Gå til innhold

14-åringen kom hjem FULL!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er jo bare 14-år.. Kjenner jeg blir både trist, bekymret og rett for han :( Han hadde en lang prat med pappan sin. Sa han var glad i han osv.

Han sa også at han hadde hatt sex!? Han var veldig kry over at han hadde brukt kondom.

Er ikke dette veldig tidlig? :(

Hvordan skal man ta tak i dette? Gutten er i bunn og grunn en fornuftig, omsorgsfull og snill gutt. Ikke for å legge skyld på kompisene hans, men tror han har valgt feil gjeng - da noen av de er eldre enn han og kommer fra ressurssvake foreldre.

Hilsen bonusmamma som det vil det beste for teåringen som bor fast hos oss.

Anonymous poster hash: c7937...6f4

Skrevet

Uff, så trist :( godt pappaen tok en prat med ham. Har han vært på banen ellers? Kn høres ut som at han behøver et godt forbilde

Anonymous poster hash: 823f3...11c

Skrevet

Det er ganske normalt med 14-åringer som både drikker og har sex, desverre! Kudos for kondom i det minste 😬

Men nå er det jo en gang slik at det ikke er lovlig med verken sex eller alkohol i den alderen (sex ville jeg ikke straffet for altså, han stoler tydeligvis nok på dere til å fortelle det), så jeg ville vekket ham ganske så tidlig i morgen, fått han til å spise frokost (bløtkokt egg er sikkert fint) og så fått ansvar for å fikse noe, husvask, noe som må ryddes etc. Mye mulig han tenker seg nøye om neste gang han blir tilbudt alkohol om han har det litt dritt dagen derpå ;)

Anonymous poster hash: d3a52...12f

Skrevet

Det er ikke tidlig. Det er helt normalt

Anonymous poster hash: ac354...2c6

Skrevet

Det er veldig individuelt fra gjeng til gjeng og sted til sted. Jeg vet om 14 åringer som har drukket seg fulle, mens en annen gjeng fra samme plass ikke begynte å drikke før de var 18. Enig med hun over her, ikke straffe for sex, bra han brukte beskyttelse, men en eller annen oppgave i morgen som konsekvens for drikking er nok fint.

Anonymous poster hash: af011...d71
Skrevet

Jo det er tidlig, selvfølgelig er det det! Og ikke er det lov heller, hverken sexen eller alkoholen...

MEN, jeg gjorde det samme som 14 åring... Og jeg røyket i tillegg... Dette er selvfølgelig ingen krise, men han bør jo få konsekvenser... Og dersom det er alkohol i miljøet han vanker, er det mulighet for andre stimulerende stoffer også... Det er skummelt.. De aller fleste som eksprimenterer med narkotika, gjør det på fest første gang... 

Supert at han brukte kondom da=) Men ta en skikkelig prat med han i morgen... 

Skrevet

Nei, jeg kan ikke si at jeg mener det er "for tidlig" i den forstand, forstå meg rett. I følge norsk lov har han ikke lov til noen av delene, men kua har vel vært kalv? Jeg drakk første gang som 13 åring, og hadde sex første gang som 14 åring. Den dag i dag har jeg et sunt forhold til begge deler og har vært avholds siden jeg var 19 år gammel. 

Jeg syns det er LANGT skumlere med gutter (og jenter) som ikke tenker over viktigheten med kondom, så all kudos for at han brukte det. Min eksmann på nesten 40 klarte ikke engang å ha sex med kondom, og det ble det noen barn av gitt:-)

Da jeg var i den alderen innså foreldrene mine at jeg nok kom til å drikke igjen, jeg hadde et åpent forhold med de begge og vi hadde strenge avtaler på hvordan det skulle gå seg til. Dette må selvfølgelig ses an på fra barn i til barn, det er ingen fast oppskrift som funker for alle. Men vi hadde en forståelse av at vi skulle fortelle hvor vi skulle, og hvor pappa skulle møte meg, og at klokkeslettet var viktig. Om jeg var direkte dritings var det slutt, og jeg skulle bare glemme av å få lov å dra noen plass i helgene igjen. Jeg holdt meg i skinnet i alle år og fulgte alle avtalene til punkt å prikke i frykten for å ikke få lov å dra ut i det hele tatt, jeg møtte pappa ved bilen til avtalt tidspunkt og sted, og drakk meg aldri sanseløs. Jeg var veldig nøye med drikkingen og holdt meg kun til noen øl. Mamma var alltid våken når vi kom hjem, og hun forlangte at vi satt oss ned å pratet om løst å fast før vi gikk i seng, sikkert for å sjekke hvor full man var. Søsknene mine hadde det derimot ikke sånn, og i følge min mor var det rett å slett fordi de ikke hadde klart å styrt seg. Alle er litt forskjellige, så dette må tilrettelegges uansett vei. 

Jeg var verken i en dårlig gjeng som var kjent for trøbbel og bråk, vi var en helt vanlig vennegjeng som bestod av begge kjønn og vi var som ungdommer flest i vår aldersgruppe. Husker godt illsinte foreldre av mine venner som nektet han eller henne å være sammen med "oss" fordi vi hadde dårlig innflytelse, og det gjorde det absolutt ikke bedre. De fikk bare andre å feste med når vi mistet kontakten, hvor faktisk han ene druknet etter å ha drukket i skjul oppe ved et vann og ingen hadde gitt beskjed om hvor de var. 

Holder ikke på med noe skremselspropoganda her, jeg prøver bare å forklare. Jeg har en sønn selv i dag og håper at han aldri rører alkohol eller har sex før han er fylt 40, men sånn blir det neppe. Jeg håper at vi når den tiden kommer kan finne en plan som fungerer for begge slik at den åpne dialogen holdes og det ikke foregår hemligheter, løgner og det som hører med. 

Anonymous poster hash: 0b075...e6f
Skrevet

Bra at han hadde brukt kondom!! Men dette er tidlig ja, for begge deler. Alt for tidlig. Å hvis det her er oppførsel fra en 'ordentlig' gutt?! Skremmende utvikling..

I denne alderen er de også Svært mottakelig for ytre press for å gjøre dette igjen samt andre ting.. Jeg ville slått hardt ned og forklart at dette er alt for tidlig.

Anonymous poster hash: 6e3a1...fba

Skrevet

Bra at han hadde brukt kondom!! Men dette er tidlig ja, for begge deler. Alt for tidlig. Å hvis det her er oppførsel fra en 'ordentlig' gutt?! Skremmende utvikling..

I denne alderen er de også Svært mottakelig for ytre press for å gjøre dette igjen samt andre ting.. Jeg ville slått hardt ned og forklart at dette er alt for tidlig.

Anonymous poster hash: 6e3a1...fba

Tror virkelig voksne folk fortsatt at det funker? Hvordan?

Anonymous poster hash: 0b075...e6f

Skrevet

Er det noen som har lest i aviser/media i det siste om problemene med ungdomsfyll og mangel på oppfølging fra foreldrene?

Er jaggu ikke rart at det oppstår problemer når så mange voksne sier "det er heeelt vanlig", "det hjelper ikke med konsekvenser", "vi holdt også på sånn da vi var unge" etc etc

Virker som mange mener ungene er ferdig oppdratt når de blir 14-15 år..

Hi; jeg har selv en 15 åring, og hadde dette vært her så hadde jeg ikke laget bråk om sexen, men ville tatt en laaang prat om temaet. Forklar at det ikke er selve akten som er problemet, de fleste 14 åringer klarer å gjennomføre et samleie rent fysisk, men at de er for unge til å klare å takle følelsene som kan oppstå i etterkant. For sex forandrer deg, du går fra å være et "uskyldig barn" til å bli "halvvoksen" og ikke alle er klare for det. Graviditet kan oppstå selv med kondom, og man kan få sykdommer av oralsex (ikke alle tenker over det) osv.. Så hadde jeg sterkt oppfordret til å vente til han er i et forhold som har vart mer enn i 3 uker..

Ang drikking, det ville jeg slått ned på. Han hadde ikke fått være sent ute i helgene og ikke fått dra på fest på en stund. For det er ikke bare sex-tabben man kan gjøre når man drikker, men de kan havne i bråk eller skade seg når de er fulle. Når han nå har brutt en barriere og drukket seg full så kan han fint tillate seg å gjøre det igjen.. Og igjen.. Og neste gang går det kanskje ikke så bra..

Selv måtte jeg ringe politiet tidlig i fjor vinter da jeg kom kjørende kl 00.30 og fant en full og halvnaken tenåring liggende i grøfta. Det var -2 grader ute og han lå og sov i bar overkropp, tydelig beruset. Han var ikke mer enn 16 år. Vi bor på et litt øde sted, ikke mye trafikk på natta, så gudene vet om/når han hadde blitt funnet om jeg ikke tilfeldigvis hadde kjørt forbi ham. Jeg måtte også snu og kjøre tilbake for å forsikre meg om at jeg hadde sett riktig, for jeg så bare at det lå "noe stort" i grøfta, ikke sikkert andre hadde tenkt over det engang. Han kunne ha fryst ihjel!! :(

Syns det er så skummelt at voksne folk normaliserer og bagatelliserer ungdomsfyll, selv om vi også drakk da vi var unge. Det er en grunn til at det er 18 års grense! Vi hadde jo ikke latt vår 16 åring kjøre bil alene, så hvorfor skal vi tillate 14-15 åringer å drikke alkohol? Hvorfor kan DENNE loven brytes, men ikke den andre?

Anonymous poster hash: 05ec8...90a

Skrevet

Er det noen som har lest i aviser/media i det siste om problemene med ungdomsfyll og mangel på oppfølging fra foreldrene?

Er jaggu ikke rart at det oppstår problemer når så mange voksne sier "det er heeelt vanlig", "det hjelper ikke med konsekvenser", "vi holdt også på sånn da vi var unge" etc etc

Hi; jeg har selv en 15 åring, og hadde dette vært her så hadde jeg ikke laget bråk om sexen, men ville tatt en laaang prat om temaet. Forklar at det ikke er selve akten som er problemet, de fleste 14 åringer klarer å gjennomføre et samleie rent fysisk, men at de er for unge til å klare å takle følelsene som kan oppstå i etterkant. For sex forandrer deg, du går fra å være et "uskyldig barn" til å bli "halvvoksen" og ikke alle er klare for det. Graviditet kan oppstå selv med kondom, og man kan få sykdommer av oralsex (ikke alle tenker over det) osv.. Så hadde jeg sterkt oppfordret til å vente til han er i et forhold som har vart mer enn i 3 uker..

Ang drikking, det ville jeg slått ned på. Han hadde ikke fått være sent ute i helgene og ikke fått dra på fest på en stund. For det er ikke bare sex-tabben man kan gjøre når man drikker, men de kan havne i bråk eller skade seg når de er fulle. Når han nå har brutt en barriere og drukket seg full så kan han fint tillate seg å gjøre det igjen.. Og igjen.. Og neste gang går det kanskje ikke så bra..

Selv måtte jeg ringe politiet tidlig i fjor vinter da jeg kom kjørende kl 00.30 og fant en full og halvnaken tenåring liggende i grøfta. Det var -2 grader ute og han lå og sov i bar overkropp, tydelig beruset. Han var ikke mer enn 16 år. Vi bor på et litt øde sted, ikke mye trafikk på natta, så gudene vet om/når han hadde blitt funnet om jeg ikke tilfeldigvis hadde kjørt forbi ham. Jeg måtte også snu og kjøre tilbake for å forsikre meg om at jeg hadde sett riktig, for jeg så bare at det lå "noe stort" i grøfta, ikke sikkert andre hadde tenkt over det engang. Han kunne ha fryst ihjel!! :(

Syns det er så skummelt at voksne folk normaliserer og bagatelliserer ungdomsfyll, selv om vi også drakk da vi var unge. Det er en grunn til at det er 18 års grense! Vi hadde jo ikke latt vår 16 åring kjøre bil alene, så hvorfor skal vi tillate 14-15 åringer å drikke alkohol? Hvorfor kan DENNE loven brytes, men ikke den andre?

Hvorfor trenger det å være en sextabbe? Jeg hadde selv sex når jeg var fjorten, med en kjæreste , og det var da aldeles ingen tabbe? Ha respekt for de unge også.

Ang alkohol, så ja det er tidlig, og ja det er mange konsekvenser man skal ta innover seg , men dette er tydeligvis en gutt som har foreldre som har gjort ting riktig. Han både kom hjem, og fortalte hva som hadde skjedd. Da er grunnlaget for en god prat der...

Å forby, gjør at man får en unge som sniker seg ut om natta, lyver om hvor han er og hvem han er med, og som ikke ringer for å bli henta om han er i trøbbel.

Så kan man heller presisere at dette ikke er en oppførsel man setter pris på, og prate om hva somnkan skje, og hvilke forventinger man har...

Anonymous poster hash: b370a...857

Skrevet

Jeg vill ikke si det er normalt og drikke seg full og ha sex når man er 14 år!,men det skjer bra pappa snakket med han og supert at han tore og komme hjem full!

Jeg ville insistert på at pappa tok en prat med han edru også og forklart virkningene av alkohol så tidlig i ungdommen men ikke slik at det blir fordømmende.

Det med gjengen han er sammen med er værre siden man ikke kan velge våre barns venner så må man lære barnet og si nei og stå for det, det er super tøft for ungdommen som kan bli presset og ledd av!

Far må og ta en prat med mor ( om hun er i bildet)

Skrevet

Jeg tror ikke på at straff og konsekvenser er det beste i sånne situasjoner.

Jeg ble også full en gang da jeg var 14, og nettopp det at mamma ikke gav noen konsekvenser eller ble sint, gjorde at jeg turde å fortelle henne ting.

Hvis man lager masse styr og problemer, vil tenåringen aldri noensinne fortelle deg noe igjen.

Kan man forhindre at ungdommer går på fest? Nei!

Kan man prøve å holde en åpen dialog, kan man skape et tillitsforhold som i det minste kan forhindre farer.

For eks. Hvis ungdommen drikker seg for full og ligger i en grøft, men ikke tør å ringe hjem fordi han/hun er redd for konsekvenser.

Tro meg! Å våkne opp med fyllesyke er straff nok. Jeg drakk meg full når jeg var 14, og var dårlig i to dager. Jeg rørte ikke alkohol før jeg var 16 etter det.

At han har brukt kondom er jo fantastisk ;-)

Anonymous poster hash: fe05e...ee9

Skrevet

Hvorfor trenger det å være en sextabbe? Jeg hadde selv sex når jeg var fjorten, med en kjæreste , og det var da aldeles ingen tabbe? Ha respekt for de unge også.

Ang alkohol, så ja det er tidlig, og ja det er mange konsekvenser man skal ta innover seg , men dette er tydeligvis en gutt som har foreldre som har gjort ting riktig. Han både kom hjem, og fortalte hva som hadde skjedd. Da er grunnlaget for en god prat der...

Å forby, gjør at man får en unge som sniker seg ut om natta, lyver om hvor han er og hvem han er med, og som ikke ringer for å bli henta om han er i trøbbel.

Så kan man heller presisere at dette ikke er en oppførsel man setter pris på, og prate om hva somnkan skje, og hvilke forventinger man har...

Ha respekt for de unge? Så man respekterer ikke barna om man nekter dem å drikke alkohol som 14 åring?

Jeg har masse respekt for de unge, jeg, men jeg tillater ikke at min 15 åring drikker. Jeg respekterer hennes valg av klær, venner, skolevalg, jeg møter henne på hennes tanker og følelser, samt at i følge foreldre i klassen er vel jeg den av oss mødre som vet mest om sin tenåringsdatter. Hun forteller meg ALT da hun selv sier hun setter pris på mine innspill. Jeg er den "strenge mora" i klassen, men av en merkelig grunn er det MEG venninnene kommer til om de har problemer de ikke tør å ta opp med sine egne foreldre. De ville til og med at jeg skulle være hjemme når datteren min feiret 14 års dagen sin, fordi de liker å ha meg der. Så jo, det virker som de syns jeg respekterer dem..

MEN jeg respekterer ikke at tenåringen drikker alkohol (om det hadde vært et tema her).

Om en 14 åring sniker seg ut om natta for å drikke på fest, ja, da har noe slått ut feil i oppdragelsen, er min tanke..

Og selvfølgelig er det viktig med dialog, at ungene vet de kan be om å bli hentet selv om de er fulle. MEN det er samtidig viktig å signalisere at det IKKE er greit å drikke når man er 14!! år!

Men jeg skal ikke spore av tråden. Jeg har fortalt hi hva jeg ville gjort i deres situasjon så får du/dere bare være uenige med meg ;)

Skrevet

Du får han aldri til å slutte å drikke nå som han har begynt. Det handler ikke om at man godtar det... men at man som foreldre takler det på best mulig måte. Det er ikke å straffe han og stenge han inne. Det er å snakke om konsekvensene og ha en god dialog på hva som skal gjøres neste gang han er ute med sine venner. .. jeg hadde venninner som løy om det ene og det andre. De var alltid fullest! Jeg som fikk lov frakk et par cider og mamma kom til avtalt tid og hentet meg... Så å nekte ungdommen ut av huset er galskap. Når de først har begynt handler det om å få lov under trygge rammer og med god oppfølging av foreldre. Hente og bringe, hvor og når. . Alt skal vere avtalt på forhånd.

Anonymous poster hash: b5a6f...86f

Skrevet

Er da ikke hverken vanlig eller greit å drikke og ha sex som 14 åring. Noen gjorde det før på den alderen og noen gjør det nå. Men de som gjør det er jo foreldre som ikke tar affære. Like mye som at noen gjør det da er det noen som starter med sex og alko som 16 åringer ( noe som er mye bedre) og også som 17-18 åringer. Flott han var så åpen men klart det må få konsekvenser. Begge tingene er ulovlig og å gi han grønt lys for disse tinga betyr ikke han alltid bruker kondom eller at han ikke starter med ofte drikking. Dere er foreldre og bestemmer. Han er 14. Alko og sex er ikke ok eller lov. Jeg hadde ikke sett så alvorlig på det om han var 16. I den alderen teller faktisk hvert år...

Anonymous poster hash: 2e742...8c8

Skrevet

Gjennomsnittlig debutalder for alkohol er ca 14,5 år, så der er han ganske normal. For sex er gjennomsnittlig debutalder ca 17 år. Veldig mange debuterer når de er 16 og 17, noen få er tidligere ute og noen venter lenger. 14 år er tidlig, men ikke så tidlig at det er oppsiktsvekkende. Jeg hadde en jente i klassen min som fikk barn med sin jevnaldrende kjæreste i niende klasse.

Anonymous poster hash: dbee1...5db

Skrevet (endret)

Husk at selv om det er ulovlig å ha sex som 14 åring, er det er faktisk ingen lov som forbyr den samme 14 åringen å drikke alkohol. Gi gjerne sanksjoner av noe slag hvis dere mener dette er riktig, men bruk ikke argumentet at det er ulovlig å drikke alkohol for da har du tapt overfor ungdommen.

Endret av HvittHus
Skrevet

Arrester meg gjerne her, men lov mtp seksuell lavalder sier vel bare at de OVER seksuell lavalder ikke kan ha sex med noen under denne alderen? Med andre ord kan to 14-åringer helt lovlig ha sex med hverandre? Eller en 14-åring og en 15-åring etc?

Anonymous poster hash: 8b098...1dd

Skrevet

Ha respekt for de unge? Så man respekterer ikke barna om man nekter dem å drikke alkohol som 14 åring?

Jeg har masse respekt for de unge, jeg, men jeg tillater ikke at min 15 åring drikker. Jeg respekterer hennes valg av klær, venner, skolevalg, jeg møter henne på hennes tanker og følelser, samt at i følge foreldre i klassen er vel jeg den av oss mødre som vet mest om sin tenåringsdatter. Hun forteller meg ALT da hun selv sier hun setter pris på mine innspill. Jeg er den "strenge mora" i klassen, men av en merkelig grunn er det MEG venninnene kommer til om de har problemer de ikke tør å ta opp med sine egne foreldre. De ville til og med at jeg skulle være hjemme når datteren min feiret 14 års dagen sin, fordi de liker å ha meg der. Så jo, det virker som de syns jeg respekterer dem..

MEN jeg respekterer ikke at tenåringen drikker alkohol (om det hadde vært et tema her).

Om en 14 åring sniker seg ut om natta for å drikke på fest, ja, da har noe slått ut feil i oppdragelsen, er min tanke..

Og selvfølgelig er det viktig med dialog, at ungene vet de kan be om å bli hentet selv om de er fulle. MEN det er samtidig viktig å signalisere at det IKKE er greit å drikke når man er 14!! år!

Men jeg skal ikke spore av tråden. Jeg har fortalt hi hva jeg ville gjort i deres situasjon så får du/dere bare være uenige med meg ;)

Du valgte å misforstå eller ikke lese det jeg skrev. Jeg skrev at sexen ikke nødvendigvis var en tabbe, at man ikke skal kalle det for det. At han BØR ha sex eller drikke er en helt annen ting... Men det kan faktisk hende at han har hatt sex med kjæresten sin, noe som ikke er en unormal ting... med respekt så mener jeg at man ikke sier at det er en tabbe av ham å ha sex.

Skrevet

Det med alder på debut er vanskelig. Som en over her viste, er det ikke uvanlig å drikke når man er 14. Om det er greit, er allikevel en helt annen sak. Når det først er gjort, er det uansett for sent å forby det. Han har jo allerede vist at han gjør det selv om han sikkert på et vis visste at dere ikke kom til å applaudere. 

Til min ungdom formidler jeg at jeg ønsker at hun skal vente så lenge som mulig. Nå er hun 17 og har ennå ikke kommet full hjem. Jeg henter, følger med på hvor hun er osv. Hun vet altså at hun ikke kan lure meg i særlig grad. Samtidig har jeg formidlet veldig tydelig at jeg er der hvis noe skjer, at de må passe på hverandre hvis noen blir fulle og at hun kan ringe meg når som helst hvis en av vennene trenger hjelp av en voksen. Har kjørt en av kameratene hennes hjem en gang han var overstadig og har også hentet henne og tre venninner på en fest som ble noe helt annet enn de hadde forestilt seg. 

Når det gjelder sex, har vi snakket om at man kan gjøre det for første gang bare én gang. Hun har hatt samme kjæreste i to år, så de har hatt sex. Før de ble 16. Det er allikevel ikke snakk om noe straffbart forhold. To som samtykker og som begge er under den seksuelle lavalder vil ikke kunne bli straffeforfulgt for hendelsen. 

Å slippe ungdom "fri" innebærer mange dilemmaer. Man skal stå for klare grenser, men inni seg vite at de kanskje ikke blir fulgt fullt ut. Å iverksette en masse sanksjoner vil neppe redusere potensielle problemer. Jeg har i hvert fall lagt meg på å ha ganske god kontroll og oversikt, samtidig som jeg formidler at jeg ikke stenger henne inne og kaster nøkkelen hvis hun bryter reglene. 

Skrevet

Er ikke ulovlig å ha sex som 14 åring. Er uolvlig og straffbart for en på 16 eller eldre å ha sex med en under 16, men det å ha sex som 14 åring er helt lovlig. 

Anonymous poster hash: 653f8...58a
Skrevet (endret)

Er ikke ulovlig å ha sex som 14 åring. Er uolvlig og straffbart for en på 16 eller eldre å ha sex med en under 16, men det å ha sex som 14 åring er helt lovlig. 

Anonymous poster hash: 653f8...58a

Lovteksten anfører at det er ulovlig å ha sex under 16 år, men at straff kan falle bort hvis paret er jevnbyrdighet i alder.

I praksis er det jo slik at to 15 åringer som har frivillig sex ikke dømmes for noe galt, men i følge lovverket er faktisk det de gjør ulovlig.

Endret av HvittHus
Skrevet

Jeg ble også full en gang da jeg var 14, og nettopp det at mamma ikke gav noen konsekvenser eller ble sint, gjorde at jeg turde å fortelle henne ting.

Hvis man lager masse styr og problemer, vil tenåringen aldri noensinne fortelle deg noe igjen.

Kan man prøve å holde en åpen dialog, kan man skape et tillitsforhold som i det minste kan forhindre farer.

For eks. Hvis ungdommen drikker seg for full og ligger i en grøft, men ikke tør å ringe hjem fordi han/hun er redd for konsekvenser.

Tro meg! Å våkne opp med fyllesyke er straff nok. Jeg drakk meg full når jeg var 14, og var dårlig i to dager. Jeg rørte ikke alkohol før jeg var 16 etter det.

Wioow, du rørte ikke alkohol på hele toooo år, og selv med venting var du for ung! Herlig!

Anonymous poster hash: cd5de...7a0

Skrevet

Wioow, du rørte ikke alkohol på hele toooo år, og selv med venting var du for ung! Herlig!

Anonymous poster hash: cd5de...7a0

Du er naiv hvis du tror at man ikke drar på fest i tenårene ;-)

Og ja! 2 år er lenge å vente når man møtet mye drikkepress, og det er mange unge som gjør i tenårene.

I dag har jeg et veldig avslappet forhold til alkohol. Drikker veldig sjeldent, og jeg blir full maks 1 gang i året.

Jeg tror at forbud og straff har en ekstremt dårlig effekt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...