Gå til innhold

Dere som har barn med en som snakker en annen dialekt enn dere selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken dialekt har barnet?

Jeg snakker Arendal og han snakker Oslo. Spent på hvilken mini kommer til å snakke. (Vi bor ikke i Oslo eller arendal)

Anonymous poster hash: 58b5d...359

Skrevet

Hvilken dialekt har barnet?

Jeg snakker Arendal og han snakker Oslo. Spent på hvilken mini kommer til å snakke. (Vi bor ikke i Oslo eller arendal)

Anonymous poster hash: 58b5d...359

Da kommer barnet til å snakke den dialekten det lærer i sitt nærmiljø, barnehage og skole.

Anonymous poster hash: 78b99...186

Skrevet

Jeg har rulle-r og mannen skarrer, vi har fått et barn som skarrer og et som ruller

Anonymous poster hash: 27a8e...1b5

Skrevet

Jeg er fra Oslo, mannen fra nord.

Vi bor i Oslo, og alle barna snakker som meg.

Anonymous poster hash: 36c9f...6c6

Skrevet

Jeg fra nord og mannen fra Trøndelag. Bor i Trøndelag og ungene snakker "dessverre" trønder. Med noen innslag av nordnorske gloser :D

Anonymous poster hash: bac07...771

Skrevet

Jeg snakker hallingdalsdialekt og mannen fra nornorge, barna snakker ikke noe dialekt...

Anonymous poster hash: 231e2...c51

Skrevet

Vi er begge fra nord og vi bor i nord, mens barnet vårt snakker en blanding mellom østlandsk, møredialekt og nordlending. Veldig rart egentlig, men tror han har et godt språkøre for han legger lett om til andre dialekter når han snakker med barn fra andre steder. 

Nå er han bare 5 år, så dette kan jo endre seg med tiden:) 

Anonymous poster hash: 767d1...73d
Skrevet

Vi bor i Bergen og en vennine av meg er fra Oslo, hennes datter snakker østlandsk.

Anonymous poster hash: c9b79...03e

Skrevet

Jeg snakker hallingdalsdialekt og mannen fra nornorge, barna snakker ikke noe dialekt...

Har de ikke noe språk??

Skrevet

Jeg fra nord og mannen fra Trøndelag. Bor i Trøndelag og ungene snakker "dessverre" trønder. Med noen innslag av nordnorske gloser :D

Samme her :)

Anonymous poster hash: 78c5f...a51

Skrevet

Har de ikke noe språk??

Hun mener vel bokmål; ren østlandsk.

Anonymous poster hash: 4a4f7...2aa

Skrevet

Vi bor i Bergen og en vennine av meg er fra Oslo, hennes datter snakker østlandsk.

Men har barnet da bodd i Oslo sine første år, eller er det født i Bergen?

Skrevet

Mine barn har mamma fra Møre, pappa fra Oslo og de bor i Bergen. Bergensere er de uten tvil, alle fire😜

Anonymous poster hash: 93d2f...013

Skrevet

Har de ikke noe språk??

Hun mener vel bokmål; ren østlandsk.

Anonymous poster hash: 4a4f7...2aa

Da snakker de østlandsdialekt. Bokmål er et skriftspråk.

Alle snakker på dialekt.

Anonymous poster hash: d0447...ccd

Skrevet

Men har barnet da bodd i Oslo sine første år, eller er det født i Bergen?

Født og oppvokst i Bergen. Moren har ikke presset henne til dette. Hun snakker en litt "rar" dialekt. Så er ikke helt østlandsk, men er ikke skarre r elle bergensk

Skrevet

Jeg er fra Nordland. Mannen er fra Østlandet. Bor i Karasjok. Barnet snakker Karasjokdialekt med innslag av samisk.

Anonymous poster hash: 07d49...59d
Skrevet

Selv hadde jeg far fra Gudbrandsdalen og mor fra Sørlandet, oppvokst begge steder, har alltid snakket begge dialekter alt etter hvor jeg var og hvem jeg snakket med.

Mannen min er fra Hedmark, vi bor på Sørlandet. Ene barn snakker dialekten der vi bor. De andre snakker bokmål med skarre-r.

Anonymous poster hash: 2da6a...0c0
Skrevet

Og ja, med bokmål mener jeg de snakker slik man ville lest opp fra en bok skrevet på bokmål. Ikke østlandsdialekt, der har man betoning osv.

Anonymous poster hash: 2da6a...0c0
Skrevet

Jeg er sunnmøring, far er nordlending, bor på østlandet og barna snakker østlandsdialekt med isped div dialektord...

Anonymous poster hash: 183b4...330

Skrevet

Vi bor utenfor Oslo. Jeg er trønder, mannen er fra nordmøre. Arvingen snakker østlandsdialekt. Men når vi er enten i trøndelag eller møre så legger arvingen fort over til dialekten der vi er :) 

Anonymous poster hash: 696af...877
Skrevet

Sunnmøring og Romsdaling bosatt i Oslo. Ungene er østlendinger.

Anonymous poster hash: 2dd72...4f7

Skrevet

Jeg er fra Oppland, mannen fra Troms, vi bor i Sogn og Fjordane, og barnet vårt snakker slik de snakker på barne-tv. :P

Anonymous poster hash: 47a41...4d9
Skrevet

Barn snakker vel stort sett den dialekten fra der de vokser opp, samme dialekt som venner gjør, da det er dem de oftest tar etter.

Min mor er nordlending og min far er sogning, jeg snakker sør-/østlending. 

Min mann snakker stavangerdialekt og ungene mine dialekten som snakkes her vi bor.

Skrevet

Vi er veldig spente på hvordan vår lille kommer til å snakke. Jeg er fra Trondheim, mannen min er svensk, også bor vi i Oslo. Så dette kan bli interessant. ;)

Anonymous poster hash: b8df0...f52

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...