Gå til innhold

Når fortelle stotresøsken at det kommer en liten en?

Anbefalte innlegg

Hei damer. :)

Jeg veit dette kommer ann på alder på barnet ogsåvidere.

Jeg og min samboer har en datter på 10,5 mnd så hu forstår det ikke enda uansett. Men vi samboer har en datter på nå 8 år. Han vi veldig gjerne fortelle det til henne med en gang. Jeg skal på tidlig ultralyd på fredag for å finne ut hvor langt jeg er på vei, men trur jeg er typ 5-6 uker. Så jeg ønsker jo egentlig ikke å fortelle henne det før etter uke 12, for barn er jo barn, å de prater! Samt at hvis det skulle skje noe så er det dumt at hu blir berørt av det mer enn nødvending. Vi har henne bare annenhver helg, samt ekstra i ferier.

Men så er det igjen resten av familien da. Vi tenkte å fortelle dem det i jula, men hadde vært kos for hu å fortelle det også. Men igjen.... huff.

Med første barne vårt ventet vi til etter 12 ukers kontrollen før hu fikk vite det. Men resten av familien fikk vite det før henne. Men veit ikke hvordan jeg vil gjøre det nå. Foreløbig er det bare 6-5 stk (+4 på jobb) som veit at jeg er gravid.

Haff hormoner å slapphet gjør ikke akkuratt så tankene mine blir lettere. Jeg vil jo glede samboern og elste jenta, men føler meg ikke klar for at hu skal vite det enda altså...

Kan noen komme med løsninger dem har brukt til barn i ca samme alder? Når fortalte dere dem det? Å viste da andre det i familien deres?

Takker på forhånd. :)

Fortsetter under...

Har ingen 8-åring, men en 4-åring. Vi har ikke sagt noe til henne ennå, men hun får nok vite det snart. Jeg er 12+3 uker nå og resten av familien vet om det. Må bare finne det rette tidspunktet til å fortelle det til henne. 

Anonymous poster hash: bf40f...d07

Vi har en på 10 og en på 3, vi skal ikke fortelle det til noen før etter uke 12. Ikke barna heller. Om det går galt er det ikke lett og forklare det til barn. Og for min del vil jeg ikke at andre skal vite om det heller.

Hei 😊 Vi har en sønn som nå er 9. Var gravid for 1,5 år siden og hadde såå lyst til å fortelle han det,men takk og lov at vi ikke gjorde det for det endte i SA dagen etter.(uke 7+3) Ble gravid igjen i høst og mistet igår i SA igjen i uke 9+1, så mitt råd er definitivt å vente til uke 12. Det er uansett så lang tid før babyen kommer,så bare dumt å si det såpass tidlig egentlig. Til de voksne blir det selvsagt noe annet.Lykke til 😊

Kan snakke av erfaring her. Da jeg var mellom 8 og 10 hadde mamma to eller tre sa. Hun hadde allerede fortalt at hun var gravid til meg og søsknene mine som er 2 og 4 år yngre enn meg. Da sa'ene skjedde ble vi også fortalt om det. Det var ikke spesielt tungt for meg, mindre sikker på hvordan mine søsken tok det. Tror det var lite tungt fordi det er vanskelig for barn å relatere seg til noe som er usynlig. Var jo selvfølgelig glad for at jeg skulle få et søsken til, men det var lite som endret seg for meg under graviditeten, så da det ikke var noen levende baby å se var det liksom ikke noen realitet heller.

Jeg mener ikke med dette at du BØR si det til 8-åringen, men at det heller ikke er så ille å ha sagt det. Det er etter min mening også en fin måte for barn å lære om livets gleder og sorger på, uten at det trenger å være så inngripende for dem, hvis du skjønner... :-)

Endret av Litenblomst

Takk for fine ord Litenblomst. Greit å høre det fra noen som har vært igjennom det.

I dag var jeg på tidlig ultralyd for å sjekke hvor langt jeg er på vei, å jeg var en mnd lenger, så er nå 11+3. 😊 Så storesøster får vite det neste helg hu kommer. 😊

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...