Gå til innhold

Norske eller amerikansk statsborgerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid trodd at jeg hadde norsk statsborgerskap.

Jeg er født her.

Jeg kontaktet den amerikanske ambasaden forrige uke for å høre om jeg trengte visum til USA.

Svaret jeg får er at, nei, jeg trenger ikke visum, jeg er en amerikansk citizen..

Hæ?

Min mor bodde i USA i flere år, fikk statsborgerskap og vissnok ble det en lov at barn født etter 1.6.1979 fikk mors statsborgerskap. Der er jeg da.

Så nå står jeg da med to statsborgerskap. Norsk og amerikansk.

Den amerikanske ambasaden vil at jeg skal velge snart.

Det er en glipp som har skjedd, jeg kan ikke ha to statsborgerskap.

Hva skal jeg så velge?

Anonymous poster hash: d5da4...66d

Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med et advokatkontor med ekspertise på amerikansk lovverk. Et amerikansk statsborgerskap er veldig kjekt å ha, og om det er mulig å overføre til dine barn ville jeg også gjort det.

Samtidig behøver du det norske for en hel del praktiske ting i Europa, bl.a oppholdstillatelse i Norge.

Det er mye mulig du kan ha dobbelt statsborgerskap. Det er ikke lov i Norge med mindre det andre er noe man får automatisk, men det fikk jo du. Da er det altså de amerikanske reglene som gjelder, så sjekk opp om du må frasi deg det, evt om du kan beholde det om du oppfyller visse kriterier.

Anonymous poster hash: 32a69...392
Skrevet

Hvis du skal bo i Norge, ville jeg valgt norsk. Ellers må du vel søke oppholdstillatelse osv osv, og gå glipp av alle fordelene vi har av å bo i Norge.

Skrevet

Bor du i Norge ville jeg absolutt beholdt det norske. I forhold til Folketrygden o.l. Det er jo trossalt "verdens beste land" på den måten. Disse rettighetene mister du vel hvis du ikke har statsborgerskap.

Anonymous poster hash: 4426c...48e

Skrevet

Norsk selvsagt. Du bor jo her og er norsk. Med mindre du skal flytte til USA vil det jo være intet mindre enn teit å gi fra seg det norske.

Anonymous poster hash: b0b43...497

Skrevet

Jeg vet faktisk ikke.

Det er så rart. Min mor er statsborger i USA.

Det er den hun er. Hun er født i Norge, men er en amerikaner i Norge.

Jeg er da født etter fristen (1,7,1979), så har arvet det amerikanske statsborgerskap av min mor.

Rart.. Min bror er født to år tidligere og da gikk det på far, så han er norsk.

Skrevet

Jeg kjenner flere med dobbelt norsk / amerikanske statsborgerskap, så jeg synes at det høres rart ut at du må velge.  Hvordan kan du ha fått et statsborgerskap med "en feil"?  Det er ganske strenge regler for statsborgerskap, så akkurat det der ville jeg ha forlangt en forklaring på viss jeg var deg.

Noen nevner trygderettigheter som en grunn til å velge norsk statsborgerskap, men det har absolutt ingen sammenheng mellom statsborgerskap og trygderettigheter.  Men det har en sammenheng mellom statsborgerskap og oppholdstillatelse.  

Skrevet

Jeg vet hvorfor jeg fikk amerikansk statsborgerskap.

På grunn av at mi mor har, og etter regler fra 01.07.1979 får barn av amerikanske statsborger automatisk statsborgerskap i USA.

Så nå har jeg dobbelt.

Skrevet

Men du skriver at det var en glipp som har skjedd og at du ikke kan ha to statsborgerskap?  

Skrevet

Men du skriver at det var en glipp som har skjedd og at du ikke kan ha to statsborgerskap?

Jeg visste ikke jeg hadde to statsborgerskap før jeg kontaktet den amerikanske ambassaden.

Der fikk jeg vite det.

Skrevet

OK, sånn å forstå.  Men hvorfor må du velge?

Skrevet

Det er vissnok slik at hvis jeg velger norsk statsborgerskap, så velger jeg det.

Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap etter 18 år.

Velger jeg amerikansk statsborgerskap så kan jeg ha dobbelt pga at USA godkjenner dette.

Skrevet

Hva er da problemet hvis du kan velge begge?

Skrevet

SÅ velg amerikansk da, da er du jo både norsk og amerikansk. Hva er problemet her, egentlig?

Skrevet

Det er ganske så rart egentlig.

Jeg har lest meg opp angående lover.

Jeg kan gå til den amerikanske ambassaden, og få dobbelt statsborgerskap.

Jeg kan så gå til UDI, eller hvem som har med statsborgerskap i Norge, og få nei til dobbelt statsborgerskap. ..

Skrevet

Igjen, hva er problemet? Bare få dobbelt, så ordner det seg.

Skrevet

Det er rart.

Jeg kan ikke søke fra Norge for dobbelt statsborgerskap, for det godkjenner ikke Norge

Men jeg kan søke fra USA for dette, og de vil godta det, for der er det lov.

