Gå til innhold

Alle som hunderasen Shih tzu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fortell meg alt om hunden å dere erfaringer 😀 vil vite alt 💟

Anonymous poster hash: 62b95...871

Fortsetter under...

Skrevet

Dytt

Skrevet

Dytt

Skrevet

Hadde en. Døde dessverre av kreft 11 år gammel. Hun var en koselig liten hun. Den hadde dårlig med tenner så fikk endel bløtt for, itillegg til tørrfor for å få i seg nok mat. Rolig og grei hund. Endel pelsstell. Vi klipte henne kort/ barberte henne under magen og på beina.de får lett sopp om pelsen er mye fuktig,går også å bruke hårføner etter turer. Men med 4 barn og vestlandsvær fungerte kortklipt best for oss. Har lite negativt å si om rasen.

Men de egner seg ikke for de lengste og mest krevende fjellturer. Super familiehund, lite gneldring og godt humør.

Pelsen krever litt. Vi vasker henne hver fredag, og børstet henne skikkelig et par ganger i uken. Regndress er lurt å ha. Sparer mye pelstørking da. Vet mange ikke liker klær til hunder,men utrolig praktisk.

Anonymous poster hash: 1dce7...9ec

Skrevet

Voldsomt pelsstell, liten utholdenhet, fint lynne.

Anonymous poster hash: 7c908...9f7
Skrevet

Min er halvt shih tzu, halvt bichon havanais.

Den har utrolig godt lynne. Er veldig trygg på seg selv, vennlig mot alle, veldig sosial, leken og kosete, men også en rolig hund.

Vi pleier å holde pelsen ganske kort, da blir det mindre krevende å holde den fin (peksen er omtrent som hos en renraset shih tzu).

Siden den er blanding, er den kanskje litt kvikkere enn en shih tzu, og ikke fullt så flat i fjeset.

Anonymous poster hash: 6a126...e69

Annonse

Skrevet

Vi har en blanding, 50% Shih tzu og 50% bichon havanies.

Fantastisk hund! 💙

Først litt om han's historie.

Han er omplassert. De forrige eierne hadde han fra han var 8 uker og til han kom til oss, da var han 3 år. Han var en misforstått gutt...

Han hadde ikke hatt tydelige grenser, ikke fått konsekvenser og ikke blitt satt noen krav til og lite sosialisert med andre hunder.

Han hadde fått riktig type fôr, riktig mengde fôr, mer enn rikelig med mosjon og masse kjærlighet.

Resultatet var en spinnvill, energisk, stressa og veeeeeeeeldig selvsikker og usikker (de to siste om hverandre) hund...

Vi hadde en hund fra før. Verdens roligste lille kropp, selvsikker og tålmodig.

Vi forventer en viss oppførsel, er konsekvente og tydelige.

Det var mye jobb i førsten, men herregud for en læringskurve!!!!

Gutten har blitt ny på mange måter. Han er rolig, ikke stresset, går godt sammen med de fleste andre hunder (ikke de som er veldig usikre selv), er trygg på de fleste barn (men er avhengig av at vi er det og setter grenser for han til enhver tid) og fungerer godt i familien. (Men er veldig mamma's gutt, noe jeg ser på som resultat av at jeg er hjemmeværende og dermed tilbringer mest tid med han, ikke noe annet. Han dilter etter meg på en hyggelig, ikke stresset måte og om jeg drar vekk er det helt greit.)

Ang. pelsstell, krever denne pelsen mer enn snittet sies det.

Men min erfaring er at kravet er viktigere og så mer forskjellig, enn at kravet er så mye større.

Fordi at her slipper man den evige jobben med å støvsuge!

Han røyter jo ikke ett eneste strå!

Til gjengjeld må han bades og børstes.

Så tiden man bruker på å fjerne hår fra gulv, tepper og møbler, kan nå planlegges og brukes én gang i slengen.

Vi har latt han ha både lang og kort pels.

Med kort pels er det jo ikke børsting heller. En kjapp vask og gutten er klar. Da kan det gå flere uker mellom hvert bad.

Har han lang pels, bader han en gang i uken, da må han børstes og fønes, så børster jeg over han alt fra ett par ganger til i løpet av uken til så ofte som etter hver tur ut avhengig av vær og føre. Etter en tur i skogen i vått høstvær, med lang pels, uten regntøy/dress, ja, da har man en jobb å gjøre, sånn er det bare. 😉

Nå skal det sies at jeg har kun erfaring med jakthunder (Elghund (grå), Jämthund og Dachs), men jeg har hatt hund hele livet, så jeg har vel grei erfaring.

Og ang. rasen du spør om, vel vi har jo bare en blanding og utgaven vi fikk tak i hadde i tillegg en passe "ryggsekk" med seg.

Dette tatt i betraktning, vil jeg i hvertfall si at min mening er:

Det er en hund som krever en fast hånd (ikke tenk at dette er en "veskehund", men det er det heller ingen som er, hehe), den er liten, men tøff på mange måter. Det tåler godt normale turer i greit vær. (Les; ikke den lengste joggeturen med lang pels i varmt vær osv, bruk fornuften.)

Veldig lettlært og lærevillig! (Ungene her har lært vakringen vår "sitt", "dekk", "bli", "snurr rundt", "rull rundt", "ligg dø", "dans" osv osv. Må si jeg blir kjempe imponert, men det er klart, som sakt, jeg har hatt jakthunder. Be en Dachs å sitte og den ser på deg og sier "Hvorfor? Jeg står godt her, jeg." og er like blid. 😜😄😄 )

Krever moderat til lite mosjon, krever moderat mental trening og moderat til mye pelsstell, krever moderat til mye med grensesetting (men det kan være pga fortiden i vårt tilfelle).

En hund du alltid vet hvor er, ser du den ikke, snu deg, den står nok da rett bak deg nemlig. 😉😄😄

Morsom hund å jobbe med.

(Samtidig må jeg si at alle våre jakthunder har vært mye mer tålmodige og flinkere med ungene! De har passet på ungene, beskyttet dem og latt seg være klatrestativ og blitt utforsket på med den største tålmodighet! Det ville ikke denne akseptert. Her er det "Jeg kan underholde deg når jeg vil, da gir jeg alt for å lære, men så er jeg ferdig, for jeg er gutten til mor, ikke din." Men der kan jo også være fordi han her er den han er... Jeg kan stole mye mindre på han i forhold til ungene. Man kan ikke stole 100% på en hund uansett altså, det er ikke det jeg mener.)

Alt i alt, en herlig hund, som er verdt alt pelsstell, for min del.

Anonymous poster hash: 51b49...bb5

Skrevet

Fantastisk hund!

Han er omplassert. De forrige eierne hadde han fra han var 8 uker og til han kom til oss, da var han 3 år. Han var en misforstått gutt...

Han hadde ikke hatt tydelige grenser, ikke fått konsekvenser og ikke blitt satt noen krav til og lite sosialisert med andre hunder.

Han hadde fått riktig type fôr, riktig mengde fôr, mer enn rikelig med mosjon og masse kjærlighet.

Resultatet var en spinnvill, energisk, stressa og veeeeeeeeldig selvsikker og usikker (de to siste om hverandre) hund...

Gutten har blitt ny på mange måter. Han er rolig, ikke stresset, går godt sammen med de fleste andre hunder (ikke de som er veldig usikre selv), er trygg på de fleste barn (men er avhengig av at vi er det og setter grenser for han til enhver tid) og fungerer godt i familien. (Men er veldig mamma's gutt, noe jeg ser på som resultat av at jeg er hjemmeværende og dermed tilbringer mest tid med han, ikke noe annet. Han dilter etter meg på en hyggelig, ikke stresset måte og om jeg drar vekk er det helt greit.)

Men min erfaring er at kravet er viktigere og så mer forskjellig, enn at kravet er så mye større.

Så tiden man bruker på å fjerne hår fra gulv, tepper og møbler, kan nå planlegges og brukes én gang i slengen.

Med kort pels er det jo ikke børsting heller. En kjapp vask og gutten er klar. Da kan det gå flere uker mellom hvert bad.

Har han lang pels, bader han en gang i uken, da må han børstes og fønes, så børster jeg over han alt fra ett par ganger til i løpet av uken til så ofte som etter hver tur ut avhengig av vær og føre. Etter en tur i skogen i vått høstvær, med lang pels, uten regntøy/dress, ja, da har man en jobb å gjøre, sånn er det bare.

Nå skal det sies at jeg har kun erfaring med jakthunder (Elghund (grå), Jämthund og Dachs), men jeg har hatt hund hele livet, så jeg har vel grei erfaring.

Og ang. rasen du spør om, vel vi har jo bare en blanding og utgaven vi fikk tak i hadde i tillegg en passe "ryggsekk" med seg.

Det er en hund som krever en fast hånd (ikke tenk at dette er en "veskehund", men det er det heller ingen som er, hehe), den er liten, men tøff på mange måter. Det tåler godt normale turer i greit vær. (Les; ikke den lengste joggeturen med lang pels i varmt vær osv, bruk fornuften.)

Veldig lettlært og lærevillig! (Ungene her har lært vakringen vår "sitt", "dekk", "bli", "snurr rundt", "rull rundt", "ligg dø", "dans" osv osv. Må si jeg blir kjempe imponert, men det er klart, som sakt, jeg har hatt jakthunder. Be en Dachs å sitte og den ser på deg og sier "Hvorfor? Jeg står godt her, jeg." og er like blid. )

Krever moderat til lite mosjon, krever moderat mental trening og moderat til mye pelsstell, krever moderat til mye med grensesetting (men det kan være pga fortiden i vårt tilfelle).

En hund du alltid vet hvor er, ser du den ikke, snu deg, den står nok da rett bak deg nemlig.

Morsom hund å jobbe med.

(Samtidig må jeg si at alle våre jakthunder har vært mye mer tålmodige og flinkere med ungene! De har passet på ungene, beskyttet dem og latt seg være klatrestativ og blitt utforsket på med den største tålmodighet! Det ville ikke denne akseptert. Her er det "Jeg kan underholde deg når jeg vil, da gir jeg alt for å lære, men så er jeg ferdig, for jeg er gutten til mor, ikke din." Men der kan jo også være fordi han her er den han er... Jeg kan stole mye mindre på han i forhold til ungene. Man kan ikke stole 100% på en hund uansett altså, det er ikke det jeg mener.)

Oj, det er første gang jeg har lest om andre enn oss her i Norge som har den blandingen.

Vi har en tispe, og er utrolig fornøyd både med gemytt og alt annet egentlig. Mne vi har hatt henne fra hun var valp, så hun har alltid hatt det godt. HUn er veldig snill og tålmodig, elsker barn, og er kjempesnill mot alle.

Skrevet

Takk for så lange svar alle dere 😀😀😀 takknemmelig ❤❤ kan hundrn være alene hjemme når dere er på jobb? ( eller blir det mye gneldring)

Hva betaler dere hos hundefrisør eller klipper dere selv?

Skrevet

Venninne min har ei. Rolig og fin tispe- god med barn. Aldri hørt henne bjeffe. Mye pelsstell, ellers bare kos.

Anonymous poster hash: 7536a...141

Skrevet

Takk for så lange svar alle dere takknemmelig ❤❤ kan hundrn være alene hjemme når dere er på jobb? ( eller blir det mye gneldring)

Hva betaler dere hos hundefrisør eller klipper dere selv?

Den kan være alene. Ligger bare og sover. har hatt hunder før, der én bjeffet og én gnagde i stykker ting. Men denne som er shih tzu/bichon havanais gjør aldri sånne ting. Kan også ha den på jobb (har et kontor der det sjelden kommer noen inn), og d aligger den helt rolig, også når jeg må gå på møter, spise lunsj osv.

Den gneldrer aldri.

Skrevet

Fantastisk hund!

Har han lang pels, bader han en gang i uken, da må han børstes og fønes, så børster jeg over han alt fra ett par ganger til i løpet av uken til så ofte som etter hver tur ut avhengig av vær og føre. Etter en tur i skogen i vått høstvær, med lang pels, uten regntøy/dress, ja, da har man en jobb å gjøre, sånn er det bare.

Veldig lettlært og lærevillig! (Ungene her har lært vakringen vår "sitt", "dekk", "bli", "snurr rundt", "rull rundt", "ligg dø", "dans" osv osv. Må si jeg blir kjempe imponert, men det er klart, som sakt, jeg har hatt jakthunder. Be en Dachs å sitte og den ser på deg og sier "Hvorfor? Jeg står godt her, jeg." og er like blid. )

En hund du alltid vet hvor er, ser du den ikke, snu deg, den står nok da rett bak deg nemlig.

Morsom hund å jobbe med.

Oj, det er første gang jeg har lest om andre enn oss her i Norge som har den blandingen.

Vi har en tispe, og er utrolig fornøyd både med gemytt og alt annet egentlig. Mne vi har hatt henne fra hun var valp, så hun har alltid hatt det godt. HUn er veldig snill og tålmodig, elsker barn, og er kjempesnill mot alle.

Se der ja. ☺☺ Jeg har heller ikke hørt om andre med den blandingen. ☺☺

Jeg også tenker de må ha ett fantastisk gemytt, for denne karen vi har var en middels "grevling" når han kom til oss, hehe, og maken til bratt læringskurve har jeg aldri sett!! 😄😄

Han var full i eksem, så stressa så det gjorde vondt å se han, han hadde bjeffet inne og holdt ett salig leven når han ikke fikk oppmerksomhet. Lå og sov en times tid etter laaaang løpetur først, så var det på'n igjen. De var veldig åpne om problemene han's of vi så det godt da han kom. Og han hadde lyder så det hørtes ut som han ville drepe noen når han så andre hunder. Gneldret mye generelt.

Men nå går han med de fleste hunder. Vi bor på landet, rett utenfor ett byggefelt, slik at veldig mange går forbi hos oss når de lufter hundene. Mange stopper her og tar en prat når de går forbi og de slipper hundene inn i hagen vår når vi står å skravler over gjerdet. På det meste har det vært 8 hunder samtidig her og han takler det kjempefint! ☺☺

Det som henger litt igjen er når det gjelder barn. Spesielt litt store barn. På 8-9-10 år. Da kan han komme med lyder som sier at dette er ikke greit. Han har bitt vår datter en gang da de lekte med pinne, så det har vi dessverre måttet forby. De kan trene han på triks osv, med oss tilstede, men ikke leke. Da blir han aggressiv etter en liten stund.

Men som sagt, det er nok "bagasjen" han bærere med seg og har ikke noe med rase å gjøre.

Generelt er han nå på lik linje med vår andre hund. Bjeffer sjeldent. Ikke noe det kommer noen heller. Kommer det noen han ELSKER, som bestefar osv, da kommer han løpende, men andre, tja, de han liker kommer han bort til når de har kommet inn. Rolig og glad for å hilse og få kos. Får vi besøk av de som ikke liker hunder, løfter han ikke på hode når de kommer inn engang. Helt lik vår andre hund.

Nydelig hund, selv med litt bagasje. 💙

Eksemet forsvant når stresset forsvant. Jo, han har matvare-allergi da, så kan kun få ett type spesialfôr og blir badet med allergi-shampo, men det fikk han der han kom fra også. 👍👍

Mange som syntes vi var gale da vi kjøpte han. Vill og gal, stresset og tidvis aggressiv, full i eksem og allergier. Men kjære, jeg er evig takknemlig for at han fikk bli en i vår familie. Det var noe med det blikket han's, jeg bare visste han var god helt innerst inne. 💙💙

Skrevet

😘😘

Annonse

Skrevet

Dytt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...