Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #1 Skrevet 7. desember 2015 Har sett noen tråder ang å ta generell studiekompetanse som voksen, trenger visst 'bare' 6 fag da? Jeg slet veldig på skolen siden jeg har litt dårlig konsentrasjon, så jeg droppet ut i 1 vgs. Noen med erfaringer? Er det vanskelig? Anonymous poster hash: 5214c...919
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #2 Skrevet 7. desember 2015 Jeg har ikke erfaring med det selv, men har tatt to studier som godt voksen. Som voksen har du en annen selvdissiplin, du har modnet på mange andre områder slik at det er lettere å se hensikten med ting du tidligere fant bortkastet - eller i det minste godta det fordi du ser det er nødvendig for å oppnå det resultatet du ønsker deg. Det finnes noen gode småbøker om studieteknikk, det kan være nyttig å lese før du går igang. Jobb målbevisst og sett av faste tider til lesing, legg en leseplan, hvor mye du skal lese, når oppgaver skal skrives osv. Hvis du ønsker å studere videre så hold fokus på det du ønsker deg, da tror jeg du greier det Anonymous poster hash: 65c15...a03
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #3 Skrevet 7. desember 2015 Jeg tar det nå. Er selv 27 men det er flere i klassen som er 40 Det er noe helt annet å ta det som voksen. Det er veldig mye enklere. Man har en interesse for det man lærer (som regel), og man kan mye fra før (f.eks s-fag). Det som kan være vanskelig for noen er matten, for den går veldig fort frem, og det er ikke alltid man får en god mattelærer, men da er det titusener av gode videoer på nettet man kan bruke som lærer istede. Man tar det som regel over 2 år, og det går lett som en plett for meg i alle fall. Jeg har bare 5 og 6'ere, og jeg gjør aldri skolearbeid hjemme engang. Bruker et par timer i uka utenom skoletimene til lekser, det er det. Men jeg er heldig, for jeg lærer lett og tar ting veldig fort. Det er mange i klassen som sliter, men det er også veldig mye innvandrere. Nivået i klassen er ikke spesielt høyt, de fleste ligger på 2-3.. men så er det kun et fåtall som virkelig har planer for fremtiden.. Anonymous poster hash: e5aee...51e
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #4 Skrevet 7. desember 2015 Sjekk ut 23/5-regelen Anonymous poster hash: c989e...b7f
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #5 Skrevet 7. desember 2015 Hvis du sliter med konsentrasjonen, så kan du kanskje ta ett eller to fag av gangen og bruke god tid? Det er jo en tanke om at alle skal klare det og kunne studere, hvis de bare vil det nok selv, men jeg synes det er vanskeligere enn folk skal ha det til. Så ikke føl på noe nederlag om du ikke klarer det. Men samtidig finnes det jo noen typer tilrettelegging man kan benytte seg av, om man skulle trenge det. Anonymous poster hash: 3afc8...093
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå