Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #1 Skrevet 27. november 2015 Hvis man for eksempel løper 1 time hver dag så vil man forbrenne rundt 800 kalorier. Det vil si, at man forbrenner faktisk disse kaloriene. hvis man da spiser 2000 kalorier den dagen, har man jo allerede forbrent 800 av dem. Hvis man derimot sitter kun stille, men legger seg på 1400 kalorier daglig, så får man jo i seg mer (1400 kalorier istedet for 1200 som man får - 2000 minus 800 man forbrenner ved løping). Det logiske er jo at man går mindre i vekt hvis man er stillesittende og spiser 1400 kalorier daglig, enn hvis man spiser 2000 kalorier og løper 1 time hver dag. Forstår dere virkelig det dere sier når dere gjentar som papegøyer "kosthold er kilo, trening er gram" etter andre brukere her inne? Enkel matte dette altså... Mindre kalorier inn enn ut - man går ned i vekt. Og det spiller vel ingen rolle om man forbrenner disse kaloriene, eller om man ikke spiser dem? I tillegg ser man jo finere ut hvis man spiser 2000 kalorier og løper 1 time hver dag, enn hvis man er ned på 1400 og sitter i sofaen. Anonymous poster hash: f0311...3b5
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #2 Skrevet 27. november 2015 Riktig! Og løper man ofte og lenge trenger man overhode ikke regne kalorier eller tenke på hva man spiser.. Man blir slank og fin uansett! Anonymous poster hash: 325ef...e73
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #3 Skrevet 27. november 2015 Saken er at de færreste klarer å løpe nok til å forbrenne så mye ekstra hver dag over tid. Husk også at du må trekke fra det du vanligvis hadde forbrendt den timen og eventuelt lavere aktivitetsnivå resten av dagen på grun av at du er sliten. Hvis du virklig beveger deg veldig mye kan du gå fort ned bare på grunn av økt aktivitetsnivå, men de færreste klarer det over tid. Anonymous poster hash: a5c61...7ee
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #4 Skrevet 27. november 2015 Når man er veldig overvektig er det ganske umulig å løpe en time. Det tar ganske lang tid for en sofagris å trene seg opp til å klare løpe i en time, som helt utrent klarer man knapt løpe opp trappa og de tar bare noen sekunder. Da er det lettere å la være spise 500 kalorier enn å trene bort 500 kalorier. De er heller ikke vanlig å løpe en time hver dag, kanskje trener man 2 ganger i uka, så den enkleste måten å fjerne kilo gå er å la være med å spise de kaloriene. En overvektig person klarer ikke trene hardt nok, lenge nok og ofte nok til å fjerne kilo, det må kostholdsendringer til. Anonymous poster hash: 27a9e...a6c
Lille krøll Skrevet 27. november 2015 #5 Skrevet 27. november 2015 Saken er vel den at om du ikke har et sunt kosthold og ligger på 3000 + kalorier om dagen er det lettere å legge seg på 1500 kalorier i døgnet ved å endre på kosten enn hva det er å brenne de ekstra kaloriene ved å trene. Er når du allerede spiser sunt og på riktig antall kalorier som trening gjør at du brenner mer og ikke minst, strammer opp kroppen.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #6 Skrevet 27. november 2015 Jeg ser det slik at det er et ganske enkelt regnestykke. Spiser du mer enn du forbrenner, ja da legger du på deg. Treninga er faktisk bare gram i det store bildet, men det er en fin boost når man skal slanke seg, pluss at du får en penere kropp og mer energi. Men matinntaket er alfa omega. Du kan trene en time hver dag og likevel legge på deg om du spiser usunt nok, mens du kan gå ned 1 kg i uka på bare å endre kosthold uten å legge til trening Anonymous poster hash: 6deb0...882
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #7 Skrevet 27. november 2015 Jeg ser det slik at det er et ganske enkelt regnestykke. Spiser du mer enn du forbrenner, ja da legger du på deg. Treninga er faktisk bare gram i det store bildet, men det er en fin boost når man skal slanke seg, pluss at du får en penere kropp og mer energi. Men matinntaket er alfa omega. Du kan trene en time hver dag og likevel legge på deg om du spiser usunt nok, mens du kan gå ned 1 kg i uka på bare å endre kosthold uten å legge til trening Anonymous poster hash: 6deb0...882 Så det du sier er at for eksempel min venninne som løper 1 mil hver eneste dag ikke vil gå ned i vekt mer enn noen gram hvis hun går inn for slanking? Forbrenner man virkelig ingenting når man løper? Det er jo det du skriver... At uansett hvor mye og hardt du trener vil du kun miste gram hvis du ikke kutter kraftig på maten. Så rart at enkelte på friidrettslandslaget som spiser som hester (visste du at det for enkelte idrettsutøvere er rundt 3000-4000 kalorier daglig som er det opptimale matinntaket) ikke er bælfeite da... Siden trening alltid tar KUN gram og ikke kilo. Har du sett matplan til folk på landslaget som trener flere timer om dagen? VANVITTIG mengde kalorier der, likevel er de slanke og muskuløse. Anonymous poster hash: f0311...3b5
Elsker livet Skrevet 27. november 2015 #8 Skrevet 27. november 2015 Det er et ganske enkelt regnestykke. Men kroppene og forbrenningen vår er ikke så enkel at at slik regnestykke blir reelt. Det er veldig individuelt hvor mye man forbrenner på en aktivitet og hvordan matinntaket brytes ned i tarmen osv. Forbrenningen påvirkes av hormoner, alder, muskelsammensetning, hvilken type mat vi spiser, hvor fort kroppen gir beskjed om at den trenger mer mat eller at den forbrenner lagret energi. Insulinproduksjonen spiller også en stor rolle. Det å finne den riktige balansen er derfor vanskelig for veldig mange, spesielt kvinner. Så med tanke på vektnedgang er det derfor mye lettere å regulere kostholdet enn å prøve å finne det perfekte aktivitetsnivået i forhold til inntaket som i utgangspunktet var for høyt i forhold til behovet.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #9 Skrevet 27. november 2015 Kroppen har lettere for og tilpasse seg ved trening. Trener man og dermed forbrenner mer enn man tar inn, vil økta gjerne bli mindre energikrevende, kroppen finner måter og få oss til og bruke mindre på... Mens maten inn og kcal spart derifra er ganske så lett og beregne,- og derfor lettere og få så og så mange færre kalorier inn enn før, og det tilsvarer så og så mange kilo over tid.... Mindre mat vil jo selvsagt føre til at kroppen prøver og være mer energieffektiv,- men gitt at man har et daglig aktivitetsnivå så og si helt likt før og under en diett,- så vil dette virke fortere... Folk som trener fra før kan derimot merke at og spise mindre IKKE har like stor effekt som hos de som ikke har trent før diett. Dette fordi dietten gjør at de tidlgiere treningene blir "slappere" fordi kroppen får tilført mindre energi en før. Forstod noen i det hele tatt hva jeg prøvde og si??? Jeg er FRYKTELIG dårlig til og forklare,- ikke noe pedagogikk her i gården Anonymous poster hash: 58faa...e5c
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #10 Skrevet 27. november 2015 Hvis man for eksempel løper 1 time hver dag så vil man forbrenne rundt 800 kalorier. Det vil si, at man forbrenner faktisk disse kaloriene. hvis man da spiser 2000 kalorier den dagen, har man jo allerede forbrent 800 av dem. Hvis man derimot sitter kun stille, men legger seg på 1400 kalorier daglig, så får man jo i seg mer (1400 kalorier istedet for 1200 som man får - 2000 minus 800 man forbrenner ved løping). Det logiske er jo at man går mindre i vekt hvis man er stillesittende og spiser 1400 kalorier daglig, enn hvis man spiser 2000 kalorier og løper 1 time hver dag. Forstår dere virkelig det dere sier når dere gjentar som papegøyer "kosthold er kilo, trening er gram" etter andre brukere her inne? Enkel matte dette altså... Mindre kalorier inn enn ut - man går ned i vekt. Og det spiller vel ingen rolle om man forbrenner disse kaloriene, eller om man ikke spiser dem? I tillegg ser man jo finere ut hvis man spiser 2000 kalorier og løper 1 time hver dag, enn hvis man er ned på 1400 og sitter i sofaen. Anonymous poster hash: f0311...3b5 Man er ikke feit om man spiser 2000 kalorier i døgnet, en feit person spiser kanskje 4-6000 kalorier i døgnet og da klarer du ikke løpe av deg kalorioverskuddet. Anonymous poster hash: 27a9e...a6c
Pobie Skrevet 27. november 2015 #11 Skrevet 27. november 2015 Har du faktisk prøvd å gå ned i vekt med trening, HI? Det er nesten umulig. Jeg har aldri vært overvektig, men for et par år siden ville jeg ned ca 5 kg. Jeg spiste noenlunde sunt, og la ikke om kostholdet. Dvs kostholdet var nøyaktig det samme som alltid, men jeg begynte å trene 5 dager i uka. Forbrant ca 500 kalorier per treningsøkt (ifølge pulsklokka). Gikk ikke ned et gram, for kostholdet mitt hadde ikke forandret seg. Vekten min varierer med +/- 5 kg, og det er kun når jeg forandrer deg jeg spiser at jeg går ned i vekt. Type trening, eller trening eller ikke trene, har ingen innvirkning på vekten min. Klart at hvis man er veldig aktiv hele dagen over lengre tid vil man nok gå ned i vekt, men det skal veldig mye til for at man kan trene seg ned i vekt. Har telt kalorier inn og ut i årevis, og hvis jeg spiser for mye en dag vil jeg alltid gå opp i vekt over de neste par dagene, uansett om jeg har forbrent 500 kalorier med trening eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #12 Skrevet 27. november 2015 Grunnen til at du synes det er "skikkelig ulogisk at trening er gram og kosthold er kilo", er fordi du ikke vet nok om hvordan kosthold påvirker fettlagring og fettforbrenning og stoffskiftet, Hi. Du blander også kortene når du sammenligner med toppidrettsutøvere. Toppidrettsutøvere har en enorm treningsmengde pr. uke og er i utgangspunktet slanke. De tåler - og må ha - så mye energi som det de spiser. Men en person som er overvektig må ta andre hensyn og vil ha flere andre faktorer som spiller inn. Utgangspunktet er her å miste vekt, det er det ikke hos en toppidrettsutøver. En overvektig har svært ofte dessuten en forstyrrelse i insulinproduksjonen også, og da er kosthold det viktigste for å normalisere blodsukkeret og dermed hemme fettlagring og fremme fettap. Om du kan nok rundt det som skjer når man spiser, og hvordan ulik mat påvirker kroppen, da er det veldig logisk at kosthold er kilo og trening er gram. Det regnestykket som du setter opp i hovedinnlegget ditt kan ikke settes opp så enkelt, for det fungerer ofte ikke slik. For mange kan ligge på et kaloriinntak som tilsier at de "burde" gå ned sett sammen med aktivitetsnivået - men så går de likevel ikke ned fordi sammensetningen av det de spiser blir feil og trigger fettlagring og hemmer fettforbrenning. De som hevder at kosthold er kilo og trening er gram er ikke papegøyer, som du hevder - de bare kan litt mer om kosthold enn det du gjør, Hi Men selvfølgelig - man bør alltid trene uansett! Fordi det også vil føre til langt bedre helse, vil være med på å stabilisere blodsukkeret og på den måten også påvirke vekten i tillegg til de kaloriene man forbrenner. At man gjerne ser bedre ut av trening også, det er bare en positiv bivirkning Helsegevinsten og overskuddet man får i hverdagen av riktig trening er langt viktigere. Anonymous poster hash: 089ef...337
TPK Skrevet 27. november 2015 #13 Skrevet 27. november 2015 Litt av poenget er vel at det er MYE lettere å spise 1400 kcal over lang tid enn å trene såintenst at man bruker 800 kcal hver dag! Du skal løpe ganske hardt for at det blir 800 kcal, og man bør ikke gjøre det hver dag! Skader, slitasje, man blir lei... Og å finne annen trening som ikke belaster de samme musklene, og ta så hardt i at man bruker 800kcal, da må man nok trene mer enn en time de dagene.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #14 Skrevet 27. november 2015 Grunnen til at du synes det er "skikkelig ulogisk at trening er gram og kosthold er kilo", er fordi du ikke vet nok om hvordan kosthold påvirker fettlagring og fettforbrenning og stoffskiftet, Hi. Du blander også kortene når du sammenligner med toppidrettsutøvere. Toppidrettsutøvere har en enorm treningsmengde pr. uke og er i utgangspunktet slanke. De tåler - og må ha - så mye energi som det de spiser. Men en person som er overvektig må ta andre hensyn og vil ha flere andre faktorer som spiller inn. Utgangspunktet er her å miste vekt, det er det ikke hos en toppidrettsutøver. En overvektig har svært ofte dessuten en forstyrrelse i insulinproduksjonen også, og da er kosthold det viktigste for å normalisere blodsukkeret og dermed hemme fettlagring og fremme fettap. Om du kan nok rundt det som skjer når man spiser, og hvordan ulik mat påvirker kroppen, da er det veldig logisk at kosthold er kilo og trening er gram. Det regnestykket som du setter opp i hovedinnlegget ditt kan ikke settes opp så enkelt, for det fungerer ofte ikke slik. For mange kan ligge på et kaloriinntak som tilsier at de "burde" gå ned sett sammen med aktivitetsnivået - men så går de likevel ikke ned fordi sammensetningen av det de spiser blir feil og trigger fettlagring og hemmer fettforbrenning. De som hevder at kosthold er kilo og trening er gram er ikke papegøyer, som du hevder - de bare kan litt mer om kosthold enn det du gjør, Hi Men selvfølgelig - man bør alltid trene uansett! Fordi det også vil føre til langt bedre helse, vil være med på å stabilisere blodsukkeret og på den måten også påvirke vekten i tillegg til de kaloriene man forbrenner. At man gjerne ser bedre ut av trening også, det er bare en positiv bivirkning Helsegevinsten og overskuddet man får i hverdagen av riktig trening er langt viktigere. Anonymous poster hash: 089ef...337 Veldig bra innlegg👍🏻. Er for øvrig også enig med endel over som påpeker overvektiges manglende muligheter til å forbrenne kalorier ved trening. De kan rett og slett ikke gjennomføre en treningsøkt som forbrenner 800kcal. Disse må redusere og endre type energi de inntar før de sakte, men sikkert kan øke aktivitetsnivået. Derav fokuset på kosthold som 1. pri. Når det kommer til trening så er selvsagt alle former for fysisk aktivitet positivt, men er formålet med treningen å redusere fettnivået så er det ingenting som slår tung styrketrening og heftig intervalltrening. Ved slik trening får man igjen for slitet flere ganger. Mer muskelmasse øker forbrenningen. Styrketrening er en investering som betaler seg senere ved at man mye raskere kommer i form igjen etter treningspauset enn de som aldri har trent og de som kun har drevet lavintensiv trening. Det er svært forskjellige ståsteder som fører til denne diskusjonen. Trente personer (gammel storhet eller ny) vil hevde at trening er en viktig ingrediens når man ønsker vektreduksjon eller oppstramming. Og for disse vil dette være riktig. Så ordtaket om gram og kilo er mindre relevant for disse. Utrente personer vil ikke ha muligheten til å oppnå særlig store resultater ved å starte med trening. De vil imidlertid umiddelbart få stor effekt av kostholdsendring. Det tar tid å lære en fullstendig utrent kropp å tåle hard trening så for rask å se resultater må utrente fokusere på kostholdet. Derav ordtaket om gram og kilo. Anonymous poster hash: e5ded...842
Gjest Muji81 Skrevet 27. november 2015 #15 Skrevet 27. november 2015 Hvem er det som løper 1 time hver dag..? Jeg kjenner ingen som prioriterer trening 7 timer i uken (pluss forberedelse, dusjing etc). En kan også snu på det. Jeg trener ikke med løping eller treningsstudie. Er relativ aktiv med turgåing, men ingenting som forbrenner så veldig mange kalorier. Jeg er veldig slank. Og det er pga kostholdet.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #16 Skrevet 27. november 2015 Jeg ser det slik at det er et ganske enkelt regnestykke. Spiser du mer enn du forbrenner, ja da legger du på deg. Treninga er faktisk bare gram i det store bildet, men det er en fin boost når man skal slanke seg, pluss at du får en penere kropp og mer energi. Men matinntaket er alfa omega. Du kan trene en time hver dag og likevel legge på deg om du spiser usunt nok, mens du kan gå ned 1 kg i uka på bare å endre kosthold uten å legge til trening Anonymous poster hash: 6deb0...882 Så det du sier er at for eksempel min venninne som løper 1 mil hver eneste dag ikke vil gå ned i vekt mer enn noen gram hvis hun går inn for slanking? Forbrenner man virkelig ingenting når man løper? Det er jo det du skriver... At uansett hvor mye og hardt du trener vil du kun miste gram hvis du ikke kutter kraftig på maten. Så rart at enkelte på friidrettslandslaget som spiser som hester (visste du at det for enkelte idrettsutøvere er rundt 3000-4000 kalorier daglig som er det opptimale matinntaket) ikke er bælfeite da... Siden trening alltid tar KUN gram og ikke kilo. Har du sett matplan til folk på landslaget som trener flere timer om dagen? VANVITTIG mengde kalorier der, likevel er de slanke og muskuløse. Anonymous poster hash: f0311...3b5 Jeg var klar over det, men det er jo fordi de trener ekstremt hardt også. Hvermannsen tar seg kanskje en joggetur på en time noen ganger i uka, mens idrettsutøvere er jo noe annet. Så ja, det nytter ikke hvor hardt du trener om du ikke legger om på kostholdet også. Om du jogger en time for så å kommer hjem å gafle i deg en pose potetgull og en halvliter cola sier det jo seg selv at du mest sannsynlig ikke går ned i vekt Det å finne riktig balanse i kostholdet er mye viktigere enn treninga om du vil gå ned i vekt. Anonymous poster hash: 6deb0...882
Anonym bruker Skrevet 27. november 2015 #17 Skrevet 27. november 2015 Jeg har trent opptil 6-7 ganger per uke i et år. Hver treningsøkt er på ca 1,5 time - og treningsformen varierer - alt fra styrketrening til løping. Jeg har ikke gått ned noenting i kilo(men i cm) - men heller ikke gått opp noe! Spiser sunt, men er ikke nazi på mengder eller om jeg spiser godterier. Anonymous poster hash: 42b14...139
TinaK 1990 Skrevet 27. november 2015 #18 Skrevet 27. november 2015 Hvem er det som løper 1 time hver dag..? Jeg kjenner ingen som prioriterer trening 7 timer i uken (pluss forberedelse, dusjing etc). En kan også snu på det. Jeg trener ikke med løping eller treningsstudie. Er relativ aktiv med turgåing, men ingenting som forbrenner så veldig mange kalorier. Jeg er veldig slank. Og det er pga kostholdet. Jeg løper opp til en time hver dag...krever kun treningsklær og joggesko. Min måte å slappe eller koble av etter at barna er i seng.7 dager i uka. Nå er jeg snart høygravid, men går rask gange i 1 time hver dag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå