Gå til innhold

Kan man ta opp igjen eksamen våren VG3 og likevel få førstegangsvitemål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som strøk på en eksamen i fjor da hen gikk i andre gym.

Tok den på nytt nå i høst. Han er russ til våren.

Hvis han mot formodning ar strøket nå igjen, er det mulig å ta den i vårsemesteret og likevel rekke å få det med i vitenemålet, så han får et førstegangsvitnemå?

Anonymous poster hash: 22cf8...ac3
Skrevet

Så lenge han konter vil ha ha førstegangssøker-status. Dersom han står og tar opp igjen mister han den statusen. Og for de fleste er det ikke verd det. 

Skrevet

Så lenge han konter vil ha ha førstegangssøker-status. Dersom han står og tar opp igjen mister han den statusen. Og for de fleste er det ikke verd det. 

Konter?

OK, så hvis han for eksempel får karakteren 2 nå i høst og ikke er fornøyd, kan han ikke ta eksamen i vår, før han er ferdig med VG3, fordi da får han ikke førstegangsvitnemål? Selv om han tar den mens han fortsatt er elev i VG3?

Skrevet

Alle eksamener som er avlagt før han går ut kommer på førstegangsvitnemålet. Selv om man tar opp og forbedrer en ståkarakter, altså.

Anonymous poster hash: 5907f...51e

Skrevet

Konter? OK, så hvis han for eksempel får karakteren 2 nå i høst og ikke er fornøyd, kan han ikke ta eksamen i vår, før han er ferdig med VG3, fordi da får han ikke førstegangsvitnemål? Selv om han tar den mens han fortsatt er elev i VG3? Anonymous poster hash: 22cf8...ac3

Jo, det kan han.

Skrevet

Dessuten: alle som gjør endringer på vitnemålet kan søke med både uendret og endret vitnemål. Set er ikke sånn at man enten har førstegangsvitnemål eller ikke. Så om man tar opp tre eksamener høsten etter vg3 og søker neste vår søker man med opprinnelig vitnemål i førstegangskategorien og forbedret i dn andre.

Skrevet

Stemmer nok som 15:49 sier ja. Så lenge han ikke har fått vitnemålet kan han gjøre det. 

Kont=kontinuitetseksamen, når du tar opp igjen en du har strøket på. 

Skrevet

tUSEN TAKK FOR SVAR - er veldig takknemlig!

hi

Skrevet

Dessuten: alle som gjør endringer på vitnemålet kan søke med både uendret og endret vitnemål. Set er ikke sånn at man enten har førstegangsvitnemål eller ikke. Så om man tar opp tre eksamener høsten etter vg3 og søker neste vår søker man med opprinnelig vitnemål i førstegangskategorien og forbedret i dn andre.

Er du helt sikker på dette? Jeg undersøkte for min sønn og fikk beskjed om at dersom du tar opp fag og endrer vitnemålet mister du statusen som førstegangssøker. 

Skrevet

Dessuten: alle som gjør endringer på vitnemålet kan søke med både uendret og endret vitnemål. Set er ikke sånn at man enten har førstegangsvitnemål eller ikke. Så om man tar opp tre eksamener høsten etter vg3 og søker neste vår søker man med opprinnelig vitnemål i førstegangskategorien og forbedret i dn andre.Anonymous poster hash: 5907f...51e

Er du helt sikker på dette? Jeg undersøkte for min sønn og fikk beskjed om at dersom du tar opp fag og endrer vitnemålet mister du statusen som førstegangssøker.

Nå er det et par år siden jeg sjekket. Men han har jo ikke endret vitnemålet, for det er ikke skrevet ut enda. Og jeg er absolutt sikker, jeg har hatt elever som gjorde nettopp det. Så med mindre det har endret seg (og jeg pleier å være oppdatert) er det fortsatt sånn.

Skrevet

Dessuten: alle som gjør endringer på vitnemålet kan søke med både uendret og endret vitnemål. Set er ikke sånn at man enten har førstegangsvitnemål eller ikke. Så om man tar opp tre eksamener høsten etter vg3 og søker neste vår søker man med opprinnelig vitnemål i førstegangskategorien og forbedret i dn andre.Anonymous poster hash: 5907f...51e

Nå er det et par år siden jeg sjekket. Men han har jo ikke endret vitnemålet, for det er ikke skrevet ut enda. Og jeg er absolutt sikker, jeg har hatt elever som gjorde nettopp det. Så med mindre det har endret seg (og jeg pleier å være oppdatert) er det fortsatt sånn.

Hvis han tar en ekstra-eksamen i vår, utenom de ordinære, blir det jo før han har fått vitnemålet. Så jeg håper du har rett.

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...