Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #51 Skrevet 22. november 2015 Tenker det kommer frem mye her. Det er ikke verre å være lærer enn å være det meste annet. Det er ikke slik at dere verken har mer gjøre, eller vanskeligere arbeidsoppgaver enn alle andre. Dere har minimum 4 års høyskoleutdanning, det er faktisk visse forventninger til den jobben dere skal gjøre. Det er også en stilling med mye ansvar, det er tross alt grunnskole utdanningen til våre barn.Jeg har hatt barn med lærere som duger, og jeg har hatt barn med lærere som ikke duger. Det er synd at de som ikke duger ikke blir fjernet, slik at vi kan spare ungene våre fra de som gjør en dårlig jobb. Det er stor forskjell i kunnskap, egnethet, arbeidsmoral, osv.Nå har jeg og mannen ressurser nok til å lære barna våre det som skal til når skolen svikter, vi har også veldig flinke barn, som lett tar til seg lærdom. Jeg mener at de flinke lærerne bør få en god lønn, men mener også at de som ikke gidder yte, de bør finne seg noe annet å gjøre. I det private næringslivet er det ikke sånn at man overlever om man ikke gjør jobben sin, da er det ikke plass til deg. Det bør det faktisk ikke være i skolen heller.I klassen til et av mine barn er der mobbing, der er uro, der er faktisk fullt kaos. Jeg skulle innom å gi en beskjed, og levere noe gym tøy. Jeg var helt sjokkert, det var grusomt. Hvorfor i alle verdens dager får denne dama beholde jobben? Hun behersker ikke klasserommet sitt. Det er dessverre heller ikke et engangstilfelle.Der sitter barnet vårt, undervisning foregår ikke, og noe som heter tilpasset undervisning skjer absolutt ikke. Tiltros for at ungen er kjempe flink i alle fag. Hjemme regner vi, vi leser, vi skriver, og snakker om det meste. Tenk for en blomstring om innsatsen på skolen, hadde vært tilsvarende den innsats vi gjør hjemme? Anonymous poster hash: 81052...a71
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 22. november 2015 #52 Skrevet 22. november 2015 Tenker det kommer frem mye her. Det er ikke verre å være lærer enn å være det meste annet. Det er ikke slik at dere verken har mer gjøre, eller vanskeligere arbeidsoppgaver enn alle andre. Dere har minimum 4 års høyskoleutdanning, det er faktisk visse forventninger til den jobben dere skal gjøre. Det er også en stilling med mye ansvar, det er tross alt grunnskole utdanningen til våre barn. Jeg har hatt barn med lærere som duger, og jeg har hatt barn med lærere som ikke duger. Det er synd at de som ikke duger ikke blir fjernet, slik at vi kan spare ungene våre fra de som gjør en dårlig jobb. Det er stor forskjell i kunnskap, egnethet, arbeidsmoral, osv. Nå har jeg og mannen ressurser nok til å lære barna våre det som skal til når skolen svikter, vi har også veldig flinke barn, som lett tar til seg lærdom. Jeg mener at de flinke lærerne bør få en god lønn, men mener også at de som ikke gidder yte, de bør finne seg noe annet å gjøre. I det private næringslivet er det ikke sånn at man overlever om man ikke gjør jobben sin, da er det ikke plass til deg. Det bør det faktisk ikke være i skolen heller. I klassen til et av mine barn er der mobbing, der er uro, der er faktisk fullt kaos. Jeg skulle innom å gi en beskjed, og levere noe gym tøy. Jeg var helt sjokkert, det var grusomt. Hvorfor i alle verdens dager får denne dama beholde jobben? Hun behersker ikke klasserommet sitt. Det er dessverre heller ikke et engangstilfelle. Der sitter barnet vårt, undervisning foregår ikke, og noe som heter tilpasset undervisning skjer absolutt ikke. Tiltros for at ungen er kjempe flink i alle fag. Hjemme regner vi, vi leser, vi skriver, og snakker om det meste. Tenk for en blomstring om innsatsen på skolen, hadde vært tilsvarende den innsats vi gjør hjemme? Anonymous poster hash: 81052...a71 Man har dårlige utøvere i alle yrker. Men det er vanskelig å bli kvitt dem, og sånn må det faktisk være ellers ville vi alle levd med trusselen om å få sparken dersom noen ikke var fornøyde med oss. Jeg er enig med HI, kontaktlærerjobben er dritt. I år har jeg mange elever på hybel som skal følges opp, de uteblir og jeg må spore dem opp, få dem på skolen, kontakte heimen, arrangere møter når fraværet blir for stort. I tillegg har jeg alt det vanlige, elevsamtaler, vurdering osv. på 45 minutter i uka. Undervisningen derimot elsker jeg. Og elevene for den saks skyld. Så mye at det overskygger kontaktlærerrollen. Men nå skal det sies at jeg har aldri hatt 100% stilling som lærer, jeg har hatt mellom 20 og 40% med andre funksjoner knyttet til IKT hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #53 Skrevet 22. november 2015 Jeg synes lærerne gjør en god og viktig jobb. Men når hi her påstår at sykepleierne garantert ikke jobber like hardt, sier det ganske mye om lærerne og om hvordan de ser seg selv. Arbeidslivet er generelt blitt mye hardere for de fleste. Jeg jobber i det private næringsliv og skal jobbe 12 timer i dag. Fra 13.00 til 0100. På en søndag..... Resten av uka skal jeg jobbe Det samme. Får altså se barna mine til frokost! Jeg skal jobbe 1. Nyttårsdag. I fjor fikk jeg akkurat se barnetoget før jeg måtte på jobb. Jammen satte de meg ikke oppdenne 17. Mai i pr også (turnus). Min mann som var lærer i mange år, jobber samme plass. Han har allerede dratt frem pc og må jobbe hjemme i dag. Jeg ønsker lærerne lykke til med å få bedre vilkår! Det fortjener dere. Men det fortjener mange andre også. Kanskje vi skulle gå sammen for et bedre arbeidsliv istedenfor å tro vi har det mye verre enn andre? Lærerne irriterer på seg en masse andre yrkesgrupper når de er så nedlatende. PS. Min mann, læreren, hadde pcen framme sist helg også! Tror dere ikke det er deadlines i næringslivet? Anonymous poster hash: 4fa46...303
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #54 Skrevet 22. november 2015 Uff. Glemte å nevne at jeg skal jobbe i påsken også! Anonymous poster hash: 4fa46...303
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #55 Skrevet 22. november 2015 Hvis dere var smarte, sa dere ja til tvungen arbeidstid. Da hadde dere hatt svart på hvitt hvor mye dere jobbet. Med den sterke fagforeningen kunne dere fått overtidsbetaling når dere jobbet mer. Næringslivet har jo kopiert litt lærermodellen med at folk får utdelt pc og telefon. Så er vi alltid tilgjengelige! Men vi får ikke de lange feriene! Men tro ikke at ikke ganske mange sitter om kveldene når barna har lagt seg og stresser! Kanskje dere kan gå foran som et godt eksempel og dra det inn igjen. Ja, til tvungen arbeidstid. Da flyter det ikke ut so nå. Anonymous poster hash: 4fa46...303
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #56 Skrevet 22. november 2015 Jeg er en av lærerne over her. Jeg tror nok ikke hensikten med hovedinnlegget (eller noen av svarene fra andre lærere heller) er å få fram hvor mye verre vi evt har det enn alle andre yrkesgrupper. Den vinklingen er det andre som tar. Poenget, slik jeg ser det, er å få frem hvordan utviklingen har vært og at det nå er i ferd med å bli et yrke svært få vil ha, eller holder særlig lenge i. Dette TIL TROSS for sommer- og andre avspaseringer. Det burde jo være lange ventelister både her og der med utsikter til så mye fri? Praksissjokket da jeg var ny var enormt, og det var ene og alene stoltheten som gjorde at jeg ikke sluttet til jul det første året. Nå har jeg greit med erfaring og trives i utgangspunktet veldig godt med både elever og undervisning! Det er bare det at disse to snart er det siste vi har tid til å tenke på.... Andre oppgaver og papirarbeid spiser opp det meste. Jeg jobbet som vikar et halvt år mellom to sv. skap, og det var faktisk helt fantastisk! Som utdannet fikk jeg grei timelønn, og når de andre lærerne satt i møter og med papirer hadde jeg god tid til å planlegge opplegg og tilpasse til enkeltelever.... Anonymous poster hash: 5f49d...e5d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #57 Skrevet 22. november 2015 Poenget til mange av oss her er at de fleste har krevende jobber og at andre enn lærerne også er slitne etter arbeidsdagen og i tillegg føler vi får knapt med kompensasjon for all tid og engasjement som går med til jobben - både sent og tidlig. Det er oppsiktsvekkende at omtrent ingen lærere ser at de har relativt gode ordninger i forhold til mange andre yrkesgrupper. All ære til lærerne for jobben de gjør! Skift til en annen jobb hvis yrket føles for krevende, det kan være sunt å gjøre seg erfaringer fra andre områder av yrkeslivet. Kanskje er det bedre - kanskje værre, kanskje får man lyst til å gå tilbake - kanskje ikke. Det kan uansett gi nyttig erfaring. Anonymous poster hash: 3188b...41f
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #58 Skrevet 22. november 2015 HI her. Ja, det blir fort en sammenligning mellom de ulike yrkene. Dette er en umulig oppgave, da alle yrker har ulike utfordringer. Mitt poeng var i bunn og grunn at jeg opplever ingen medtring i lærerjobben, og hovedgrunnen til dette er kontaktlærerfunksjonen. Å være kontaktlærer er en fulltidsjobb i seg selv - der inngår telefonsamtaler, infoskriv, elevsamtaler, foreldresamtaler, foreldremøter, arbeidsplan, kartlegging, dokumentasjon, rapportering, og hvert år får vi enda en ny oppgave eller et nytt prosjekt tredd nedover huet. Man føler HVER dag at man burde tatt utdannelse i fem andre yrker for å makte alt som man forholde seg til. Det blir INGEN tid til å planlegge god, tilpasset undervisning! Lærerutdannelsen ligger milevis fra virkeligheten. Jeg har en teori om at de som utdanner lærere vet hvor lite forberedt studentene er når de går ut i det virkelige arbeidslivet... men de kan jo ikke utvide utdannelsen med tre år for å kvalifisere studentene!? Denne snikinnføringen av tusen tilleggsoppgaver har skjedd over mange tiår, slik at ingen lærere egentlig har kunnet protestere. Det er kanskje nå at lærerne kjenner at dette er uakseptabelt. Det er uakseptabelt å føle at man aldri strekker til, og ikke er kvalifisert til å takle alt som blir slengt i trynet ditt i løpet av en dag. Alt fra sinte foreldre (når ble alt læreren sin feil!?) til fysisk utagerende elever (fikk jeg noen som helst form for voldstillegg da jeg som gravid ble angrepet av en elev gjentatte ganger? Nei! ) til krevende foreldremøter der man må stå til rette for ethvert spørsmål til store mengder rapportering om diagnoser og tilstander som man verken har utdannelse til å uttale seg om eller mulighet til å observere tilstrekkelig til å uttale seg om (med mindre man er spes.ped lærer, noe ikke alle vanlige lærere er!) Ingenting i løpet av lærerutdannelsen min, eller min ganske så oppegående og velgjennomførte oppvekst for den saks skyld, forberedte meg på alle disse krevende oppgavene. Hadde jeg måttet jobbe kveld/helg med det jeg er KVALIFISERT til, nemlig å undervise, hadde jeg ikke klaget. Det er det jeg regner med en revisor, en advokat, eller en snekker gjør når de jobber overtid - de gjør en jobb de føler de mestrer, og de vet konkret hva de har å forholde seg til. Slik er det dessverre ikke å være kontaktlærer! Anonymous poster hash: 5e654...719
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #59 Skrevet 22. november 2015 Poenget til mange av oss her er at de fleste har krevende jobber og at andre enn lærerne også er slitne etter arbeidsdagen og i tillegg føler vi får knapt med kompensasjon for all tid og engasjement som går med til jobben - både sent og tidlig. Det er oppsiktsvekkende at omtrent ingen lærere ser at de har relativt gode ordninger i forhold til mange andre yrkesgrupper. All ære til lærerne for jobben de gjør! Skift til en annen jobb hvis yrket føles for krevende, det kan være sunt å gjøre seg erfaringer fra andre områder av yrkeslivet. Kanskje er det bedre - kanskje værre, kanskje får man lyst til å gå tilbake - kanskje ikke. Det kan uansett gi nyttig erfaring. Anonymous poster hash: 3188b...41f "Det er oppsiktsvekkende at omtrent ingen lærere ser at de har relativt gode ordninger i forhold til andre yrkesgrupper"..?! Jeg må si at det er like oppsiktsvekkende at omtrent ingen ikke-lærere skjønner alvoret når selv ikke disse "fantastiske" kompensasjonene er nok til å hindre flukten fra yrket!? Det siste innlegget fra hi sier det helt riktig; det er ikke stresset med elever og undervisning som knekker oss, det er det alle de andre jobbene som gjør! De som gradvis har fratatt oss muligheten til å gjøre den "egentlige" jobben vår skikkelig! Jeg elsker å jobbe med elevene og med undervisning, og det var derfor jeg valgte læreryrket! Frustrasjonen over dag etter dag å dra hjem uten så mye som å ha tenkt på neste dags undervisning gjør meg helt matt! Da bli det å gjøre det på kvelden når egne barn er i seng og hodet er tomt - alternativt å møte uforberedt. Det gjør man jo ikke! Å være sliten etter å ha jobbet lenge med f.eks et undervisningsopplegg eller sammen med elever er en GOD følelse. Da er ofte tidsbruken underordnet og motivasjonen er på topp! Det er den ikke når selve undervisningsjobben er sisteprioritet! Å tro at lærere - og spesielt nyutdannede med helt andre forventninger til hva hverdagen vil inneholde enn det som realiteten blir - skal bli værende, er ikke realistisk. Jeg lurer på hva folk egentlig ønsker seg for barna sine? Ufaglærte vikarer på gjennomreise? Anonymous poster hash: 5f49d...e5d
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #60 Skrevet 22. november 2015 Jeg elsker jobben min og nyter all avspaseringen! Ja, det er krevende, men det er alle yrker på sin måte. Jeg savner å ha fri når jeg er ferdig på jobb.. Sitter 2-4 timer hver kveld søndag-torsdag. I perioder sitter jeg 4-6 timer etter jobb hele uka. Spesielt i ukene med samtaler og halvårsrapporter... Men av alle yrker jeg har vært innom er det læreryrket som er mest givende!! Ser det er flere som mener lærerne er sytete. Men hvilke andre yrkesgrupper er det som er like ofte angrepet i media? Jeg påstår ikke å vite hvordan det er å være sykepleier, butikkmedarbeider eller lastebilsjåfør fordi jeg har møtt personer i disse yrkesgruppene. Men MANGE har sterke meninger om læreryrket, uten å selv være lærere. Og ja, vi forsvarer oss, igjen, og igjen, og igjen.... ....og igjen... Anonymous poster hash: 23c0f...e3b
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #61 Skrevet 22. november 2015 6 timer overtid etter at du først har vært på jobb 08.00 - 15.30? Det betyr at du er på arbeid 08.00 - 21.30. Håper for all del at det ikke er daglig mange uker i strekk... Da kan man jo ikke ha egne barn... Anonymous poster hash: 3188b...41f
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #62 Skrevet 22. november 2015 6 timer overtid etter at du først har vært på jobb 08.00 - 15.30? Det betyr at du er på arbeid 08.00 - 21.30. Håper for all del at det ikke er daglig mange uker i strekk... Da kan man jo ikke ha egne barn... Anonymous poster hash: 3188b...41f Jeg er en av de lærerne som star på og legger sjelen min I at elevene mine skal ha en god skoledag og lære mest mulig, og periodevis jobber jeg 8-20. Det er klart at dette ikke er hver dag eller hver uke, men I samlet timetall jobber jeg aldri under 43 timer. Oftest fordelt på 8-16 + noen timer på kveld, andre ganger (som I dag) går det meste av søndagen til jobb. I tillegg jobber jeg alltid noen dager av høstferie og vinterferie, hvis ikke ender jeg opp med et voldsomt kjør I etterkant av disse feriene. Juleferie og sommerferie prøver jeg å ta helt fri. Jeg klager ikke. Stort sett snakker jeg positivt om jobben min og ikke minst elevene. Men når folk regner med at jeg bare kan ta fri og være sosial, for deretter å bli nedlatende når jeg sier at jeg dessverre ikke har mulighet til å finne på noe I dag, forklarer jeg dem rolig at lærerstanden nok har en litt større arbeidsbyrde enn de er klar over. Jeg ønsker ikke og forventer ikke sympati for at jeg har jobben min, den er for det meste en stor glede, men jeg ønsker respekt og tillit til at jeg gjør en skikkelig jobb. Og jeg ønsker at jeg kan fortelle folk at jeg er sliten pga at det er en hektisk periode på jobb (en sjelden gang), uten å få beskjed om at "ja, det er vel ikke lenge igjen til ferie" eller lignende. Jeg tror ikke vi er de eneste som har en krevende jobb, som mange av dere over meg kritiserer oss lærere for å hevde, men det er et faktum at mange lærere for øyeblikket ikke holder ut i jobben over tid. Dessverre er dette ofte de engasjerte og kompetente lærerne. Og mannen min har mang en gang uttalt: Jeg kan ikke fatte at dere lærere orker å jobbe så mye, for så lite. (Hans jobb tar mindre tid, men kaster mer av seg). Anonymous poster hash: 289b9...882
aanonym Skrevet 22. november 2015 #63 Skrevet 22. november 2015 (endret) Jeg kjenner desverre til veldig mange tilfeller der umotiverte og middelmådige studenter har tatt lærerskolen fordi det var en kjapp utdannelse og lett å komme inn på. Desverre har utdannelsen ikke bidratt til å forberede dem på yrket, og etter kort tid ønsker de seg annet yrke. Vi får håpe de nye opptakskravene samt femårig master vil bidra til at lærerne blir bedre skodd til å jobbe i dagens skolehverdag. Som mange påpeker, det er et stadig tøffere arbeidsmarked, også i det offentlige. Omstillinger og nye krav er hverdagen. Dere lærere som jobber 12 timer daglig: hvor effektivt jobber dere egentlig? De fleste trenger jo ikke jobbe så mye for å klare jobben sin. Det finnes mange kjempeflinke lærere som har vanlig fritid. Endret 22. november 2015 av aanonym
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #64 Skrevet 22. november 2015 Tenker det kommer frem mye her. Det er ikke verre å være lærer enn å være det meste annet. Det er ikke slik at dere verken har mer gjøre, eller vanskeligere arbeidsoppgaver enn alle andre. Dere har minimum 4 års høyskoleutdanning, det er faktisk visse forventninger til den jobben dere skal gjøre. Det er også en stilling med mye ansvar, det er tross alt grunnskole utdanningen til våre barn. Jeg har hatt barn med lærere som duger, og jeg har hatt barn med lærere som ikke duger. Det er synd at de som ikke duger ikke blir fjernet, slik at vi kan spare ungene våre fra de som gjør en dårlig jobb. Det er stor forskjell i kunnskap, egnethet, arbeidsmoral, osv. Nå har jeg og mannen ressurser nok til å lære barna våre det som skal til når skolen svikter, vi har også veldig flinke barn, som lett tar til seg lærdom. Jeg mener at de flinke lærerne bør få en god lønn, men mener også at de som ikke gidder yte, de bør finne seg noe annet å gjøre. I det private næringslivet er det ikke sånn at man overlever om man ikke gjør jobben sin, da er det ikke plass til deg. Det bør det faktisk ikke være i skolen heller. I klassen til et av mine barn er der mobbing, der er uro, der er faktisk fullt kaos. Jeg skulle innom å gi en beskjed, og levere noe gym tøy. Jeg var helt sjokkert, det var grusomt. Hvorfor i alle verdens dager får denne dama beholde jobben? Hun behersker ikke klasserommet sitt. Det er dessverre heller ikke et engangstilfelle. Der sitter barnet vårt, undervisning foregår ikke, og noe som heter tilpasset undervisning skjer absolutt ikke. Tiltros for at ungen er kjempe flink i alle fag. Hjemme regner vi, vi leser, vi skriver, og snakker om det meste. Tenk for en blomstring om innsatsen på skolen, hadde vært tilsvarende den innsats vi gjør hjemme? Anonymous poster hash: 81052...a71 Man har dårlige utøvere i alle yrker. Men det er vanskelig å bli kvitt dem, og sånn må det faktisk være ellers ville vi alle levd med trusselen om å få sparken dersom noen ikke var fornøyde med oss. Må det være slik? Er jo mer problematisk om barna ikke får det de skal. I resten av arbeidslivet funker det faktisk veldig bra. De som ikke leverer, de forsvinner ut. Anonymous poster hash: 81052...a71
Anonym bruker Skrevet 22. november 2015 #65 Skrevet 22. november 2015 Tenker det kommer frem mye her. Det er ikke verre å være lærer enn å være det meste annet. Det er ikke slik at dere verken har mer gjøre, eller vanskeligere arbeidsoppgaver enn alle andre. Dere har minimum 4 års høyskoleutdanning, det er faktisk visse forventninger til den jobben dere skal gjøre. Det er også en stilling med mye ansvar, det er tross alt grunnskole utdanningen til våre barn. Jeg har hatt barn med lærere som duger, og jeg har hatt barn med lærere som ikke duger. Det er synd at de som ikke duger ikke blir fjernet, slik at vi kan spare ungene våre fra de som gjør en dårlig jobb. Det er stor forskjell i kunnskap, egnethet, arbeidsmoral, osv. Nå har jeg og mannen ressurser nok til å lære barna våre det som skal til når skolen svikter, vi har også veldig flinke barn, som lett tar til seg lærdom. Jeg mener at de flinke lærerne bør få en god lønn, men mener også at de som ikke gidder yte, de bør finne seg noe annet å gjøre. I det private næringslivet er det ikke sånn at man overlever om man ikke gjør jobben sin, da er det ikke plass til deg. Det bør det faktisk ikke være i skolen heller. I klassen til et av mine barn er der mobbing, der er uro, der er faktisk fullt kaos. Jeg skulle innom å gi en beskjed, og levere noe gym tøy. Jeg var helt sjokkert, det var grusomt. Hvorfor i alle verdens dager får denne dama beholde jobben? Hun behersker ikke klasserommet sitt. Det er dessverre heller ikke et engangstilfelle. Der sitter barnet vårt, undervisning foregår ikke, og noe som heter tilpasset undervisning skjer absolutt ikke. Tiltros for at ungen er kjempe flink i alle fag. Hjemme regner vi, vi leser, vi skriver, og snakker om det meste. Tenk for en blomstring om innsatsen på skolen, hadde vært tilsvarende den innsats vi gjør hjemme? Anonymous poster hash: 81052...a71 Man har dårlige utøvere i alle yrker. Men det er vanskelig å bli kvitt dem, og sånn må det faktisk være ellers ville vi alle levd med trusselen om å få sparken dersom noen ikke var fornøyde med oss.Må det være slik? Er jo mer problematisk om barna ikke får det de skal. I resten av arbeidslivet funker det faktisk veldig bra. De som ikke leverer, de forsvinner ut. Anonymous poster hash: 81052...a71 I praksis hadde dette betydd at jeg skulle fått sparken mange ganger. Foreldre som ikke er fornøyde med hvordan barna beskriver skolehverdagen...foreldre som gråter i møter fordi barna har det vanskelig på skolen.. elever som misliker måten vi håndterer deres dårlige adferd på... klasser fulle av elever med diagnoser men i gen assistent... alle misfornøyde med karakterene. Og for all del, mye har de rett til å være misfornøyd med, fordi veldig lite er på plass og i orden. Men det blir en ond sirkel. Hvor skal man starte? Ja, listen er lang. Alle forventer, alle krever, alle har rett til å være sinte.... men ingen setter inn en psykolog, en familierådgivr, en advokat, en fredsmegler og en sikkerhetsvakt i skolen, for å håndtere alle disse kravene. Neida, ALT dette skal kontaktlæreren håndtere. Alene! Hvor mange yrker må gjøre SÅ MYE uten å være kvalifisert til det!? Det er derfor vi sliter! Undervisning kommer helt i skyggen av alt annet, og en kontaktlærer sitter der og sliter seg ut med dårlig samvittighet. Man kan ikke trives når man har det sånn. HI Anonymous poster hash: 5e654...719
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #66 Skrevet 23. november 2015 HI igjen. Jeg ser et klart mønster i svarene her; kontaktlærere i grunnskolen er dritslitne, lærere på VGS er mer fornøyde, og de fleste andre (spesielt sykepleiere!) har ingen sympati. Interressant. Jeg tror ikke yrker kan sammenlignes. Og jeg tror ikke noen som ikke er kontaktlærer i grunnskolen kan i det hele tatt fatte hvor mye som inngår i en slik jobb. Jeg nevnte i hovedinnlegget hvor mange yrker man strengt tatt burde være kvalifisert for, for å kunne mestre en slik jobb. Det er denne følelsen av manglende mestring, og manglende tilstrekkelighet ovenfor alle arbeidsoppgavene, som sliter lærerne ut. Det finnes INGEN tid til å faktisk planlegge god, tilrettelagt undervisning. Jeg tror ikke f.eks en sykepleier føler hver bidige dag at h*n har fire andre fulltidsjobber som fullstendig spiser opp tiden h*n skulle hatt til å gi pasientene sine den nødvendige pleien de trenger. Samboeren min krever at jeg bytter jobb. Han vet jeg har konstant dårlig samvittighet, og hver søndag er ødelagt fordi jeg er så opptatt med å forberede alt jeg ikke rakk før helga. Samboer har en lederstilling i en industribedrift, og har travle dager. Men han har passe arbeidsmengde, passe mye ansvar, og kan legge jobben fra seg når han drar hjem. Ikke kom og fortell meg at alle yrker har blitt som læreryrket.Anonymous poster hash: 5e654...719 Kanskje ikke en sykepleier kjenner på det da de ofte har gode ordninger, men forestill deg å være kvinnelig lege med 45-50 timers uker, nattevakter og helgejobbing, tre småbarn og i tillegg ha en alvorlig kronisk lidelse. Det er sinnsykt mye å gjøre. Sånn er det også for mine kvinnelige kolleger. Dog, vi syter ikke og gir ikke opp, men merker at det for veldig mange er så lett å bare legge seg ned, ev bli sykmeldt. Det er forskjell på folk, iallefall. Anonymous poster hash: 49674...a77
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #67 Skrevet 23. november 2015 6 timer overtid etter at du først har vært på jobb 08.00 - 15.30? Det betyr at du er på arbeid 08.00 - 21.30. Håper for all del at det ikke er daglig mange uker i strekk... Da kan man jo ikke ha egne barn...Anonymous poster hash: 3188b...41f Jeg er en av de lærerne som star på og legger sjelen min I at elevene mine skal ha en god skoledag og lære mest mulig, og periodevis jobber jeg 8-20. Det er klart at dette ikke er hver dag eller hver uke, men I samlet timetall jobber jeg aldri under 43 timer. Oftest fordelt på 8-16 + noen timer på kveld, andre ganger (som I dag) går det meste av søndagen til jobb. I tillegg jobber jeg alltid noen dager av høstferie og vinterferie, hvis ikke ender jeg opp med et voldsomt kjør I etterkant av disse feriene. Juleferie og sommerferie prøver jeg å ta helt fri. Jeg klager ikke. Stort sett snakker jeg positivt om jobben min og ikke minst elevene. Men når folk regner med at jeg bare kan ta fri og være sosial, for deretter å bli nedlatende når jeg sier at jeg dessverre ikke har mulighet til å finne på noe I dag, forklarer jeg dem rolig at lærerstanden nok har en litt større arbeidsbyrde enn de er klar over. Jeg ønsker ikke og forventer ikke sympati for at jeg har jobben min, den er for det meste en stor glede, men jeg ønsker respekt og tillit til at jeg gjør en skikkelig jobb. Og jeg ønsker at jeg kan fortelle folk at jeg er sliten pga at det er en hektisk periode på jobb (en sjelden gang), uten å få beskjed om at "ja, det er vel ikke lenge igjen til ferie" eller lignende. Jeg tror ikke vi er de eneste som har en krevende jobb, som mange av dere over meg kritiserer oss lærere for å hevde, men det er et faktum at mange lærere for øyeblikket ikke holder ut i jobben over tid. Dessverre er dette ofte de engasjerte og kompetente lærerne. Og mannen min har mang en gang uttalt: Jeg kan ikke fatte at dere lærere orker å jobbe så mye, for så lite. (Hans jobb tar mindre tid, men kaster mer av seg). Anonymous poster hash: 289b9...882 43 timer ukentlig vil si ca 8,5 time daglig. Altså ikke noe ekstremt timeantall. Det er helt innenfor det normale. Vil det da si at du får lønn for 40 timer per uke, og at det tre overtidstimene du har i snitt per uke avspaseres om sommeren? Anonymous poster hash: 49674...a77
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #68 Skrevet 23. november 2015 HI igjen. Jeg ser et klart mønster i svarene her; kontaktlærere i grunnskolen er dritslitne, lærere på VGS er mer fornøyde, og de fleste andre (spesielt sykepleiere!) har ingen sympati. Interressant. Jeg tror ikke yrker kan sammenlignes. Og jeg tror ikke noen som ikke er kontaktlærer i grunnskolen kan i det hele tatt fatte hvor mye som inngår i en slik jobb. Jeg nevnte i hovedinnlegget hvor mange yrker man strengt tatt burde være kvalifisert for, for å kunne mestre en slik jobb. Det er denne følelsen av manglende mestring, og manglende tilstrekkelighet ovenfor alle arbeidsoppgavene, som sliter lærerne ut. Det finnes INGEN tid til å faktisk planlegge god, tilrettelagt undervisning. Jeg tror ikke f.eks en sykepleier føler hver bidige dag at h*n har fire andre fulltidsjobber som fullstendig spiser opp tiden h*n skulle hatt til å gi pasientene sine den nødvendige pleien de trenger. Samboeren min krever at jeg bytter jobb. Han vet jeg har konstant dårlig samvittighet, og hver søndag er ødelagt fordi jeg er så opptatt med å forberede alt jeg ikke rakk før helga. Samboer har en lederstilling i en industribedrift, og har travle dager. Men han har passe arbeidsmengde, passe mye ansvar, og kan legge jobben fra seg når han drar hjem. Ikke kom og fortell meg at alle yrker har blitt som læreryrket.Anonymous poster hash: 5e654...719 Kanskje ikke en sykepleier kjenner på det da de ofte har gode ordninger, men forestill deg å være kvinnelig lege med 45-50 timers uker, nattevakter og helgejobbing, tre småbarn og i tillegg ha en alvorlig kronisk lidelse. Det er sinnsykt mye å gjøre. Sånn er det også for mine kvinnelige kolleger. Dog, vi syter ikke og gir ikke opp, men merker at det for veldig mange er så lett å bare legge seg ned, ev bli sykmeldt. Det er forskjell på folk, iallefall. Anonymous poster hash: 49674...a77 Hvilke "gode ordninger"? Anonymous poster hash: d4599...a8a
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #69 Skrevet 23. november 2015 HI igjen. Jeg ser et klart mønster i svarene her; kontaktlærere i grunnskolen er dritslitne, lærere på VGS er mer fornøyde, og de fleste andre (spesielt sykepleiere!) har ingen sympati. Interressant. Jeg tror ikke yrker kan sammenlignes. Og jeg tror ikke noen som ikke er kontaktlærer i grunnskolen kan i det hele tatt fatte hvor mye som inngår i en slik jobb. Jeg nevnte i hovedinnlegget hvor mange yrker man strengt tatt burde være kvalifisert for, for å kunne mestre en slik jobb. Det er denne følelsen av manglende mestring, og manglende tilstrekkelighet ovenfor alle arbeidsoppgavene, som sliter lærerne ut. Det finnes INGEN tid til å faktisk planlegge god, tilrettelagt undervisning. Jeg tror ikke f.eks en sykepleier føler hver bidige dag at h*n har fire andre fulltidsjobber som fullstendig spiser opp tiden h*n skulle hatt til å gi pasientene sine den nødvendige pleien de trenger. Samboeren min krever at jeg bytter jobb. Han vet jeg har konstant dårlig samvittighet, og hver søndag er ødelagt fordi jeg er så opptatt med å forberede alt jeg ikke rakk før helga. Samboer har en lederstilling i en industribedrift, og har travle dager. Men han har passe arbeidsmengde, passe mye ansvar, og kan legge jobben fra seg når han drar hjem. Ikke kom og fortell meg at alle yrker har blitt som læreryrket.Anonymous poster hash: 5e654...719 Kanskje ikke en sykepleier kjenner på det da de ofte har gode ordninger, men forestill deg å være kvinnelig lege med 45-50 timers uker, nattevakter og helgejobbing, tre småbarn og i tillegg ha en alvorlig kronisk lidelse. Det er sinnsykt mye å gjøre. Sånn er det også for mine kvinnelige kolleger. Dog, vi syter ikke og gir ikke opp, men merker at det for veldig mange er så lett å bare legge seg ned, ev bli sykmeldt. Det er forskjell på folk, iallefall. Anonymous poster hash: 49674...a77 Ja, men nå handler ikke diskusjonen om hvor mange timer en lærer jobber. Det handler om følelsen av utilstrekkelighet, det å måtte hanskes med utallige problemer som man ikke er kvalifisert for, og maktesløsheten vi føler ved å hele tiden få flere og flere oppgaver prakket på oss som tar all fokus bort fra undervisning. En lege, regner jeg med, føler seg tilstrekkelig kvalifisert, og jobber med det hun utdannet seg til? Hadde en lærer følt samme mestringsgraden i jobben, ville h*n ikke følt seg utslitt, utnyttet eller lite verdsatt. Sånn som ting er nå, er kontaktlærerfunksjonen så påprakket ansvar og arbeidsoppgaver at det er umulig å ikke gå og ha konstant dårlig samvittighet. Dersom du virkelig er lege, så vet du vel hvor alvorlig sånt kan tære på psyken, over tid... Anonymous poster hash: 5e654...719
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #70 Skrevet 23. november 2015 6 timer overtid etter at du først har vært på jobb 08.00 - 15.30? Det betyr at du er på arbeid 08.00 - 21.30. Håper for all del at det ikke er daglig mange uker i strekk... Da kan man jo ikke ha egne barn...Anonymous poster hash: 3188b...41f Jeg er en av de lærerne som star på og legger sjelen min I at elevene mine skal ha en god skoledag og lære mest mulig, og periodevis jobber jeg 8-20. Det er klart at dette ikke er hver dag eller hver uke, men I samlet timetall jobber jeg aldri under 43 timer. Oftest fordelt på 8-16 + noen timer på kveld, andre ganger (som I dag) går det meste av søndagen til jobb. I tillegg jobber jeg alltid noen dager av høstferie og vinterferie, hvis ikke ender jeg opp med et voldsomt kjør I etterkant av disse feriene. Juleferie og sommerferie prøver jeg å ta helt fri. Jeg klager ikke. Stort sett snakker jeg positivt om jobben min og ikke minst elevene. Men når folk regner med at jeg bare kan ta fri og være sosial, for deretter å bli nedlatende når jeg sier at jeg dessverre ikke har mulighet til å finne på noe I dag, forklarer jeg dem rolig at lærerstanden nok har en litt større arbeidsbyrde enn de er klar over. Jeg ønsker ikke og forventer ikke sympati for at jeg har jobben min, den er for det meste en stor glede, men jeg ønsker respekt og tillit til at jeg gjør en skikkelig jobb. Og jeg ønsker at jeg kan fortelle folk at jeg er sliten pga at det er en hektisk periode på jobb (en sjelden gang), uten å få beskjed om at "ja, det er vel ikke lenge igjen til ferie" eller lignende. Jeg tror ikke vi er de eneste som har en krevende jobb, som mange av dere over meg kritiserer oss lærere for å hevde, men det er et faktum at mange lærere for øyeblikket ikke holder ut i jobben over tid. Dessverre er dette ofte de engasjerte og kompetente lærerne. Og mannen min har mang en gang uttalt: Jeg kan ikke fatte at dere lærere orker å jobbe så mye, for så lite. (Hans jobb tar mindre tid, men kaster mer av seg). Anonymous poster hash: 289b9...882 43 timer ukentlig vil si ca 8,5 time daglig. Altså ikke noe ekstremt timeantall. Det er helt innenfor det normale. Vil det da si at du får lønn for 40 timer per uke, og at det tre overtidstimene du har i snitt per uke avspaseres om sommeren? Anonymous poster hash: 49674...a77 ...i så fall er det vanskelig å se hvordan regnestykket går opp... Anonymous poster hash: 3188b...41f
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #71 Skrevet 23. november 2015 6 timer overtid etter at du først har vært på jobb 08.00 - 15.30? Det betyr at du er på arbeid 08.00 - 21.30. Håper for all del at det ikke er daglig mange uker i strekk... Da kan man jo ikke ha egne barn...Anonymous poster hash: 3188b...41f Jeg er en av de lærerne som star på og legger sjelen min I at elevene mine skal ha en god skoledag og lære mest mulig, og periodevis jobber jeg 8-20. Det er klart at dette ikke er hver dag eller hver uke, men I samlet timetall jobber jeg aldri under 43 timer. Oftest fordelt på 8-16 + noen timer på kveld, andre ganger (som I dag) går det meste av søndagen til jobb. I tillegg jobber jeg alltid noen dager av høstferie og vinterferie, hvis ikke ender jeg opp med et voldsomt kjør I etterkant av disse feriene. Juleferie og sommerferie prøver jeg å ta helt fri. Jeg klager ikke. Stort sett snakker jeg positivt om jobben min og ikke minst elevene. Men når folk regner med at jeg bare kan ta fri og være sosial, for deretter å bli nedlatende når jeg sier at jeg dessverre ikke har mulighet til å finne på noe I dag, forklarer jeg dem rolig at lærerstanden nok har en litt større arbeidsbyrde enn de er klar over. Jeg ønsker ikke og forventer ikke sympati for at jeg har jobben min, den er for det meste en stor glede, men jeg ønsker respekt og tillit til at jeg gjør en skikkelig jobb. Og jeg ønsker at jeg kan fortelle folk at jeg er sliten pga at det er en hektisk periode på jobb (en sjelden gang), uten å få beskjed om at "ja, det er vel ikke lenge igjen til ferie" eller lignende. Jeg tror ikke vi er de eneste som har en krevende jobb, som mange av dere over meg kritiserer oss lærere for å hevde, men det er et faktum at mange lærere for øyeblikket ikke holder ut i jobben over tid. Dessverre er dette ofte de engasjerte og kompetente lærerne. Og mannen min har mang en gang uttalt: Jeg kan ikke fatte at dere lærere orker å jobbe så mye, for så lite. (Hans jobb tar mindre tid, men kaster mer av seg). Anonymous poster hash: 289b9...882 43 timer ukentlig vil si ca 8,5 time daglig. Altså ikke noe ekstremt timeantall. Det er helt innenfor det normale. Vil det da si at du får lønn for 40 timer per uke, og at det tre overtidstimene du har i snitt per uke avspaseres om sommeren? Anonymous poster hash: 49674...a77 ...i så fall er det vanskelig å se hvordan regnestykket går opp... Anonymous poster hash: 3188b...41f I en vanlig, full arbeidsuke får man betalt for 37,5 timer, ikke 40. Resten avspaseres. Anonymous poster hash: 61b20...207
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #72 Skrevet 23. november 2015 HI igjen. Jeg ser et klart mønster i svarene her; kontaktlærere i grunnskolen er dritslitne, lærere på VGS er mer fornøyde, og de fleste andre (spesielt sykepleiere!) har ingen sympati. Interressant. Jeg tror ikke yrker kan sammenlignes. Og jeg tror ikke noen som ikke er kontaktlærer i grunnskolen kan i det hele tatt fatte hvor mye som inngår i en slik jobb. Jeg nevnte i hovedinnlegget hvor mange yrker man strengt tatt burde være kvalifisert for, for å kunne mestre en slik jobb. Det er denne følelsen av manglende mestring, og manglende tilstrekkelighet ovenfor alle arbeidsoppgavene, som sliter lærerne ut. Det finnes INGEN tid til å faktisk planlegge god, tilrettelagt undervisning. Jeg tror ikke f.eks en sykepleier føler hver bidige dag at h*n har fire andre fulltidsjobber som fullstendig spiser opp tiden h*n skulle hatt til å gi pasientene sine den nødvendige pleien de trenger. Samboeren min krever at jeg bytter jobb. Han vet jeg har konstant dårlig samvittighet, og hver søndag er ødelagt fordi jeg er så opptatt med å forberede alt jeg ikke rakk før helga. Samboer har en lederstilling i en industribedrift, og har travle dager. Men han har passe arbeidsmengde, passe mye ansvar, og kan legge jobben fra seg når han drar hjem. Ikke kom og fortell meg at alle yrker har blitt som læreryrket. Anonymous poster hash: 5e654...719 [/ "...føler hver bidige dag at man har fire andre fulltidsjobber...." "...ikke kom og fortell meg at alle andre yrker har blitt som læreryrket.." Hva i all verden er dette? Hvordan kan du uttale deg på denne måten? Hvis du hver bidige dag går rundt å føler at du har til sammen fem fulltidsjobber, da vil jeg sterkt anbefale deg å skifte beite - i alle fall for en periode. Kanskje vil du få en tankevekker i en eller annen retning? Kanskje vil du forstå at mange andre yrker også krever deg med hud og hår? Kanskje takker du gud for at du sluttet som lærer eller kanskje ser du at læreryrket tross alt ikke var så aller værst. Hvem vet? Det kan være en åpenbaring i en eller annen retning uansett, for du kan ikke leve med følelsen av å ha fem fulltidsjobber hver eneste dag. Og du, om ikke alle andre yrker har blitt som læreryrket - ja, så kan jeg love deg at mange andre yrker krever mer enn du aner. De fleste kommer daglig ut for nye utfordringer som ikke inngår i utdannelsen/opplæringen. Det høres så trist ut når noen av dere lærere uttaler dere sånn... Hvordan kan dere tro at jobben dere har er så helt annerledes og er så mye mer krevende enn andres arbeid? Jeg rister litt på hodet og anbefaler en ny jobb for en periode. Kanskje er gresset grønnere på den andre siden av gjerdet? Anonymous poster hash: 3188b...41f
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #73 Skrevet 23. november 2015 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/A-vare-larer-er-verdens-fineste-jobb-Men-det-elevene-trenger_-har-vi-for-lite-av--Ane-Kristine-Aadland--8240443.html Anonymous poster hash: 5e654...719
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #74 Skrevet 23. november 2015 Jeg mener virkelig at man kunne hatt godt av jobbskifte - i alle fall for en periode... Det er bare trist å lese om lærere som føler seg så inderlig utilstrekkelige i jobben.. Ingen tvil om at det er en svært viktig og krevende jobb. Jeg tror ikke noen tviler på det. Samtidig et det et faktum at mange andre yrkesgrupper føler på mye av det samme - uten at det ropes så høyt. Noen har kanskje til og med dårligere vilkår - uten at det ropes så høyt. Store deler av arbeidslivet i dag er krevende på mange vis og jeg er ikke sikker på at lærerne er så mye værre stilt enn oss andre. Jobbskifte for en periode kan være klokt for å få erfaring fra en annen jobbhverdag :-) Anonymous poster hash: 3188b...41f
Anonym bruker Skrevet 23. november 2015 #75 Skrevet 23. november 2015 Jeg mener virkelig at man kunne hatt godt av jobbskifte - i alle fall for en periode... Det er bare trist å lese om lærere som føler seg så inderlig utilstrekkelige i jobben.. Ingen tvil om at det er en svært viktig og krevende jobb. Jeg tror ikke noen tviler på det. Samtidig et det et faktum at mange andre yrkesgrupper føler på mye av det samme - uten at det ropes så høyt. Noen har kanskje til og med dårligere vilkår - uten at det ropes så høyt. Store deler av arbeidslivet i dag er krevende på mange vis og jeg er ikke sikker på at lærerne er så mye værre stilt enn oss andre. Jobbskifte for en periode kan være klokt for å få erfaring fra en annen jobbhverdag :-) Anonymous poster hash: 3188b...41f Tror du lærerne klager på gøy? Tror du lærerne føler seg helligere enn andre? Klarer du ikke å forstå at lærerne kanskje roper ut fordi jobbsituasjonen er ulevelig? Fordi lærerne ønsker å undervise, lever for å undervise! Men får ikke mulighet, fordi ALT annet spiser opp tiden deres. Anonymous poster hash: 5e654...719
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå