Gå til innhold

Er det ikke lov å si afrikansk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte er eller annet sted i media jeg ikke husker, at afrikaner ikke er lov å si.

Ikke for at jeg har behov for å si afrikaner så ofte men greit å vite.

Jeg kan fint finne på å si feks "han afrikanske på kundeservice" på jobben hvis kollegaer ikke vet hvem han er med navn.

Er det ikke lov å beskrive noen ut fra etnisk opprinnelse?

Skal jeg forklare hvem folk er ut fra utseende fordi noen ikke vet hvem de er, blir det jo naturlig å si kinesiske, thailandske eller afrikanske hvis de er det.

Er det en fornærmelse?

Huske anonymknappen nå, dette er et skikkelig teit spørsmål jeg aldri i verden hadde turt å stille til noen.

Anonymous poster hash: 392e8...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, akkurat som man ikke har "lov" til å si nordmann eller amerikaner, man skal ikkenvite hvor noen kommer fra. Landegrenser er rasistisk.

Anonymous poster hash: 7d12f...a26

Skrevet

Nei, akkurat som man ikke har "lov" til å si nordmann eller amerikaner, man skal ikkenvite hvor noen kommer fra. Landegrenser er rasistisk.

Seriøst?

Anonymous poster hash: 115e8...9c2

Skrevet

Du er av de som er for dumme til å leve men akkurat oppegående nok til å komme deg på nett, ja. Ser du ikke hva du skriver eller er det et usedvanlig stakkarslig forsøk på slagferdig angstbiteri?

Skrevet

Sukk.

Hadde et håp om at noen ville svare meg seriøst.

Anonymous poster hash: 392e8...1bb

Skrevet

Du kan sikkert si afrikansk om en afrikansk person akkurat som du kan kalle meg norsk siden.jeg er norsk, men jeg vil ikke bli kalt amerikaner eller svenske bare fordi jeg er bleik...

Skrevet

Jeg synes det er lov å si afrikansk, men det er jo et stort kontinent og favner mange land og kulturer. Og veldig mange ulike utseender. Jeg ville kanskje heller brukt et annet uttrykk for å beskrive en person.

Jeg føler også det er bedre å si "hun som er fra Tanzania" istede for "hun afrikanske". Og så bør man jo faktisk vite at hun er fra Afrika, og at du ikke antar det basert på utseende (feks er adoptert, andregenerasjons innvandrer, fra et annet kontinent el lign)

Anonymous poster hash: a7eac...7d1

Skrevet

Jeg forsøker alltid å bruke spesifikt land personen kommer fra, f.eks. kenyaner. Men i noen tilfeller så kan jeg likevel bruke afrikaner, f.eks. slik hun over sier, hvis jeg ikke vet hvilket land i Afrika personen kommer fra. Bruker det også om jeg refererer til beboere på det afrikanske kontinenten - på samme måte som jeg bruker asiatere, europeere osv.

Anonymous poster hash: 4a46e...51f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...