Gå til innhold

Erfaringer med hormonspiral?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker gjerne å få høre andres erfaring med hormonspiral. Hadde du noen bivirkninger etter å ha satt den, hvordan var det med blødninger, mensen etter vs mensen før spiral osv?

Skal ta keisersnitt om en uke, og legen har anbefalt meg å sette hormonspiral i ettertid da det helst bør gå ett år før jeg blir gravid igjen.

Anonymous poster hash: e390d...005

Fortsetter under...

Skrevet

Noen?

Skrevet

Veldig dårlig dessverre.

Jeg reagerer veldig negativt på hormonene, migrene og kronisk soppinfeksjon er de mest plagsomme bivirkningene.

Jeg har også ganske bakovervendt livmor så den blir ikke liggende på plass som den skal og da blir det smerter

Var hos lege to ganger på 3 mnd, han nektet å tro meg, Man får nemlig ikke smerter i korsrygg av spiralen, og det er så lite hormoner av man ikke får slike bivirkninger....

Jeg gikk til en privat gynekolog. Tok ultralyd og spiralen lå helt feil, kroppen var i ferd med å støte den ut. Den ble fjernet og jeg blødde en stund. Da den blødningen gav seg var både smerter i korsrygg og kronisk soppinfeksjon borte, og migrenen mye mer levelig.

Men har en venninne som er superfornøyd, hun har hatt spiral i snart 9 år nå, bare byttet en gang. Hun merker overhodet ingenting til den og har null mens.

Anonymous poster hash: c4bf4...f04
Skrevet

Første gang jeg hadde (7 år siden) funket det bra (levonova). Småblødninger i 3 mnd, deretter helt mensfri til den ble fjernet.

Denne gangen går det ikke så bra(mirena, men er visst den samme?) Fikk den for snart 5 mnd siden. Jeg har fått mer kviser enn noen gang, 3 nye hver dag! De er vonde og store, alle på haken. Aldri opplevd tidligere. Har hatt en og annen rundt EL før.

Blødningene er heller ikke stabile. Har mensen i ca 2 uker. Ikke mye men litt hver dag. Og 2 uker pause før det er påan igjen.

Det er så plagsomt at jeg fjerner den etter jul om det ikke er bedre, spes det med kvisene. Ikke bare sjenerende, men vondt.

Så jeg blir ikke klok på denne spiralen dessverre

Anonymous poster hash: 6ba6f...ab7

Skrevet

Takk for svar

Skrevet

Jeg er ganske fornøyd, har Jaydess (liten Mirena). Merker den kun rundt mensen og av og til i begynnelse av samleie hvis jeg ikke er helt klar.

Har dessverre ikke mistet mensen helt, håper det skjer snart. Har hatt den siden februar. Men har derimot fått cyste på eggstokk to ganger etter at jeg satt inn spiral, det gjør så vondt når de sprekker...

Men veldig verdt det siden jeg slipper å bekymre meg for å bli gravid!

Anonymous poster hash: 3b499...00b

Annonse

Skrevet

Første gang funket det bra, blødde minimalt, hadde den i 5 år, så flyttet den på seg og jeg fikk masse kramper i magen og smerter, måtte ta den ut.

Satt i på nytt etter tredje barn ble født, hadde da masse kramper i magen, smerter og blødde hele tiden, tok den ut etter 2 mnd.

Anonymous poster hash: 77bc5...f2a

Skrevet

Uff, hører om mange som har dårlig erfaring. Legene sier det er veldig sjelden, men fler jeg kjenner personlig har også hatt en del problemer med det, så så sjelden kan det umulig være. Kjenner jeg blir litt skeptisk til å sette det selv

Skrevet

Jeg blødde i et halvt år før jeg tok den ut igjen, men det er visst ikke veldig vanlig. Jeg mistenkte egentlig at det ikke kom til å gå så bra, for jeg har slitt litt med p-pille-bivirkninger også. Jeg synes det er litt skummelt å proppe kroppen full av hormoner du egentlig ikke skal ha jeg da. Dere vil kanskje ha flere barn? Ellers kan du jo spørre mannen om han ikke kan sterilisere seg. Men du kjenner din kropp best. Hvis du tåler hormonpreparater er det jo bare å gi gass.

Anonymous poster hash: 3e513...e70

Skrevet

Jeg synes forresten det er litt rart av legen å anbefale å sette inn hormonspiral samtidig som keisersnittet (hvis jeg forsto det riktig?). Jeg ville latt kroppen få takle hormonbalansen på egenhånd etter fødselen. Da er det mange som er litt utafor og det kan ta lang tid før det føles som om alt er greit igjen. Å tukle med hormonene midt i den prosessen høres ut som oppskrift på barseldepresjon spør du meg.

Skrevet

Legene sier det ikke er noe særlig bivirkninger siden det er lokal behandling med hormoner. Men enl meg og mange, mange andre stemmer ikke det. Blødning i 7 mnd, kviser i ansiktet og nakke etc....

Anonymous poster hash: d30c5...244

Skrevet

Vanvittig fornøyd!!!! Ikke hatt mens på 4 år, god sexlyst. Noe kviser rundt El men ikke plagsomt. Blødde smått i 3-4 uker innsettelse, men langt unna marerittet med kobberspiral.

Anonymous poster hash: ca739...4bd

Skrevet

Jeg er ganske fornøyd, har Jaydess (liten Mirena). Merker den kun rundt mensen og av og til i begynnelse av samleie hvis jeg ikke er helt klar.

Har dessverre ikke mistet mensen helt, håper det skjer snart. Har hatt den siden februar. Men har derimot fått cyste på eggstokk to ganger etter at jeg satt inn spiral, det gjør så vondt når de sprekker...

Men veldig verdt det siden jeg slipper å bekymre meg for å bli gravid!

Anonymous poster hash: 3b499...00b

Jeg fikk jaydess først, men byttet hos gyn fordi hun da den ikke ha full blødningskontroll som mirena, som jeg hadde god erfaring med før.

Angrer nå, har mensen uansett, men mange andre bivirkninger og. Skjønner ikke helt hvorfor det funket så bra sist.

Jeg har også bra sexlyst, og jo beskyttet mot graviditet. Men når jeg er full av byller og ble 50% av måneden er det ikke så kult likevel.

Tåler dårlig all hormonprevensjon, blir kondom el sterilisering her

Anonymous poster hash: 6ba6f...ab7

Annonse

Skrevet

SmåBlødde seriøst i nesten ett år (så lenge jeg ammet) var til ultralyd for å se om den satt rett, noe den gjorde. Etter jeg sluttet å amme har den fungert fint. Har hatt den ett år uten problemer og lite blødning nå..

Anonymous poster hash: a437b...756

Skrevet

Hatt to-tre ganger. Kjempefornøyd :) Småblødninger de første månedene, deretter veldig sjeldne og sparsomme blødninger. Type maks truseinnlegg. Skal ha neste gang jeg skal ha prevensjon også.

Anonymous poster hash: e53c1...7a1

Skrevet

Fantastisk fornøyd! Ingen menstruasjon, ingen plager, kan helt slappe av siden den er trygg!!!

Anonymous poster hash: 14a10...c79

Skrevet

Jeg synes forresten det er litt rart av legen å anbefale å sette inn hormonspiral samtidig som keisersnittet (hvis jeg forsto det riktig?). Jeg ville latt kroppen få takle hormonbalansen på egenhånd etter fødselen. Da er det mange som er litt utafor og det kan ta lang tid før det føles som om alt er greit igjen. Å tukle med hormonene midt i den prosessen høres ut som oppskrift på barseldepresjon spør du meg.

Ikke under keisersnittet nei ;)

I ettertid, anbefalt ca 8 uker etter snitt

Skrevet

Blødde konstant i 7,5 mnd! At jeg holdt ut så lenge er ikke til å tro :-p

Gyn som satt den inn sa jeg kunne regne med å blø i 3 mnd. Så fikk jeg kontroll etter 4 mnd og hun sa jeg skulle vente til det hadde gått ca 6 mnd. Var visst vanlig å blø såpass...

Bestilte ny time hos annen gyn, og han sa at blør man etter 3 mnd, vil man ikke slutte å blø heller. Han ville gi meg medalje for tålmodighet som han sa 😜

Aldri mer...

Anonymous poster hash: 18982...bb4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...