skjotta Skrevet 5. desember 2015 #26 Skrevet 5. desember 2015 SkatE er en bruskfisk. Altså er den nærmere hai enn flyndre sånn slektsmessig. Hilsen bezzerwisserbiologen som ikke klarer å la være.... Anonymous poster hash: 4c55d...5d9 Heter skatA på islandsk 😉 Men får jeg cred for å vite at den var flat? (Og jeg visste at den ikke pisser i vannet og 😉)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2015 #27 Skrevet 5. desember 2015 Mannen min er engelsk, så her feirer vi norsk jul den 24., og engelsk jul den 25. Da er det kalkun, som vi enten pakker inn i bacon eller spekeskinke (eller putter kryddersmør under skinnet på. Jeg serverer det med deilig stuffing, ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk, "cauliflower&cheese" (lager ostesaus og gratinerer forkokt blomkål), søtpotetstappe og en god sjysaus. Lurer på å prøve meg på tranebærsaus/syltetøy i år. Til dessert blir det mest sannsynlig mince pies (lager med ulike typer tørket frukt og bær, portvin, konjakk, honning m.m). Anonymous poster hash: 1c9c1...a61 Nam Lyst til å dele oppskrift på cauliflower&cheese? Anonymous poster hash: e05bf...702
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2015 #28 Skrevet 5. desember 2015 Mannen min er engelsk, så her feirer vi norsk jul den 24., og engelsk jul den 25. Da er det kalkun, som vi enten pakker inn i bacon eller spekeskinke (eller putter kryddersmør under skinnet på.Jeg serverer det med deilig stuffing, ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk, "cauliflower&cheese" (lager ostesaus og gratinerer forkokt blomkål), søtpotetstappe og en god sjysaus. Lurer på å prøve meg på tranebærsaus/syltetøy i år.Til dessert blir det mest sannsynlig mince pies (lager med ulike typer tørket frukt og bær, portvin, konjakk, honning m.m).Anonymous poster hash: 1c9c1...a61 Nam Lyst til å dele oppskrift på cauliflower&cheese? Anonymous poster hash: e05bf...702 Den oppskriften tar jeg litt som det kommer, alt etter hvor stort blomkål jeg har kjøpt. Har også laget det med både blomkål og brokkoli. Det viktigste er å gi grønnsakene en liten kok, sånn 5 minutter eller noe. Jeg lager en tykk hvit saus, feks 50 gram smeltet Mør og 50 gram hvetemel. Så har jeg i passe med melk, en liter eller så med helmelk. Jeg smaker til med havsalt og sort pepper, kanskje litt muskatnøtt, så har jeg i ønsket mengde reven ost (masse), feks cheddar eller gouda og lar det koke. Jeg har blomkål (og ev. brokkoli) i en ildfast form, slår over ostesausen, og drysser over litt ekstra reven ost. Inn i ovnen sånn 40 minutter for å gratineres. Mmmm. Anonymous poster hash: 1c9c1...a61
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2015 #29 Skrevet 5. desember 2015 "Mør" er selvsagt "smør". Meierismør. Anonymous poster hash: 1c9c1...a61
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #30 Skrevet 6. desember 2015 I min tyske manns familie spiser de kapre på julaften og hare på første juledag. Anonymous poster hash: 114d7...f28
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #31 Skrevet 6. desember 2015 En barndomsvenninne er gift med en fra Tsjekkia, der var julemiddagen fisk. Mener han sa det var fordi det var langt til sjø og hav, og at det derfor var litt mer eksklusivt. I Usa spiste familien jeg bodde hos Honey-cured ham 1 juledag og kalkun 2 juledag. Den honningmarinerte juleskinka der noe av det beste jeg har spist! Anonymous poster hash: 30d86...332
MammantilNurket Skrevet 6. desember 2015 #32 Skrevet 6. desember 2015 I Polen spiser de karpe til julemiddagen
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2015 #33 Skrevet 6. desember 2015 I sverige har de julebord. Med julskinke,kjöttboller,prinskorv og masse forskjellige pålegg og andre godsaker. Har bodd i sverige i 6 år nå. Mao mer likt koldtbord. Ikke kun julskinke som mange trur. Men skinka har liksom hovedrollen. Anonymous poster hash: 795a0...727
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå