Gå til innhold

Læreryrket har blitt et rent slit

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, tror ikke lærerne klager fordi det er gøy :-)

Anonymous poster hash: 3188b...41f

Skrevet

Etter å ha lest denne tråden er jeg bekymret. Dere som er så opptatt av å ramse opp at lærerne sutrer og at omtremt alle andre yrkesgrupper har dårligere vilkår, jobber hardere og har laaangt færre goder, er ikke dere det spor bekymret?

Det er lærermangel i norsk skole, og ingenting tyder på at den vil minke i den nærmeste fremtid. Og hva gjøres med dette? Jo, myndighetene velger å lesse stadig flere arbeidsoppgaver på lærerne, og med dette sørge for at stadig flere av dem daglig føler seg utilstrekkelige og opplever at jobben deres er fullstendig endret fra å hovedsakelig handle om undervisning og møte med elever, til å bli mer og mer byråkrater. Og alle de andre yrkesgruppene hi ramser opp.

De lærerne som er samvittighetsfulle og virkelig ønsker å gjøre en god jobb, blir utbrente og forlater skolen. Og i denne tråden er det mange som heier på dette: Ja, bare skift jobb og se om andre har det noe bedre! Jeg kjenner personlig tre lærere som har skiftet yrke. Ikke en av dem vurderer å gå tilbake til skolen.

Fremtiden for norsk skole? Jeg frykter at det vil bli stadig lenger mellom de gode lærerne. I stedet vil vi få flere ufaglærte, flere i midlertidige vikarer og på dispensasjon. Flere av de som egentlig gir blaffen og bare gjør et minimum av det som trengs for å ikke få sparken.

Er det denne utviklingen dere ønsker? Er det denne skolen dere vil at deres barn og barnebarn skal gå i? Det er ikke dette jeg ønsker for mine barn.

Skrevet

Jeg er ikke bekymret for dagens og framtidens skole. Det er fordi jeg kjenner så mange flinke og engasjerte lærere som har en positiv innstilling til jobben sin, er stolte av yrket sitt og som også ser at de faktisk har noen fine fordeler med jobben :-)

Mange av lærervennene mine har hatt jobb i det private og/eller offentlig forvaltning i kortere og lengre tid, en stor andel har gått tilbake til læreryrket. De angrer ikke, sier de.

De som har hoppet av undervisningsyrket angrer heller ikke, for de føler det samme som deg.

Det er uklokt å reagere med fraser som "tror du vi klager for gøy"... Ingen tror vel det. Men jeg mener det kan være fornuftig å sette ting i perspektiv. Blant annet ved å skaffe seg annen arbeidserfaring for en periode. Da kan det være lettere å se også de positive aspektene ved yrket :-)

Jeg har stor tro på morgendagens skole! Jeg har i tillegg tro på at positive lærere skaper positiv rekruttering til yrket - for det trengs framover :-)

Skrevet

6 timer overtid etter at du først har vært på jobb 08.00 - 15.30? Det betyr at du er på arbeid 08.00 - 21.30. Håper for all del at det ikke er daglig mange uker i strekk... Da kan man jo ikke ha egne barn...

Jo da, har egne barn. 3 barn, 2 av dem går på skolen og trener i hver sin idrett.

Jeg jobber aldri mellom kl 16-21. De timene er satt av til familiemiddag, lekser og aktiviteter.

Det blir heller noen uker med ekstremt lite søvn når jeg må sitte 6 timer overtid.

Anonymous poster hash: 23c0f...e3b

Skrevet

Da synes jeg oppriktig synd på deg! :-(

Og håper det ikke er mange uker av året du må sitte oppe til kl. 03.00 for så å møte på jobb 08.00 igjen - det er må være ekstremt slitsomt.

Hvis det er mange uker, så må det gå på helsa løs og du bør ta det opp med skoleledelsen.

Lærerne i min vennekrets og familie har ikke så ekstrem arbeidsbelastning. Dette høres helsefarlig ut..

Gjest Antarctica
Skrevet

Men en som jobber i andre yrker er gjerne ferdig med arbeidsdagen når h*n går hjem og er sliten - det er ikke læreren. Lærerne har i snitt 43 timers arbeid i uka - og er dermed ikke ferdig etter endt arbeidstid på skolen. Det er derfor har man denne "gode ferieordningen" som du og mange andre kaller det.

Anonymous poster hash: 786fb...6d8

Ingen jeg kjenner med høyere utdanning har 40 timers uke. INGEN! Alle har med jobben hjem.

Selv er jeg lege ved medisinsk avdeling. Jeg jobber aldri mindre enn 45 timer uken (kan ikke ta med jobben hjem, må bli igjen på sykehuset). Jeg får ikke betalt overtid og avspasering kan jeg bare glemme. Vi har vikariater på vikariater og jobber på i frykt for å ikke ha jobb om tre måneder om vi skulle si i fra.

Min mann sitter ofte med jobb-pc på kvelden. Han får ikke overtid og ikke avspasering.

Lærerne må gjerne komme over i helse eller i det private næringslivet om de tror vi har mindre stress og press og jobber mindre. Velkommen skal dere være!

Hilsen hun som nettopp er hjemme etter 18 timer på vakt

Anonymous poster hash: 736a3...03d

At du er redd for ikke å ha jobb om tre måneder må være fordi du ikke vil flytte? For det står MANGE stillinger ledig i Norge som vanlig allmennlege...

Gjest Antarctica
Skrevet

Etter å ha lest denne tråden er jeg bekymret. Dere som er så opptatt av å ramse opp at lærerne sutrer og at omtremt alle andre yrkesgrupper har dårligere vilkår, jobber hardere og har laaangt færre goder, er ikke dere det spor bekymret?

Det er lærermangel i norsk skole, og ingenting tyder på at den vil minke i den nærmeste fremtid. Og hva gjøres med dette? Jo, myndighetene velger å lesse stadig flere arbeidsoppgaver på lærerne, og med dette sørge for at stadig flere av dem daglig føler seg utilstrekkelige og opplever at jobben deres er fullstendig endret fra å hovedsakelig handle om undervisning og møte med elever, til å bli mer og mer byråkrater. Og alle de andre yrkesgruppene hi ramser opp.

De lærerne som er samvittighetsfulle og virkelig ønsker å gjøre en god jobb, blir utbrente og forlater skolen. Og i denne tråden er det mange som heier på dette: Ja, bare skift jobb og se om andre har det noe bedre! Jeg kjenner personlig tre lærere som har skiftet yrke. Ikke en av dem vurderer å gå tilbake til skolen.

Fremtiden for norsk skole? Jeg frykter at det vil bli stadig lenger mellom de gode lærerne. I stedet vil vi få flere ufaglærte, flere i midlertidige vikarer og på dispensasjon. Flere av de som egentlig gir blaffen og bare gjør et minimum av det som trengs for å ikke få sparken.

Er det denne utviklingen dere ønsker? Er det denne skolen dere vil at deres barn og barnebarn skal gå i? Det er ikke dette jeg ønsker for mine barn.

Vår regjering pr i dag ser nok for seg at privatskoler skal "supplere" denne mangelfulle enhetsskolen på sikt. De som har penger og vil at ungene skal klare seg bra, vil sende dem på privatskole, de andre vil skrangle videre i restene av norsk skole...

Skrevet

:Nikke:

Tenker det kommer frem mye her. Det er ikke verre å være lærer enn å være det meste annet. Det er ikke slik at dere verken har mer gjøre, eller vanskeligere arbeidsoppgaver enn alle andre. Dere har minimum 4 års høyskoleutdanning, det er faktisk visse forventninger til den jobben dere skal gjøre. Det er også en stilling med mye ansvar, det er tross alt grunnskole utdanningen til våre barn.

Jeg har hatt barn med lærere som duger, og jeg har hatt barn med lærere som ikke duger. Det er synd at de som ikke duger ikke blir fjernet, slik at vi kan spare ungene våre fra de som gjør en dårlig jobb. Det er stor forskjell i kunnskap, egnethet, arbeidsmoral, ​osv.

Nå har jeg og mannen ressurser nok til å lære barna våre det som skal til når skolen svikter, vi har også veldig flinke barn, som lett tar til seg lærdom. Jeg mener at de flinke lærerne bør få en god lønn, men mener også at de som ikke gidder yte, de bør finne seg noe annet å gjøre.

I det private næringslivet er det ikke sånn at man overlever om man ikke gjør jobben sin, da er det ikke plass til deg. ​Det bør det faktisk ikke være i skolen heller.

I klassen til et av mine barn er der mobbing, der er uro, der er faktisk fullt kaos. Jeg skulle innom å gi en beskjed, og levere noe gym tøy. Jeg var helt sjokkert, det var grusomt. ​Hvorfor i alle verdens dager får denne dama beholde jobben? Hun behersker ikke klasserommet sitt. Det er dessverre heller ikke et engangstilfelle.

Der sitter barnet vårt, undervisning foregår ikke, og noe som heter tilpasset undervisning skjer absolutt ikke. Tiltros for at ungen er kjempe flink i alle fag. Hjemme regner vi, vi leser, vi skriver, og snakker om det meste. Tenk for en blomstring om innsatsen på skolen, hadde vært tilsvarende den innsats vi gjør hjemme?

Anonymous poster hash: 81052...a71

Man har dårlige utøvere i alle yrker. Men det er vanskelig å bli kvitt dem, og sånn må det faktisk være ellers ville vi alle levd med trusselen om å få sparken dersom noen ikke var fornøyde med oss.

Må det være slik?

Er jo mer problematisk om barna ikke får det de skal. I resten av arbeidslivet funker det faktisk veldig bra. De som ikke leverer, de forsvinner ut.

Anonymous poster hash: 81052...a71

Vel våre dommere er sånne som dere. Som ikke kjenner jobben, som kun ser sin egen unge og forventer at vi skal fikse alt, fra oppdragelse til læring og mat. Du vet ingenting om hva som skjer i en klasse ut fra et glimt på 5 min. Eller ut fra hva ditt eget barn sier. Og utdanningsministere, som mener og tror og endrer på våre rammebetingelser uten å ha mer innsikt enn hva den jevne forelder har. 

Og hvordan skal du måle lærere? De som ikke funker.. ut fra hvilke kriterier? Fordi alle har gått på skole har alle et forhold til det. Derfor har alle en mening. 

Klassen jeg har har i år har en voldsom fraværsproblematikk. Det må jeg fikse. Jeg hadde ikke det problemet sist år. Har jeg sluttet å virke? Bør jeg få sparken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...