Gå til innhold

Hvor farlig er egentlig stress i 3.trimester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som tittelen sier, lurer jeg på hvor farlig stress er i 3 trimester? Har hørt så mye rart men vet at en del er rene myter også!

Har en veldig vanskelig periode både på jobb og hjemme nå, så går rundt med vondt i magen og tårer i øynene mesteparten av dagen, sover lite og urolig om nettene, og får av og til litt panikk (der jeg "knekker sammen " og hulker og gråter og hiver mye etter pusten)..

Prøver det jeg kan å puste rolig og bruke angstmestring for å holde kroppen mer avslappet, vet at det er forbipasserende og at ting blir bra igjen om litt.. men er redd for at lille babyen i magen skal ta skade av dette...

Anonymous poster hash: ecdf4...d0a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er selvfølgelig aller best å slippe stress og bekymringer, men jeg tror det er litt overdrevet hvor farlig dette er. Selv hadde jeg en helt forferdelig arbeidssituasjon og mistrivsel på jobben i tillegg til at moren min ble alvorlig syk da jeg var midt i svangerskapet, hun hadde en stor hjerneoperasjon 3 uker før jeg fødte. Vi måtte dessuten flytte da jeg var i 3. trimester og det var mye stress, hard jobbing og bekymring. Likevel så kom det ei frisk og fin jente med normal fødselsvekt til termin! Vi er sterkere enn vi tror og tåler det meste!

Anonymous poster hash: 0a685...749

Skrevet

Ingen har godt av å ha det sånn, gravid eller ei 😔 Kanskje se litt på å finne en løsning som avlaster deg på jobb og eventuelt hjemme? Snakk mer legen din om hvordan du har det, få sjekket blodtrykket ditt - å ta i mot den hjelpen du kan få ❤️ Ta vare på deg selv og den lille i magen ❤️

Skrevet

Hi her.. Ja lurer jo litt på om det kan være litt overdrevent dette med stress men hører så mye rart... Det jeg absolutt tror på er selvsagt at man skal ta det litt med ro og sørge for nok hvile fordi kroppen trossalt går gjennom en stor påkjenning både under graviditeten og under fødsel (som ikke er mange ukene unna).. Men da er det først og fremst MEG det går ut over, og dèt skal jeg takle... Er bare så redd for at babyen skal ta skade av det .. og er også redd for å føde for tidlig, selvom det sannsynligvis ville gått helt fint med oss begge hvis fødselen startet nå. 

Blodtrykket var heldigvis helt fint i forrige uke, og skal til JM igjen på Onsdag så får sjekket det der også.. 

Kjenner jeg er ekstremt emosjonell, er redd for at hjemmesituasjonen ikke bedrer seg så raskt som jeg håper... Har gledet meg sånn til permisjonsstart pga jeg mistrives sånn på jobb (kollegaene er supre, men sjefen har nok pekt meg ut som syndebukk for det meste... lettest å hakke på hun som ikke tør si ifra.), men nå kjenner jeg det er vanskelig å være hjemme også...  :frown:  

Skrevet

Hva med å ta tak og rydde oppi i hjemmesituasjonen før baby blir født?

Viss du mistrives hjemme bør du jo løse problemene så fort som mulig.

Anonymous poster hash: 5ac3e...244

Skrevet

Jeg stresset på meg høyt blodtrykk i siste trimester. Det hadde bygd seg opp over tid men plutselig satt jeg der. Ble delevis sykemeldt og ble fulgt godt opp resten av svangerskapet. Sier ikke at det gjelder alle, men jeg er sikker på at det kan ha innvirkning på noen.

Anonymous poster hash: a313e...9e9
Skrevet

Vet ikke om jeg vil si jeg direkte mistrives hjemme... Er et midlertidig problem, og selvom jeg er av typen som vil løse alt mulig umiddelbart, må det flere med samme ønske/innstilling til for at det skal skje.. 

Er evt høyt blodtrykk farlig for barnet i magen? (Såfremt det høye blodtrykket kommer av stress, og ikke f.eks er tegn på svangerskapsforgiftning.)

Skrevet

Stress i seg selv er ikke farlig!

Stress er de som f.eks beskytter oss mot farer (bl.a får deg til å reagere), det er stress som for oss til å gjøre ting (bli ferdig med lekser, gjøre ferdig arbeidsoppgaver, prosjekter osv).

Stress i passende mengder er faktisk positivt. Uten stress ville vi som mennesker ikke ha overlevd.

Så er det selvfølgelig slik at for mye stress kan gi plager. Først og fremst gir det ubehag i form av f.eks hodepine, muskelsmerter, dårlig søvn og i verre tilfeller angst, depresjon, høyt BT mm.

Dersom stressnivået ditt blir ekstra stort over veldig lang tid så kan det være skadelig. Først og fremst er det skadelig for mor. barnet har det trygt og godt og er beskyttet mot det aller meste. Ytre påkjenninger kan i ekstreme tilfeller påvirke barnet, men jeg tror du skal lete lenge før du finner noen studier som viser at den type stress man gjerne snakker om (mye å gjøre på jobb, travelt på hjemmebane, dårlig forhold til mann, kjærlighetssorg osv) fører til skader på barnet.

Dersom man utsettes for stress, må man først og fremst ta tak i stressorene - altså jobbe med det som stresser deg.

Anonymous poster hash: b347e...014

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...