Gå til innhold

Opplevelser som gave til barna

Anbefalte innlegg

Hadde faktisk håpet at denne tråden skapte litt røre da jeg lagde den😉 Vi har absolutt råd til å ta m barna til badeland ellers også. Gjorde det sist for 3 mnd siden men da kun mannen min og 4 åringen. Årsak- jeg har hatt dårlig helse siste 4 mnd og ikke kunnet delta på turer etc. Vært bra i 3 uker nå.

Så for mine små barn på 2 og 4 år er tid og opplevelser med mamma svært verdsatt. De ble kjempeglad for 14 dager siden da jeg endelig kunne ta dem med på tur til skogen i nærheten og vi drakk kakao❤️

HI

Anonymous poster hash: bb7ed...1c2

Fortsetter under...

Håper de som synes dette er en teit ide tenker seg litt mer om. Er det virkelig prisen på gaven som betyr noe? Tid sammen med de enn er glad er det jeg forbinder med julen. Glad foreldrene mine har gitt meg dette perspektivet og jeg fikk dette forsterket når helsa skrantet😊

HI

Jenta vår på 4 år ønsker seg ikke så mye annet enn Elsakjole. Dette er noe hun får av mormor. Så jeg kom med forslag til mannen om at vi kan gi barna en opplevelse til barna😊Kunne sikkert handlet noe men vet jo at de får masse pakker av slektninger. 4 åringen har lenge snakket om badeland 1,5 times kjøring unna her. Vet hun og lillebroren vil bli kjempeglad!

Så årets julegave til barna fra oss blir faktisk tid sammen som familie. Gleder meg allerede til å fortelle barna dette😊

Kunne også dratt på hyttetur eller noe annet- tid sammen som familie som er det viktigste. Kjenner jeg savner det i en travel hverdag.

Flere som tenker som meg?

I fjor fikk guttungen årskort i dyreparken av bestefaren sin. Det var helt topp!

I år får guttungen litt klær, et par leker og en teaterbillett av oss 😊 Koselig å gi en opplevelse :)

Anonymous poster hash: a5208...930

Faktisk tom for ideer til bana mine jeg, tenkte også gi badetur, lekeland eller kino som en del av gaven. For de har alt de trenger og mer, pluss vet de får leker av andre.

Men nekter å fylle opp rommet med leker de ikke trenger, og opplevelser er dyrt og tidkrevende med nsrn I forskjellige aldere ☺

Anonymous poster hash: 90f75...84d

Jeg skjønner greia i opplevelse som julegave fra foreldrene om det er sesongkort til dyreparken, tusenfryd ol, tur til legoland el disneyland . Men en tur til badeland? Blir som å gi en tur til bowling eller kino i julegave og det er ifølge meg ikke årets gave liksom det gjør man jo noen ganger i året uansett. Om de får kinobillet eller badeland fra en onkel eller venn fra skolen det skjønner jeg men ikke foreldregaven. Selv om hun kun har nevnt elsa kjolen.... Vet du jo hun også ville elsket legoslottet til Elsa, Elsa/ Anna dukkene/ barbiene, sing along Elsa, interiør fra Frost, altså jeg kan nevne tonnevis ...

Anonymous poster hash: 9e977...832

Jeg er enig i dette... En tur til badeland blir for lite synes jeg! Det er slikt man bør gjøre innimellom uansett. Tror ikke barn setter pris på opplevelsesgaver slik som vi voksne gjør, så jeg ville gitt ungene en ordentlig gave under treet. Hva koster badeland forresten? Maks et par hundre? Alt for lite i julegave til egne unger!

Anonymous poster hash: ef801...561

Prisen betyr ingen ting😂😂😂

Jeg har kjøpt en leke til 99,- til sønnen min, en leke han har ønsket seg siden i sommer. Det er det. Han får sikkert 40 andre gaver, synes det er horribelt...

Anonymous poster hash: c2d18...c43

Det er klart pris betyr noe! Hadde jeg kjøpt gave til mitt eget barn til 99,- så hadde jeg vært flau!

Du har ikke vært mamma i mange år du.

I fjor fikk en av våre nevøer sikkert over 50 gaver(han var da 3 år) fleste av de var foreldrene som sikkert hadde brukt over 10 000 kr. Spesielt å se at en lekebil til under 100 lappen var den eneste leken han var interessert i hele kvelden. Da andre lekene havnet i et hjørne.

Synes du har funnet en flott gave h.i og jeg er helt sikker på at barna dine vil sette pris på dette. De har ikke godt av å vokse opp med at dyrest er best.

Annonse

Alle dere som nekter å fylle opp rommet med gaver/ de har nok- damene... Dere vet en leke ikke er en leke ? At det kommer like mye nye spennende ting der som i alle andre bransjer. Dere kan jo gi bort eller selge leker de ikke bruker mer en gang hvert år og dermed gi litt plass til nytt så de får noe nytt å spennende. Jobber med barn og jeg har aldri hørt en unge som ikke har forskjellig lekeønsker til jul. En annen ting. Siden det å ha leker fra før ( selv om igjen det kommer nye artige ting) er grunn til å ikke gi mer. Da kan jo rett og slett dere selv få en kinodate av mannen til jul da? Dere har jo vesker, skjerfy, smykker, sko , bøker ol dere trenger jo ikke flere og dere må ikke fylle opp huset. Eller gjelder ikke samme regel med dere ?😉

Alle dere som nekter å fylle opp rommet med gaver/ de har nok- damene... Dere vet en leke ikke er en leke ? At det kommer like mye nye spennende ting der som i alle andre bransjer. Dere kan jo gi bort eller selge leker de ikke bruker mer en gang hvert år og dermed gi litt plass til nytt så de får noe nytt å spennende. Jobber med barn og jeg har aldri hørt en unge som ikke har forskjellig lekeønsker til jul. En annen ting. Siden det å ha leker fra før ( selv om igjen det kommer nye artige ting) er grunn til å ikke gi mer. Da kan jo rett og slett dere selv få en kinodate av mannen til jul da? Dere har jo vesker, skjerfy, smykker, sko , bøker ol dere trenger jo ikke flere og dere må ikke fylle opp huset. Eller gjelder ikke samme regel med dere ?😉

Vet du, jeg får ikke noe av mannen i år. Jeg har alt jeg trenger. Smykker og pynt har jeg, så bruker det jeg har og er glad i. Så i år får min mann fjellsko av meg og jeg har ønsket meg penger til Leger uten grenser. Kinodate hadde også vært supert, med fire barn er det ikke alltid lett å komme i fra.

Ungene er alltid på "jakt" etter nye leker og når vi er på lekebutikken er gjerne konklusjonen at de ønsker seg ALT. De setter dog alltid større pris på å gå på badeland, leos lekeland, teater, kino, danseforestillinger osv. Det er dyrt med slike aktiviteter. Og det er en fin gave å få årskort eller teaterbilletter.

Anonymous poster hash: 41a61...f60

Jeg tenker at tid med familien er noe jeg gir barna hele året og ikke noe jeg må spare for å "pakke inn" som julegave. Men for all del, prioriterer man ikke barna og å gjøre ting sammen med barna i hverdagen så er det sikkert en fin gave.

Anonymous poster hash: f9e43...875

Ut fra svaret ditt virker det som det er like greit du ikke gir opplevelser sammen med deg i gave. Du høres ikke ut som en lysfontene, akkurat.

Anonymous poster hash: 61bfc...107

Alle dere som nekter å fylle opp rommet med gaver/ de har nok- damene... Dere vet en leke ikke er en leke ? At det kommer like mye nye spennende ting der som i alle andre bransjer. Dere kan jo gi bort eller selge leker de ikke bruker mer en gang hvert år og dermed gi litt plass til nytt så de får noe nytt å spennende. Jobber med barn og jeg har aldri hørt en unge som ikke har forskjellig lekeønsker til jul. En annen ting. Siden det å ha leker fra før ( selv om igjen det kommer nye artige ting) er grunn til å ikke gi mer. Da kan jo rett og slett dere selv få en kinodate av mannen til jul da? Dere har jo vesker, skjerfy, smykker, sko , bøker ol dere trenger jo ikke flere og dere må ikke fylle opp huset. Eller gjelder ikke samme regel med dere ?

Vet du, jeg får ikke noe av mannen i år. Jeg har alt jeg trenger. Smykker og pynt har jeg, så bruker det jeg har og er glad i. Så i år får min mann fjellsko av meg og jeg har ønsket meg penger til Leger uten grenser. Kinodate hadde også vært supert, med fire barn er det ikke alltid lett å komme i fra.

Ungene er alltid på "jakt" etter nye leker og når vi er på lekebutikken er gjerne konklusjonen at de ønsker seg ALT. De setter dog alltid større pris på å gå på badeland, leos lekeland, teater, kino, danseforestillinger osv. Det er dyrt med slike aktiviteter. Og det er en fin gave å få årskort eller teaterbilletter.

Men ikke alle er så kjipe at de ikke gidder å gi gave til dama si. Ikke alle har så trist hverdag at "jul er bare for barna, vi voksne skal aldri ha gaver vi, siden vi heller skal være så skinnhellige og late som vi ikke blir glad for gaver". De aller fleste gir ihvertfall en liten oppmerksomhet til den man er glad i.

Jeg skjønner greia i opplevelse som julegave fra foreldrene om det er sesongkort til dyreparken, tusenfryd ol, tur til legoland el disneyland . Men en tur til badeland? Blir som å gi en tur til bowling eller kino i julegave og det er ifølge meg ikke årets gave liksom det gjør man jo noen ganger i året uansett. Om de får kinobillet eller badeland fra en onkel eller venn fra skolen det skjønner jeg men ikke foreldregaven. Selv om hun kun har nevnt elsa kjolen.... Vet du jo hun også ville elsket legoslottet til Elsa, Elsa/ Anna dukkene/ barbiene, sing along Elsa, interiør fra Frost, altså jeg kan nevne tonnevis ...

Jeg er enig i dette... En tur til badeland blir for lite synes jeg! Det er slikt man bør gjøre innimellom uansett. Tror ikke barn setter pris på opplevelsesgaver slik som vi voksne gjør, så jeg ville gitt ungene en ordentlig gave under treet. Hva koster badeland forresten? Maks et par hundre? Alt for lite i julegave til egne unger!

Prisen betyr ingen ting😂😂😂

Jeg har kjøpt en leke til 99,- til sønnen min, en leke han har ønsket seg siden i sommer. Det er det. Han får sikkert 40 andre gaver, synes det er horribelt...

Det er klart pris betyr noe! Hadde jeg kjøpt gave til mitt eget barn til 99,- så hadde jeg vært flau!

Og så jeg som hittil ikke har gitt julegave til egne unger engang da, jeg burde være flau jeg! Eller nei, det går faktisk helt fint!! Eldste er tre år, får altfor mange pakker of skjønner ikke om én "mangler". Og verdien spiller iallefall INGEN rolle!

Er du virkelig så overfladisk??

Anonymous poster hash: 2992a...81d

Prisen betyr ingen ting

Og så jeg som hittil ikke har gitt julegave til egne unger engang da, jeg burde være flau jeg! Eller nei, det går faktisk helt fint!! Eldste er tre år, får altfor mange pakker of skjønner ikke om én "mangler". Og verdien spiller iallefall INGEN rolle!

Så du snylter på andre med andre ord? Du mener at andre skal gi gave til ditt barn, mens du slipper? Sjarmerende... Hva hvis ingen gir gave det ene året alle forstår at du snylter? Da sitter barnet der plutselig uten pakker...

Annonse

Alle dere som nekter å fylle opp rommet med gaver/ de har nok- damene... Dere vet en leke ikke er en leke ? At det kommer like mye nye spennende ting der som i alle andre bransjer. Dere kan jo gi bort eller selge leker de ikke bruker mer en gang hvert år og dermed gi litt plass til nytt så de får noe nytt å spennende. Jobber med barn og jeg har aldri hørt en unge som ikke har forskjellig lekeønsker til jul. En annen ting. Siden det å ha leker fra før ( selv om igjen det kommer nye artige ting) er grunn til å ikke gi mer. Da kan jo rett og slett dere selv få en kinodate av mannen til jul da? Dere har jo vesker, skjerfy, smykker, sko , bøker ol dere trenger jo ikke flere og dere må ikke fylle opp huset. Eller gjelder ikke samme regel med dere ?

Hadde sett pris på ein kinodate med mannen  til jul :)  Eg fordreg ikkje å få gåver som eg ikkje har bruk for, så eg og mannen avtalar som regel før jul kva vi treng/har lyst på.  Ungane har rommet fullt av leikar, men ynskjer seg likevel godt over halve leikekatalogen. 

Eg meiner det høyrer med til jula å få noko nytt å leike med, spel eller bøker, men eg veit at ungane allereie får slikt frå andre. 

Vi får pengar frå besteforeldra å handle for, så då kan eg balansere mellom nyttig (som feks sengetøy med cars) og moro.  HI skriv i hovudinnlegget at ungane allereie får leikety frå andre.  Om dei får haugar av leikar, så tek dette merksemda vekk frå kvar enkelt av dei.  Om dei sit med 6 legosett veit dei ikkje kvar dei skal byrje, i staden for å vere glade for å ha fått det eine som dei ynskte seg. 

Jeg skrev et av innleggene over. Vi rydder opp og selger / gir bort leker jevnlig. Og barna får mange nye leker til jul også. Men for at det ikke skal ta helt overhånd har vi kjøpt opplevelse med penger vi har fått fra familie

Anonymous poster hash: fe5cb...493

Jeg skrev et av innleggene over. Vi rydder opp og selger / gir bort leker jevnlig. Og barna får mange nye leker til jul også. Men for at det ikke skal ta helt overhånd har vi kjøpt opplevelse med penger vi har fått fra familie

Anonymous poster hash: fe5cb...493

Prisen betyr ingen ting

Så du snylter på andre med andre ord? Du mener at andre skal gi gave til ditt barn, mens du slipper? Sjarmerende... Hva hvis ingen gir gave det ene året alle forstår at du snylter? Da sitter barnet der plutselig uten pakker...

Ser ikke på det som snylting, akkurat. Gir jo til resten av familien og hadde noen sagt de ikke ville gi til barnet vårt/ikke spurt hva det ønsket seg hadde vi selvsagt kjøpt noe selv. Men syns barnet får mer enn nok pakker som det er, og da blir det sånn mens det er for lite til å forstå.

Gjest Antarctica

Jo, den gjelder også for meg, siden du spør. Jeg ønsker meg opplevelser.

Først time hos skjønnhetssalongen. Date med mannen. Barnevakttjenester ønsker jeg meg også, så jeg kan ha disse opplevelsene.

Gjest Antarctica

Men ikke alle er så kjipe at de ikke gidder å gi gave til dama si. Ikke alle har så trist hverdag at "jul er bare for barna, vi voksne skal aldri ha gaver vi, siden vi heller skal være så skinnhellige og late som vi ikke blir glad for gaver". De aller fleste gir ihvertfall en liten oppmerksomhet til den man er glad i.

Oj, er kjærlighet målt i antall ting med papir rundt...?

Hva med meg som helst vil slippe ting med papir rundt, betyr det at ingen får lov å være glad i meg?

Mannen min lager frokost på senga minst en gang ukentlig, det er bare å fnyse av, da. Siden han ikke kjøper en gjenstand jeg kan legge i en skuff.

Først time hos skjønnhetssalongen. Date med mannen. Barnevakttjenester ønsker jeg meg også, så jeg kan ha disse opplevelsene.

Haha, hvis mannen min ga meg date med seg selv i julegave så ville jeg ledd rått. En mann som anser seg selv som guds gave til kvinnen og tiden med ham som GAVE til sin kjære er bare patetisk. Vi går på date med hverandre ellers i året, og det er ikke noe gave fra ham til meg. Hadde han gitt meg gave på BARNEVAKTTJENESTER så ville han ikke ha vært min mann. En mann som "sitter barnevakt" for egne barn er ikke klar for familie.  Og nei, vi måler ikke kjærlighet i antall ting med papir rundt. Men her på DiB skal man helst forsake alt, og KUN ha ikke-materiell oppmerksomhet. Gaver er visst kun for barna og dødssynd for voksne. Barna lærer heller ikke noe sunt ved å se at de får masse pakker, mens voksne ikke får noen ting. Da lærer de at de er mer viktige enn de voksne og deres ønsker og behov trumfer de voksnes ønsker. Det florerer av tråder på DiB om bortskjemte barn som skal diktere at mor ikke får overnatte hos sin kjæreste gjennom 2 år (!), barn som bestemmer at foreldre ikke kan sove sammen siden de skal sove sammen med det store barnet istedet for, barn som bestemmer at hans/hennes fraskilte mor eller far ikke får ha ny kjæreste, at den syke forelderen må bli med på noe fordi BARNET vil det. Mon tro hvor det kommer fra... kanskje fra sånt som "jula er bare for barna", "barnas behov er alltid viktigere enn de voksnes" osv... Må bare si at materielle gaver utelukker da virkelig ikke oppmerksomhet gitt på en annen måte! Man kan både vise oppmerksomhet OG gi materiell oppmerksomhet i ny og ne. Og jeg er faktisk den som liker å gi bedre enn å få.

Gjest Antarctica

Haha, hvis mannen min ga meg date med seg selv i julegave så ville jeg ledd rått. En mann som anser seg selv som guds gave til kvinnen og tiden med ham som GAVE til sin kjære er bare patetisk. Vi går på date med hverandre ellers i året, og det er ikke noe gave fra ham til meg. Hadde han gitt meg gave på BARNEVAKTTJENESTER så ville han ikke ha vært min mann. En mann som "sitter barnevakt" for egne barn er ikke klar for familie. Og nei, vi måler ikke kjærlighet i antall ting med papir rundt. Men her på DiB skal man helst forsake alt, og KUN ha ikke-materiell oppmerksomhet. Gaver er visst kun for barna og dødssynd for voksne. Barna lærer heller ikke noe sunt ved å se at de får masse pakker, mens voksne ikke får noen ting. Da lærer de at de er mer viktige enn de voksne og deres ønsker og behov trumfer de voksnes ønsker. Det florerer av tråder på DiB om bortskjemte barn som skal diktere at mor ikke får overnatte hos sin kjæreste gjennom 2 år (!), barn som bestemmer at foreldre ikke kan sove sammen siden de skal sove sammen med det store barnet istedet for, barn som bestemmer at hans/hennes fraskilte mor eller far ikke får ha ny kjæreste, at den syke forelderen må bli med på noe fordi BARNET vil det. Mon tro hvor det kommer fra... kanskje fra sånt som "jula er bare for barna", "barnas behov er alltid viktigere enn de voksnes" osv... Må bare si at materielle gaver utelukker da virkelig ikke oppmerksomhet gitt på en annen måte! Man kan både vise oppmerksomhet OG gi materiell oppmerksomhet i ny og ne. Og jeg er faktisk den som liker å gi bedre enn å få.

Min mann er ikke far til ungene.

Men jeg ønsker meg heller ikke barnevakttjenester av ham spesifikt, det er et mer generelt ønske som jeg forteller broren min, nevøen min m.fl. Og jo, det er NETTOPP for å kunne ha fine opplevelser sammen med mannen.

Hverdagene er gode, de. Men luftelukene er også viktige. De er en gave til forholdet, og ikke noe jeg tar lett på eller latterliggjør.

(Edit: eksemplene dine om barn som tyranniserer voksne handler jo ALLE SOM ETT om voksne som ikke tar TIDA si på alvor, men som lar barna klå den. Sikkert ikke rart hvis de er vant til å bli avspist med kjøpeting, da er de utsulta på nærhet og tid. Penger kan ikke kjøpe nærhet, vøtt. Det trengs tid, tid og atter tid!)

.

Endret av Pashla

Jepp 😊 Her blir det lang weekend i Oslo og Disney on ice. Samt at de får 300 hver til å bruke der. (Drikke og godis tar vi med)

Anonymous poster hash: 547f2...6d4

Det er jo en super gave som jeg skjønner barna blir glad for! :) Men en tur til badeland?? Nei, det burde være noe man gjør ofte ellers, og er en dårlig julegave!

Jeg tenker at tid med familien er noe jeg gir barna hele året og ikke noe jeg må spare for å "pakke inn" som julegave. Men for all del, prioriterer man ikke barna og å gjøre ting sammen med barna i hverdagen så er det sikkert en fin gave.

Anonymous poster hash: f9e43...875

Ut fra svaret ditt virker det som det er like greit du ikke gir opplevelser sammen med deg i gave. Du høres ikke ut som en lysfontene, akkurat.

Anonymous poster hash: 61bfc...107

Hahahaha, jeg tenkte det samme! Greit å slippe "opplevelser" sammen med HI. Ukens høydepunkt er sikkert å kjøre bilen gjennom vaskemaskinen på Statoil.

Jepp Her blir det lang weekend i Oslo og Disney on ice. Samt at de får 300 hver til å bruke der. (Drikke og godis tar vi med) Anonymous poster hash: 547f2...6d4

Det er jo en super gave som jeg skjønner barna blir glad for! :) Men en tur til badeland?? Nei, det burde være noe man gjør ofte ellers, og er en dårlig julegave!Anonymous poster hash: ef801...561

Ok, hva med dette eksempelet: her er nærmeste badeland 4 timer biltur unna. Det hadde dermed blitt en helg med bading, overnatting på hotell, spise på restaurant osv. Fremdeles noe man "gjør ofte ellers" eller klassifiserer du det aller nådigst som gave?

Anonymous poster hash: 0f795...2fe

Jepp Her blir det lang weekend i Oslo og Disney on ice. Samt at de får 300 hver til å bruke der. (Drikke og godis tar vi med) Anonymous poster hash: 547f2...6d4

Det er jo en super gave som jeg skjønner barna blir glad for! :) Men en tur til badeland?? Nei, det burde være noe man gjør ofte ellers, og er en dårlig julegave!Anonymous poster hash: ef801...561
Ok, hva med dette eksempelet: her er nærmeste badeland 4 timer biltur unna. Det hadde dermed blitt en helg med bading, overnatting på hotell, spise på restaurant osv. Fremdeles noe man "gjør ofte ellers" eller klassifiserer du det aller nådigst som gave?

Anonymous poster hash: 0f795...2fe

Dersom det er snakk om en hel helg med opplevelser for barna inkludert badeland så er jo det noe helt annet enn "en tur til badeland".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...