Gå til innhold

Når fortelle sjefen?

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig blitt tilbudt en fast stilling i jobben min, samtidig som jeg er blitt gravid. Selv om jeg har fått beskjed om at jeg får stillingen, må jeg også gjennom søknadsprosessen (noe med lover og regler å gjøre), og den kan jo ta litt tid. Jeg har ikke lyst til å holde noe skjult for sjefen min, synes hun fortjener å få vite ganske snart at jeg er gravid. Jeg er bare 5 uker på vei, men har allerede graviditetsplager som smerter i bekkenet.... Jeg er redd jeg mister tilbudet om jobben dersom jeg forteller at jeg er gravid, samtidig som jeg vil være åpen og ærlig, noe vi har vært mot hverandre hele veien. Når bør jeg fortelle?

Anonymous poster hash: d313b...a2a
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144249422-n%C3%A5r-fortelle-sjefen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde nok ventet lengst mulig med å fortelle det. 
Men igjen, de kan ikke la være å ansette deg pga du er gravid, det er ikke lov. Men så er det og vanskelig å bevise dette hvis det skulle skje. 

Anonymous poster hash: 32bc1...dda

Hei. Jeg var i samme situasjon i for. Jeg fortalte min nærmeste sjef om graviditeten pga tilrettelegging, noe som er nødvending i min jobb. Men jeg viste at intervjuet kom til å bli gjort av en høyere sjef i tillegg, samt at det kom til å bli hans avgjørelse. Så jeg sa ingen ting på intervjuet, samt at sjefen min fikk beskjed om å ikke si noe.

Enden på visa var at jeg fikk jobben (var også lovet stilling men måtte igjennom hele sulamitten). Når jeg fikk beskjed fra øverste sjef så sa jeg at jeg ville fortelle at jeg var gravid, sånn at dem viste det. Da fikk jeg svar at min nærmeste sjef hadde sakt det så han viste det. Jeg ble litt irritert for at sjefen hadde sakt noe, men da veit jeg at de ansatte meg fordi jeg var best egnet til jobben, selv om jeg var gravid. Jeg rakk å være ansatt i bedriften i 1,5 mnd før jeg gikk ut i svangerskapspermisjon. Men igjen, jeg var over 12 uker under intervjuet.

Så om du trenger tilrettelegging på jobb, og har muligheten til å si det til nærmeste sjef/leder, uten at den som tar endelig avgjørelse veit det så anbefaler jeg det. Men det kommer jo igjen ann på hvor stor bedriften er og hva man jobber med.

Vil bare ønske deg lykke til. Å håper at du får jobben, til tross for graviditeten.

Gratulerer som gravid forresten. :)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...