Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #1 Skrevet 26. november 2015 Altså 24.12? Viktigste dag i året, den ene dagen vi skaper minner og tar bilder? Den dagen alle MÅ være sammen enten man er friske eller veldig syke? Jeg er veldig glad i julen, men julen for meg er hele desember. Vi tenker litt ekstra på de som ikke har det så godt og hjelper der vi kan, baker, ser julekalender, tenner lys, gjør litt uvanlige ting som å lage kakao med marsmellows en helt vanlig tirsdag osv. Pynter juletre og koser oss. Finner magi i små ting og skaper gode minner og tradisjoner. Vi har også faste tradisjoner på faste dager. Men min mann er kirurg og folk blir syke på julaften også. Denne julaften må han jobbe. Vi har i tillegg stor familie og pga kronisk sykdom hos meg har vi valgt å ha en rolig julaften hjemme. Det blir for mye med et hav av gaver, unger og mye folk. Jeg blir sliten og dårlig og det synes veldig godt selv om jeg prøver å skjule det. Dette året feirer vi julaften på lillejulaften. Har det noe å si sånn egentlig? Da får mannen feiret med oss! Julaften skal jeg og barna kose oss hjemme. Se på tv, leke med gavene, spise rester og godteri osv. Resten av jula er det familieselskaper. For meg er det enklere å takle pga om jeg blir dårlig er det ingen som "bryr" seg om jeg må gå å legge meg nedpå, eller om jeg må hjem pga jeg kaster opp osv. Altså de bryr seg, men kvelden blir ikke ødelagt på en måte. Kan man virkelig ikke skape gode minner med besteforeldre, søskenbarn osv dersom det ikke er 24.12? Må man som syk ta seg sammen og feire jul med hele slekta, smile og oppføre seg fordi datoen viser 24.12? Ingen forståelse for at om man faktisk er veldig syk så orker man ikke? Ødelegger man da julen for alle andre? Anonymous poster hash: 07bc8...8ea
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #2 Skrevet 26. november 2015 Selvsagt kan dere det! Vet mange offshore arbeidere tar juleaften litt på forskudd eller etterskudd. Datoen har ingen betydning, det er hva man skaper Kos dere! Anonymous poster hash: ef790...e47
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #3 Skrevet 26. november 2015 Spiller ingen rolle Jeg har aldri feiret jul Anonymous poster hash: 570ea...ece
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #4 Skrevet 26. november 2015 Hvem sier at 24/12 er så viktig? Vi gjør det på samme måte i år. Vi pusser opp kjøkkenet og den store julefeiringen 24/12 som vi pleier å ha med alt av slekt og familie utgår i år. Ikke så lett å servere julemat når kjøkkenet ikke er på plass. Vegger og tak skal også rives, og hele desember og januar kommer huset til å være en byggeplass. Vi har derfor takket ja til å være hos svigerinnen min å feire 23/12 :-) Det spiller INGEN rolle for ungene våre når vi feirer jul :-) Mannen min jobber også offshore, så vi er ofte alene på julaften uten han, og da feirer vi før han drar ut :-) Det viktigste er at ungene sitter igjen med gode og koselige minner fra en hyggelig desember spør du meg Anonymous poster hash: d092b...44e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #5 Skrevet 26. november 2015 Jeg er sykepleier og må si jeg kommer til å bli veldig lei meg det åtet jeg må jobbe julaften kveld. Ikke for meg min del, men fordi julaften er magisk for barnet. Det å gå glipp av hennes glede, entusiasme osv.... Derfor er jul viktig for meg. Før jeg fikk barn kunne jeg jobbet kveld. Sånn ellers ser jeg også på juletiden i ett. Man skaper minner i hele desember, tenker på de som ikke har det bra osv. Men julaften er noe spesielt. Anonymous poster hash: abfb9...98c
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #6 Skrevet 26. november 2015 Jeg skulle gjerne gjort det samme som dere, høres helt topp ut! For meg er julaften noe jeg gruer meg til for jeg er syk og jeg vet at den dagen gjør meg sengeliggende i flere dager etterpå... Nå kan ikke vi droppe familie den dagen, for vi er en veldig liten familie og da blir to besteforeldrepar sittende alene og det har jeg ikke hjerte til, fordelen er at de vet at jeg er syk så de hjelper til og vet å reise på en grei tid. Ikke er det forventet at jeg stiller opp i selskaper i romjula heller, de blir positivt overrasket hvis jeg dukker opp og viser full forståelse hvis jeg ikke gjør det. For meg er jula omsorg, nærhet og kjærlighet uavhengig av datoen i kalenderen. Hver familie gjør det som er best for seg og sine. Anonymous poster hash: 6d1ab...d70
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #7 Skrevet 26. november 2015 Jeg er sykepleier og må si jeg kommer til å bli veldig lei meg det åtet jeg må jobbe julaften kveld. Ikke for meg min del, men fordi julaften er magisk for barnet. Det å gå glipp av hennes glede, entusiasme osv.... Derfor er jul viktig for meg. Før jeg fikk barn kunne jeg jobbet kveld. Sånn ellers ser jeg også på juletiden i ett. Man skaper minner i hele desember, tenker på de som ikke har det bra osv. Men julaften er noe spesielt. Anonymous poster hash: abfb9...98c Men kan man virkelig ikke skape magi 23.12 eller 25.12? vi har jo "julaften" 23.12, akkurat som vanlig det er bare datoen som er feil. Har det virkelig noe å si for barnet? Og ikke minst når du jobber, hvordan tror du pasientene har det om det lyser lang vei at du ikke vil være på jobb, men hjemme? Mannen min er som sagt kirurg og han sier at pasientene har det vondt og vanskelig pga smerter og operasjon. De klarer ikke forholde seg til julaften akkurat da. Det er det siste de vil bli minnet på for det et så mange andre følelser. Julemagien kan man vel skape en annen kveld? Anonymous poster hash: 07bc8...8ea
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #8 Skrevet 26. november 2015 Det er ingen med barn hjemme som VIL jobbe på julaften uansett hvor mye pasientene trenger oss. Anonymous poster hash: 21fd0...504
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #9 Skrevet 26. november 2015 Det er ingen med barn hjemme som VIL jobbe på julaften uansett hvor mye pasientene trenger oss. Anonymous poster hash: 21fd0...504 Det er derfor jeg spør om hvorfor datoen er då viktig? Selvsagt vil ingen være på jobb og gå glipp av barna som feirer jul. Som sagt vi feirer full jul 23.12, og dermed synes mannen min det er helt greit å gå på jobb. Vi synes også det er greit han jobber, han går jo ikke glipp av noe hjemme. (Selvsagt melder han seg ikke frivillig til julaftenjobbing, men i turnus slipper han ikke unna) Anonymous poster hash: 07bc8...8ea
TPK Skrevet 26. november 2015 #10 Skrevet 26. november 2015 Jeg synes det høres ut som et koselig opplegg dere har planlagt 😃 Ikke bry deg om hva de andre sier!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #11 Skrevet 26. november 2015 Men hvem er det som sier at 24. Er viktigst? Det må jo dere styre som dere vil. Anonymous poster hash: 47c37...8a2
Anonym bruker Skrevet 26. november 2015 #12 Skrevet 26. november 2015 Jeg synes det høres ut som en veldig fin plan dere har Mye bedre å feire julaften 23.12. slik at pappan også kan være med. Høres deilig ut med en rolig julefeiring. Vi blir 20 stk i år, og helt ærlig så gruer jeg meg litt Blir mer enn jeg orker, men jeg har ikke hjerte til å si nei.. Men med 5 egne barn så kjenner jeg at det er nok bare det! Anonymous poster hash: bb8f1...674
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå