Gå til innhold

Blir man tvingt til å føde i seteleie? Ahus 🏥

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 34 å barnet ligger i seteleie. Vet barnet fortsatt kan snu seg men hvis ikke, hva da? MÅ jeg føde vaginalt? Jeg har helt angst mot å føde i seteleie da det har holdt på å gå galt med to stk i familien pluss at to venninner som utdanner seg til jordmor sier at de hadde nektet å føde i sete men at de må reklamere for vaginal fødsel.

Erfaring? Kan jeg nekte å kreve keisersnitt? Vil helst føde men kun om barnet ligger med hodet ned!

Anonymous poster hash: 13d11...07b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TVUNGET!!!! Herregud!

Hi

Skrevet

Jeg nektet å føde i sete (St.Olavs). De prøver i det lengste å overtale deg, men jeg hadde lest meg opp og tok et velinformert standpunkt. For MEG var det feil å begi meg ut på en risikabel setefødsel (ja, min mening og utifra internasjonal forskning, er setefødsel er mer risikabelt og en større belastning for kvinnen).

Fødselen min startet av seg selv to uker før termin, og selv om jeg hadde fått innvilget planlagt KS en uke før termin, prøvde de å overtale meg til vaginal fødsel da jeg kom på sykehuset. Jeg stod på mitt, de kan ikke tvinge deg til noe.

Men det er viktig å være velinformert, og vise at du tar et godt gjennomtenkt valg. Vis at DU har bestemmelsesrett over kroppen din.

Anonymous poster hash: a97f1...405

Skrevet

Nå er det en gang sånn at fødselen skjer uansett. I Norge er vi så heldige at når en kvinne er i fødsel får hun all mulig hjelp, omtrent uten unntak. Leger, jordmødre og sykepleiere jobber døgnet og året rundt, ene og alene for å bistå kvinner i fødsel. Det er i grunnen barnet i magen som TVINGER deg til å føde. Heldigvis kan du få hjelp med fødselen av folk som kan sakene sine. Blant annet kan det være de kan bistå med for eksempel KS om det er nødvendig. KS er kostbart og krever mye ressurser. Det er din og barnets helse som er utslagsgivende for hvordan legene mener barnet bør forløses. Din mentale helse er SELVSAGT en del av din helse, og dermed med å avgjøre dette.

Jeg tror du gjør meget feil i å si at sykehuset tvinger deg til vaginalfødsel. Skal du bruke sterke uttrykk må du heller si at de nekter deg KS.

Med familiehistorien og angsten din kan det godt hende KS er rett for deg. Snakk med legen din og sykehuset ditt! Men ikke si at de tvinger deg til fødsel.... Det blir såååå feil. Vi skal være bra glade for de rettighetene vi har her til lands, og vi skal ikke bli så opphengt i de at vi tar de for gitt. Vi har alle plikter også.

Anonymous poster hash: aff71...e87

Skrevet

Nå er det en gang sånn at fødselen skjer uansett. I Norge er vi så heldige at når en kvinne er i fødsel får hun all mulig hjelp, omtrent uten unntak. Leger, jordmødre og sykepleiere jobber døgnet og året rundt, ene og alene for å bistå kvinner i fødsel. Det er i grunnen barnet i magen som TVINGER deg til å føde. Heldigvis kan du få hjelp med fødselen av folk som kan sakene sine. Blant annet kan det være de kan bistå med for eksempel KS om det er nødvendig. KS er kostbart og krever mye ressurser. Det er din og barnets helse som er utslagsgivende for hvordan legene mener barnet bør forløses. Din mentale helse er SELVSAGT en del av din helse, og dermed med å avgjøre dette.

Jeg tror du gjør meget feil i å si at sykehuset tvinger deg til vaginalfødsel. Skal du bruke sterke uttrykk må du heller si at de nekter deg KS.

Med familiehistorien og angsten din kan det godt hende KS er rett for deg. Snakk med legen din og sykehuset ditt! Men ikke si at de tvinger deg til fødsel.... Det blir såååå feil. Vi skal være bra glade for de rettighetene vi har her til lands, og vi skal ikke bli så opphengt i de at vi tar de for gitt. Vi har alle plikter også.

Plikt til å føde i seteleie!? Makan. Dette er vår egen kropp det er snakk om. Ingen andre land krever i så stor grad at kvinner skal føde i sete, som i Norge.

Nei, stå på ditt valg, HI! (Og jeg råder deg til å få dato for planlagt KS, slik at du får slappet av og gledet deg resten av svangerskapet).

Gjest Antarctica
Skrevet

Plikt til å føde i seteleie!? Makan. Dette er vår egen kropp det er snakk om. Ingen andre land krever i så stor grad at kvinner skal føde i sete, som i Norge.

Nei, stå på ditt valg, HI! (Og jeg råder deg til å få dato for planlagt KS, slik at du får slappet av og gledet deg resten av svangerskapet).

Tror ikke helt du skjønte det innlegget, hvis du klarer å omskrive det til "fødselsplikt" 😂😂😂😂 HI har vel selv satt seg i denne situasjonen, babyen skal ut, den! Kall det plikt eller hva du vil...

Skrevet

Jeg lurer på det samme, men jeg har fødeplass på Riksen. Noen som vet?

Skrevet

Hvordan du fikk dette til å bli "plikt til å føde i seteleie" begriper jeg ikke.

Skrevet

Det er den generelle ovenfra-og-ned holdnibgen deres som provoserer. Nei, du sa vel ikke direkte 'plikt til å føde i seteleie', men det kommer klart fram at du er i mot at kvinner skal få velge sin egen forløsningsmetode. Til tross for at mange kvinner er meget opplyste og reflekterte når det gjelder sitt valg, så skal de avfeies med 'du har selv satt deg i denne situasjonen'..!?

Skal man da overføre dette til andre tilfeller innen helse? En fallskjermhopper som lander feil og knekker føttene, skal han nektes operasjon med bedøvelse fordi 'han har selv satt seg i den situasjonen'?

Hilsen ei som fikk planlagt KS pga fødselsangst og seteleie, og har siden hatt to flotte vaginale fødsler. Jeg er fortsatt stor forkjemper for selvvalgt forløsningsmetode. Hadde jeg blitt tvunget til å føde vaginalt første gang, hadde svangerskapet mitt blitt et eneste psykisk helvete.

Stå på, HI, du KAN nekte å føde vaginalt! Leger og jordmødre velger alltid KS om de har seteleie selv, husk det!

Skrevet

Jeg fikk velge. Valgt vaginal fødsel etter å ha undersøkt babyen med innvendig og utvendig ul. Ca størrelse osv. Pga jeg var mer redd operasjon og babyen ikke var stor ble det vaginal. Men som sagt jeg kunne velge. Visste ikke at babyen lå i seteleie før vannet gikk.

Fant ut i ettertid at de har Nordens beste fødselsleger på seteleie på Ahus

Gjest Antarctica
Skrevet

Norge har VERDENS beste fødselsleger på seteleie.

Men uansett HI, det er 6 uker igjen. Barnet kan snu seg, eller også bli snudd på sykehus. KS er ikke løsningen på alt...

Skrevet

Jeg spurte ikke om deres mening om ks er det rette valget eller ikke. Jeg spurte om man kan velge. Det er uaktuelt å føde i sete. Som jeg har skrevet over vet jeg at mye kan skje på 6 uker men at jeg vil vite om man MÅ føde vaginalt hvis barnet ikke snur seg.

Hi

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg spurte ikke om deres mening om ks er det rette valget eller ikke. Jeg spurte om man kan velge. Det er uaktuelt å føde i sete. Som jeg har skrevet over vet jeg at mye kan skje på 6 uker men at jeg vil vite om man MÅ føde vaginalt hvis barnet ikke snur seg.

Hi

Bare hvis det et medisinsk forsvarlig. Hvis du f eks får målt bekkenet ditt og det viser seg at det er for smalt til setefødsel, vil de neppe la deg føde vaginalt.

Skrevet

Ei venninne valgte KS på st.olavs. Hun nektet å føde vaginalt og få ødelagt underlivet.

Anonymous poster hash: ecdba...eac
Skrevet

Ei venninne valgte KS på st.olavs. Hun nektet å føde vaginalt og få ødelagt underlivet.

Anonymous poster hash: ecdba...eac

Haha beklager men hun nektet pga å få ødelagt underlivet?! Så hun hadde nektet vanlig vaginal fødsel uansett, bare sånn i tilfelle underlivet ble ødelagt?

Hilsen en liten jente/dame som fødte mitt første barn i seteleie. Underlivet er forresten tipp topp..

Anonymous poster hash: 2b3fb...cde

Skrevet

Nei, man får velge. Fikk i hvert fall det i 2012.

Anonymous poster hash: a8f31...833

Skrevet

Hvordan kan man nekte å føde dersom fødselen er i gang? Jordmor/lege kan nekte keisersnitt, det er jo bare å la være å finne skalpell og bedøvelse.

Men hvordan nekter man å føde dersom fødselen er i gang?

Anonymous poster hash: 115c1...c74

Skrevet

Jeg fikk ikke velge. Fikk ikke innvilget ks og barnet måtte ut. Fødte i sete jeg da for jeg hadde ikke noe annet valg. Så jo, de kan tvinge deg ved at de nekter å innvilge ks.

Anonymous poster hash: 3e3c9...0cb
Skrevet

Men uansett HI, det er 6 uker igjen. Barnet kan snu seg, eller også bli snudd på sykehus. KS er ikke løsningen på alt...

Det hjelper ikke at legene er gode, en setefødsel er risikabelt affære. Internasjonal forskning viser at det er mye bedre for BARNET å bli forløst med KS ved seteleie,mens det er litt bedre for mor å føde vaginalt. Det er helt sykt at man i foregangsland som Norge tvinger kvinner til å føde i sete, ødelegge seg selv (kjenner ei som fikk 250 innvendige sting og sliter enda, 4 år etter fødselen, er blitt operert tre ganger, men er enda ikke bra. Noe sexliv med mannen kan hun ikke ha grunnet skadene). Men her i landet skal alt skje naturlig, helst uten smertelindring, la kvinnen ligge 3-4 døgn med rier og rive ungen ut med tang istedet for å ta KS.

Anonymous poster hash: 0f674...d22

Skrevet

Hi

Bare hvis det et medisinsk forsvarlig. Hvis du f eks får målt bekkenet ditt og det viser seg at det er for smalt til setefødsel, vil de neppe la deg føde vaginalt.

På mange sykehus har de gått fra å måle bekkenet på damene, da røntgen er liksom ikke så bra i graviditeten.

Skrevet

Min søster ble fullstendig ødelagt etter setefødsel på ahus, og jeg ble nektet keisersnitt (endte i hastekeisersnitt etter 2 døgn). 

Stå på ditt!

Anonymous poster hash: 88704...db3
Skrevet

Det hjelper ikke at legene er gode, en setefødsel er risikabelt affære. Internasjonal forskning viser at det er mye bedre for BARNET å bli forløst med KS ved seteleie,mens det er litt bedre for mor å føde vaginalt. Det er helt sykt at man i foregangsland som Norge tvinger kvinner til å føde i sete, ødelegge seg selv (kjenner ei som fikk 250 innvendige sting og sliter enda, 4 år etter fødselen, er blitt operert tre ganger, men er enda ikke bra. Noe sexliv med mannen kan hun ikke ha grunnet skadene). Men her i landet skal alt skje naturlig, helst uten smertelindring, la kvinnen ligge 3-4 døgn med rier og rive ungen ut med tang istedet for å ta KS.

Dette kan jo skje ved hodeleie fødsel også da. Man hører jo bare om skrekkhistorier uansett når det gjelder fødsler generelt.

Anonymous poster hash: 367b4...747

Skrevet

Jeg fikk velge selv, men dette var på Ullevål. De sier at vaginal fødsel er det beste uansett om det er seteleie, men jeg har til gode å høre om en problemfri setefødsel.

Skrevet

Jeg fikk velge selv, men dette var på Ullevål. De sier at vaginal fødsel er det beste uansett om det er seteleie, men jeg har til gode å høre om en problemfri setefødsel.

Vel, da skal du få høre om mine to setefødsler. Problemfrie begge to. Fødte uten smertestillende, så vondt gjorde det, men likevel en fantastisk opplevelse! Vil anbefale andre å gjøre det så lenge bekkenet er stort nok for babyen. Følte meg godt ivaretatt av helsepersonell. Sydde to "pyntesting" på førstemann og trengte ikke et eneste sting på nummer to. Babyene var gjennomsnittlig i størrelse med hodeomkrets på 37. Dette var på Ahus.

Anonymous poster hash: 33c83...63e

Skrevet

Jeg fikk ikke velge. Fikk ikke innvilget ks og barnet måtte ut. Fødte i sete jeg da for jeg hadde ikke noe annet valg. Så jo, de kan tvinge deg ved at de nekter å innvilge ks.

Anonymous poster hash: 3e3c9...0cb

Hvilket sykehus var dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...