Gå til innhold

Ørebetennelse - burde ikke smerten gi seg om trommehinna har sprukket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt intenst vondt i det ene øret i noen dager og også bak øret, nedover halsen og ned i skulderen og foran øret og fram i kjeven og i tennene. Jeg var hos legen idag og hun sa at øret var hovent inni og det var mye puss så hun kunne ikke se trommehinna, men hun antok at trommehinna var sprukket. Det skjedde eventuelt isåfall iforigårs da det var et slags "poff" i øret. Imididlertid har smertene bare forverret seg etter det og jeg trodde det var slik at smertene ble borte når trommehinna sprakk? Glemte selvsagt å spørre legen om akkurat det. Det gjør intenst vondt og jeg tar 400 mg ibux hver sjette time, og det er fortsatt veldig vondt selv om ibuxen virker. Fikk øredråper som forhåpentligvis skulle virke, men når kan jeg vente noen bedring? Det gjør så utrolig vondt!

Anonymous poster hash: c02c9...18a
Skrevet

Fikk du ikke antibiotika? Den virker på 1-2 døgn. Elkers kan du så vidt jeg vet kombinere Ibux med en Paracet samtidig, siden der har forskjellige virkestoffer.

Anonymous poster hash: 974ae...1dd

Skrevet

Ta 600 mg Ibux hver 4.-5. time når du er våken. Antibiotika er overflødig, da det skal ekstremt mye til for at det diffunderer til mellomøret, noe legen vet, og derfor ikke forskriver det.

Anonymous poster hash: b8ab8...245

Skrevet

Hva virker best? 600 mg ibux eller å kombinere ibux og paracet? Har tatt 400 mg ibux, og det virker, men det gjør fortsatt veldig vondt...

Skrevet

Prøv et kjerringråd som virker bra her i huset: hakk løk og hvitløk og pakk inn i kjøkkenhåndkle, gasbind eller lignende. Legg mot øret under en lue.

Du kan også varme litt matolje og dryppe inn i øret, men vet ikke hvordan det er når trommehinnen har sprukket. Man kan ha hvitløk i oljen..

Pleier å gjøre kun det første med barna når de får øreverk og det fungerer veldig bra. På meg selv har jeg også tatt en dråpe olje i øret.

Skrevet

Hva virker best? 600 mg ibux eller å kombinere ibux og paracet? Har tatt 400 mg ibux, og det virker, men det gjør fortsatt veldig vondt...

Prioriter 600 mg Ibux, for når du kommer opp i den doseringen virker det betennelsesdempende i tillegg, men kombiner gjerne med Paracet hvis du får gjennombruddssmerter mellom Ibux-dosene.

Skrevet

Prioriter 600 mg Ibux, for når du kommer opp i den doseringen virker det betennelsesdempende i tillegg, men kombiner gjerne med Paracet hvis du får gjennombruddssmerter mellom Ibux-dosene.

Takk! Hvis jeg tar 600 mg ibux, kan jeg da fortsatt ta det fire ganger i døgnet og i mange døgn etter hverandre? Legen sa at jeg  kunne fortsette med smertestillende fram til kontrolltimen mandag, i doser angitt på pakningen.

Skrevet

Når trommehinna mi sprakk under ørebetennelse hadde jeg veldig vondt i mange dager etterpå. Og det rant blod og puss ut i nesten en uke, de første dagene så mye at jeg bare måtte ligge på den ene siden, og ha et håndkle under hodet. Så ja, du kan ha vondt etter den har sprukket.

Anonymous poster hash: 7fcfb...e61

Skrevet

Takk! Hvis jeg tar 600 mg ibux, kan jeg da fortsatt ta det fire ganger i døgnet og i mange døgn etter hverandre? Legen sa at jeg kunne fortsette med smertestillende fram til kontrolltimen mandag, i doser angitt på pakningen.

Såfremt du ikke har noen historikk med magesår/syreproblemer er det greit med høy dosering over kortere tid. (I såfall kan det være en idé å kombinere med syrehemmende) Men se først om du klarer deg med 3 ganger daglig, evt supplert med 1 g Paracet.

Skrevet

Prøv et kjerringråd som virker bra her i huset: hakk løk og hvitløk og pakk inn i kjøkkenhåndkle, gasbind eller lignende. Legg mot øret under en lue.

Du kan også varme litt matolje og dryppe inn i øret, men vet ikke hvordan det er når trommehinnen har sprukket. Man kan ha hvitløk i oljen..

Pleier å gjøre kun det første med barna når de får øreverk og det fungerer veldig bra. På meg selv har jeg også tatt en dråpe olje i øret.

Ikke drypp noe i øret hvis trommehinna har sprukket!

Skrevet

Ikke drypp noe i øret hvis trommehinna har sprukket!

Nei, antok det, så derfor skrev jeg som jeg skrev siden HI da antagelig ville googlet det 😉 Kjerringrådet virker i alle fall veldig bra på øreverk i tidlig fase.

Skrevet

Jeg hadde også vondt i dager etter det gikk hull på trommehinnen. Hvitløk funker også på meg om jeg har ørebetennelse men har ikke forsøkt det i sammenheng med at trommehinnen allerede har sprukket .

Anonymous poster hash: 00077...863

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...