Gå til innhold

Forliggende morkake og blødninger

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg var på UL fredag og fikk konstatert forliggende morkake. Fikk småblødninger i går kveld og blør fortsatt litt. Ikke nok til at det kommer på bindet, men ser det tydelig når jeg tørker meg etter dobesøk. 

Noen som har eller har hatt forliggende morkake og kan dele litt erfaringer? Jeg føler jeg må ringe føden for å høre hva jeg skal gjøre. Er 20+1 i dag, så blir jo passelig smånervøs av dette....

Fortsetter under...

Hadde forliggande morkaka sist svangerskap. Hadde mindre og større blødningar heile tida fram til ca veke 32 trur eg det var. Fekk ikkje vete at det var forliggande morkake før i veke 26 eller 28. Blødningane slutta då morkaka omsider hadde "flytta" seg.

Ville bare fortelle at dette er normalt, og at det vanligvis går veldig fint. Du vil få ny ultralyd seinare i svangerskapet fordi dei må sikre seg at morkaka har flytta seg før fødselen.

Men ring føden! Dei er der for dei som er gravide og fødande. Kanskje tar dei deg inn slik at du får sjå på den vetle ein gong til.

Eg er i veke 22 og har ikkje foranliggande morkake. Denne gongen har eg bare hatt litt blødningar i veke 15 og 16. Men hadde eg fått blødningar frå nå av og framover hadde eg nok sjøl ringt og forhøyrt meg.

Takk for svar. Ringte føden og fikk beskjed om å komme innom dem. Ble grundig undersøkt og fikk ny time tidlig i januar. Har fått sexforbud resten av svangerskapet, så da blir det lite kos fremover :/ Men det overlever vi :) Er bare glad vi blir fulgt opp ordentlig :)

• 2 uker senere...

Når jeg gikk med nr 2 hadde jeg forliggende morkake store deler av 2.tri. Blødde masse i uke 12-13, da var det voldsomme mengder. Fikk da veskjed om å ta det med ro, for å ikke fremprovosere blødninger, skulle ikke løfte tungt osv. Kunne i verste fall blø ut fosteret. Jeg vil tro(?) at siden du er såpass langt på vei så er ikke akkurat det noen fare, men pass på deg selv og babyen :-) min flyttet seg etterhvert, så jeg fødte normalt :-)

Har fått beskjed om å holde meg i ro, så er sykemeldt frem til jeg skal på ny kontroll 7.1. De er veldig påpasselig ved blødninger. Var innlagt ett døgn i forrige uke pga blødninger. Satser på at jeg ikke blør noe fremover så jeg får være hjemme hele jula/romjula.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...