Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #1 Skrevet 17. november 2015 Jeg vil veldig gjerne bli lærer, men vanlig lærerutdanning vet jeg ikke om jeg har råd til. Jeg har en bachelor i Kunsthistorie og vurderer å bygge videre på den. Kan jeg ta et år med ppu og et årsstudium med språk f.eks? Vil jeg da kunne undervise, og om ja: i hvilke trinn? Veldig takknemlig for svar Anonymous poster hash: 1fef7...ed8
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #2 Skrevet 17. november 2015 Jeg har bachelor i engelsk og tok Ppu dlik at jeg kunne komme meg ut i jobb. Har planer om Master og andre årsstudium etter hvert, men det viktigste var å få unna Ppu dlik at jeg kunne jobbe. Fikk fast jobb på mellomtrinn året jeg var ferdig på Ppu. Så ja, om du kommer inn på ppu, ta det fortest mulig og tenk fag etterpå! Anonymous poster hash: de800...6e2
ma(G)ma med to små :) Skrevet 17. november 2015 #3 Skrevet 17. november 2015 Med kunsthistorie som fag vil det være vanskelig å få jobb i grunnskolen, siden dette ikke er et grunnskolefag. Hvis du tar en master vil du kunne undervise på musikk/formgivingslinja på vgs, under forutsetning av at du tar ppu iløpet av de to første årene du jobber som lærer. Lykke til 😊
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #4 Skrevet 17. november 2015 Tusen takk for svar alle sammen Å undervise på grunnskole er ikke nødvendigvis drømmen Men da går jeg for ppu så fort som mulig og kanskje fortsette med en master på deltid etter det? Anonymous poster hash: 1fef7...ed8
ma(G)ma med to små :) Skrevet 17. november 2015 #5 Skrevet 17. november 2015 Jeg ville ha tatt masteren først. Det kan være vanskelig å få jobb i vgs uten master, men det er sjelden noe problem å få jobb uten ppu.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. november 2015 #6 Skrevet 17. november 2015 (endret) Akkurat nå er du ikke brukbar i skolen selv med ppu. Du vil kunne undervise kunst og håndverk, men det er ikke noe krav til det faget så andre lærere vil gå foran deg. Du kan undervise på design og håndtverk i vgs, men sånne jobber vokser ikke på trær. Så du må ha andre fag før du tar ppu. Ta 60 stp norsk, matte og/eller engelsk. Da kan du undervise fra 5. trinn og opp. Anbefaler deg å ta minst to andre fag så du har flere bein å stå på. Med 60 stp er du også aktuell for vgs, neppe vg3 på studiespes, men vg1 og yrkesfag holder det for. Endret 17. november 2015 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 17. november 2015 #7 Skrevet 17. november 2015 Akkurat nå er du ikke brukbar i skolen selv med ppu. Du vil kunne undervise kunst og håndverk, men det er ikke noe krav til det faget så andre lærer vil gå foran deg. Du kan undervise på design og håndtverk i vgs, men sånne jobber vokser ikke på trær. Så du må ha andre fag før du tar ppu. Ta 60 stp norsk, matte og/eller engelsk. Da kan du undervise fra 5. trinn og opp. Anbefaler deg å ta minst to andre fag så du har flere bein å stå på. Med 60 stp er du også aktuell for vgs, neppe vg3 på studiespes, men vg1 og yrkesfag holder det for. Tusen takk for svar, Lektor Da skal gjør jeg det jeg opprinnelig tenkte, og tar en av grunnlagene i tillegg. Hi Anonymous poster hash: 1fef7...ed8
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 17. november 2015 #8 Skrevet 17. november 2015 Og mange av lærerne i vgs tar ppu etter at de har fått jobb. Vi har flere nytilsatte nå som underviser i norsk, englesk og historie som tar ppu.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå