Gå til innhold

katter og flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal flytte ca ei mil unna der jeg bor nå. (På landet begge plasser).

Hva skal jeg gjøre med kattene? Må de være inne? Grøsser mtp kattedo... men vil jo ikke at de skal komme bort heller. Noen med erfaring?

Anonymous poster hash: 99ee3...fc3

Skrevet

Vi har pleid å ha de inne i to uker før de slippes ut. Da vet de at det er her de hører til.

Skrevet

Men erfaringsmessig så kommer di tilbake der de har mat og do, så det er nok ingen krise å ha de inne et par dager og så flytte doen utenfor og fjerne helt etterhvert.

Skrevet

Ja, de være inne, kattedo må du bare leve med en stund.

Jeg flyttet med katten min midt på sommeren, og det var noen lange uker med mye mas og kattejammer fordi hun ikke kom ut. Men når døren åpnet seg og hun fikk lov, da nektet hun. Jeg hadde ferie da, så døren sto oppe hele dagen omtrent, katten satt i gangen og kikket ut i 2 uker før hun våget seg over kanten og ut i den nye verden :)

Anonymous poster hash: ec6e9...134
Skrevet

De må selvsagt holdes inne noen uker etter flytting.

Anonymous poster hash: 9a46e...0fe

Skrevet

Men erfaringsmessig så kommer di tilbake der de har mat og do, så det er nok ingen krise å ha de inne et par dager og så flytte doen utenfor og fjerne helt etterhvert.

Din erfaring?

Skrevet

Vi flyttet nettopp inn i nytt hus. Her bodde det en katt før, og den nektet å bli med på flyttelasset. De gamle eierene flyttet ikke langt, og hver dag kom katten vandrende ned til oss. Til slutt måtte eierene ta et valg: overtale oss til å la katten bli, eller avlive den. Så nå bor katten her, i sitt gamle hus. Noen katter bare nekter plent å flytte.

Anonymous poster hash: 54cd0...462

Skrevet

Har flyttet 3 ganger med katt. Alle gangene har jeg holdt katten inne i 2-3 uker. De første gangene katten har fått være ute på nytt sted har jeg satt ytterdøren åpen hele tiden slik at katten får god tid til å lukte og snuse. Det er lukten som gjør at de finner veien hjem til rett hjem. Har også følgt med og ropt inn katten etter kort tid ute.

For mine katter har det fungert bra og har aldri mistet en katt.

Anonymous poster hash: 560b9...17d
Skrevet

Vi hadde katten inne i to uker å etter dette gikk vi med katten i bånd i nærheten av huset en ukes tid. Greit at den blir vant til huset inne først før den slippes ut. Vi har flyttet to ganger.

Kattedo må du regne med noen uker. Bedre det enn at kattene blir borte i kulden.

Anonymous poster hash: 7ec84...693

Skrevet

Vi hadde katten inne i to uker å etter dette gikk vi med katten i bånd i nærheten av huset en ukes tid. Greit at den blir vant til huset inne først før den slippes ut. Vi har flyttet to ganger.

Kattedo må du regne med noen uker. Bedre det enn at kattene blir borte i kulden.

Vi flytter ikke inn før til sommeren.

Hva om de ikke vil bruke kattedoen? Å ha de inne i 2 uker tror jeg blir tøft, for de er veldig glad i å være ute.

Skrevet

Hva om de ikke vil bruke kattedoen? Å ha de inne i 2 uker tror jeg blir tøft, for de er veldig glad i å være ute.

Da må du putte de opp i kassa og vise de doen. Sannsynligvis bruker de den når de må. Men du må være forberedt på å høre klaging. Min vandret hvileløst rundt og klaget høylytt, før hun måtte så på do at hun måtte kapitulere og bruke kassa

Skrevet

Kattedo må du regne med noen uker. Bedre det enn at kattene blir borte i kulden.Anonymous poster hash: 7ec84...693

Hva om de ikke vil bruke kattedoen? Å ha de inne i 2 uker tror jeg blir tøft, for de er veldig glad i å være ute.Anonymous poster hash: 99ee3...fc3

Hvis de ikke vil bruke kattedoen må dere bare tørke opp og vaske etter dem. Dere kan jo forsøke å gå tur med kattene i bånd flere ganger om dagen, men dere må i hvertfall holde dem inne i noen uker når de ikke er i bånd.

Anonymous poster hash: 06ab1...d23

Skrevet

Kattedo må du regne med noen uker. Bedre det enn at kattene blir borte i kulden.Anonymous poster hash: 7ec84...693

Hva om de ikke vil bruke kattedoen? Å ha de inne i 2 uker tror jeg blir tøft, for de er veldig glad i å være ute.Anonymous poster hash: 99ee3...fc3

Hvis de ikke vil bruke kattedoen må dere bare tørke opp og vaske etter dem. Dere kan jo forsøke å gå tur med kattene i bånd flere ganger om dagen, men dere må i hvertfall holde dem inne i noen uker når de ikke er i bånd.

Takk for svar 😊

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Våre er der vi er. Slapp de ut samme dagen. Men så har vi de med på turer og, og slipper de ut på Hardangervidda for å tisse. De går aldri lenger unna enn at de ser oss

Skrevet

Jeg skal flytte ca ei mil unna der jeg bor nå. (På landet begge plasser).

Hva skal jeg gjøre med kattene? Må de være inne? Grøsser mtp kattedo... men vil jo ikke at de skal komme bort heller. Noen med erfaring?

Har flyttet med katter tre ganger. Hørte at de måtte holdes inne en hel uke etter flytting. Etter 2-3 dager var både kattene og vi desperate, så vi slapp dn ut. Ikke noe problem, de tilpasser seg svært lett. Ingen grunn til å holde en ikke i ukesvis, i alle fall!

Skrevet

Jeg har holdt kattene mine inne i 2-3 uker etter flytting. Hvis katten holder seg i nærheten og kommer når du roper på den, kan du alltids slippe den ut tidligere, under oppsyn, og ta den med inn igjen når du går inn igjen.

Et stort problem med nye områder er at det allerede finnes katter der som ser på din hage som sitt territorie. Hvis du slipper ut katten din for tidlig og den ikke har en sterk følelse av at den hører til der, vil den la seg jage bort av katten som eier territoriet.

Jeg slipper dem aldri bare ut, jeg går alltid ut med dem de første 3-4 gangene og holder utkikk for andre katter og lar dem kun være ute i en liten stund av gangen.

Som barn flyttet vi med katter et par ganger, og de kattene forsvant alltid. De ble ikke holdt inne lenge nok etter flytting, og da vi slapp dem ut ble de bare sluppet ut uten oppsyn. 

Skrevet

Takk for svar 😊

Katten her var også ekstremt utekatt. Men det gikk seg til da katten som tidligere bodde i leilighet fikk ett stort hus å utforske. Da den begynte å mase fordi den ville ut måtte jeg enkelte ganger skille oss å katten pga maset. Da var den i 2dtg og vi i første. Da vi ikke var hjemme gikk den fritt rundt. Jeg så via babycallen at den slo seg til ro etter bare noen minutter da den var alene i 2etg. Etter noen uker ble det bånd å da var det helt greit. Da fikk katten dekket ute behovet sitt mer. Mannen var dritflau av å gå med katten i bånd så ble mest min jobb det der. Ikke alle katter som vil gå i bånd men det finner du ut av. Min katt er veldig skvetten så tror egentlig det var greit at den var i bånd ellers hadde den stukket av for hver minste lille lyd. Vi bodde inners i blindvei ved skogen den ene gangen og flyttet i boligstrøk i sentrum.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...