Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #1 Del Skrevet 17. november 2015 Har selv opplevd vardøger 2 ganger, første gang da jeg var 17-18 år, og andre gang var i forrige uke (er 37 år nå). Vardøger er jo det at man hører noe skje FØR det faktisk skjer. Den overnaturlige forklaringen er at vardøger er en ånd ( ?) som er tilknyttet personer, og som går i forveien og varsler at personen kommer/hva som skal skje. I forrige uke hører jeg en bil i grusen i gården. Regna med det var mannen som kom hjem fra jobb (hadde jobba overtid). Hører de tunge stegene hans gå opp trappa og utgangsdøren blir lukket opp. Så hører jeg han setter fra seg sekken sin i yttergangen og lukker døra. Så hører jeg ikke mer. Forventer så at han skal komme inn i "store gangen" som vi kaller det, for å henge fra seg jakka. Men han kommer ikke. Tenkte han da hadde gått ut igjen for å ta seg en røyk før han kom inn. 5-10 min etterpå går det i døra igjen. Det er ikke mannen, men eldstemann som kommer fra trening. Spør han om pappa står på trappa, men nei, det gjør han ikke. Bilen er ikke i gården, og sekken ikke i gangen. 10 min etter det igrunn så kommer mannen hjem. Jeg er selv forholdsvis overbevist om at det er hjernen min som spilte meg et puss. Jeg visste at han snart skulle komme hjem. Jeg forventet å høre lydene jeg pleier å høre. Så hørte jeg dem en stund før han faktisk kom hjem. Hva tror dere? Noen som har opplevd noe selv? Anonymous poster hash: 05fd8...197 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #2 Del Skrevet 17. november 2015 Har opplevd det flere ganger, men hvordan forklaringen er vet jeg ikke. Anonymous poster hash: 459e8...dc9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562390 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #3 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg hører samboeren sitt vardøge ganske ofte, sikkert en gang i uka, sånn i gjennomsnitt. Tenker ikke så mye på det lengre, men har bare akseptert at sånn er det. Men rart er det ja Anonymous poster hash: 7fc96...88b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562395 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #4 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har mer tro på den mer alternative forklaringen. Grunnen til det er at jeg også har opplevd vardøger i sammenheng med folk jeg ikke hadde noen grunn til å forvente skulle komme. Så usannsynlig at akkurat de skulle dukke opp at jeg har ledd av det da jeg sa til meg selv at jeg innbilte meg det.... inntil de dukket opp. Anonymous poster hash: ac478...829 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562396 Del på andre sider Flere delingsvalg…
I scream for icecream! Skrevet 17. november 2015 #5 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har hørt vardøger hele livet, og vokste opp med det. Var voksen før jeg skjønte at det ikke var noe "alle" hørte og kanskje litt merkelig. Jeg er egentlig en veldig logisk person, liker vitenskap og forskning, og er svært lite religiøs, men tror likevel på at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om. Jeg tenker at hjernen kan "lagre" faste lyder som man er vant til å høre og på den måten spille deg et puss hvis man forventer at noen snart kommer. Det jeg ikke helt kan forklare er når man hører vardøger og man IKKE vet at noen kommer. For eksempel hørte min mor at jeg og sønnen min kom på besøk til henne nå nylig. Hun gikk til døra og ganske riktig, vi var rett utenfor, men vi hadde ikke gitt beskjed om at vi kom. Hun hadde ikke kunnet høre oss heller, for hun bor i en blokk og vi var ute på gata. Hun våkner også noen ganger på nettene, og når vi snakker om det etterpå er det akkurat på det tidspunktet barna mine har blitt syke, hatt mareritt o.l. Veldig rart, og jeg kan rett og slett ikke forklare det med logikk. Jeg har alltid hørt vardøger kun til folk jeg er nært knyttet til, som mine foreldre og mannen min. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562399 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammantilNurket Skrevet 17. november 2015 #6 Del Skrevet 17. november 2015 (endret) Jeg er ateist. Jeg tror ikke på noe som helst, det være seg Jesusbarnet, spøkelser, gnomer, engler, klarsynte, Snåsamannen eller påskeharen. Når det er sagt opplever jeg såkalt vardøger regelmessig. Så og si alle i familien har det/opplever det, inkludert meg selv og kjæresten min. Hører ham alltid i gangen fem til ti minutter før han kommer. Jeg opplever det ikke som skremmende, ei heller ubehagelig på noe vis. Det har alltid vært slik. Vi betrakter det ikke som noe ekstraordinært eller "overnaturlig". Jeg kan ikke gi noen god forklaring på fenomenet, men velger å tro at det er et psykologisk fenomen som kan forklares av en psykiater eller psykolog - akkurat som déjà vu har sin naturlige forklaring. Endret 17. november 2015 av MammantilNurket Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562400 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #7 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har hørt vardøger hele livet, og vokste opp med det. Var voksen før jeg skjønte at det ikke var noe "alle" hørte og kanskje litt merkelig. Jeg er egentlig en veldig logisk person, liker vitenskap og forskning, og er svært lite religiøs, men tror likevel på at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om. Jeg tenker at hjernen kan "lagre" faste lyder som man er vant til å høre og på den måten spille deg et puss hvis man forventer at noen snart kommer. Det jeg ikke helt kan forklare er når man hører vardøger og man IKKE vet at noen kommer. For eksempel hørte min mor at jeg og sønnen min kom på besøk til henne nå nylig. Hun gikk til døra og ganske riktig, vi var rett utenfor, men vi hadde ikke gitt beskjed om at vi kom. Hun hadde ikke kunnet høre oss heller, for hun bor i en blokk og vi var ute på gata. Hun våkner også noen ganger på nettene, og når vi snakker om det etterpå er det akkurat på det tidspunktet barna mine har blitt syke, hatt mareritt o.l. Veldig rart, og jeg kan rett og slett ikke forklare det med logikk. Jeg har alltid hørt vardøger kun til folk jeg er nært knyttet til, som mine foreldre og mannen min. Du sier at ikke alle kan høre det. Da jeg opplevde dette første gangen, var jeg ikke alene. Jeg var sammen med kjæresten min på den tiden, og han hørte akkurat det samme. Jeg også bare opplevd dette to ganger, altså ikke titt og ofte, som noen andre i denne tråden. Er noen vardøger sterkere enn andre, eller har jeg bare ikke "evne" til å høre dem så ofte? HI Anonymous poster hash: 05fd8...197 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562417 Del på andre sider Flere delingsvalg…
I scream for icecream! Skrevet 17. november 2015 #8 Del Skrevet 17. november 2015 Jeg har hørt vardøger hele livet, og vokste opp med det. Var voksen før jeg skjønte at det ikke var noe "alle" hørte og kanskje litt merkelig. Jeg er egentlig en veldig logisk person, liker vitenskap og forskning, og er svært lite religiøs, men tror likevel på at det er mer mellom himmel og jord enn vi vet om. Jeg tenker at hjernen kan "lagre" faste lyder som man er vant til å høre og på den måten spille deg et puss hvis man forventer at noen snart kommer. Det jeg ikke helt kan forklare er når man hører vardøger og man IKKE vet at noen kommer. For eksempel hørte min mor at jeg og sønnen min kom på besøk til henne nå nylig. Hun gikk til døra og ganske riktig, vi var rett utenfor, men vi hadde ikke gitt beskjed om at vi kom. Hun hadde ikke kunnet høre oss heller, for hun bor i en blokk og vi var ute på gata. Hun våkner også noen ganger på nettene, og når vi snakker om det etterpå er det akkurat på det tidspunktet barna mine har blitt syke, hatt mareritt o.l. Veldig rart, og jeg kan rett og slett ikke forklare det med logikk. Jeg har alltid hørt vardøger kun til folk jeg er nært knyttet til, som mine foreldre og mannen min.Du sier at ikke alle kan høre det. Da jeg opplevde dette første gangen, var jeg ikke alene. Jeg var sammen med kjæresten min på den tiden, og han hørte akkurat det samme. Jeg også bare opplevd dette to ganger, altså ikke titt og ofte, som noen andre i denne tråden. Er noen vardøger sterkere enn andre, eller har jeg bare ikke "evne" til å høre dem så ofte? HI Anonymous poster hash: 05fd8...197 Jeg har møtt flere som ikke har visst hva vardøger er for noe en gang. Mannen min har aldri hørt det, og han tror på mye annet. Så er nok kanskje bare noen som hører dem? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562424 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #9 Del Skrevet 17. november 2015 Tror jeg var omkring 10 år første gang jeg hørte det. Var min far, min onkel og søskenbarn som kom tilbake fra fisketur. Hørte bilen kom, bildørene som slamret, skrittene på grusen og at de kom inn i gangen. Så ble det stille. Gikk for å se, og ingen var der. Gikk så til kjøkkenvinduet og fikk da se at bilen svingte inn i innkjørselen. Hadde ikke anelse om når de skulle være tilbake. Var en merkelig opplevelse! Har siden hørt det i ny og ne. En stund hørte jeg det daglig når mannen min kom hjem. Men det ble borte etter at vi flyttet... Vet ikke hva jeg egentlig tror om dette. Men har opplevd en del andre merkelige og uforklarlige fenomen. Blant annet drømmer som har blitt virkelige og telepatisk kontakt. Er vel åpen for å tro at det finnes forbindelser som ikke er rent fysiske, men som hjernen vår likevel greier å oppfatte... Anonymous poster hash: e6539...d15 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562443 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #10 Del Skrevet 17. november 2015 Har ikke opplevd det selv, men tror det har noe å gjøre med det jeg tror på, nemlig at det finnes flere parallelle "soner" i verden. Anonymous poster hash: bb616...065 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562456 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #11 Del Skrevet 18. november 2015 Takk for interessante svar alle sammen! Må innrømme at den fornuftige delen av meg tenker litt som mammantilnurket. Samtidig synes jeg det er litt merkelig på samme tid. En del av meg tenker at det er rart det ikke er mer mellom himmel og jord enn det vi ser og kan bevise. Hadde noen episoder i den forrige leiligheten min som jeg sliter med å forklare, men velger å bare la tvilen være der. En ting er derimot sikkert, jeg synes dette er både spennende og interessant! HI Anonymous poster hash: 05fd8...197 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562478 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18. november 2015 #12 Del Skrevet 18. november 2015 Jeg er ateist. Jeg tror ikke på noe som helst, det være seg Jesusbarnet, spøkelser, gnomer, engler, klarsynte, Snåsamannen eller påskeharen. Når det er sagt opplever jeg såkalt vardøger regelmessig. Så og si alle i familien har det/opplever det, inkludert meg selv og kjæresten min. Hører ham alltid i gangen fem til ti minutter før han kommer. Jeg opplever det ikke som skremmende, ei heller ubehagelig på noe vis. Det har alltid vært slik. Vi betrakter det ikke som noe ekstraordinært eller "overnaturlig". Jeg kan ikke gi noen god forklaring på fenomenet, men velger å tro at det er et psykologisk fenomen som kan forklares av en psykiater eller psykolog - akkurat som déjà vu har sin naturlige forklaring. Hvis man ser de programmene med han dansken "fuck my brain" eller hva det heter, så skjønner man hvor lett hjernen lar seg manipulere. Vardøger handler ofte om mønster: forventede tidspunkt av ankomst av personer, man venter på noen som skal komme og "hører" dem derfor før de kommer. Ofte fordi de kommer hjem til et fast tidspunkt hver dag, man har "tankemønster" i hjernen, man tenker og hører det samme hver dag. Anonymous poster hash: ca4d4...e74 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144247190-vard%C3%B8ger-overnaturlig-fenomenovertro-eller-spiller-hjernen-deg-et-puss/#findComment-147562485 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå