Gå til innhold

Kjenner dere mange barn som bruker dobbeltnavn til daglig?

Anbefalte innlegg

Her inne diskuteres det stadig lange dobbeltnavn, ofte snakkes det om at begge navn skal brukes til daglig. Men er det egentlig særlig vanlig for barn i dag å bruke dobbeltnavn til daglig? Kjenner dere mange barn som omtales med to fornavn?

Begge barna mine går i klasser med 28 barn. Ser på klassebilder at mange har to fornavn på papiret, men av de 56 barba er det bare to som bruker to navn - og i det ene tilfellet er det praktisk ettersom det er to stk Sara i klassen.

Hvordan er det hos dere? Mange som bruker to fornavn av barna? Da vi vokste opp var det vanligere med navn som Anne Kathrine, Ole Petter, Hans Christian, Anne Hilde, etc.

Anonymous poster hash: 70b47...c63

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke veldig mange små barn med to fornavn, men jeg kjenner noen der begge navnene brukes til vanlig. Men da er det ikke snakk om langt dobbeltnavn, men typ "Lina Sofie" og "Ida Johanne".

Av de barna jeg kjenner med to navn:

På én bruker vi alltid begge, de to navnene er liksom helt feil hver for seg. Men foreldrene har jo brukt begge konsekvent selv. Totalt fire stavelser.

En annen: bruker mest det første, selv om navnet er forholdsvis kort, type Emma Sofie.

Vi har to navn på vår, bruker begge når vi har "tid", og på alt av tekst/hilsener. Men blir ofte bare det første ellers, og av og til forkortelse av det, også. Men det er jo fordi vi synes det er kos med diverse kallenavn:)

Kjenner visst ikke mange barn med to fornavn. Men har flere venner med to fornavn som bruker begge, og flere som bruker bare det første. Handler vel om både hvor lett det flyter og hva man er vant til.

Mange navn forkortes uansett, Aleksander blir Aleks, Charlotte blir Charlie osv. Så er vel ganske naturlig at to fornavn også "forkortes".

Anonymous poster hash: 52a4c...794

Her er det også mange som har to fornavn - men jeg mener de fleste bare bruker det første. Og ettersom mange har lange fornavn blir også det ene navnet forkortet i bruk blant venner, klassekamerater osv. Så det hjelper ikke at foreldrene drømmer om lange flotte, pompøse navn - når barnet bare går under navnet Seb, Aleks, Maggi, Sess osv. blant alle venner.

Anonymous poster hash: fedca...63f

Annonse

Jeg vet om et par stykker som bruker begge navnene. 
Jobber i bhg og opplever at vi ofte bruker begge navn, mens foreldre kun bruker ett navn. 

Selv har jeg en datter med to navn, vi bruker kun fornavnet, men hun selv bruker begge. 

Anonymous poster hash: f135b...db9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...