Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #1 Skrevet 6. desember 2015 Hva vet og kan dere om samer/reindriftssamer? Anonymous poster hash: 1c894...a04
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #2 Skrevet 6. desember 2015 Masse 🐮 Anonymous poster hash: 274d2...ed3
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #3 Skrevet 6. desember 2015 En god del, men ikke nok. Men kan nok til at jeg skammer meg over å være norsk når jeg vet hvordan den norske stat begikk overgrep og drev en helt forkastelig fornorskingspolitikk mot samene i hundrevis av år. Anonymous poster hash: 29ef7...e5c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #4 Skrevet 6. desember 2015 Ganske mye. Har vært mye i Finnmark og har flere samiske venner. Bor i Oslo. Anonymous poster hash: b0037...c7f
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #5 Skrevet 6. desember 2015 At de mister trusene sine. Anonymous poster hash: 9b55f...513
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #6 Skrevet 6. desember 2015 Ingenting. Jeg kan hilse på samisk da. "Boris, boris". Og så vet jeg at det samiske stortinget som bestemmer over alle samene heter sametikki. Det er vel omtrent alt jeg vet om samer. Anonymous poster hash: 9c683...e05
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #7 Skrevet 6. desember 2015 Skammelig nok så kan jeg omtrent ingenting Anonymous poster hash: 7fe4d...d2c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #8 Skrevet 6. desember 2015 Vet og kan noe siden min bestefar var same. Flotte folk og flott kultur :-) Anonymous poster hash: 9cc21...2ca
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #9 Skrevet 6. desember 2015 Vet altfor lite, særlig med tanke på at jeg er halvt samisk 🙈 Anonymous poster hash: 40d8d...1fa
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #10 Skrevet 6. desember 2015 Ganske mye. Er same 73 modell oppvokst i Oslo. Anonymous poster hash: ff909...0c2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #11 Skrevet 6. desember 2015 Ganske mye. Er same 73 modell oppvokst i Oslo. Anonymous poster hash: ff909...0c2
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #12 Skrevet 6. desember 2015 Ingenting. Jeg kan hilse på samisk da. "Boris, boris". Og så vet jeg at det samiske stortinget som bestemmer over alle samene heter sametikki. Det er vel omtrent alt jeg vet om samer. Anonymous poster hash: 9c683...e05 Du vet også svært lite om Sametinget. Les litt, du. Anonymous poster hash: 29ef7...e5c
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #13 Skrevet 6. desember 2015 Ingenting. Jeg kan hilse på samisk da. "Boris, boris". Og så vet jeg at det samiske stortinget som bestemmer over alle samene heter sametikki. Det er vel omtrent alt jeg vet om samer. Anonymous poster hash: 9c683...e05 "Bures, bures" og Samediggi! Anonymous poster hash: 1c894...a04
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #14 Skrevet 6. desember 2015 Kan ganske mye. Er halvt samisk og oppvokst i Finnmark Anonymous poster hash: 058c0...208
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #15 Skrevet 7. desember 2015 Himalati eller nåt svare man når dem sier godag på samisk. tørkede Reinhjerter er nydelig. Di fleste har mange rein, men sier aldri hvor mange. I karasjok og kautokeino er ett "eget land" Prater samisk, har samisk flagg. Di kjører snøscooter når å hvor di vil. Fleste samer går i vanlige klær. Men har sånn morro samisk sleng når di prater "norsk". Kofte er bunaden deres. Tror jeg. Di bor ikke i lavvo, men I vanlige hus. Som mange søringa tror, har jeg hørt. veldig hyggelige folk, såfremst dem ikke skal ha erstatning for at du parkerte ei hytta i beite område til reinan demmes i finnmark. Som e ett stort område. Når man står i kautokeino eller karasjok så føler man seg dum som ikke forstår hva di sier, di kan jo faen meg prate norsk istede. Ellers pleier noen samer og stå i både hammerfest og alta og selge sameluer og selvlaget sølvsmykker ol. Anonymous poster hash: 9d651...687
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #16 Skrevet 7. desember 2015 Himalati eller nåt svare man når dem sier godag på samisk. tørkede Reinhjerter er nydelig. Di fleste har mange rein, men sier aldri hvor mange. I karasjok og kautokeino er ett "eget land" Prater samisk, har samisk flagg. Di kjører snøscooter når å hvor di vil. Fleste samer går i vanlige klær. Men har sånn morro samisk sleng når di prater "norsk". Kofte er bunaden deres. Tror jeg. Di bor ikke i lavvo, men I vanlige hus. Som mange søringa tror, har jeg hørt. veldig hyggelige folk, såfremst dem ikke skal ha erstatning for at du parkerte ei hytta i beite område til reinan demmes i finnmark. Som e ett stort område. Når man står i kautokeino eller karasjok så føler man seg dum som ikke forstår hva di sier, di kan jo faen meg prate norsk istede. Ellers pleier noen samer og stå i både hammerfest og alta og selge sameluer og selvlaget sølvsmykker ol. Anonymous poster hash: 9d651...687 Hvorfor må de prate norsk? Du klarer jo nesten ikke å skrive på norsk. Anonymous poster hash: 06c50...f18
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #17 Skrevet 7. desember 2015 Hvor mener du liksom at jeg ikke skriver norsk om jeg tørr spørre? Anonymous poster hash: 9d651...687
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #18 Skrevet 7. desember 2015 Hvor mener du liksom at jeg ikke skriver norsk om jeg tørr spørre? Anonymous poster hash: 9d651...687 😂 Anonymous poster hash: d75cb...229
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #19 Skrevet 7. desember 2015 Hvor mener du liksom at jeg ikke skriver norsk om jeg tørr spørre? Anonymous poster hash: 9d651...687 😂 Anonymous poster hash: d75cb...229 Syntes det var så godt NORSK som man kan få det ) Anonymous poster hash: 9d651...687
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #20 Skrevet 7. desember 2015 Hvor mener du liksom at jeg ikke skriver norsk om jeg tørr spørre? Anonymous poster hash: 9d651...687 😂 Anonymous poster hash: d75cb...229 Syntes det var så godt NORSK som man kan få det ) Anonymous poster hash: 9d651...687 Blir såklar litt rot når man kun er vant å skrive dialekt. Er fra finnmark, så er kune æ, dæ å mæ d går i å lignanes Anonymous poster hash: 9d651...687
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #21 Skrevet 7. desember 2015 Feirer samer jul? Hvis de gjør det, hva spiser de i så fall til jul? Unnskyld for at jeg er litt dum... Anonymous poster hash: 9c683...e05
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #22 Skrevet 7. desember 2015 Hvor mener du liksom at jeg ikke skriver norsk om jeg tørr spørre? Anonymous poster hash: 9d651...687 😂😂😂😂😂 Selvinnsikt. Hørt det begrepet noen gang? Vet du hva det betyr? Teksten din er, for å si det mildt, lite leservennlig... Ikke har du spesielt gode kunnskaper om samer heller. Anonymous poster hash: 29ef7...e5c
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #23 Skrevet 7. desember 2015 Jeg er oppvokst i nordnorge og har desverre dårlig erfaring med samer. De jeg kjenner til setter ut reinen på beite og lar dem fly rundt og ødelegge både på kirkegårder og folks hage. Plutselig dukker reineierne opp og avliver en rein de sier er "syk" eller halter. Har flere ganger registrert at reinene som ble avlivet hverken har sett syk ut eller har vært halt. Flere ganger har de avlivet "syk" rein rett utenfor stuevinduet vårt med skudd. Avliver, spretter buken og lar innvoller og dritt ligge igjen. Oppfører seg til tider også truende med de store knivene sine i beltet om man har prøvd å si ifra om at det å avlive utenfor stuevinduet og la innvoller ligge igjen ikke er ok. Alle samer er ikke like. Desverre er det flere familier jeg har dårlig erfaring med så jeg holder meg unna dem. Anonymous poster hash: 0402c...3b7
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #24 Skrevet 7. desember 2015 Himalati eller nåt svare man når dem sier godag på samisk. tørkede Reinhjerter er nydelig. Di fleste har mange rein, men sier aldri hvor mange. I karasjok og kautokeino er ett "eget land" Prater samisk, har samisk flagg. Di kjører snøscooter når å hvor di vil. Fleste samer går i vanlige klær. Men har sånn morro samisk sleng når di prater "norsk". Kofte er bunaden deres. Tror jeg. Di bor ikke i lavvo, men I vanlige hus. Som mange søringa tror, har jeg hørt. veldig hyggelige folk, såfremst dem ikke skal ha erstatning for at du parkerte ei hytta i beite område til reinan demmes i finnmark. Som e ett stort område. Når man står i kautokeino eller karasjok så føler man seg dum som ikke forstår hva di sier, di kan jo faen meg prate norsk istede. Ellers pleier noen samer og stå i både hammerfest og alta og selge sameluer og selvlaget sølvsmykker ol. Anonymous poster hash: 9d651...687 Hvor mener du liksom at jeg ikke skriver norsk om jeg tørr spørre? Anonymous poster hash: 9d651...687 Minimum 28 stavefeil og manglende stor bokstav i stedsnavn, orddelingsfeil, feil tegnsetting, feil setningsbygning, og/å-feil, ufullstendige setninger m.m. Anonymous poster hash: 260a9...b2d
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2015 #25 Skrevet 7. desember 2015 Hi, jeg kan for lite om samer og deres kultur. Nok til å være fascinert av kulturen, men har aldri kommet dit at jeg har lest meg opp på emnet. Har hatt et par negative erfaringer med samer, men har ingen problemer med å se at det er personbasert og ikke noe som karakteriserer samer generelt. Jeg vet ikke hvordan det er i skolen i dag, men da jeg gikk på skole så lærte vi minimalt om samer og kulturen. Det mener jeg er en forsømmelse av den norske stat. Anonymous poster hash: 260a9...b2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå