Gå til innhold

hvor ofte til gynekolog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor ofte er det vanlig å gå til gynekolog.

Har en smule anstrengt forhold til dette, og vet liksom ikke helt hva som er normalt.

Har gått ca 10 år siden sist, er 30år..

Anonymous poster hash: def94...d3e

Fortsetter under...

Skrevet

Aldri, med mindre du har et problem fastlegen ikke kan hjelpe deg med?

Jeg hadde aldri vært hos gynekolog før vi begynte med prøverør.

Gjest Antarctica
Skrevet

Man skal ta celleprøver ca hvert 3. år fra man er rundt 25...

Skrevet

Jeg tar celleprøve hvert andre år (arvelig belastes med tanke på kreft) og det gjør gynekolog siden fastlegen helst ikke vil gjøre det. Han mener det er så mange pasienter som ikke tør å ta det hos fastlege for det går over en intimsone for mange.

Anonymous poster hash: a38d9...010

Skrevet

Har en smule anstrengt forhold til dette, og vet liksom ikke helt hva som er normalt.

Min mor lot det gå ti år og da hadde hu rukket å få livmorhalskreft. Så det er dumt å la det gå for lenge. Hvert 3. år hvis man ikke trenger oftere.

Anonymous poster hash: fb2d8...658

Skrevet

Aldri, med mindre du har et problem fastlegen ikke kan hjelpe deg med?

Jeg hadde aldri vært hos gynekolog før vi begynte med prøverør.

Jeg synes det er greit å ha en lege for det generelle med kroppen og en lege for hønepøne. Og jeg har til og med en egen lege for ørene. De er flinke på sine felt.

Annonse

Skrevet

Min mor lot det gå ti år og da hadde hu rukket å få livmorhalskreft. Så det er dumt å la det gå for lenge. Hvert 3. år hvis man ikke trenger oftere.

Er nettopp dette jeg har begynt å tenke litt på. Pappa døde av kreft når han var 46 år, og begge besteforeldrene mine er døde av kreft, pluss flere familiemedlemer, så begynte å tenke på dette i dag, har blitt mor for første gang, og dette setter tankene litt i sving, at det kanskje ikke er så dumt å følge opp det man kan..

HI

Skrevet

Er nettopp dette jeg har begynt å tenke litt på. Pappa døde av kreft når han var 46 år, og begge besteforeldrene mine er døde av kreft, pluss flere familiemedlemer, så begynte å tenke på dette i dag, har blitt mor for første gang, og dette setter tankene litt i sving, at det kanskje ikke er så dumt å følge opp det man kan..

HI

Off da :-( Skjønner veldig godt at det setter i gang tankekverna.

Du tar bilen din inn til EUkontroll? En time hos gynekologen blir jo som en EUkontroll av hønepøne. Å dra til gynekolog hvert 3. eller 2. år er en god vane å ha.

Skrevet

Jeg har alltid tatt celleprøve hos fastlegen. Greit nok at ikke alle vil ta den hos fastlegen, men man trenger strengt tatt ikke å gå til gynekolog for celleprøve, og dermed trenger man aldri å gå til gynekolog med mindre man har problemer der nede.

Skrevet

Jeg går til privat gynekolog hvert tredje år for celleprøve og innvendig ul, greit med en skikkelig sjekk synes jeg.

Anonymous poster hash: 308e3...2f4

Skrevet

Jeg har alltid tatt celleprøve hos fastlegen. Greit nok at ikke alle vil ta den hos fastlegen, men man trenger strengt tatt ikke å gå til gynekolog for celleprøve, og dermed trenger man aldri å gå til gynekolog med mindre man har problemer der nede.

Ser den. Min gamle fastlege hadde jobbet som gynekolog tidligere, så da gjorde jeg sjekk der. Min nye fastlege er veldig ung og hadde likevel henvist meg hvis det var noe. Pluss at hos fastlegen er det hipp om happ hvilken turnuslege jeg havner hos hvis fastlegen er opptatt eller er borte fra jobb. Så da er det like greit å ha innkallelse hos gynekolog, da vet jeg hvem jeg kommer til.

Skrevet

HI

Jeg synes det er grusomt å bli undersøkt nedentil. Og hadde ikke vært hos gyn før jeg fikk barn. Fødselen gikk jo fint så tenkte at 6 ukers kontrollen hos gyn etter fødsel skulle gå greit. Hadde akkurat fylt 25 og tok første celleprøve i samme slengen. Var hos gyn igjen i fjor(var 28 da) og da fikk jeg medisiner for å roe meg. Det er kun hvert 3 år men veldig lurt å få gjort. Konsekvensen kan bli så mye værre. Gratulerer med barn, og få henvisning til gyn. Du kan be om å få gå til kvinne hvis det er enklere for deg.

Anonymous poster hash: 2e9d2...90f

Skrevet

Jeg har aldri vært hos gynekolig og er snart 50. Jeg kan ikke huske jeg har vært hos noen annen spesialist heller (utenom på sykhuset da jeg føde og en annen gang på ykhuset). Jeg sjekker meg jevnilg hos fastlegen. Så lenge jeg ikke har spessielle problemer trenger jeg ikke en spessialist.

Anonymous poster hash: 7cd79...047

Annonse

Skrevet

Ser absolutt fordeler med gynekolog framfor fastlege. Havnet hos gynekolog fordi fastlegen ikke fikk inn spiralen. Gynekologen tar ultralyd og sjekker eggstokker etc. Føler det er en grundigere undersøkelse enn bare celleprøve.

Anonymous poster hash: 48af3...aa4

Skrevet

Hos meg fant gynekologen en stor cyste som vokste fort, den hadde ikke blitt oppdaget hos fastlegen... Det viste seg heldigvis at den var godartet, men siden den vokste så fort var de veldig usikre på det så det var en nervepirrende ventetid fra de fjernet den til vi fikk svar på analysen.

Veldig greit å gå til gynekolog fordi de tar ultralyd av eggstokker, eggledere og livmor så de ser at alt ser bra ut.

Også veldig greit å gå til gynekolog fordi han er flinkere til ta en celleprøve uten å forurense den, jeg har slimhinner som lett blør og celleprøve hos fastlegen blir nesten alltid forurenset av blod og dermed ubrukelig så jeg må ta ny. Hos gynekologen skjer aldri det.

Men jeg er enig i at man ikke skal misbruke spesialisthelsetjenesten, da blir ventelistene der uendelig lange. Så jeg betaler selv for sjekk hos privat gynekolog hvert tredje år, det koster en drøy tusenlapp og det er det verdt.

Anonymous poster hash: 308e3...2f4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...