Gå til innhold

Hjemmelaget lammerull, noen som har laget det? Forstår ikke helt dette med saltlaken.

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Kan oppbevares i oppbevaringslake i 10 dager.

Betyr det da at den må spises mens den ligger i laken?

Eller skal den taes ut av laken etter 10 dager for så at jeg kan oppbevare den videre mens vi skal spise den?

2. Legg rullen i saltlake og la den ligge i 2-3 uker før den kokes.

Hvor lenge er den da holdbar etter den er kokt?

Synes det er så godt med lammerull men finner ingen i butikk som er som hjemmelaget.

Har fått det servert noen ganger.

Så tenkte altså prøve meg på en selv :)

Anonymous poster hash: d7f5c...762

Fortsetter under...

Skrevet (endret)

1. Har aldri brukt oppbevaringslake. Vil tro at du spiser den mens den er i laken.

2. Den holder i "evigheter" etter at den er trekkes. Dersom dere ikke spiser den innen rimelig tid er det mulig å fryse den. Vi pleier å ha den i lake i 10 dager før den trekkes - ellers tror jeg den blir for salt.  Saltlaken skal være så sterk at en rå potet flyter. Pleier å bruke slagside av lam og så har vi oksekjøtt inni. Når den trekkes lille julaften og lukta sprer seg i huset - da er det jul :)

Endret av labine
Skrevet

Vi spiser den ikke mens den er i laken. Saltlaken skal bare sette smak.

Den skal jo kokes og presses. Når den er ferdig kan den enten fryses for å holde seg, eller man oppbevarer den i kjøleskapet og spiser den innenfor rimelig tid.

Anonymous poster hash: 0cb54...a86

Skrevet

Er ikke jeg som lager lammerull her, men mannen min laget nylig. Rullen skal ikke ligge i lake etter at den er kokt, den ligger i lake før koking for å få salta den. Mulig den kan ligge i saltlake etterpå, og at dette var måten å gjøre det på før man hadde kjøleskap/fryser men vi gjør ikke det.

Det er sylteflesk som skal lakes etter koking.

Skrevet

Slik jeg gjør det:

Syr sammen kjøttrull.
Lager saltlake og lar den ligge i 10 dager. 
Koker og presser den.

Oppbevarer den bare i matpapir og plastpose i kjøleskapet. Skal sies at kjøttrullen ALLTID blir oppspist mellom jul og nyttår, evt påskedagene, og da holder den seg bra. 

Jeg har aldri brukt oppbevaringslake, visste ikke at det var noe som het det? :)

Anonymous poster hash: 26906...f97
Skrevet

Trodde det stod lammeull :P !!!!! Godt det var med en R

Anonymous poster hash: cb501...a89

Annonse

Skrevet

Jeg syr kjøttrullen, legger den i lake i 10 dager. Så fryser jeg den, tar den opp rett før jul og koker og presser den.

Anonymous poster hash: 7bdcc...4e6

Skrevet

De oppbevarte sånt i lake før kjøleskapets tid 😄

Skrevet

Da prøver jeg lage en.

Salter først, så koker og presser. Takk for svar :)

Oppskriften hvor den skal oppvevares i saltlake i 10 dager fant jeg på Mat Prat.

Anonymous poster hash: d7f5c...762

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...