Gå til innhold

Eksamen i samfunnsfag: eksempler på oppgaver


Anbefalte innlegg

Har kommet over noen eksempler på eksamensoppgaver i samfunnsfag og skal selv opp som privatist om tre dager. Skulle ønske jeg fant disse tidligere - håper inderlig noen har nytte av dem.   :danse: 

INDIVID OG SAMFUNN

a.       Hva er typisk norsk i Norge i dag?

b.      I hvilken grad er det riktig å si at forskjellene mellom gutter og jenter er styrt av biologiske forskjeller?

c.       Hvorfor er gutter mer kriminelle enn jenter?

d.      Den norske familien i dag. Forklar årsaker til endringer i familiestrukturen og diskuter

familiens rolle i Norge i dag.

e.      I hvilken grad er straff et egnet middel til å hindre kriminalitet?

f.        Ekteskap, registrert partnerskap (ordningen opphevet fra 1. januar 2009) og samboerskap. Hvordan har utviklingen vært rent tallmessig de siste 15 årene for disse samlivsformene? Forklar årsaker til endringer du kommer fram til, og gjør deg noen tanker om den framtidige utviklingen

g.       I læreplanen for individ og samfunn står det: ”definere sentrale omgrep knytte til sosialisering og bruke dei til å undersøkje trekk ved sosialiseringa av ungdom i Noreg”. Svar på dette læreplanmålet.

KULTUR

a.       Norge er i dag et flerkulturelt samfunn. Hva er fordeler og ulemper med et slikt samfunn?

b.      Diskuter i hvilken grad Norge bør ta imot flere eller færre innvandrere til Norge.

c.       Er Norge et rasistisk samfunn?

d.      Burde det være lov i Norge å si hva som helst i ytringsfrihetens navn?

e.      I hvilken grad er Norge et religiøst samfunn?

f.        Diskuter påstanden: Samene i Norge i dag er en undertrykt minoritet.

g.       I læreplanen for kultur står det: ”definere omgrepet kultur og gi døme på at kultur varierer fra stad til stad og endrar seg over tid”. Svar på dette læreplanmålet.

POLITIKK OG DEMOKRATI

a.       Noen vil hevde at ”vanlige folk” vet bedre enn politikerne hva som er feil med det norske samfunnet.  Det burde derfor være langt flere folkeavstemninger. Diskuter dette synspunktet.

b.      Den rød-grønne regjeringen bestående av Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet har styrt Norge siden valget i 2005. Velg ut noen saker og diskuter i hvilken grad regjeringen har lykkes i å forandre Norge.

c.       Det hevdes at i en globalisert verden har Stortinget og regjeringen svært lite å si. Diskuter om dette er en riktig observasjon.

d.      De borgerlige partiene på Stortinget – Senterpartiet, Høyre, Venstre, Kristelig Folkeparti og Fremskrittspartiet – ser ut til å ha problemer med å danne en felles koalisjonsregjering som kan overta etter den rød-grønne regjeringen ved neste valg.  Hva er årsakene til at partiene har samarbeidsproblemer, og hvilke samarbeidskonstellasjoner er mulige?

e.      EU-saken er en sak som splitter partiene. Hva går skillene ut på, og diskuter om Norge i realiteten er medlem av EU i dag.

f.        Drøft: Bør Norge bli medlem av EU?

g.       I læreplanen for politikk og demokrati står det: ”gjere greie for korleis ein sjølv kan vere med i og påverke det politiske systemet og diskutere kva som kan truge demokratiet.” Svar på dette læreplanmålet.

INTERNASJONALE FORHOLD

a.       Velg en internasjonal konflikt. Finn ut hva konflikten går ut på, hvilke parter som er involvert, det internasjonale samfunnets rolle, og hvorfor det er vanskelig å løse konflikten.

b.      FN som konfliktløser. Hvilke maktmidler har FN til rådighet, og hva begrenser FNs muligheter til å løse konflikter? Se nærmere på et konfliktområde der FN er engasjert. Hvordan er situasjonen og hva er FNs rolle i det aktuelle konfliktområdet. Vil FN kunne lykkes?

c.       Det blir hevdet at FN har svært lite å si i det internasjonale samfunnet. Drøft i hvilken grad dette er riktig.

d.      Hvorfor er det så vanskelig å løse konflikten mellom Israel og palestinerne?

e.      Hva er situasjonen når det gjelder brudd på menneskerettighetene i verden i dag? Er det grunn til å være optimistisk?

f.        Drøft påstanden: Globaliseringen i verden har vært en katastrofe for fattige land.

g.       Det skal anlegges en vindmøllepark i ditt nærområde for å sikre kraftforsyning i regionen. Hvem har rett/bør ha rett til å uttale seg om saken før det fattes endelig vedtak? Hvem har etter loven rett til å bestemme om vindmølleparken skal anlegges eller ikke? Si din mening om fordeler og ulemper ved at det satses på vindmølleparker i hele landet.

h.      EU i dag står overfor store utfordringer. Hvilke spørsmål debatteres i EU i dag?

i.         Nordområdene er et område som får stadig mer å si i forhold til ressurser og storpolitikk. Hva dreier debatten seg om?

j.        Diskuter påstanden: De rike landene har selv kjempet seg ut av fattigdommen. De fattige land har seg selv å takke for at de er fattige.

k.       Afrika blir ofte sett på som et fortapt kontinent der det skjer liten utvikling. Diskuter om dette er en riktig observasjon.

l.         I læreplanen for internasjonale forhold står det: ”gjere greie for kva som kjenneteiknar internasjonal terrorisme, og reflektere over årsaker til terrorisme.” Svar på læreplanmålet.

ARBEIDS- OG NÆRINGSLIV

a.       LO og NHO møtes til forhandlinger om en ny tariffavtale. De blir ikke enige. Hva kan nå videre skje for at en skal kunne komme frem til en avtale? Drøft også om streik/lockout er hensiktsmessige kampmidler i Norge i 2010.

b.      Gi en oversikt over den økonomiske situasjonen i Norge i 2010.

c.       Diskuter om vi trenger jordbruk i Norge i dag.

d.      Gi en oversikt og vurdering over hvilke yrker og utdanninger det lønner seg/ikke lønner seg å satse på framover.

e.      Svært mye av det vi kjøper, blir produsert i lavkostland, som Kina, der lønningene er lave. Organisasjoner som Fairtrade arbeider med å bevisstgjøre forbrukerne og få oss til å handle varer og klær hvor arbeidere ikke blir utnyttet. Diskuter om dette er en fornuftig og effektiv måte å forbedre verden på.

f.        Diskuter hvor viktig oljen er for Norge.

g.       I læreplanen for arbeids- og næringsliv står det: ”definere omgrepet levestandard, gjere greie for årsaker til at levestandarden i Noreg har auka, og diskutere om auken har ført til betre livskvalitet.” Svar på læreplanmålet.

 

 

EKSTRA:

1)       Er noen land fattige fordi vi er rike? Mot en rettferdig verden:
- økonomisk globalisering: konsekvenser
- fattigdom: årsaker og konsekvenser
- norsk økonomi: hvorfor er vi rike?  

2)      Jordas befolkning: bærekraftig?

3)      Demokrati og politikk: norsk politikk
- forskjeller mellom de politiske partiene
- hva skiller når det gjelder økonomi?
- utenrikspolitikk: enighet og uenighet

4)      Utdanning og arbeidsmarked
- muligheter og forventninger

5)      Organisasjoner og politisk innflytelse
- hvilke organisasjoner finnes i det norske samfunn?
- drøft: «organisasjoner har stor makt»

 

 

UTDYP som eksaminator og sensor ikke kan pensum, SAMMENHENGER – ikke nødvendigvis bare detaljer, REFLEKTER årsaker og konsekvenser – det store bildet.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...