sug lut Skrevet 28. november 2015 #26 Skrevet 28. november 2015 Veldig glad jeg ikke feirer jul med deg. Jeg vil ha gaver fra alle.
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #27 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende. Anonymous poster hash: 0121e...29c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #28 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende. Anonymous poster hash: 0121e...29c Jeg synes det er bedre med et godt og EKTE vennskap hvis vedkommende stiller opp for meg når jeg trenger trøst, hjelp eller er sjuk og da er det godkjent å ikke få julegave av vedkommende, enn å få gaver av et rasshøl som aldri stiller opp for meg. Rasshølet kjøper seg fri med julegava Nå er ikke jeg gaveløs på julaften. Men jeg er ikke så lumpen at jeg gir de vennene mine en fot i rævva fordi jeg ikke får en julegave. Jeg vet at de ikke er mindre glad i meg for det. Anonymous poster hash: 98a01...8eb
TinaK 1990 Skrevet 28. november 2015 #29 Skrevet 28. november 2015 Barna har godt av å se at ikke alle gaver under treet er til dem. Vi har begrenset oss vi voksne i forhold til verdi, men gaver til alle under treet
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #30 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende. Anonymous poster hash: 0121e...29c Jeg skjønner ikke at du ikke forstår det! For noen er det ikke snakk om å ikke gidde å gi, jeg for min del har ikke råd til å kjøpe en pose mandler å brenne engang, jeg har ikke råd til bussen hjem til deg, men jeg har råd til å være en god venn, gi en god klem osv Trist å ha holdninger som deg. Det er ikke alle som har mye penger. Og ikke si jeg kan prioritere annerledes. Jeg røyker ikke, drikker ikke, går ikke ut. Jeg har det ikke alltid som nå, men havnet i en veldig spesiell situasjon som gjør at akkurat nå har jeg ingen ting. Og vet du, da hadde det vært trist om jeg hadde hatt venner som hadde dømt meg. Heldigvis er de alle gode og forståelsesfulle mennesker. Anonymous poster hash: b425e...31c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #31 Skrevet 28. november 2015 Vi gir bare til barna i familien, og til de voksne som ikke har barn, vi gir også til egne barn, foreldre, og besteforeldre.. og det blir 23 gaver. Synes det er stress jeg! Julen burde ikke handle om kjøpepress.. Når vi gir gaver prøver vi å gi noe mottakeren trenger. Vet om flere svært barnerike familier som (etter de er voksne) trekker lodd og bare kjøper en dyr gave til en av de andre. Anonymous poster hash: 0f392...178
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #32 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende.Anonymous poster hash: 0121e...29c Jeg skjønner ikke at du ikke forstår det! For noen er det ikke snakk om å ikke gidde å gi, jeg for min del har ikke råd til å kjøpe en pose mandler å brenne engang, jeg har ikke råd til bussen hjem til deg, men jeg har råd til å være en god venn, gi en god klem osv Trist å ha holdninger som deg. Det er ikke alle som har mye penger. Og ikke si jeg kan prioritere annerledes. Jeg røyker ikke, drikker ikke, går ikke ut. Jeg har det ikke alltid som nå, men havnet i en veldig spesiell situasjon som gjør at akkurat nå har jeg ingen ting. Og vet du, da hadde det vært trist om jeg hadde hatt venner som hadde dømt meg. Heldigvis er de alle gode og forståelsesfulle mennesker.Anonymous poster hash: b425e...31c Det finnes sikkert tilfeller der det faktisk er nesten umulig for en person å skaffe gaver, men det er så sjelden at det ikke går å ta høyde for i et innlegg som helst skulle være på under 5000 ord. For de aller, aller fleste dreier det seg om å velge å bruke tid eller penger på andre enn seg selv. Anonymous poster hash: 0121e...29c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #33 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende.Anonymous poster hash: 0121e...29c Jeg skjønner ikke at du ikke forstår det! For noen er det ikke snakk om å ikke gidde å gi, jeg for min del har ikke råd til å kjøpe en pose mandler å brenne engang, jeg har ikke råd til bussen hjem til deg, men jeg har råd til å være en god venn, gi en god klem osv Trist å ha holdninger som deg. Det er ikke alle som har mye penger. Og ikke si jeg kan prioritere annerledes. Jeg røyker ikke, drikker ikke, går ikke ut. Jeg har det ikke alltid som nå, men havnet i en veldig spesiell situasjon som gjør at akkurat nå har jeg ingen ting. Og vet du, da hadde det vært trist om jeg hadde hatt venner som hadde dømt meg. Heldigvis er de alle gode og forståelsesfulle mennesker.Anonymous poster hash: b425e...31c Det finnes sikkert tilfeller der det faktisk er nesten umulig for en person å skaffe gaver, men det er så sjelden at det ikke går å ta høyde for i et innlegg som helst skulle være på under 5000 ord. For de aller, aller fleste dreier det seg om å velge å bruke tid eller penger på andre enn seg selv. Anonymous poster hash: 0121e...29c Penger kan ingen kreve at jeg bruker på andre enn min familie og AS Norge (jeg betaler jo skatt). Jeg gir julegaver til nær familie og nære venner, sånn er det bare. Hadde du vørt min venn og sagt dette til meg, hadde jeg avslutta vennskapet vårt. Fordi i mine øyne er du et griskt og matrielt menneske. Anonymous poster hash: 98a01...8eb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #34 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende.Anonymous poster hash: 0121e...29c Jeg skjønner ikke at du ikke forstår det! For noen er det ikke snakk om å ikke gidde å gi, jeg for min del har ikke råd til å kjøpe en pose mandler å brenne engang, jeg har ikke råd til bussen hjem til deg, men jeg har råd til å være en god venn, gi en god klem osv Trist å ha holdninger som deg. Det er ikke alle som har mye penger. Og ikke si jeg kan prioritere annerledes. Jeg røyker ikke, drikker ikke, går ikke ut. Jeg har det ikke alltid som nå, men havnet i en veldig spesiell situasjon som gjør at akkurat nå har jeg ingen ting. Og vet du, da hadde det vært trist om jeg hadde hatt venner som hadde dømt meg. Heldigvis er de alle gode og forståelsesfulle mennesker.Anonymous poster hash: b425e...31c Det finnes sikkert tilfeller der det faktisk er nesten umulig for en person å skaffe gaver, men det er så sjelden at det ikke går å ta høyde for i et innlegg som helst skulle være på under 5000 ord. For de aller, aller fleste dreier det seg om å velge å bruke tid eller penger på andre enn seg selv.Anonymous poster hash: 0121e...29c Penger kan ingen kreve at jeg bruker på andre enn min familie og AS Norge (jeg betaler jo skatt). Jeg gir julegaver til nær familie og nære venner, sånn er det bare. Hadde du vørt min venn og sagt dette til meg, hadde jeg avslutta vennskapet vårt. Fordi i mine øyne er du et griskt og matrielt menneske.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Mulig det hadde vært like greit. Har jeg ikke rett da? Anonymous poster hash: 0121e...29c
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #35 Skrevet 28. november 2015 Jeg ville ikke likt det, men jeg måtte jo respektert det om noen av vennene mine eller familien min hadde villet slutte å gi gaver. Jeg ville blitt lei meg og det ville gjort min jul litt dårligere om jeg hverken fikk gleden av å gi eller få gaver, men jeg kan jo ikke tvinge noen. Dere ville imidlertid ikke ha vært velkomne til å feire julaften sammen med oss siden jeg ikke hadde vært villig til å endre våre juletradisjoner. Jeg tror også en beskjed om at noen kuttet ut julegavene til oss, nesten uansett grunn, ville gjort at jeg hadde vurdert om vennskapet var verdt å satse på. Det hadde jo vært en form for avvisning.Anonymous poster hash: 0121e...29c Så full av seg selv som du er, er det lenge siden jeg har sett noen være...Jeg håper ikke jeg kjenner deg, eller det vil si, om du er en av mine venninner, kan du kutte meg ut med en gang. For jeg har nemlig ikke råd til å kjøpe julegave til deg i år. Jeg har ikke en eneste krone på å bruke utover å overleve. Så, om du har venner som har det som jeg har det nå, synes jeg fryktelig synd på de. Skal du virkelig ekskludere mennesker fra å komme hjem til deg i jula om du ikke får gave! Unnskyld at jeg sier det... men du er over gjennomsnittet, kvalm, egoistisk, selvsentrert og latterlig bortskjemt antagelig .Anonymous poster hash: b425e...31c De fleste gavene jeg får er ikke spessielt dyre. En del koster ingenting. I min omgangskrets er en bok kjøpt på loppemarked en flott gave når den er plukket ut med omhu. Fra en venninne får jeg ofte fantastiske brente mandler. Noen ganger får jeg hjemmestrikkede sokker, blåbærsyltetøy eller gavekort på barnevakt. Det kan godt hende jeg er selvsentrert kvalm,egoistisk og latterlig bortskjemt, men jeg er i det minste ærlig på at jeg setter pris på gaver. Jeg liker å bli satt pris på. Det er ganske vanlig.Anonymous poster hash: 0121e...29c Det må du gjerne få lov til å mene. Men du kan kan virkelig ikke kreve at andre er som deg. Og du kan heller ikke kreve at folk må fi deg julegave for å beholde vennskapet ditt. Et vennskap skal ikke koste noe. Og jula er ikke bare julegaver... Det er familie tid og tid i lag med gode venner.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Nei, jeg kan ikke kreve det, men jeg kan innrømme at gavene og det de representerer gjør meg glad. Julen er ikke bare gaver, så langt derifra, men de fleste bruker gaver for å vise hvilke mennesker som betyr mye for oss. Det går an å avtale å gjøre andre ting i steden, men bare å kutte ut gaver fordi det er dyrt eller så mye styr betyr egentlig at mottageren ikke betyr så mye for deg at du gidder bruke tid eller penger på vedkommende.Anonymous poster hash: 0121e...29c Jeg skjønner ikke at du ikke forstår det! For noen er det ikke snakk om å ikke gidde å gi, jeg for min del har ikke råd til å kjøpe en pose mandler å brenne engang, jeg har ikke råd til bussen hjem til deg, men jeg har råd til å være en god venn, gi en god klem osv Trist å ha holdninger som deg. Det er ikke alle som har mye penger. Og ikke si jeg kan prioritere annerledes. Jeg røyker ikke, drikker ikke, går ikke ut. Jeg har det ikke alltid som nå, men havnet i en veldig spesiell situasjon som gjør at akkurat nå har jeg ingen ting. Og vet du, da hadde det vært trist om jeg hadde hatt venner som hadde dømt meg. Heldigvis er de alle gode og forståelsesfulle mennesker.Anonymous poster hash: b425e...31c Det finnes sikkert tilfeller der det faktisk er nesten umulig for en person å skaffe gaver, men det er så sjelden at det ikke går å ta høyde for i et innlegg som helst skulle være på under 5000 ord. For de aller, aller fleste dreier det seg om å velge å bruke tid eller penger på andre enn seg selv.Anonymous poster hash: 0121e...29c Penger kan ingen kreve at jeg bruker på andre enn min familie og AS Norge (jeg betaler jo skatt). Jeg gir julegaver til nær familie og nære venner, sånn er det bare. Hadde du vørt min venn og sagt dette til meg, hadde jeg avslutta vennskapet vårt. Fordi i mine øyne er du et griskt og matrielt menneske.Anonymous poster hash: 98a01...8eb Mulig det hadde vært like greit. Har jeg ikke rett da? Anonymous poster hash: 0121e...29c Ja, for jeg er ikke interessert i å ha venner som måler vennskapet vårt etter julegaver. Anonymous poster hash: 98a01...8eb
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #36 Skrevet 28. november 2015 Her inne var det mye selvlysende egoisme. Vi kjøper seff ikke gaver til voksne, det holder lenge med barna. Ektefelle er et unntak. Ikke rart jorden går nedenom og hjem med så mye forbruk. De fleste julegaver blir heller aldri brukt. Anonymous poster hash: 5bb0f...2ce
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #37 Skrevet 28. november 2015 Vi har også kuttet ut julegaver til de voksne. Er vel på femte året nå. Barna får selvfølgelig gaver akkurat slik som før. Funker aldeles utmerket! Deilig å slippe stress og mas med gaver, og penger og miljøet spart. Win-win! Anonymous poster hash: 9e9cc...ad1
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #38 Skrevet 28. november 2015 Her inne var det mye selvlysende egoisme. Vi kjøper seff ikke gaver til voksne, det holder lenge med barna. Ektefelle er et unntak. Ikke rart jorden går nedenom og hjem med så mye forbruk. De fleste julegaver blir heller aldri brukt. Anonymous poster hash: 5bb0f...2ce Nettopp, det er det jeg også mener. For når noen virkelig har ALT og man må gå innom type `Enklere liv` butikker for å i det hele tatt finne noe så synes iallefall jeg at det går for langt. Noen nevner bøker fra loppis og brente mandler men det bør jo stå i stil med det du motar sånn nogenlunde iallefall. Når vi får dyre gaver så føler jeg faktisk at vi må gi det tilbake også, og det er heller ikke pengene jeg tenker mest på. Det er miljøet, alt overforbruket gjør meg kvalm. Julen har blitt en komersiell høytid der det er om å gjøre å bruke mer enn du gjorde året før og det gagner ingen andre enn butikkene. Det finnes andre måter å vise at du bryr deg på. Dessuten så vil jeg oppfordre de som har råd til det å kjøp en gave og doner den til noen som trenger det. Anonymous poster hash: 1961c...667
Anonym bruker Skrevet 28. november 2015 #39 Skrevet 28. november 2015 Jeg synes det er veldig hyggelig med julegaver, både gi og få. Det er greit nok at vi har det vi trenger, men jeg setter stor pris på å få ting som brukes. Det kan være krydder, oljer, konfekt, vin, duftlys, hudpleieartikler, bøker osv. Trenger ikke å være noe dyrt heller, bare en liten oppmerksomhet :-) Anonymous poster hash: c4bf4...ee5
Gjest vinterbrud Skrevet 28. november 2015 #40 Skrevet 28. november 2015 Her gir vi gaver til både barn og voksne. Og vi skal gi gaver til to ulike innsamlingsaksjoner her i byen. Så hun lærer også om det å gi til andre som ikke har det så bra som oss.
Gjest Antarctica Skrevet 28. november 2015 #41 Skrevet 28. november 2015 Uff, så stusselig! Jeg liker å kjøpe gaver jeg. Synes ikke det er stress og pes. Jeg liker ikke å kjøpe gaver når de jeg skal kjøpe til har nok overflod til å ha garasjesalg og ikke trenger noe. Det blir bare å flytte på penger og jeg ser ikke vitsen. Det er ikke stusselig når det er noe vi ønsker. At du liker å kjøpe julegaver er helt greit, og det gjør deg også men til folk som trenger det. Anonymous poster hash: 1961c...667 Har det på samme måte.
Gjest Antarctica Skrevet 28. november 2015 #42 Skrevet 28. november 2015 Barna har godt av å se at ikke alle gaver under treet er til dem. Vi har begrenset oss vi voksne i forhold til verdi, men gaver til alle under treet Barna har da også godt av å se at det kjøpes færre og mindre ting jevnt over.
valkyrien Skrevet 29. november 2015 #43 Skrevet 29. november 2015 Skulle gjerne sluppet gavestyret til familie og venner jeg altså... Tør bare ikke foreslå det. Jul blir for meg stress og bekymringer, og alle som "krever" gave sørger for at gaven til guttungen blir mindre. Er vrient nok å få det til å gå rundt ellers, så jul er kjipt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå