Gå til innhold

er det greit å la barnet spille på restaurant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er en uting. Barna lærer verken å oppføre seg eller å takle kjedelige situasjoner. Dessuten mener jeg at mennesker burde snakke sammen, og ikke bare sitte med nesa i en skjerm. Det gjelder for de små menneskene også.

Anonymous poster hash: 0ed21...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er en uting. Barna lærer verken å oppføre seg eller å takle kjedelige situasjoner. Dessuten mener jeg at mennesker burde snakke sammen, og ikke bare sitte med nesa i en skjerm. Det gjelder for de små menneskene også.

Anonymous poster hash: 0ed21...92d

Joda men har vi ikke mobilen der så blir uansett ikke samtaler.

Han bare tuller seg å sier bæsj,promp og tiss uansett hvor mye vi prøver å få i gang en samtale.

Å er det ikke det han sier så er det alt mulig annet tull han sier.Det hele blir bare rett og slett veldig pinlig.

Anonymous poster hash: 31042...447

Skrevet

Jeg synes heller man bør droppe å ta med ungene på slike steder til de har lært å oppføre seg skikklig og selv får noe ut av restaurantbesøket. Jeg forstår at noen velger en slik enkel og kortsiktig løsning for enkelhets skyld, men jeg har ikke sans for oppdragelsesmetoden.

Anonymous poster hash: f404d...5b2

Skrevet

Jeg synes heller man bør droppe å ta med ungene på slike steder til de har lært å oppføre seg skikklig og selv får noe ut av restaurantbesøket. Jeg forstår at noen velger en slik enkel og kortsiktig løsning for enkelhets skyld, men jeg har ikke sans for oppdragelsesmetoden.

Så jeg som er alenemamma så skal vente med å gå på restaurant frem til skolealder da pga noen syns det ikke passer seg med spilling på mobil der?

Skrevet

Jeg synes heller man bør droppe å ta med ungene på slike steder til de har lært å oppføre seg skikklig og selv får noe ut av restaurantbesøket. Jeg forstår at noen velger en slik enkel og kortsiktig løsning for enkelhets skyld, men jeg har ikke sans for oppdragelsesmetoden.Anonymous poster hash: f404d...5b2

Så jeg som er alenemamma så skal vente med å gå på restaurant frem til skolealder da pga noen syns det ikke passer seg med spilling på mobil der? Anonymous poster hash: 31042...447
Hvis du ikke klarer å oppdra ungene til å oppføre seg skikklig før det, så stort sett, ja. Noen ganger har du muligens ikke noe valg, men å gå ut å spise bare fordi det skal være hyggelig bør du droppe å ta med ungene på inntil det blir hyggelig for dem også.

Skrevet

Så jeg som er alenemamma så skal vente med å gå på restaurant frem til skolealder da pga noen syns det ikke passer seg med spilling på mobil der?

Hvorfor spør du:

"er det greit å la barna spille på restaurant" når du reagerer på en slik måte på et negativt svar??

Anonymous poster hash: 7ecb2...fad

Skrevet

Hvorfor spør du:

"er det greit å la barna spille på restaurant" når du reagerer på en slik måte på et negativt svar??

Spurte bare om det var det hun mente!!!!!

Skrevet

Tenker unger ofte er sultne årene sitter å venter på maten. Samtidig skal det være hyggeligere alle ved bordet. Og ved de andre bordene.

Gi mobil, nyt voksent selskap 😀

Anonymous poster hash: 49e78...04f

Skrevet

Synes at spill og skjerm blir brukt som barnevakt i alt for mange situasjoner idag. Alt for mange går glipp av mye kontakt med barna, og mange situasjoner som egner seg til å lære bort god oppførsel og folkeskikk fordi de ikke takler/orker å forholde seg til barnas væremåte. 

I denne situasjonen ville jeg snudd på det: Hadde gutten vært flink til å sitte fint ved bordet, ville det kanskje ikke vært så farlig om han innimellom fikk spille litt. I og med at han ikke kan det, må han lære det først (ift hans forutsetninger). Et alternativ kan jo være å inngå en avtale om at om han sitter fint og venter på maten, spiser ordentlig - så kan han få spille litt når han er ferdig spist. Da må du bruke tid sammen med han før og under maten, men kan evt prate litt med andre når han er forsynt.

Skrevet

Synes at spill og skjerm blir brukt som barnevakt i alt for mange situasjoner idag. Alt for mange går glipp av mye kontakt med barna, og mange situasjoner som egner seg til å lære bort god oppførsel og folkeskikk fordi de ikke takler/orker å forholde seg til barnas væremåte. 

I denne situasjonen ville jeg snudd på det: Hadde gutten vært flink til å sitte fint ved bordet, ville det kanskje ikke vært så farlig om han innimellom fikk spille litt. I og med at han ikke kan det, må han lære det først (ift hans forutsetninger). Et alternativ kan jo være å inngå en avtale om at om han sitter fint og venter på maten, spiser ordentlig - så kan han få spille litt når han er ferdig spist. Da må du bruke tid sammen med han før og under maten, men kan evt prate litt med andre når han er forsynt.

Som regel er det meg og barnefaren som er ute med han å spiser å da får han jo oppmerksomhet hele tiden men likevel oppfører han seg ikke.

Så kommer hvertfall ikke av for lite oppmmerksomhet til han.

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe bra at barna skal sitte oppslukt i sin egen verden mens man er på restaurant, det er meningen at det skal være noe sosialt og hyggelig å gjøre sammen. Barna mine har ipad med seg når vi er på ferie og de ser litt film når vi kjører langt, på flyturen og iblant nåe de slapper av litt på ettermiddagen mens de voksne dusjer og gjør seg klare til å gå ut. Når vi spiser er det ingen som sitter bak en skjerm, verken små eller store. Det kan bli litt kjedelig for barna å vente, men de har ikke vondt av å lære å vente litt og vi vil heller prate sammen, spille reise memo eller lage en liten tegning enn at de skal sitte med en ipad ved bordet.

Skrevet

Helt greit i nødsfall. Du sier ikke noe om hvor gammelt barnet er, men du bør ihverfall i god tid før skolestart lære barnet at det skal kunne sitte stille og oppføre seg selv om ikke det er det morsomste i verden. vi har en del sånne barn i klassen til datteren min. Allerede fra første klasse har det vært bråk, pøbling, stikke av fra klasserommet, litt hærværk, ødelegge for andre barn osv. på grunn av sånn unger som det.

Anonymous poster hash: ca244...454
Skrevet

Herrefred, voksne sitter jo å trøkker på telefonen både før under og etter matserveringa.... kjør på, HI

Anonymous poster hash: 055f4...88b

Skrevet

Når du ikke klarer å oppdra ungen din så....ungen mangler garantert grenser!

Anonymous poster hash: e6e12...40a

Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Vi har ofte med ipad til vår 4-åring, så tar vi den frem hvis han blir utålmodig når han er ferdig å spise. Da får han spille eller se på viaplay, med hodetelefoner selvfølgelig. Driter langt i hva andre måtte mene om det, det forstyrrer ingen.

Bortsett fra en gang da han plutselig begynte å synge høyt med til introen. :P Halve restauranten begynte å le da, mulig den andre halvparten ble irritert, men jeg fikk dempet ham med en gang, så jeg tror det gikk greit. ;)

Anonymous poster hash: cf674...6b8
Skrevet

Helt greit i nødsfall. Du sier ikke noe om hvor gammelt barnet er, men du bør ihverfall i god tid før skolestart lære barnet at det skal kunne sitte stille og oppføre seg selv om ikke det er det morsomste i verden. vi har en del sånne barn i klassen til datteren min. Allerede fra første klasse har det vært bråk, pøbling, stikke av fra klasserommet, litt hærværk, ødelegge for andre barn osv. på grunn av sånn unger som det.

Han er 4 år.

Skrevet

Etter vi fikk barn ble det å gå på restaurant en luksusvare, så når vi først går vil jeg ikke bli forstyrret av unger som driver å bøller seg. Trykk på u gen ipad, mobil, valium, whatever, så lenge jeg får spise i fred!

Anonymous poster hash: cc1a9...da3

Skrevet

Små barn som ikke greier å sitte stille og vente på maten blir ikke nødvendigvis pøbelunger som gjør hærværk og stikker av allerede i første klasse.

Det er ikke en klar sammenheng her. :)

Skrevet

Selvfølgelig er det greit. Heller det, enn at du skal oppdra han der, og kjøre gjennom prinsipper slik at det blir hyl og skrik.

Ta heller å øve masse på å sitte rolig ved middagsbordet hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...