Gå til innhold

Lege og utbrenthet/stress

Anbefalte innlegg

Hei. Dere som blir sykmeldt pga stress/utbrenthet/depresjon.

Hvordan går dere fram?

Går den veien med meg, men kvier meg for å gå til lege da eg er nesten helt sikker på at legen min Ikkje gir sykmelding. Har aldri fått mer enn 3 dager sykmelding av ho og da har det vore fysisk sykdom. Ingenting gjennom 2 tunge svangerskap heller.

Anonymous poster hash: b1522...444

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144250381-lege-og-utbrenthetstress/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hadde ingen plan egentlig. Etter 1,5 år med alt for mye fikk jeg sammenbrudd på jobb. Ble sendt hjem med beskjed om å kontakte lege. Gjorde det og forklarte hvordan jeg hadde det. Hadde ingen plan om å bli sykmeldt (ikke blitt det før), men legen mente 100% sykemelding noen uker og samtaler med henne kunne få meg på beina igjen.

Etter ca 3 mnd jobber jeg nå 50%. Er svimmel, dårlig syn og null hukommelse dessverre. Vet ikke hvordan jeg kommer meg 100% tilbake. Skal tilbake til legen for ny samtale før jul.

Det er jo mulig å bytte fastlege? Evt er det noe du kan gjøre med situasjonen din før det går til sykemelding? Det er jo det beste.

Håper i alle fall legen lytter til deg og at du blir bedre 😊

Anonymous poster hash: 066b9...1e5

En dag på jobb begynte jeg plutselig å grine, sånn skikkelig å jeg klarte ikke å slutte. Satt i krampegråt i over en time før jeg ringte sjefen som ba meg gå til lege. Fikk stottret frem hvorfor jeg var der å ble sykemeldt i to uker, i de to ukene sluttet kroppen min mer eller mindre å fungere. Jeg svimte av daglig, kastet opp, hadde enorme smerter, tålte verken lys eller lyd og jeg var så himla sliten så sykemelding ble forlenget og forlenget, vel nå to år på APP. Det viste seg at både venner og kollegaer hadde veddemål om hvor lenge jeg holdt ut da de hadde begynt å hinte på en nært forestående smell allerede 18 måneder tidligere og jeg, dumme nautet, presset kroppen min til det ugjenkjennelige! Jeg har nå en kronisk sykdom, om den var årsaken til stjernesmellen eller ble utløst av det umenneskelige presset jeg skapte rundt meg selv som perfekt, snill pike.

Mitt råd, skriv ned hva du opplever og hva du føler å spør legen hva han/hun anbefaler. Spør om en blodprøve for å se om det kan være noen blodverdier som ikke er i balanse og senk kravene til deg selv😃

Anonymous poster hash: 85b6a...0fe

En dag på jobb begynte jeg plutselig å grine, sånn skikkelig å jeg klarte ikke å slutte. Satt i krampegråt i over en time før jeg ringte sjefen som ba meg gå til lege. Fikk stottret frem hvorfor jeg var der å ble sykemeldt i to uker, i de to ukene sluttet kroppen min mer eller mindre å fungere. Jeg svimte av daglig, kastet opp, hadde enorme smerter, tålte verken lys eller lyd og jeg var så himla sliten så sykemelding ble forlenget og forlenget, vel nå to år på APP. Det viste seg at både venner og kollegaer hadde veddemål om hvor lenge jeg holdt ut da de hadde begynt å hinte på en nært forestående smell allerede 18 måneder tidligere og jeg, dumme nautet, presset kroppen min til det ugjenkjennelige! Jeg har nå en kronisk sykdom, om den var årsaken til stjernesmellen eller ble utløst av det umenneskelige presset jeg skapte rundt meg selv som perfekt, snill pike aner jeg ikke, men det vil påvirke resten av livet det vet jeg.

Mitt råd, skriv ned hva du opplever og hva du føler å spør legen hva han/hun anbefaler. Spør om en blodprøve for å se om det kan være noen blodverdier som ikke er i balanse og senk kravene til deg selv😃

Ble borte en del her.

stress, utbrenthet og depresjon er tre ganske forskjellige ting!

Dersom du vet med deg selv at ting ikke er som det skal, bør du jo forsøke å ta grep for å komme på "rett kjøl" igjen. Dersom det er stress som plager deg, må du se på hva som utløser stresset; er det ting på jobben eller er det på hjemmebane? har du snakket med din leder om problemene eller med din mann (dersom det er hjemme)? hvilke oppgaver kan du legge fra deg eller overlate til andre?

Dersom du er utbrent; hva skal til for at du får mulighet til hvile, egentid, trening osv? hva trenger du for å senke tempo?

Hvis depresjon; hva er det som gjør deg deprimert? hva skal til for at du kommer deg opp og ut av depresjon? trenger du behandling?

Sykmelding kan selvfølgelig være nødvendig. Men du bør i første omgang se på hva du tror er årsakene til at du nå har det sånn du har det. Og reflektere over hva du kan gjøre med det. Hvis du blir sykmeldt må du uansett i oppfølgingssamtaler på arbeidsplassen din. Hvorfor ikke snakke med arbeidsgiver før du går til lege?

Anonymous poster hash: b5453...72b

Er enig i at man bør ta praten med arb-giver før man går til legen!

Men er ikke helt enig i at utbrent, stress og depresjon er helt forskjellige ting. Vedvarende negativt stress kan føre til både utbrenthet og depresjon. Utbrenthet er ikke en egen diagnose, men henger ofte tett sammen med depresjon og angst.

Jeg anbefaler deg å først snakke med arbeidsgiver hi. Mulig det kan tilrettelegges i en periode?

Jeg forsøkte å snakke med min arbeidsgiver før det smalt, men ble ikke tatt på alvor. Det er likevel verdt et forsøk!

Og kanskje ta en prat med mannen din om fordeling på hjemmebane hvis dette er er problem.

Hvis du har forsøkt å snakke med de rundt deg og det ikke hjelper så ring legen før det smeller skikkelig. Kanskje legen har noen råd eller kan hjelpe som samtalepartner. Eller kanskje legen finner ut at sykemelding er best akkurat nå. Legen har jo antagelig erfaring med folk i samme situasjon.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 066b9...1e5

Annonse

Eg sitter på jobb og er helt tom i topplokket. Klarer Ikkje helt enkle oppgaver. Har veldig dårlig hukommelse, vond rygg (går til behandling for det)

Har snakka med sjef og har fått letta arbeidsmengden. Det Ga positivt utslag i 2 dager før eg var like inneslutta og tom i hodet igjen.

Problemet mitt er at eg har blitt oppsagt. Trudde eg tok det bra og så fram til noen mnd heime mens eg leita etter ny jobb.

Men underbevisstheten min tar tydeligvis dette her veldig tungt.

Har bl.a. lukket kontordøra og sittet i fortvilet gråt. Hjertebank heile tida mens eg er på jobb.

På skoleavslutningen gjemte eg meg på kjøkkenet istedenfor å snakke med vennene mine. Og eg er normalt veldig sosial av meg.

HI

Kjenner problemstillingen. Jeg snakket med arbeidsgiveren min først ang tilrettelegging

Arbeidsgiveren min og kollegaene mine har vel merket det en stund. Distré og uopplagt, kort lunte, ikke meg selv. Men da jeg var med legen (som ikke var min fastlege) greide jeg ikke knote ut hva som var greia. Min fastlege hadde skjønt det med en gang.

Uansett jeg sa at jeg og arb giver hadde planlagt deltidssyknelding som skulle brukes på trening. Da jeg kom tilbake på kontoret lurte jeg på hva jeg tenkte på. Jeg elsker jobben min og jeg trives godt, så det var nok hodet som sa at den graderte var nok. Jeg ringte legen senere og bad han endre sykmeldingen. 100% ut uka, 40% til nyttår og så går jeg på en 20% om alt går som planlagt. Men vi får se. Bedre å ta det med ro ei lita stund, lytte til kroppen sin i stedet for å gå på storsmellen så mam blir langtidssykmeldt. Fortell legen om de symptomene du har. Konsentrasjonsvansker med eksempler, emosjonell tilstand etc.

Anonymous poster hash: 98d95...f1b

Det hjelper ikke å bli sykemeldt, da er det bare verre å få ny jobb.

Har du begynt å søke på nye jobber? Anonymous poster hash: 831cc...8d4

Har begynt å følge med på nav.no kvar dag. Har Ikkje kommet lenger.

Til no har der bare vore stillinger til folk med spesiell kompetanse og Ikkje mitt fagfelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...