Gå til innhold

Norske eller amerikansk statsborgerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trodd at jeg hadde norsk statsborgerskap.Jeg er født her.Jeg kontaktet den amerikanske ambasaden forrige uke for å høre om jeg trengte visum til USA.Svaret jeg får er at, nei, jeg trenger ikke visum, jeg er en amerikansk citizen..Hæ?Min mor bodde i USA i flere år, fikk statsborgerskap og vissnok ble det en lov at barn født etter 1.6.1979 fikk mors statsborgerskap. Der er jeg da.Så nå står jeg da med to statsborgerskap. Norsk og amerikansk.Den amerikanske ambasaden vil at jeg skal velge snart.Det er en glipp som har skjedd, jeg kan ikke ha to statsborgerskap.Hva skal jeg så velge?Anonymous poster hash: d5da4...66d

oiii, min mor er også amerikansk statsborger, født i usa med amerikanske foreldre. Jeg er født i 1986. Har jeg også dobbelt statsborgerskap da?? Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

Jeg ville søke det opp .

Slik jeg ser det kom det en regel i juni eller juli 1979 som sa at barn av mødre med amerikansk statsborgerskap fikk det automatisk

Før gikk det på fars statsborgerskap.

Anonymous poster hash: d5da4...66d

Hvordan skjekket du det HI, ringte du eller sendte mail eller møtte opp?

Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

??

Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

Skrevet

Det er vissnok slik at hvis jeg velger norsk statsborgerskap, så velger jeg det.

Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap etter 18 år.

Velger jeg amerikansk statsborgerskap så kan jeg ha dobbelt pga at USA godkjenner dette.Anonymous poster hash: d5da4...66d

Dette er tull og tøys.

1. Om du søker om norsk statsborgerskap, må du si i fra deg andre statsborgerskap.  Det er riktig.  Men hvorfor skal du søke om norsk statsborgerskap når du allerede har det?

2. Norge godtar i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap, uansett hvor gammel du er.  Men det finnes unntak, og ett av unntakene er når du er født til dobbelt statsborgerskap.  Det finnes ingen norske eller amerikanske regler som sier at man må si i fra seg statsborgerskap for å beholde det andre så lenge man er født til dem.  

3.  Amerikanske regler overstyrer ikke norske regler.  Så om du søker om amerikansk statsborgerskap og tar det i mot, mister du det norske uansett hva slags regler de har i USA.  I det øyeblikket norske myndigheter får vite at du har søkt om og fått et annet statsborgerskap, mister du det norske.

Men det er selvfølgelig mulig at USA stiller noen krav til at du må ha bodd en periode i USA eller på andre måter må vise tilknytning til landet for å få beholde statsborgerskapet, og om du ikke har gjort det, kan det hende at du må søke om å få beholde statsborgerskapet ditt, og da kan det jo hende at norske myndigheter ser på det som å søke et nytt statsborgerskap.  Men jeg har aldri hørt om at USA forlanger søknad om bibehold slik som norske myndigheter gjør.  

Hva er forklaringen du fikk på at du må velge statsborgerskap som du er født til?

Hei, hi her.

Beklager sent svar.

Jeg snakket med ei på ambassaden, og hun sa at jeg kunne ikke ha to statsborgerskap hvis det ene var norsk.

Det er det jeg har fått høre, jeg har ikke hatt kontakt med den amerikanske ambassaden etter det.

Har forresten ikke tatt kontakt med norske myndigheter heller... Hvem skal jeg så kontakte? UDI?

Skrevet

Da er damen på ambassaden feilinformert.  Kan du ikke bare levere søknad om amerikansk pass da, ettersom du er amerikansk statsborger?  

Skrevet

Godtar ikke delt statsborgerskap etter 18 år? Jeg fikk jo mitt dobbelte når jeg var 21?

Anonymous poster hash: a9734...7ef

Skrevet

Godtar ikke delt statsborgerskap etter 18 år? Jeg fikk jo mitt dobbelte når jeg var 21?

Amerikansk og norsk altså. Har to pass.

Skrevet

Om du skal kontakte noen norske myndigheter, vil jeg anta at UDI er rette plassen.

Skrevet

Det er vissnok slik at hvis jeg velger norsk statsborgerskap, så velger jeg det.

Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap etter 18 år.

Velger jeg amerikansk statsborgerskap så kan jeg ha dobbelt pga at USA godkjenner dette.Anonymous poster hash: d5da4...66d

Dette er tull og tøys.

1. Om du søker om norsk statsborgerskap, må du si i fra deg andre statsborgerskap. Det er riktig. Men hvorfor skal du søke om norsk statsborgerskap når du allerede har det?

2. Norge godtar i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap, uansett hvor gammel du er. Men det finnes unntak, og ett av unntakene er når du er født til dobbelt statsborgerskap. Det finnes ingen norske eller amerikanske regler som sier at man må si i fra seg statsborgerskap for å beholde det andre så lenge man er født til dem.

3. Amerikanske regler overstyrer ikke norske regler. Så om du søker om amerikansk statsborgerskap og tar det i mot, mister du det norske uansett hva slags regler de har i USA. I det øyeblikket norske myndigheter får vite at du har søkt om og fått et annet statsborgerskap, mister du det norske.

Men det er selvfølgelig mulig at USA stiller noen krav til at du må ha bodd en periode i USA eller på andre måter må vise tilknytning til landet for å få beholde statsborgerskapet, og om du ikke har gjort det, kan det hende at du må søke om å få beholde statsborgerskapet ditt, og da kan det jo hende at norske myndigheter ser på det som å søke et nytt statsborgerskap. Men jeg har aldri hørt om at USA forlanger søknad om bibehold slik som norske myndigheter gjør.

Hva er forklaringen du fikk på at du må velge statsborgerskap som du er født til?

Hei, hi her.

Beklager sent svar.

Jeg snakket med ei på ambassaden, og hun sa at jeg kunne ikke ha to statsborgerskap hvis det ene var norsk.

Det er det jeg har fått høre, jeg har ikke hatt kontakt med den amerikanske ambassaden etter det.

Har forresten ikke tatt kontakt med norske myndigheter heller... Hvem skal jeg så kontakte? UDI?

Da kan ikke den dama på ambassaden jobben sin.

Hovedregelen i Norge er at du ikke kan ha 2 statsborgerskap! Men det finnes unntak.

Det gjelder for de landene hvor man blir automatisk statsborger ved fødsel (slik som for amerikanere)

Jeg har mange venner som har begge statsborgerskapene.

Problemet er at mange foreldre har SØKT om andre statsborgerskap, da mister barnet sitt norske eller må velge. Dette er altså ikke tilfelle for deg, da du er barn av amerikansk statsborger og dermed automatisk amerikaner selv.

Sjekk ut Facebookgruppen Dobbelt statsborgerskap, mange der med mye kunnskap.

Anonymous poster hash: caadb...739

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...