Gå til innhold

Samlivsbrudd og husleiekontrakt med bare en signatur, noen som kan hjelpe??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er slutt mellom meg og samboer og vi leier bolig sammen. Etter bruddet sa jeg til samboer at jeg ønsket å flytte ut fortest mulig, noe han sa var greit. Jeg sa også at Desember blir den siste måneden jeg betaler leie for, dette bekreftet han også var greit.

MEN, nesten en uke etterpå så sjekket han kontrakten. Der står det at oppsigelsestiden er 3 måneder. Dette trodde jeg at han visste da det kun var han og huseier som var tilstede ved gjennomgang av kontrakten.

Men dette påstår han at han ikke husket da han sa det var greit jeg flyttet, og nå mener han at jeg skal bo ut de 3 månedene eller betale "min" del av leien.

Huseier har ført meg opp som "medleier" i kontraktene, men jeg har aldri skrevet under da de absolutt skulle gå igjennom - og skrive under kontrakten en dag jeg ikke kunne være med. Det står heller ingenting i kontrakten om hvem som skal betale hva, bare totalsummen i måneden.

Har huseier grunnlag til å kreve betaling av meg ut oppsigelsestiden når jeg aldri har skrevet under på kontrakten?

Samboer sier at siden jeg har hatt registrert adresse og betalt leie (betalte via samboer da huseier ville ha alt fra en konto) så er det "bevis" på at jeg har bodd her og derfor må betale leie i oppsigelsestiden selv om jeg har flyttet og han bor igjen.

Anonymous poster hash: 3355b...caa

Skrevet

Men, skal han bo igjen i leiligheten eller skal han også flytte ut?

Om han også skal flytte er jeg enig i at dere begge må betale leie til huseier i oppsigelsestiden, men om han skal bo igjen i leiligheten er han bare urimelig om han gir deg 3 mnd oppsigelsestid når dere ikke er sammen lenger.

Anonymous poster hash: e4870...10a
Skrevet

Det blir vel ett fett hvor huseier får penga fra? Det huseier er interessert i, er å få penga. Mener eks at han skal betale halv husleie når du har flytta da eller? Eller skal han få inn ny leieboer? Hvis han og skal flytte ut, og sier opp nå, er det vel greit at begge betaler frem til oppsigelsen er ferdig. Ellers får han betale alt fra nå.

Anonymous poster hash: d8a39...904

Skrevet

Etter bruddet så spurte jeg samboer om han hadde sagt opp leieavtalen, da sa han nei. Jeg spurte så om når han skulle gjøre det. Da sa han at han ikke visste for han måtte finne seg ny plass å bo først.

Da sa jeg at jeg ville ut fortest mulig, noe han jo sa var greit. Jeg sa også at min siste leie ville bli for Desember og han sa okay.

Så dette var helt greit for ham helt til han sjekket kontrakten å så at det var 3 mnd oppsigelsestid. Det var jeg som slo opp og samboer er bitter og iskald, så jeg _klarer_ ikke å bo her i 3 mnd til. Jeg begynte å se etter ny leilighet når han bekreftet at det var greit at jeg flyttet. Jeg har ikke råd til å betale leie to plasser og må isåfall bo "tvunget" sammen med han.

HI

Skrevet

Han skal visst også flytte sier han.

HI

Skrevet

Egentlig er det rett og rimelig at du er med å betale ut oppsigelsestiden. Det er jo ikke rettferdig for eksen din at du slår opp og så bare forsvinner slik st han blir sittende igjen med å betale din del av leien i tre måneder til.

Anonymous poster hash: d8fb8...cb4

Skrevet

Om dere leier en leilighet sammen og begge skal flytte ut er det jo bare rett og rimelig at begge betaler leien i oppsigelsestiden... Tror ikke du kommer unna den altså.

Men kanskje dere kan finne en løsning på det så dere slipper bo sammen i de 3 mnd, kan en av dere bo hjemme hos foreldre e.l. en liten periode så dere slipper dobbel leie.

Anonymous poster hash: e4870...10a
Skrevet

Siden dere begge skal flytte ut må dere jo dele på husleien og strøm der ut oppsigelsestiden. En av dere får finne en annen boløsning om dere ikke klarer bo der sammen.

Foreldre,familien, venner etc..

Gå i dialog med huseier om at dere ønsker å flytte ut så fort som mulig og om dere feks kan bidra til å finne nye leieboere.

Skrevet

Dere får høre med utleier om muligheten til å flytte ut før. Bor dere et. Sted hvor leiemarkedet er hot då kan det jo hende at utleier synes det er ok.

Skrevet

hvis det er 3 månder oppsigelse tid, har han helt rett i at begge skal betale de 3 månedene

Skrevet

Håper dere i det minste fikk sendt oppsigelsen i november. Om ikke blir det nå nesten 4 mnd oppsigelse.

Anonymous poster hash: 4a091...c39

Skrevet

Du har forpliktet deg økonomisk til din samboer i tre måneder. Synes du virker ekstremt egoistisk og umoden.

Hva om dere hadde eid sammen? Skulle du sagt til banken at du ikke har råd til lånet fordi du skal flytte?

At det er slutt og du ikke "orker" å bo der har ikke noe med husleien å gjøre.

Du må betale tre måneder etter du sa i fra til din samboer. Om ikke han har husket å si opp blir selvsagt hans problem.

Hvis han skulle blitt boende hadde situasjonen vært anderledes.

Anonymous poster hash: ac739...182

Skrevet

Iom at samboeren din sa det var ok at du betalte siste leie i desm, så får han skylde seg selv ... en muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. og du har jo ikke skrevet under på en dritt.

At han sjekker ut og finner ut av andre ting etterpå er ikke ditt problem...

Skrevet

Det er ingen som har stilt det jeg syns er det viktige spørsmålet når gjorde Hi det slutt.

Hvis hun gjorde det slutt i september og sa at hun ikke kom til å betale husleie etter desember har hun jo hatt sine tre månder oppsigelses tid og eksen hennes må ta det på sin kappe at han var for sløv til å si opp huset innen rimelig tid. Gjorde hun det derimot slutt i november må hun jo betale ut oppsigelses tiden. Gjorde hun det slutt i oktober vil jo det teoretisk sett bety at oppsigelsestiden hun skal ta del i er ut januar.

Juridisk sett tror jeg ikke de kan ta deg når du ikke har signert, men hvis dere har felles barn vil jo dette kunne påvirke samarbeidet. Syns forøvrig dere begge er lovlig sløve som ikke vet oppsigelsestiden på husværet.

Anonymous poster hash: 5ae04...229

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...