Gå til innhold

Astma hos barn? Hvordan oppdaget deres det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten en på to år som i flere måneder har slitt med tørrhoste på natten. Han er ikke forkjølet og er et aktivt barn til vanlig. Jeg har ikke observert at han blir tungpustet, verken ute eller inne. Likevel lurer jeg på om det kan være astma? Bør jeg ta han med til legen?

Anonymous poster hash: 98c35...7b5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kun natthoste. Særlig vinterstid. Ble bedre straks han fikk astmamedisiner. Han er nå 10 år, og hoster kun ved forkjølelse. Bruker ikke lenger forebyggende medisin, kun ventoline ved behov.

Anonymous poster hash: 7b5c7...0e6

Skrevet

Surking i brystet, tung pust, mye sliten og atopisk eksem. Han har atypisk barneastma og bruker flutide (dobbel dose eller voksen dose) granulat og ventoline. Mye bedre etter at vi fikk økt dosen på flutide og ventoline.

Anonymous poster hash: fa517...051

Skrevet

Kun natthoste. Særlig vinterstid. Ble bedre straks han fikk astmamedisiner. Han er nå 10 år, og hoster kun ved forkjølelse. Bruker ikke lenger forebyggende medisin, kun ventoline ved behov.

Hvor mye hostet han per natt da? Var det kontinuerlig eller i anfall? I så fall hvor mange anfall? Mange spørsmål, men jeg lurervel på hvor mye må de hoste før det er astma? Min har sikkert tre hosterier på kvelden før jeg legger meg. Om natten vet jeg jo ikke.

Skrevet

Mye hoste om natten, surkling i bryst, var mye uforklarlig trøtt og ble andpusten etter et lite sprang. Fikk medisin som toåring og brukte det faktisk bare et halvt år. Han trengte det ikke mer enn det, og neste vinter hørte vi ikke mer av symptomer så da var alt i orden.

Anonymous poster hash: c26a6...da2

Skrevet

Hvor mye hostet han per natt da? Var det kontinuerlig eller i anfall? I så fall hvor mange anfall? Mange spørsmål, men jeg lurervel på hvor mye må de hoste før det er astma? Min har sikkert tre hosterier på kvelden før jeg legger meg. Om natten vet jeg jo ikke.

Det ble etterhvert kontinuerlig. Første vinteren sa ikke legen noe til hosten hans, men noen år senere fikk vi astmamedisiner. Vi hadde årene mellom der gitt Solvipect som dempet det noe. Til slutt virket det ikke.

Skrevet

Hun hostet til hun spydde, hver natt i 3-4 uker, en ukes pause og påan igjen.

Var en kamp å få gjennom hos ene legen, var visst vanlig at barn hostet....gikk til spesialist og fikk medisiner .

Gikk over ved 5-6 års alder ca.

Skrevet

Jeg kan legge til at vi var hos legen en gang og ble henvist videre til sykehuset. Fikk medisiner uten noen problem, legen sa at dette klart var astma. 

# 5

Anonymous poster hash: c26a6...da2
Skrevet

Han hostet mye på nattan, han var mye syk, og når han var 20 mnd fikk han lungebetennelse og da sa de på legevakten at jeg skulle bestille time, fikk time uke etter og bekreftet det, han har barneastma

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...