Gikk kjempefint. Var så nervøs da jeg aldri hadde vært i narkose før. Var redd for at jeg ikke skulle sovne men DET gjorde jeg! Det var helt facinerende hvordan du bare blir "skrudd av". Etterpå var jeg fryktelig trøtt etter narkosen. Men det gikk seg til etter noen timer. Så begynte luftsmertene oppi skuldrene. Da var det bare å be om mer smertestillende og ble tipset om å bevege meg mye og det hjalp mot smertene. Bevege skuldre og armer. Fikk dra hjem på kvelden. Ble operert kl 12 på formiddagen. Fikk med meg smertestillende. Luftsmertene gilk gradvis over i løpet av et par - tre dager eller noe. Lykke til! Er helt frisk etterpå men må være litt forsiktig med fettrik mat etterpå. Kan få mye luft i magen av det

Anonymous poster hash: a8c0e...c39

Skrevet

Gikk kjempefint. Var så nervøs da jeg aldri hadde vært i narkose før. Var redd for at jeg ikke skulle sovne men DET gjorde jeg! Det var helt facinerende hvordan du bare blir "skrudd av". Etterpå var jeg fryktelig trøtt etter narkosen. Men det gikk seg til etter noen timer. Så begynte luftsmertene oppi skuldrene. Da var det bare å be om mer smertestillende og ble tipset om å bevege meg mye og det hjalp mot smertene. Bevege skuldre og armer. Fikk dra hjem på kvelden. Ble operert kl 12 på formiddagen. Fikk med meg smertestillende. Luftsmertene gilk gradvis over i løpet av et par - tre dager eller noe. Lykke til! Er helt frisk etterpå men må være litt forsiktig med fettrik mat etterpå. Kan få mye luft i magen av det

Anonymous poster hash: a8c0e...c39

Tusen takk for svar :) Jeg skal også opereres rundt klokka tolv.

Jeg syns dette med narkose er kjempeskummelt. Tanken på at man bare slukner og våkner med en følelse av at man har vært borte bare noen sekunder - også har det gått lang tid..

Æsj, jeg gruer meg altså. Håper jeg får en sånn opplevelse som det du hadde. Når jeg sitter der våken og nyoperert så kan julen komme - så sant alt har gått som det skal :)

HI

Skrevet

Jeg har et spørsmål til, Twintipp..

Ble du operert kort tid etter et anfall? Jeg har ventet 3 mnd nå siden betennelse i bukspyttkjertel for å unngå sammenklistringer som kan oppstå under og like etter betennelse og anfall. Håper at de tre månedene gjør at det ligger gidt til tette for en A4 operasjon :)

Igjen, god bedring til deg ❤️ Håper du får en fin jul..

Jeg kjenner at det er kjipt at operasjonen er lagt til adventstiden.. Ingenting er klart til jul, og jeg vet ikke om jeg vil være i form til å ordne etter operasjonen 😳

HI

Skrevet

Jeg har et spørsmål til, Twintipp..

Ble du operert kort tid etter et anfall? Jeg har ventet 3 mnd nå siden betennelse i bukspyttkjertel for å unngå sammenklistringer som kan oppstå under og like etter betennelse og anfall. Håper at de tre månedene gjør at det ligger gidt til tette for en A4 operasjon :)

Igjen, god bedring til deg ❤️ Håper du får en fin jul..

Jeg kjenner at det er kjipt at operasjonen er lagt til adventstiden.. Ingenting er klart til jul, og jeg vet ikke om jeg vil være i form til å ordne etter operasjonen 😳

HI

Hei!

Det går nok HELT fint med deg.

Det som viser seg nå var problematisk hos meg var at gallesystemet lå lenger opp enn normalt, derfor oppstod det så alvorlige komplikasjoner.

Gallegangene lå helt ved leveren.

Istedetfor å lukke igjen så gjorde de tydeligvis et forsøk!

På riksen sier de at de skulle lukket igjen og ikke foretatt denne operasjonen i og med at jeg anatomisk så annerledes ut. Da må de ta mr og klargjøre mer i forkant.

Så presiserer du dette overfor kirurgen, så tror jeg IKKE du er i noen fare.

Jeg har på de ukene her fått så mye lette narkosen og stor narkose ifbm 6 timers lange operasjonen jeg måtte ta for 9 dager siden.

Narkoselegene sa hele tiden til meg at det IKKE var noen fare å få narkose for meg, tidlig 30 årene og ingen hjerte/lungeproblemer.

Og de hadde aldri på alle sine år opplevd noen som hadde dødd under narkose.

Det er nok mer tap av kontroll som er skummel, men tenk at du bare skal sove lett!!!

Og det som er med 99.9% er jo at dere går ut kun noen timer etter operasjonen.

Det som skjedde med meg er ekstremt uvanlig..!

Og det er også en fordel at den ikke er betent og sånn nå:-)

De jeg kjenner som har tatt operasjonen har jo vært helt etter boka.

Hos meg var det jo en stor legetabbe, det skjer uhyre sjeldent.

Det kommer til å gå så bra!:)

Klem

Skrevet

Kan jeg spørre på hvilket sykehus du skal operere?

Skrevet

Jeg fikk gallesteinanfall 2.juledag for 2 år siden, måtte spy og trodde jeg hadde fått matforgiftning eller noe. Så kom smertene og etter kort tid reiste jeg til legevakt. Ble innlagt med en gang, fikk smertestillende og antibiotika, legen ville gjerne vente noen uker til betennelsen (og oppsvulmingen som følge) hadde gitt seg.

Ble operert rundt 3 måneder senere. Dagkirurgi med kikkhull, jeg ble operert rundt 10-tiden, var hjemme kl 18. Fikk meg tramadol og paracet, trengte ikke mye av det. Har ikke hatt luftsmerter eller noe.

Det å våkne uten å huske hvordan jeg kom dit er ikke noe nytt for meg, jeg har epilepsi og det har skjedd meg ofte. Narkose er egentlig ganske kult, for du får noe skikkelig avslappende først, jeg har hatt en del operasjoner i livet og syns det er ingenting du må frykte. Anestesileger kan det der.

Anonymous poster hash: 91774...f07
Skrevet

Helt ukomplisert og fint for meg. Kun luftsmerter i den ene skulderen i dagene etter. Det hjelper å sitte og ligge mer oppreist. Reiste hjem fra sykehuset samme dag, i fin form. Merket ikke noe til der se hadde operert. Ingen smerter, ingen problemer. Rett tilbake på jobb etter tre dager.

Skrevet

Tusen takk for alle svar :) Det beroliger

Og Twintipp: Jeg håper du har rett i at det som hendte med deg er sjelden kost. Så synd at du måtte oppleve det, bare :(

Jeg er ikke helt lysten på å gå i seng nå.. sitter bare og haler ut tida :( Har i alle fall fått gjort det litt koselig hjemme nå da, så det er fint å slappe av her i noen dager..

Helt sykt å tenke på at jeg skal ligge på operasjonsbordet i mårra, i narkose.. Jeg er så ufattelig urutinert i forhold til sykehus..

Kryss fingrene for meg da :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...