Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #26 Skrevet 12. desember 2015 Hvis du ikke skjønner annet enn østlandsdialekt tror jeg du bør ta deg en tur ut av byen og oppleve litt mer av Norge. Snakker ikke damas dialekt, men er null problem å skjønne hva hun sier. Anonymous poster hash: f5869...8fc
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #27 Skrevet 12. desember 2015 Hvis du ikke skjønner annet enn østlandsdialekt tror jeg du bør ta deg en tur ut av byen og oppleve litt mer av Norge. Snakker ikke damas dialekt, men er null problem å skjønne hva hun sier. Anonymous poster hash: f5869...8fc Nei har mer enn nok med å forstå bokmål! 😁😂 Anonymous poster hash: 7a58f...8f9
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #28 Skrevet 12. desember 2015 Hvis dama snakker om sjogg/shogg, så befinner vi oss nord i Gudbrandsdalen. Anonymous poster hash: b6591...2fd
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #29 Skrevet 12. desember 2015 Hvis dama snakker om sjogg/shogg, så befinner vi oss nord i Gudbrandsdalen. Anonymous poster hash: b6591...2fd Ja vel, Arne Torp, for de sier ikke det noe annet sted i landet? Anonymous poster hash: ded3b...122
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #30 Skrevet 12. desember 2015 Hvis du ikke skjønner annet enn østlandsdialekt tror jeg du bør ta deg en tur ut av byen og oppleve litt mer av Norge. Snakker ikke damas dialekt, men er null problem å skjønne hva hun sier. Anonymous poster hash: f5869...8fc Nei har mer enn nok med å forstå bokmål! Anonymous poster hash: 7a58f...8f9 Bokmål er et skriftspråk som jeg tror du forstår det meste av Anonymous poster hash: 0b9f4...5a2
Gjest Antarctica Skrevet 12. desember 2015 #31 Skrevet 12. desember 2015 Hvorfor snakker folk så grøtete i deler av landet? Det er bare her i Oslo at folk prater klart og tydelig. Anonymous poster hash: ded3b...122 Jeg tror ikke noen gidder å bite på dette "agnet". Anonymous poster hash: 0badd...27d Å joda, jeg svelget hele agnet, snøret og nesten hele fiskestanga i ett jafs. Nedrakking av den mangfoldige kulturen vi har i Norge, irriterer meg, og dermed biter jeg på. Med en gang. Hver gang. Anonymous poster hash: b6591...2fd At folk ikke forstår sitt eget morsmål, i alle dets fasetter, er jo bare pinlig for dem selv. Barbarer, spør du meg.
Gjest Antarctica Skrevet 12. desember 2015 #32 Skrevet 12. desember 2015 Hvis dama snakker om sjogg/shogg, så befinner vi oss nord i Gudbrandsdalen. Anonymous poster hash: b6591...2fd Ja vel, Arne Torp, for de sier ikke det noe annet sted i landet? Anonymous poster hash: ded3b...122 Nei, det er et reliktord som kun brukes i noen få bygder.
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2015 #33 Skrevet 12. desember 2015 Hater den reklamen. Hvorfor endrer hun seg fordi hun bor i byen liksom ? Er det ikke bra nok med dialekt der? Anonymous poster hash: 3021d...388 Problemet er ofte at byfolk ofte ikke vil prøve å forstå en gang. Når man har gjentatt x antall ganger, og forklart samme ord til folk x antall ganger, da blir man litt lei... og så ender det gjerne med at man endrer et og annet ord, og så vakker det på seg. Selv prøver jeg å holde på dialekten min uansett, men det krever at jeg er bevisst på det. Anonymous poster hash: f7f75...749 Jeg er fra byen, og skjønner de fleste dialekter. Men hvis folk mumler, snakker utydelig eller bruker lokale ord og uttrykk jeg ikke har noen referanseramme for, synes jeg de bør ha forståelse for at jeg ikke forstår hva de sier... Men det synes ikke du? Anonymous poster hash: 6d0aa...f42
LillaGorilla♥♥ Skrevet 12. desember 2015 #34 Skrevet 12. desember 2015 Den dialekten er jo aldeles nydelig, selv om jeg må høre godt etter for å få med meg alt. Og hun dama da, gud, så vakker hun er!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #35 Skrevet 13. desember 2015 Hvor er dialekten egentlig fra? Anonymous poster hash: 30772...512 Trondheim. Anonymous poster hash: ded3b...122 Hahaha, NEI! Er nok mer Gudbrandsdalen et sted, tror jeg. Hilsen trønder Anonymous poster hash: eeac7...233
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #36 Skrevet 13. desember 2015 Hvis dama snakker om sjogg/shogg, så befinner vi oss nord i Gudbrandsdalen. Anonymous poster hash: b6591...2fd Ja vel, Arne Torp, for de sier ikke det noe annet sted i landet? Anonymous poster hash: ded3b...122 Her befinner vi oss i Nord-Gudbrandsdalen :-) Hilsen ei med samme dialekt. Anonymous poster hash: 5660a...f1f
*Miss Marple* Skrevet 13. desember 2015 #37 Skrevet 13. desember 2015 Hvorfor snakker folk så grøtete i deler av landet? Det er bare her i Oslo at folk prater klart og tydelig. Anonymous poster hash: ded3b...122 Haha😂 ikke sant!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #38 Skrevet 13. desember 2015 Jeg digger den reklamen! ! Netopp av den grunn at huner så veldig byjente i Oslo og slapper mere og mere av jo nærmere hun kommer hjem. Tror veldig mange har det på den måten. Jeg kjenner meg veldig igjenn i den reklamen . Anonymous poster hash: 4854a...0a2
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #39 Skrevet 13. desember 2015 Hater den reklamen. Hvorfor endrer hun seg fordi hun bor i byen liksom ? Er det ikke bra nok med dialekt der? Anonymous poster hash: 3021d...388 Noen blir automatisk påvirket av hvordan folk rundt dem snakker enten de vil eller ikke Anonymous poster hash: ac464...c53
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #40 Skrevet 13. desember 2015 Hater den reklamen. Hvorfor endrer hun seg fordi hun bor i byen liksom ? Er det ikke bra nok med dialekt der? Anonymous poster hash: 3021d...388 Noen blir automatisk påvirket av hvordan folk rundt dem snakker enten de vil eller ikke Anonymous poster hash: ac464...c53 Det hørte jeg en gang også, og dessuten at det er et tegn på intelligens at man tilpasser seg. Det tok jeg godt til meg, siden jeg er en knoter av rang😜😁😄 Anonymous poster hash: 30772...512
MotherOf3 Skrevet 13. desember 2015 #41 Skrevet 13. desember 2015 Hater den reklamen. Hvorfor endrer hun seg fordi hun bor i byen liksom ? Er det ikke bra nok med dialekt der? Anonymous poster hash: 3021d...388 Nei faktisk ikke. Gjør det samme selv. Snakker "penere" på jobb enn hjemme. Med familien slår jeg helt om😉
Ophiophagus Hannah Skrevet 13. desember 2015 #42 Skrevet 13. desember 2015 Fin reklame. Født og oppvokst i Oslo selv, men har ingen problemer med å relatere meg til "det å komme hjem". Og det å legge om språket litt gjør vi jo mange av oss. Selv om jeg bor og jobber i Oslo, så snakker jeg mye "penere" på jobb enn hjemme.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #43 Skrevet 13. desember 2015 Hater den reklamen. Hvorfor endrer hun seg fordi hun bor i byen liksom ? Er det ikke bra nok med dialekt der? Anonymous poster hash: 3021d...388 Tydelig ikke. Må jo legge om for at de fine byfruene skal forstå.Det er jo tråden et bevis på😉 Anonymous poster hash: 6b1de...a0f Haha, vi har null problemer med å forstå dialekter her i byen, men det hender vi må stille inn på rett dialekt først. Ikke alltid man er forberedt på kav sogning eller karmsund-dialekt. Shamener? Anonymous poster hash: 02453...650
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #44 Skrevet 13. desember 2015 De jeg kjenner fra Otta sier sjogg, de fra Lillehammer /Fåberg osv sier snø.. Anonymous poster hash: 8f534...6b4
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #45 Skrevet 13. desember 2015 Jeg synes den reklamen er skikkelig koselig. NSB har ofte hatt veldig koselige reklamer. Jeg jobbet i Oslo noen år og der jobbet det mange med dialekter. Alle var enkle å forstå og de tilpasset seg nok mye at de bodde i Oslo. Men ei snakka som hu i reklamen (eller var nok enda verre, sånn dialekt som må tekstes på TV), og brukte mye dialektord som var umulig for oss å forstå.. Virket nesten som hu gjorde det litt på trass.. Hvis man ga uttrykk for at man ikke forstod, gjentok hun bare setningen på nytt istedet for å forklare hva det betydde eller legge om enkelte ord til bokmål.. Ble til at man nesten unngikk hu fordi det var så vanskelig å forstå hva hun sa.. Verste var at hun hadde pasienter.. Synes alltid synd på de som kom til henne, de måtte jo ha brukt halve timen på å spørre hva hu sa 😳🙈 Anonymous poster hash: 409cd...f55
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2015 #46 Skrevet 13. desember 2015 Synes de har truffet spikeren på hodet når hun begynner litt masete og bisk i Oslo og blir hyggeligere og hyggeligere hvor lenger hun kommer bort. Anonymous poster hash: bd218...a78
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå