Gå til innhold

Så veldig lyst til å studere, men hvor mye kan man jobbe ved siden av sosionom studiet?

Anbefalte innlegg

Jeg har på mine "eldre dager" endelig funnet ut hva jeg vil bli, og jeg kjenner at jeg har så lyst å bare hive meg uti det. MEN det var den økonomien da! 

Vi har ganske mye lån, både bil og hus og lever ingen luksus, men har det helt normalt. Jeg tjener endel mer enn hva jeg vil gjøre som sosionom. men jeg kjenner på hele meg at jeg ønsker å jobbe med mennesker og ikke sitte foran en skjerm hele livet.

Men hva slags type jobb er det greit å kunne kombinere med dette studiet, som man kan tjene litt på? Er det mye obligatorisk? Jeg har full jobb i dag, kun dagtid og jobben er ikke relatert i det hele tatt til studiet, så å søke delvis permisjon er vel vanskelig. Hva får man evt. i studielån?

Noen som kan dele litt erfaringer med meg vedr. å studere i voksen alder?

Anonymous poster hash: 54b8d...53f

Fortsetter under...

En helge- og/eller kveldssjobb er nok tingen. Veldig begrenset hva man får jobbet på dagtid. Men du må se på det aktuelle studiested hvordan studiet er lagt opp. Lånekassen ligger på ca 7000, og eventuelt tillegg for barn om ikke mannen din tjener for mye.

Anonymous poster hash: c5e92...e18

Noen skoler tilbyr det på deltid, bl.a Diakonhjemmet i Oslo. Da kan du jobbe mye ved siden av. Tar du det på fulltid er det vel en studiedag i uka. Ellers mye obligatorisk. Men du er sikkert tidlig nok ferdig til å jobbe kveldsvakter på feks intitusjon e.l og da tjener du greit med kveldstillegg og helgetillegg

Anonymous poster hash: e6349...089

jeg utdanner meg nå som jeg er blitt eldre. og er ikke noe problem dette, selv med hus bil og unger er skolene flink å tilrettelegge.

nå vet jeg dog ikek hva du ønsker å utdanne deg til da men.

de fleste skoler og utdanninger lar det seg gjøre å arbeide ved siden av, men man må kanskje senke standarden påting de prene man studerer, ikek regne med at man har råd til alt, eller være med på alt. men slik er livet. vet flere i mitt kull som jobber annenhverhelg og har utbet 16 000,- dette er i tillegg til stipend på 7000,- så vil nå tørre og påstå at en student i dag kan leve relativt greit.

Anonymous poster hash: 37ee4...451

Alt går. Du får til alt du vil:) 

Jeg studerer fulltid og jobber 80 % faktisk. Det er ikke lett, da det er forventet at vi bruker en del timer på lesing. Må lese i helgene når datteren min er hos faren. Har klart meg fint på eksamener. Har brukt ferien min til praksis for jeg har ikke råd til å bli trukket i lønn. Har både boliglån og billån som skal betales;) Jobber så mye ekstra som mulig for å få avspasering jeg kan bruke. Så jeg jobber nok en del over 80 faktisk. Nå er jeg så heldig å ha jobben i gåavstand til universitetet. Så etter forelesninger 8-12 kan jeg begynne på jobb 12.15 :)

Det verste er stresset hver gang det nærmer seg eksamen. Føler jeg ligger etter, ikke fått lest osv..

Annonse

Det kommer helt an på hvordan studiet er lagt opp på den høyskolen (eller universitetet) du har tenkt å søke deg inn på. 

Det kan nemlig variere veldig! Noen steder er det kun en praksisperiode som varer ca 6 mnd. Andre steder har de mange små praksisperioder.

Noen steder har de eksamen etter hver bolk. Andre steder har de en skriftlig eksamen i året og evt. mappeeksamener. Noen steder har de masse obligatorisk, andre steder er det mer eller mindre lagt opp til selvstudium.

Da jeg studerte sosialt arbeid var det flere som jobbet ved siden av studiet, men noen 8-16 jobb er umulig pga enkelte obligatoriske seminarer og bolker. Du bør ha en fleksibel jobb. 

Vi hadde nesten ingen arbeidskrav, kun store innleveringer/mappeoppgaver et par ganger i året.

Ofte var det bare forelesninger i 2-4 timer pr dag (stort sett ikke obligatorisk) og minst en studiedag i uken. Passer perfekt for oss som har selvdisiplin. Mange falt derimot av og strøk, fordi de knapt hadde åpnet en bok før eksamen ;)

Jeg personlig synes at studiet var kjempelett (da var jeg 21 da jeg begynte og alenemamma til en aktiv 2-åring - langt borte fra familien og barnevakter), men utrolig interessant og lærerikt. Fikk en del a-ha opplevelser :) Synes videregående skole var mye tøffere enn høyskolen.

Jeg bodde i samme studentby som en del som gikk førskolelinjen. Der var det full rulle hver eneste dag (8-1615) og nye arbeidskrav hver eneste uke. Så og si alt obligatorisk. Fikk høre at det også var sånn på sosionomlinjen på enkelte andre høyskoler også. 

Anonymous poster hash: 88394...ca3

Min søster var ferdig sosionom til sommeren i år. Alt på skolen var obligatorisk, det var lange dager og mye jobbing/lesing. Vær obs på at det enkelte steder er vanskelig å få jobb, få på kullet hennes har fått jobb (inkludert henne dessverre, og hun har toppkarakterer).

Anonymous poster hash: b73d8...1ca

Min søster var ferdig sosionom til sommeren i år. Alt på skolen var obligatorisk, det var lange dager og mye jobbing/lesing. Vær obs på at det enkelte steder er vanskelig å få jobb, få på kullet hennes har fått jobb (inkludert henne dessverre, og hun har toppkarakterer).

Anonymous poster hash: b73d8...1ca

Karakterer har lite å si for å få jobb, så lenge de ikke er superdårlige. Alder og erfaring har mer å si. Er man under ca. 26 år er det vanskelig å få jobb. Dette er også en grunn til at man bør ha relevant jobb under studiet, eller prøve å få vakter der man er i praksis. 

Anonymous poster hash: e6349...089

Takk for svar alle sammen. Jeg har flere års arbeidserfaring og har god jobb per i dag. Jeg er også fostermamma, så jeg er nok ikke så redd for at jeg ikke skal få jobb etter endt studie.

Jeg må undersøke litt mer om hvordan studiet er lagt opp, og hva slags jobber som kan passe. Jeg kan ikke ta det på deltid for min arbeidserfaring er ikke relevant til studiet (annet enn fosterhjem) og da kommer jeg ikke inn på deltid.

Kan noen gi meg noen gode tips til hvilke relevante deltidsjobber som man kan få som ufaglært/student som betaler ok?

Anonymous poster hash: 54b8d...53f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...