Skrevet

Det er veldig rart, som du sier. USA godkjenner dobbelt statsborgerskap, det gjør ikke Norge, unntatt noen tilfeller. Mine barn har både amerikansk og norsk statsborgerskap. Jeg har rådet dem å beholde amerikansk hvis du må velge en dag (når de blir 18 år). Det fordi jeg tror de vil kunne få oppholdstillatelse i Norge uten særlig problemer ettersom de har tilknytning til landet (de er født og oppvokst her), og fordi amerikansk statsborgerskap er kjekt å ha - sier jeg, som amerikaner. Da får de velge om de vil bli boende i Norge, eller flytte til USA. Velger de norsk, må de gi fra seg amerikansk og mister muligheten til å bo der (noe mine barn ønsker).

Det jeg finner underlig, er at når jeg leser opp om dobbelt starsborgerskap på UDI sin webside, står reglene litt annerledes på norsk versus på engelsk. På engelsk får jeg inntrykk av at siden mine barn - som du - er født med retten til amerikansk statsborgerskap, så skal de kunne beholde både det og norsk, selv etter at de fyller 18 år. Ellers så håper jeg loven blir forandret igjen, slik at det igjen blir lov i Norge å ha dobbelt statsborgerskap. Da slipper mine barn å velge mellom to land der de føler seg like knyttet til begge to.

Som en annen foreslo, kanskje advokat er veien å gå. Det er ikke lett med disse lovene om statsborgerskap.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at jeg hadde norsk statsborgerskap.

Jeg er født her.

Jeg kontaktet den amerikanske ambasaden forrige uke for å høre om jeg trengte visum til USA.

Svaret jeg får er at, nei, jeg trenger ikke visum, jeg er en amerikansk citizen..

Hæ?

Min mor bodde i USA i flere år, fikk statsborgerskap og vissnok ble det en lov at barn født etter 1.6.1979 fikk mors statsborgerskap. Der er jeg da.

Så nå står jeg da med to statsborgerskap. Norsk og amerikansk.

Den amerikanske ambasaden vil at jeg skal velge snart.

Det er en glipp som har skjedd, jeg kan ikke ha to statsborgerskap.

Hva skal jeg så velge?

oiii, min mor er også amerikansk statsborger, født i usa med amerikanske foreldre. Jeg er født i 1986. Har jeg også dobbelt statsborgerskap da??

Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

Skrevet

Såvidt jeg har forstått er reglene slik: Det er i utgangspunktet ikke lov å ha dobbelt statsborgerskap (fra Norges side), MEN hvis du fikk det andre statsborgerskapet automatisk (og det gjorde du da du ble født, etter det jeg har lest om reglene for amerikansk statsborgerskap tidligere), vil du kunne ha begge likevel. Hvis du hadde vært nødt til å SØKE om å bli amerikansk statsborger (noen land krever søknad om statsborgerskap for barn født av egne statsborgere i andre land, f.eks. Australia), hadde du mistet det norske statsborgerskapet. Men du har aldri søkt, for du ble amerikansk statsborger automatisk da du ble født, og dermed kan du ha begge to.

Jeg ville snakket med en advokat e.l. som jobber med dette. Siden vi alle (meg inkludert) bare er dårlige internettkilder.

Og blir enden på visa at du må velge, ville jeg helt klart valgt det norske, så lenge du er bosatt i Norge - med mindre du har tenkt å flytte til USA.

Anonymous poster hash: d3d87...59f
Skrevet

Såvidt jeg har forstått er reglene slik: Det er i utgangspunktet ikke lov å ha dobbelt statsborgerskap (fra Norges side), MEN hvis du fikk det andre statsborgerskapet automatisk (og det gjorde du da du ble født, etter det jeg har lest om reglene for amerikansk statsborgerskap tidligere), vil du kunne ha begge likevel. Hvis du hadde vært nødt til å SØKE om å bli amerikansk statsborger (noen land krever søknad om statsborgerskap for barn født av egne statsborgere i andre land, f.eks. Australia), hadde du mistet det norske statsborgerskapet. Men du har aldri søkt, for du ble amerikansk statsborger automatisk da du ble født, og dermed kan du ha begge to.

Jeg ville snakket med en advokat e.l. som jobber med dette. Siden vi alle (meg inkludert) bare er dårlige internettkilder.

Og blir enden på visa at du må velge, ville jeg helt klart valgt det norske, så lenge du er bosatt i Norge - med mindre du har tenkt å flytte til USA.

Jeg googlet det:

http://www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Regner med UDI vet hva de snakker om. ;)

Hvem kan ha dobbelt statsborgerskap?

Du kan ha dobbelt statsborgerskap hvis

• du ønsker norsk statsborgerskap, men av ulike grunner ikke kan løse deg fra det tidligere statsborgerskapet ditt.
  • du fikk ett statsborgerskap fra hver av foreldrene dine da du ble født.
    • Hvis en av foreldrene dine er norsk, ble du sannsynligvis automatisk norsk statsborger ved fødselen. Hvis landet til den andre forelderen har samme regel, får du også dette statsborgerskapet og du kan da ha dobbelt statsborgerskap. Dette gjelder bare hvis du automatisk ble statsborger av begge landene da du ble født, ikke hvis foreldrene dine gjorde noe aktivt (for eksempel leverte en søknad eller melding) for at du skulle få det andre statsborgerskapet.   
  • du har norsk statsborgerskap, og senere får statsborgerskap i et annet land uten selv å ha bedt om det. 
    • Du vil ikke miste det norske statsborgerskapet hvis du får et nytt statsborgerskap uten at du selv har bedt om det, og du vil i slike tilfeller få dobbelt statsborgerskap. Dette kan skje i noen land, for eksempel fordi du giftet deg. Hvis du derimot har søkt om, eller tydelig godtatt å få statsborgerskap i et annet land, vil du som hovedregel miste det norske statsborgerskapet ditt.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at jeg hadde norsk statsborgerskap.Jeg er født her.Jeg kontaktet den amerikanske ambasaden forrige uke for å høre om jeg trengte visum til USA.Svaret jeg får er at, nei, jeg trenger ikke visum, jeg er en amerikansk citizen..Hæ?Min mor bodde i USA i flere år, fikk statsborgerskap og vissnok ble det en lov at barn født etter 1.6.1979 fikk mors statsborgerskap. Der er jeg da.Så nå står jeg da med to statsborgerskap. Norsk og amerikansk.Den amerikanske ambasaden vil at jeg skal velge snart.Det er en glipp som har skjedd, jeg kan ikke ha to statsborgerskap.Hva skal jeg så velge?Anonymous poster hash: d5da4...66d

oiii, min mor er også amerikansk statsborger, født i usa med amerikanske foreldre. Jeg er født i 1986. Har jeg også dobbelt statsborgerskap da?? Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

Jeg ville søke det opp .

Slik jeg ser det kom det en regel i juni eller juli 1979 som sa at barn av mødre med amerikansk statsborgerskap fikk det automatisk

Før gikk det på fars statsborgerskap.

Skrevet

Jeg har alltid trodd at jeg hadde norsk statsborgerskap.Jeg er født her.Jeg kontaktet den amerikanske ambasaden forrige uke for å høre om jeg trengte visum til USA.Svaret jeg får er at, nei, jeg trenger ikke visum, jeg er en amerikansk citizen..Hæ?Min mor bodde i USA i flere år, fikk statsborgerskap og vissnok ble det en lov at barn født etter 1.6.1979 fikk mors statsborgerskap. Der er jeg da.Så nå står jeg da med to statsborgerskap. Norsk og amerikansk.Den amerikanske ambasaden vil at jeg skal velge snart.Det er en glipp som har skjedd, jeg kan ikke ha to statsborgerskap.Hva skal jeg så velge?Anonymous poster hash: d5da4...66d

oiii, min mor er også amerikansk statsborger, født i usa med amerikanske foreldre. Jeg er født i 1986. Har jeg også dobbelt statsborgerskap da?? Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

Jeg ville søke det opp .

Slik jeg ser det kom det en regel i juni eller juli 1979 som sa at barn av mødre med amerikansk statsborgerskap fikk det automatisk

Før gikk det på fars statsborgerskap.

Hvordan skjekket du det HI, ringte du eller sendte mail eller møtte opp?

Anonymous poster hash: 2e3ea...9d3

Skrevet

Jeg er norsk-amerikansk og har aldri blitt bedt om å velge land :o Fikk statsborgerskap ved fødselen!

Anonymous poster hash: 2a62d...184
Skrevet

Det er vissnok slik at hvis jeg velger norsk statsborgerskap, så velger jeg det.

Norge godtar ikke dobbelt statsborgerskap etter 18 år.

Velger jeg amerikansk statsborgerskap så kan jeg ha dobbelt pga at USA godkjenner dette.

Dette er tull og tøys.

1. Om du søker om norsk statsborgerskap, må du si i fra deg andre statsborgerskap.  Det er riktig.  Men hvorfor skal du søke om norsk statsborgerskap når du allerede har det?

2. Norge godtar i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap, uansett hvor gammel du er.  Men det finnes unntak, og ett av unntakene er når du er født til dobbelt statsborgerskap.  Det finnes ingen norske eller amerikanske regler som sier at man må si i fra seg statsborgerskap for å beholde det andre så lenge man er født til dem.  

3.  Amerikanske regler overstyrer ikke norske regler.  Så om du søker om amerikansk statsborgerskap og tar det i mot, mister du det norske uansett hva slags regler de har i USA.  I det øyeblikket norske myndigheter får vite at du har søkt om og fått et annet statsborgerskap, mister du det norske.

Men det er selvfølgelig mulig at USA stiller noen krav til at du må ha bodd en periode i USA eller på andre måter må vise tilknytning til landet for å få beholde statsborgerskapet, og om du ikke har gjort det, kan det hende at du må søke om å få beholde statsborgerskapet ditt, og da kan det jo hende at norske myndigheter ser på det som å søke et nytt statsborgerskap.  Men jeg har aldri hørt om at USA forlanger søknad om bibehold slik som norske myndigheter gjør.  

Hva er forklaringen du fikk på at du må velge statsborgerskap som du er født til?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...