Gå til innhold

Hva er vanlig julemat i andre land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skinke i Sverige?

Gås i Danmark?

Østers i Frankrike?

Kalkun i England og USA?

Anonymous poster hash: 3d3ef...292

Fortsetter under...

Skrevet

Just google it.

Anonymous poster hash: a1fe6...55a
Skrevet

Just google it.

Tusen takk for svar ;)

Tenkte kanskje det var noen her som hadde bodd i andre land eller har kjennskap til juletradisjonene, og som ville dele. Har alltid vært interessert i ulike feiringer, og synes det er ganske fascinerende hvordan det som for mange er årets viktigste måltid, i Norge ofte består av den billigste delen av grisen samt pølser og kjøttkaker :)

Skrevet

Frankrike - Østers og annen sjømat samt "foie gras", gåselever til forrett. "La buche" er den obligatoriske desserten, en rullet sjokoladekake, kan også serveres som is. Jul feires også den 25. ikke 24. som i Norge. Mannen min som er fransk, elsker ribbe og pinnekjøtt. Forandring fryder.

Skrevet

På Island spiser de skata på lille julaften (en flyndrefisk tror jeg. Lukter fælt)

På julaften spiser de mye forskjellig. Lammelår, røkt lammekjøtt, røkt svinekjøtt er de tingene jeg har fått servert.

Skrevet

Frankrike - Østers og annen sjømat samt "foie gras", gåselever til forrett. "La buche" er den obligatoriske desserten, en rullet sjokoladekake, kan også serveres som is. Jul feires også den 25. ikke 24. som i Norge. Mannen min som er fransk, elsker ribbe og pinnekjøtt. Forandring fryder.

Takk :)

Har sett julekubbene Pascal lager, de ser aldeles lekre ut! Østers og champagne høres ut som en herlig julemat. Lett og god, men kanskje ikke så barnevennlig? Spiser franske barn østers og foie gras?

Annonse

Skrevet

På Island spiser de skata på lille julaften (en flyndrefisk tror jeg. Lukter fælt)

På julaften spiser de mye forskjellig. Lammelår, røkt lammekjøtt, røkt svinekjøtt er de tingene jeg har fått servert.

Herlig. Skulle ønske jeg kunne smakt meg gjennom de ulike julemattradisjonene. Aldri hørt om skata :) HI

Skrevet

I Tyskland spiser de and (tilberedt slik som kalkun) med god fløtesaus, rødkål og knödel (minner litt om raspeballer, men er mye lettere og bedre). Bakt eple med smør, sukker, kanel, ev. nøtter, marsipan og vaniljeis er typisk dessert. Det er vanlig å ha stor julemiddag 25. Den 24. har mange raclette eller fondue eller rett og slett tyske pølser. Glühwein (rødvinsgløgg) er obligatorisk.

Anonymous poster hash: b1a6c...9b8

Skrevet

Herlig. Skulle ønske jeg kunne smakt meg gjennom de ulike julemattradisjonene. Aldri hørt om skata :) HIAnonymous poster hash: 3d3ef...292

http://www.godfisk.no/Sjømatskolen/Fakta-om-fisk-og-skalldyr/Skate

Anonymous poster hash: 334f9...c1e

Skrevet

Min mann er også fransk, men de feirer 24. sånn som oss. De spiser MYE forskjellig i julen, men det viktigste er østers, sjøkreps og foie gras.

Anonymous poster hash: 469b0...23c

Skrevet

Herlig. Skulle ønske jeg kunne smakt meg gjennom de ulike julemattradisjonene. Aldri hørt om skata :) HIAnonymous poster hash: 3d3ef...292

http://www.godfisk.no/Sjømatskolen/Fakta-om-fisk-og-skalldyr/Skate

Anonymous poster hash: 334f9...c1e

Ah. Det har jeg selvfølgelig hørt om. Trodde det var navn på retten (som i lutefisk), ikke arten. Takk :)

Skrevet

I Danmark spiser de fleste flæskesteg med brune poteter og rødkål. Ris a'lamande med kirsebærsaus til dessert.

Anonymous poster hash: 0af4f...f78
Skrevet

Herlig. Skulle ønske jeg kunne smakt meg gjennom de ulike julemattradisjonene. Aldri hørt om skata :) HI

De lar den råtne før de spiser den 😉 skata er en fisk som skiller ut urinen i kroppen slik at kjøttet er giftig før råtnelsesprosessen er i gang. Den gjære også når den råtner, så det kan bli et hyggelig måltid 😉 (neida, alkoholen kokes ut)

Her kan du lese om alle islandske juletradisjoner http://grapevine.is/mag/articles/2014/12/17/the-encyclopaedia-of-icelandic-holidays-2/

Annonse

Skrevet

Var i Polen i fjor, og da fikk vi servert and på julaften.

Anonymous poster hash: ff032...02f
Skrevet

Just google it.

Tusen takk for svar ;)

Tenkte kanskje det var noen her som hadde bodd i andre land eller har kjennskap til juletradisjonene, og som ville dele. Har alltid vært interessert i ulike feiringer, og synes det er ganske fascinerende hvordan det som for mange er årets viktigste måltid, i Norge ofte består av den billigste delen av grisen samt pølser og kjøttkaker :)

Fordi Norge har vært et nøkternt jordbrukssamfunn i mange, mange generasjoner. Jeg synes det er fantastisk at det er den enkle maten som er aller mest høytidelig her til lands :) Så fint å videreføre de tradisjoner.

Anonymous poster hash: 094b3...861

Skrevet

I sverige har de julebord. Med julskinke,kjöttboller,prinskorv og masse forskjellige pålegg og andre godsaker.

Har bodd i sverige i 6 år nå.

Skrevet

I Danmark spiser de fleste flæskesteg med brune poteter og rødkål. Ris a'lamande med kirsebærsaus til dessert.

Anonymous poster hash: 0af4f...f78

Like mange spiser da and! Samme tilbehør. Potetene kan være både "brune og hvide", der de hvite er vanlig kokte, og de brune er glassert i karamellisert sukker.

Og på nyttårsaften er det torsk og kransekake.

Svenskene har ofte koldtbord til jul, med sild og mye godt pålegg.

Anonymous poster hash: bb227...4c9

Gjest Antarctica
Skrevet

Var i Polen i fjor, og da fikk vi servert and på julaften.

Anonymous poster hash: ff032...02f

En polsk venninne av meg sier at de pleier å spise fisk? Karpe eller laks er hennes tradisjon, i alle fall.

I Mellom-Amerika fikk jeg høne til jul.

Skrevet

SkatE er en bruskfisk. Altså er den nærmere hai enn flyndre sånn slektsmessig.

Hilsen bezzerwisserbiologen som ikke klarer å la være.... ;)

Anonymous poster hash: 4c55d...5d9

Skrevet

Mannen min er engelsk, så her feirer vi norsk jul den 24., og engelsk jul den 25. Da er det kalkun, som vi enten pakker inn i bacon eller spekeskinke (eller putter kryddersmør under skinnet på.

Jeg serverer det med deilig stuffing, ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk, "cauliflower&cheese" (lager ostesaus og gratinerer forkokt blomkål), søtpotetstappe og en god sjysaus. Lurer på å prøve meg på tranebærsaus/syltetøy i år.

Til dessert blir det mest sannsynlig mince pies (lager med ulike typer tørket frukt og bær, portvin, konjakk, honning m.m).

Anonymous poster hash: 1c9c1...a61

Skrevet

Mannen min er engelsk, så her feirer vi norsk jul den 24., og engelsk jul den 25. Da er det kalkun, som vi enten pakker inn i bacon eller spekeskinke (eller putter kryddersmør under skinnet på.

Jeg serverer det med deilig stuffing, ovnsstekte poteter, gulrøtter og pastinakk, "cauliflower&cheese" (lager ostesaus og gratinerer forkokt blomkål), søtpotetstappe og en god sjysaus. Lurer på å prøve meg på tranebærsaus/syltetøy i år.

Til dessert blir det mest sannsynlig mince pies (lager med ulike typer tørket frukt og bær, portvin, konjakk, honning m.m).

Hvordan lager du stuffingen? Synes det høres så godt ut😊

Anonymous poster hash: 6446e...cd7

Skrevet

Er fra Tyskland og typisk middag på julaften er potetsalat og wienerpølser. Bakgrunn er at husmoren den ene dagen i året skal slippe å stå på kjøkkenet i timesvis.

Min familie har aldri likt det, er jo ikke noe festmat, så vi har stort sett hatt indrefilet av storfe eller kalv i forskjellige variasjoner.

Anonymous poster hash: c3ca4...1c4
Skrevet

Til dessert blir det mest sannsynlig mince pies (lager med ulike typer tørket frukt og bær, portvin, konjakk, honning m.m). Anonymous poster hash: 1c9c1...a61

Hvordan lager du stuffingen? Synes det høres så godt utAnonymous poster hash: 6446e...cd7

Vi har brukt strimlet svinekjøtt (og bacon), brødsmuler, diverse krydder som salvie m.m, som blir malt sammen i food processor. Stuffingen kan legges inne i kalkunen, eller stekes ved siden av.

Jeg har faktisk funnet mange gode oppskrifter fra Jamie Oliver som jeg bruker til den engelske julemiddagen, blant annet hvordan man lager de beste "roast" poteter/gulrøtter/pastinakk. Mannen er ganske håpløs på kjøkkenet, så jeg ble litt kastet ut i det. :)

Jeg synes det er veldig gøy å få feire både norsk og engelsk jul, og det er viktig for oss at barna våre skal kjenne til både norske og engelske juletradisjoner. :)

Her er en god oppskrift:

http://www.jamieoliver.com/recipes/turkey-recipes/christmas-turkey-with-homemade-gravy-roast-potatoes-veg-and-pork-and-onion-stuffing/#gmydTkXshlL7Xleg.97

Skrevet

Nam! Kommer lett på julebesøk hos dere😊

Anonymous poster hash: b29f5...bf3

Skrevet

I Australia (i vår familie) er det diverse roasts (lam, svin, kylling) og salater + fløtegratinerte poteter. Dette inntas 1. Juledag og er Christmas Day lunch. Til dessert har vi Christmas cake og diverse julekaker og gjerne en pavlova og jordbær med smeltet sjokolade.

Anonymous poster hash: b29f5...bf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...