Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #1 Del Skrevet 27. november 2015 Kirurgen forklarte bare kort om cyster og skade på leddbånd, og ville sende meg til spesialist. Hva betyr alt dette? Anonymous poster hash: 38347...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #2 Del Skrevet 27. november 2015 Og denne fra andre hånda.... Anonymous poster hash: 38347...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #3 Del Skrevet 27. november 2015 Du har en liten cyste (ganglion) og en liten slitasje/skade/betennelse i én sene. Et lite ben i håndroten som muligens er litt ute av stilling, ser ikke helt fordi hele teksten ikke er med. Akkurat det med det benet kan trolig en god kiropraktor rette opp i. Sliter du med smerter fra håndleddet så anbefaler jeg på det sterkeste å finne en kiropraktor som er god på ekstremitetsbehandling (behandling av ben/føtter og armer/hender). Mange fine ord ellers som for det meste forteller om plassering og korrekte navn på ting. Hadde jeg tatt MR av mine håndledd så ville beskrivelsen vært veldig lik som din, bare at jeg har store ganglier i begge håndledd (så store at de ikke forstår at jeg ikke har lammelser i hendene), jeg har slitasjer, og stadig håndrotknokler som er litt i feil stilling. Bare jeg får "fikset" det leddmessige hos kiropraktor en gang i blant (1-2-3 ganger pr. år) så holder jeg håndleddene mine helt smertefrie (ps... det er ofte ganske vondt når akkurat håndroten skal justeres hos kiropraktor, men det er svært kortvarig, ett-tre sekunder, og definitivt verdt det! ) Anonymous poster hash: ef4ed...1e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #4 Del Skrevet 27. november 2015 Beskrivelse nr. to sier mye av det samme, ingen seneskade nevnes der, men du har trolig fått en skade der som har skadet et leddbånd (ligament), og du har også der en cyste og noen minicyster. Der står det at cysten din er 9 millimeter stor. (Til sammenligning så er den ene min ca. 50 x 15 mm, og den andre ca. 35 x 15 mm.) Noen med mindre cyster kan ha store smerter, andre med større kan ha lite eller ingen smerter - det er individuelt. Jeg "burde" visstnok ha hatt så store problemer med dette at jeg "burde" vært operert for minst 15 år siden pga. de mente jeg ville få lammelser hvis ikke. Men fremdeles har jeg så godt som ingen smerter fra disse cystene, så da ser jeg ingen grunn til operasjon. Men smerter fra håndledd - ta en tur til kiropraktor! (og ta med MR-beskrivelsene slik at kiropraktoren får se dem) I tillegg er det viktig å tøye underarmsmuskulaturen. Anonymous poster hash: ef4ed...1e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #5 Del Skrevet 27. november 2015 Tusen takk for oppklarende svar! Ja,jeg sliter veldig med smerter. Får kortisonsprøyter rett i håndleddet innimellom og lever resten av tia på ibux og voltaren,innimellom paralgin. Bruker støtteskinne nesten hele tia. Smertene er konstant,men iler og sprenger når jeg beveger håndledda. Ofte mister jeg følelse i halve hånda Lillefingerene og ringfingre dovner bort. En gang innimellom er det så vondt at jeg ikke klarer gripebevegelse. Da klarer jeg ikke en gang pusse tenner... Keg mister ofte ting også,selvom jeg føler at jeg holder godt fast. Det bare sklir ut av henda mine. Jeg skal til spesialist på Ullevål. Håper de kan få hjulpet meg. Leit å høre at du også sliter :-( Tusen takk for tips ang kiropraktor. Bør vel ta med disse papirene til han da? Igjen, tusen takk! Anonymous poster hash: 38347...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580437 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #6 Del Skrevet 27. november 2015 Foresten så kan jeg ikke tøye underarmen, det gjør helt grusomt vondt å bøye håndleddet oppover :-S Alt som belaster håndleddet sånn klarer jeg ikke Må ha håndledd i rett stilling for å unngå smerter. Anonymous poster hash: 38347...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580444 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lille krøll Skrevet 27. november 2015 #7 Del Skrevet 27. november 2015 Foresten så kan jeg ikke tøye underarmen, det gjør helt grusomt vondt å bøye håndleddet oppover :-S Alt som belaster håndleddet sånn klarer jeg ikke Må ha håndledd i rett stilling for å unngå smerter. Anonymous poster hash: 38347...ef4 Ta kontakt med Svein Torp performance. Tverrfaglig klinikk med fysio, kiropraktor og muskelbehandlinger. Svært flinke behandlere. Holder til på akerbrygge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580469 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #8 Del Skrevet 27. november 2015 Da ville jeg absolutt ha tatt en tur til kiropraktor! Når småknoklene i håndroten ikke står riktig så kan det gi mye stivere håndledd, og det kan gi store smerter i håndleddene, både i ro og i bevegelse. Ikke sikkert at det er slik for deg, men jeg får helt normal bevegelse i ene håndleddet etter behandling hos kiropraktor. Det håndleddet med mer slitasje får jeg aldri 100 % bevegelse i, men 95 % er helt greit - det viktigste er at når jeg får fikset på låsningene så blir jeg smertefri! Når låsningene i håndrotknoklene er ille så har jeg også problemer med å bruke hånden. Etter behandling hos kiropraktor så er smertene borte og jeg kan stort sett bruke hendene som normalt. Jeg er imidlertid utsatt for å få tilbake låsningene ved en del vridningsbevegelser, og da er det som å sette en kniv i håndleddet. Men jeg har lært meg teknikker som gjør at jeg kan få opp noen av disse låsningene selv. Og når jeg ikke greier det så tar jeg en tur til kiropraktor. Som tidligere nevnt, det er vondt å løsne på de låsningene - men det er virkelig verdt det når det fungerer. Ditt dilemma når du ikke kan tøye er at du da blir veldig stiv og stram i muskulaturen i underarmen/hånden. Når denne muskulaturen blir stram får du økt kompresjon i håndleddet, dvs. du får større press der og da blir det mindre frihet for cystene. Om du finner en fysioterapeut som også er akupunktør, eller en naprapat som bruker nåler, så kan du få løsnet på muskulaturen i underarmen uten å tøye. Det er ingen behandling som er mer effektiv enn triggerpunktbehandling (også kalt dry needling og IMS) for å løsne på slike spenninger. Fordelen er at det går fort, det er effektivt og det krever ikke tøyning. Når du bruker en slik skinne det meste av tiden så kommer du inn i en veldig vond sirkel, da muskulaturen ikke blir brukt og dermed blir stivere og stivere, det øker smertene i muskulatur og sener, det øker kompresjon av håndledd, det øker press på områder med slitasje og på cyster. Får du behandlet det muskulære i tillegg til justert det leddmessige så tror jeg du kan slutte å bruke skinnen. Nå skal jeg ikke si det sikkert, men ut fra det som står på bildebeskrivelsen så er det ikke noe der som forklarer at du dovner i lillefinger og ringfinger. En slik dovning av de to fingrene kan komme fra muskler på baksiden av skulderen og/eller nakken også. Det er også ganske vanlig når du går med så store smerter som du gjør, da binder man seg ofte i hele armen-skulderen og nakken. Så om du finner en som er dyktig med triggerpunktbehandling så få terapeuten til også å ta triggerpunkt i skulder og nakke, spesielt bakside skulder. Jeg er rimelig sikker på at smerter og dovning i lillefinger/ringfinger kan bli bedre av det. Hvis ikke så bør du få tatt et MR-bilde av nakken din også. Den senebetennelsen du har i den ene senen kan også være med på å forklare smerter/dovning i lillefinger/ringfinger, så den bør også behandles på samme måte med nåler. En lege vil trolig si at du ikke dovner bort slik uten at det er nerver i klem, men det kan altså skje, til og med så ille at man mister ting slik du gjør. Jeg har erfart det selv og har sett mange i jobbsammenheng som blir helt symptomfri med en kombinasjon av kiropraktikk og riktig (!) nålebehandling. Men muskulaturen kan klemme på nerver på en annen måte, og de kan også gi mye overført smerte. Siden du skal til Ullevål så regner jeg med at du bor i nærheten. Den jeg vet om i det området som er best på justering av håndrotknokler er kiropraktor Elisabeth Gløersen ved Helse Vest på Rud i Bærum (hun er også spesielt god på justering av føtter - i tillegg til at hun er en dyktig kiropraktor generelt). Hun fikser mine håndledd når jeg trenger det. Jeg har forsøkt mange, men hun og en i Sandefjord er de som har vært desidert best på håndledd. Med riktig behandling er jeg rimelig sikker på at du kan få et annet liv med hendene dine enn det du har i dag. Prøv dette før du ev. vurderer operasjon, for det er ikke så mye med de bildebeskrivelsene som tilsier at du bør opereres, etter min mening. I hvert fall ikke uten å ha prøvd ut annen behandling først! Anonymous poster hash: ef4ed...1e3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580475 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #9 Del Skrevet 27. november 2015 Takk igjen for svar og Mange tips :-) Jeg er henvist spesialist på Ullevål,så får høre hva de sier. Men skal absolutt ringe kiropraktorn min og høre hva han evt kan gjøre,eller om han tipser meg om en kiropraktor med erfaring på håndledd. Skinna må jeg, enn så lenge,bare bruke, ellers får jeg ikke gjort noe som helst. Har to små barn som trenger mye hjelp til smøring pga eksem,påkledning og annet. Kan jeg unngå operasjon er jo det flott! Nå skal det nevnes at jeg sliter med de samme smertene i begge knær og oppafor storetåa på ene foten,så jeg er også henvist innleggelse på et senter med tverrfaglig arbeid for utredning av det meste innen muskel og skjelettplager. Jeg har ikke senebetennelse. Jeg har slitt med dette i mange år,og det blir bare verre. Har hatt alskens piller mot betennelse, og de utgjør ingen forskjell. Kirurgen mener at jeg har skadet håndleddet mitt som barn, men det har jeg ikke, så disse skadene har kommet av seg selv. Ift at jeg dovner bort,har jeg vært på sykehuset og tatt sånn test der de fører strøm i armen for å sjekke hvor fort signalene når frem til fingrene. Husker ikke hva det heter... Men der var ihvertfall alt bra, derfor antar kirurgen min at det er pga cystene som legger press på nervene. Men at jeg er stiv i nakke og skuldre, ja det stemmer veldig godt. Har mye spenningshodepine pga nakken... Regner med at når jeg blir lagt inn til full utredning, så tar de vel MR både her og der på kroppen min... Anonymous poster hash: 38347...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580566 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #10 Del Skrevet 27. november 2015 Bærum syns jeg blir veldig langt å reise. Jeg bor i Østfold, så vil evt prøve å finne en her. Skal høre med kiropraktorn jeg har gått til pga nakken om han vet om noen. Grunnen til at jeg blir sendt til Ullevål er fordi Fredrikstad har feilbehandlet/ikke behandlet begge barna mine, så jeg nektet å forholde meg til det sykehuset. Usikker på om det er noe på sykehuset i Sarpsborg eller Moss,men det skal jeg høre med legen min om. Tusen takk igjen for masse god informasjon :-) Anonymous poster hash: 38347...ef4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144248725-svar-p%C3%A5-mr-skj%C3%B8nner-ikke-en-dritt/#findComment-147580579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå