Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #26 Skrevet 7. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 Det gjør de:) Reinsdyrstek og ribbe er det vanligste har jeg hørt. Anonymous poster hash: 274d2...ed3
mamma-lille og lille m Skrevet 7. desember 2015 #27 Skrevet 7. desember 2015 Er sjelden jeg svarer her inne, men denne følte jeg at jeg måtte svare på Er same selv. Har ikke en eneste rein. Aldri vært i Finmark. Snakker samisk, og norsk. Alt ettersom hvem jeg prater med. Har kofte. Brukes et par ganger i året. Feirer jul. Og spiser ribbe på julaften.
Marriet Skrevet 7. desember 2015 #28 Skrevet 7. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #29 Skrevet 7. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18
Miss Honey Skrevet 7. desember 2015 #30 Skrevet 7. desember 2015 Jeg vet at samer har blitt diskriminert, sendt på kostskoler for å tvinge barn til å snakke norsk, samer ble sett på som mindreverdige. De fikk en unnskyldning fra kong Olav faktisk da de fikk sitt eget sameting. Samene har kjempet i mange år for å bli urfolk. Det har vært uenigheter og diskusjoner om hvem som var her først, da urfolk vil si at de har vært i et område lengst og som har kulturelle røtter til området. Urfolk er et eget folk og har sterkere rettigheter enn feks. urbefolkning. ILO-konvensjonen 169 ble opprettet for å beskytte urfolk mot ufrivillig assimilering. rettigheter som feks går på hvem som har rett til å bruke land. først ratifisert av Norge 1990. Det som er dumt er at denne loven er ikke beskyttet mot endring så staten kan når som helst endre den slik at samene ikke er like beskyttet lenger. Jeg vet at ikke hvem som helst kan BLI same.. Er du ikke født same må du gifte deg med en for å ha en sjans til å kunne kalle deg same. Du kan også bli same om samisk er morsmålet ditt. Altså hvis du velger å lære ditt barn samisk fra det blir født så har barnet ditt sjans til å bli same en gang om hn skulle ønske det
ma(G)ma med to små :) Skrevet 7. desember 2015 #31 Skrevet 7. desember 2015 Himalati eller nåt svare man når dem sier godag på samisk. tørkede Reinhjerter er nydelig. Di fleste har mange rein, men sier aldri hvor mange. I karasjok og kautokeino er ett "eget land" Prater samisk, har samisk flagg. Di kjører snøscooter når å hvor di vil. Fleste samer går i vanlige klær. Men har sånn morro samisk sleng når di prater "norsk". Kofte er bunaden deres. Tror jeg. Di bor ikke i lavvo, men I vanlige hus. Som mange søringa tror, har jeg hørt. veldig hyggelige folk, såfremst dem ikke skal ha erstatning for at du parkerte ei hytta i beite område til reinan demmes i finnmark. Som e ett stort område. Når man står i kautokeino eller karasjok så føler man seg dum som ikke forstår hva di sier, di kan jo faen meg prate norsk istede. Ellers pleier noen samer og stå i både hammerfest og alta og selge sameluer og selvlaget sølvsmykker ol. Anonymous poster hash: 9d651...687 Hvorfor må de prate norsk? Du klarer jo nesten ikke å skrive på norsk. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Du MÅ bare lese hele dette innlegget med "samisk slang"! Myyyye morsommere! 😂😂😂😂
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #32 Skrevet 7. desember 2015 Jeg vet at samer har blitt diskriminert, sendt på kostskoler for å tvinge barn til å snakke norsk, samer ble sett på som mindreverdige. De fikk en unnskyldning fra kong Olav faktisk da de fikk sitt eget sameting. Samene har kjempet i mange år for å bli urfolk. Det har vært uenigheter og diskusjoner om hvem som var her først, da urfolk vil si at de har vært i et område lengst og som har kulturelle røtter til området. Urfolk er et eget folk og har sterkere rettigheter enn feks. urbefolkning. ILO-konvensjonen 169 ble opprettet for å beskytte urfolk mot ufrivillig assimilering. rettigheter som feks går på hvem som har rett til å bruke land. først ratifisert av Norge 1990. Det som er dumt er at denne loven er ikke beskyttet mot endring så staten kan når som helst endre den slik at samene ikke er like beskyttet lenger. Jeg vet at ikke hvem som helst kan BLI same.. Er du ikke født same må du gifte deg med en for å ha en sjans til å kunne kalle deg same. Du kan også bli same om samisk er morsmålet ditt. Altså hvis du velger å lære ditt barn samisk fra det blir født så har barnet ditt sjans til å bli same en gang om hn skulle ønske det Liten presisering: Ikke kostskoler, men internatskoler. Ikke at det var noe bedre, men. Samiske barn, som ikke kunne norsk, måtte bo på skolen i lange perioder av gangen. Lærerne på skolen kunne ikke samisk, all undervisning foregikk på norsk. Husmor på internatet hjalp barna med stell av klær, sørget for mat o.l., men kunne kanskje heller ikke samisk. Ville du sendt 7-åringen din på en slik skole? Eller altså, samene fikk ikke noe valg. Anonymous poster hash: 29ef7...e5c
Marriet Skrevet 7. desember 2015 #33 Skrevet 7. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om... Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen.
Gjest Antarctica Skrevet 8. desember 2015 #34 Skrevet 8. desember 2015 Hele denne tråden er et kulturstudium.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #35 Skrevet 8. desember 2015 Kan igrunn ingenting! Jeg så et program på NRK hvor de tullet med at samer ikke er så punktlige, og kommer når de kommer. Kanskje det er mannen min sin samiske arv at han er kronisk forseintkommer?? Han er nemlig 1/16dels same😁😁 Anonymous poster hash: dead2...5fe
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #36 Skrevet 8. desember 2015 alt jeg kan om samer lærte jeg fra Ylvis og "O-fag" på Petre i 2008. (Eller, strengt tatt på podcasten som jeg har hørt på for et par år siden). Da lærte jeg endel språk, men har glemt endel. Huska Boris boris! Anonymous poster hash: c75b9...4fe
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #37 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om... Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18
Marriet Skrevet 8. desember 2015 #38 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om...Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Oi, så siden du bodde i Tana til du var ti og står i samemantallet så eier du sannheten? Og nei jeg veit ikke alt, men jeg krangler heller ikke mot fakta. At du og din familie feira på en måte er greit nok det, men det er vitterlig ikke ting jeg finner på i mitt eget hode jeg skriver, slik som du. Og fjolskommentaren burde du holdt deg for god for, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, men jeg tror deg på at du er finnmarking, du har temperemantet til en
Marriet Skrevet 8. desember 2015 #39 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om...Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Oi, så siden du bodde i Tana til du var ti og står i samemantallet så eier du sannheten? Og nei jeg veit ikke alt, men jeg krangler heller ikke mot fakta. At du og din familie feira på en måte er greit nok det, men det er vitterlig ikke ting jeg finner på i mitt eget hode jeg skriver, slik som du. Og fjolskommentaren burde du holdt deg for god for, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, men jeg tror deg på at du er finnmarking, du har temperemantet til en Og bare sånn til slutt; det var du som starta med å "rettlede" meg ved å påstå at Stallo er et troll som kommer fram når det er Nordlys. Jeg fant fram dokumentasjon på at det du skriver nødvendigvis ikke stemmer, det er ikke meg du krangler med, det er det store norske leksikon og Wikipedia.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #40 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om...Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Oi, så siden du bodde i Tana til du var ti og står i samemantallet så eier du sannheten?Og nei jeg veit ikke alt, men jeg krangler heller ikke mot fakta. At du og din familie feira på en måte er greit nok det, men det er vitterlig ikke ting jeg finner på i mitt eget hode jeg skriver, slik som du. Og fjolskommentaren burde du holdt deg for god for, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, men jeg tror deg på at du er finnmarking, du har temperemantet til en Poenget med tråden var hva vet du om samer. Når du sier de ikke har nissen tar du grundig feil. De samer som ikke har nissen er læstadianerne, og noen av de har nissen også. Du sier at stallo kommer istede for nissen. Right. Stallo blir ikke brukt slik. Du må ikke være så bastant når du åpenbart kun kjenner til en sær sekt i de samiske kretser. Anonymous poster hash: 06c50...f18
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #41 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om...Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Oi, så siden du bodde i Tana til du var ti og står i samemantallet så eier du sannheten?Og nei jeg veit ikke alt, men jeg krangler heller ikke mot fakta. At du og din familie feira på en måte er greit nok det, men det er vitterlig ikke ting jeg finner på i mitt eget hode jeg skriver, slik som du. Og fjolskommentaren burde du holdt deg for god for, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, men jeg tror deg på at du er finnmarking, du har temperemantet til en Poenget med tråden var hva vet du om samer. Når du sier de ikke har nissen tar du grundig feil. De samer som ikke har nissen er læstadianerne, og noen av de har nissen også. Du sier at stallo kommer istede for nissen. Right. Stallo blir ikke brukt slik. Du må ikke være så bastant når du åpenbart kun kjenner til en sær sekt i de samiske kretser. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Min samiske mann som også er læstadianer kaller nissen for Stallo.. Anonymous poster hash: 3893d...f4f
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2015 #42 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om...Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Oi, så siden du bodde i Tana til du var ti og står i samemantallet så eier du sannheten?Og nei jeg veit ikke alt, men jeg krangler heller ikke mot fakta. At du og din familie feira på en måte er greit nok det, men det er vitterlig ikke ting jeg finner på i mitt eget hode jeg skriver, slik som du. Og fjolskommentaren burde du holdt deg for god for, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, men jeg tror deg på at du er finnmarking, du har temperemantet til en Poenget med tråden var hva vet du om samer. Når du sier de ikke har nissen tar du grundig feil. De samer som ikke har nissen er læstadianerne, og noen av de har nissen også. Du sier at stallo kommer istede for nissen. Right. Stallo blir ikke brukt slik. Du må ikke være så bastant når du åpenbart kun kjenner til en sær sekt i de samiske kretser. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Min samiske mann som også er læstadianer kaller nissen for Stallo.. Anonymous poster hash: 3893d...f4f Ja læstadianerne har sin egen tro og feiring, men det blir feil å si at samer ikke har nissen og har stallo istede for alle samer er ikke læstadianere. Og jeg kjenner flere læstadianer familier som feirer tradisjonelt med nissen også. Hvis man skal si hva man vet så bør man vite. Blir det samme som hvis noen spør, hva vet du om Muslimer og en svarer at de tror på hellig krig og alle menn har skjegg. Anonymous poster hash: 06c50...f18
Marriet Skrevet 8. desember 2015 #43 Skrevet 8. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05 De feirer jul, spiser ofte rein. I stedet for nisse så kommer Stalloen og skremmer barna De har nissen. Stallo er et troll som kommer når det er Nordlys. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Eeeeh nei. Mange samer feirer nok som nordmenn og andre flest med julenisse, men ikke alle. Og det du sier om nordlyset stemmer heller nødvendigvis ikke. Og ja, jeg veit hva jeg prater om...Stallo-skikkelsen opptrer i ulike varianter i samiske sagn og eventyr. Tegningen viser Stalo og Kauras, et samisk folkeventyr gjendiktet av svensken P. A. Lindholm på begynnelsen av 1900-tallet og illustrert av John Bauer. Stalo er her en ond kjempe i Storfjellet som blir lurt av samegutten Kauras, flykter og lar siden samene for alltid i være i fred. Ifølge den samiske forfatteren og reineieren Johan Turi (1854–1936) var stalloer halvt menneske og halvt troll eller djevel. I noen fortellinger er stallo en zombieliknende skikkelse som en noaide, det vil si en samisk trollmann eller sjaman, sender ut for å skade fiendene. Noaiden kan skape slike stalloer av jord og gir dem liv ved å dele litt av sitt eget. Stallo gjør dermed noaiden både farligere og mer sårbar. I andre sagn og eventyr er Stallo beskrevet som et menneskeliknende troll som spiser småbarn og som barn må passe seg for. Stallo kan også kjøre med en raide eller rekke av mus eller lemen istedenfor kjørerein og besøke menneskene ved juletider. Da kan Stallo bli fremstilt som en variant av Ruohttagallis, julekallen eller julenissen, som kommer med gaver (det nord-samiske ordet for julenisse er juovllastallu). Han kan dessuten minne om en skatteoppkrever som kommer til nordområdene for å hente varer. Fortellingene om stallo fungerer som en måte å videreføre kunnskap, framvisning av ønsket aktivitet eller oppførsel til ulike samiske mytologiske figurer i kontrast til den ville og brutale framferden til stallo. Dette blir ofte sett på som en parallell til de bibelske historiene om David og Goliat, noen som kan vise til at historiene om stallo kan være av gammel menneskelig erfaring. Således kan stallofortellingene ha røtter dypt i den menneskelige psyke. Stallo kan også ha et opphav i historiske erfaringer med nordiske og russiske krigere. Samer med kristen overbevisning og andre kristne avviser fortellingene om stallo ved at de identifiserer figuren med djevelen. Ok. Da vet nok ikke jeg. Som er samisk, bodd i Tana til jeg var ti og feiret med min samiske familie. Godt du kan rettlede meg. Du som vet alt. Du står i samemanntallet også kanskje? Slik som meg. Fjols. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Oi, så siden du bodde i Tana til du var ti og står i samemantallet så eier du sannheten?Og nei jeg veit ikke alt, men jeg krangler heller ikke mot fakta. At du og din familie feira på en måte er greit nok det, men det er vitterlig ikke ting jeg finner på i mitt eget hode jeg skriver, slik som du. Og fjolskommentaren burde du holdt deg for god for, dersom du ønsker å bli tatt seriøst, men jeg tror deg på at du er finnmarking, du har temperemantet til en Poenget med tråden var hva vet du om samer. Når du sier de ikke har nissen tar du grundig feil. De samer som ikke har nissen er læstadianerne, og noen av de har nissen også. Du sier at stallo kommer istede for nissen. Right. Stallo blir ikke brukt slik. Du må ikke være så bastant når du åpenbart kun kjenner til en sær sekt i de samiske kretser. Anonymous poster hash: 06c50...f18 Også er du like bastant selv? Du har rett i at jeg var bastant i mitt første svar og kanskje brukt begreper som "mange velger å feire slik og slik" men det du skriver er like lite riktig uansett. Jeg kan forsvare mine bastante påstander, du forsvarer med at du er født i Tana og står i samemantallet og dermed veit hva som er riktig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå