Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #1 Skrevet 16. november 2015 Vi vil være førstegangs hundeeiere begge to. Han mener rasen er superkrevende for folk uten erfaring. Men jeg liker så godt den typen hunder! Har han rett? Og i såfall hvilke raser burde vi starte med? De må være store, takler ikke mikrohunder. Anonymous poster hash: dd65b...8e2
Snartmamma2015 Skrevet 16. november 2015 #2 Skrevet 16. november 2015 Hva skal dere bruke hunden til ?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #3 Skrevet 16. november 2015 Hva skal dere bruke hunden til ? Mye tur:) på fjellet, sommer og vinter. Kanskje prøve oss på agility også. Vi bor i enebolig. Har ikke så stor hage men har turstier 10 minutters gange unna. Anonymous poster hash: dd65b...8e2
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #4 Skrevet 16. november 2015 I hvert fall ikke en førstegangshund. Anonymous poster hash: 87af4...578
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Skulle foreslå dansk svensk gårdshund, men ser du ikke liker små raser. Vi har den rasen og er vår første hund. Utrolig lettrent og veldig glad i barn. Snill og aktiv. Vokste opp med schæfer hund som barn. Veldig fin rase og fin familiehund. Min far trente den opp til lavinehund. Eller hva med golden eller labrador. Anonymous poster hash: 7b9ab...630
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #6 Skrevet 16. november 2015 Det dummeste jeg hører er folk som velger hund fordi de er en rase de liker og synes de er pen/søt. En hund er ikke pyntegjenstand, les deg opp på de forskjellige rasene som er aktuelle. Anonymous poster hash: d6cbb...528
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #7 Skrevet 16. november 2015 Hva skal dere bruke hunden til ?Mye tur:) på fjellet, sommer og vinter. Kanskje prøve oss på agility også. Vi bor i enebolig. Har ikke så stor hage men har turstier 10 minutters gange unna. Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Da bør dere gå for en annen, enklere rase. Anonymous poster hash: eff57...122
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #8 Skrevet 16. november 2015 Ville absolutt ikke kjøpt en sånn Anonymous poster hash: 6ad7a...775
Papegøyeblomst Skrevet 16. november 2015 #9 Skrevet 16. november 2015 Velg hund etter hva dere kan tilby, av aktivitet/mosjon, pelsstell og boforhold. Les dere nøye opp om rasen, dra gjerne på besøk til oppdretter eller hør med rasens facebook-side, NKK e.l. Altfor mange krevende hunder blir omplassert (sier ikke at Malinois er krevende,for det vet jeg ikke, men sånn generelt) fordi eierne ikke har peil...
HvittHus Skrevet 16. november 2015 #10 Skrevet 16. november 2015 Mannen din har helt rett. Dette er ikke en hund for uerfarne førstegangskjøpere. Hvis dere tenker agility kan jeg anbefale Shetland Sheepdog. En hund for både langtur og kos og som passer mye bedre for førstegangskjøpere.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #11 Skrevet 16. november 2015 Hmm. Border collie og Toller retriever da? de er mine topp 3 favoritter HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2
HvittHus Skrevet 16. november 2015 #12 Skrevet 16. november 2015 Hmm. Border collie og Toller retriever da? de er mine topp 3 favoritter HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Ikke Border når dere er uerfarne. Toller er en jakthund, så den har et stort aktivitetsnivå og bør etter min mening håndteres av noen med erfaring. Det er ikke for ingenting den er mye brukt som tjenestehund, på lik linje med Malinois. Jeg synes dere skal nullstille dere i forhold til rase og starte på nytt. Bruk gjerne Canis rasevelger så får dere et utgangspunkt å jobbe ut fra.
Superdolly Skrevet 16. november 2015 #13 Skrevet 16. november 2015 Hmm. Border collie og Toller retriever da? de er mine topp 3 favoritter HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Ikke Border når dere er uerfarne. Toller er en jakthund, så den har et stort aktivitetsnivå og bør etter min mening håndteres av noen med erfaring. Det er ikke for ingenting den er mye brukt som tjenestehund, på lik linje med Malinois. Jeg synes dere skal nullstille dere i forhold til rase og starte på nytt. Bruk gjerne Canis rasevelger så får dere et utgangspunkt å jobbe ut fra. Skulle akkurat til å skrive omtrent det samme som Hvitt hus.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #14 Skrevet 16. november 2015 Hmm. Border collie og Toller retriever da? de er mine topp 3 favoritter HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Disse er også svært krevende hunder for førstegangseiere. Hvilke kriterier har du satt når du lagde topp 3-listen? Hvilke egenskaper er dere ute etter en hund? Og hva vil en normal hverdag inneholde for en hund i deres hjem? Anonymous poster hash: eff57...122
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #15 Skrevet 16. november 2015 Har tatt rasevelgeren. Likte Shiba og Lundehund. Noen som har erfaring med disse? HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #16 Skrevet 16. november 2015 Hvis dere ønsker belger, så velg i så fall enten Groenendael eller Tervueren. Disse er ikke så skarpe som mallene. Men mer pelsstell. Og krever en god del aktivitet, og helst en god del mental trening. Flotte, snille og friske hunder, og svært kloke og lærenemme. Viktig å huske at de er gjetere, og at de trenger en bestemt hånd. Egentlig tror jeg dere bør gå før noe mykere som førstegangshund. Glad jeg hadde en del hundeerfaring da vi fikk vår første belger. Anonymous poster hash: cf31f...046
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #17 Skrevet 16. november 2015 Har tatt rasevelgeren. Likte Shiba og Lundehund. Noen som har erfaring med disse? HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Lundehunder er gneldrete! Shiba kjenner jeg ikke til. Anonymous poster hash: cf31f...046
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #18 Skrevet 16. november 2015 Hmm. Border collie og Toller retriever da? de er mine topp 3 favoritter HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Jeg hadde border collie som første egen hund. Den var så lydig at det var helt perverst. Men så er jeg en type person som er veldig streng og utrolig konsekvent av meg. Så mine lederskaper som leder for border collie passer bra til en slik krevende rase. Og jeg var veldig bevisst på å sørge for at den fikk nok hjernetrim og brukte den til absolutt alt, blant annet sau, lydighetskonkurranser, tjenestehund, søk, blodspor og mye mer. Selv om det gikk som en drøm for meg å ha border collie som første hund er ikke dermed sagt at det går bra for andre. Kommer ann på hva slags type person en er og om en klarer å sørge for at hunden får det hundelivet den bør ha. Er tanken i utgangspunktet kun lange turer, da velger man ikke border collie. Groendahl og tervuren er etter mine erfaringer "hypre" og som jeg selv har sett blitt for mye hund for førstegangshundeeiere. Shiba er en litt hard rase. Lundehund har jeg ingen erfaring med. De jeg kjenner som har hatt null erfaring har taklet fint å ha mellomstor og stor puddel som førstehund. Anonymous poster hash: 754ba...0ef
Jenny251210 Skrevet 16. november 2015 #19 Skrevet 16. november 2015 Anbefaler en Retriever rase. Eller Setter. Alle de rasene du ramser opp vil du forhåpentligvis ikke få kjøpt engang uten erfaring. Om oppdretter er seriøs vel og merke.
Jenny251210 Skrevet 16. november 2015 #20 Skrevet 16. november 2015 Hvis dere ønsker belger, så velg i så fall enten Groenendael eller Tervueren. Disse er ikke så skarpe som mallene. Men mer pelsstell. Og krever en god del aktivitet, og helst en god del mental trening. Flotte, snille og friske hunder, og svært kloke og lærenemme. Viktig å huske at de er gjetere, og at de trenger en bestemt hånd. Egentlig tror jeg dere bør gå før noe mykere som førstegangshund. Glad jeg hadde en del hundeerfaring da vi fikk vår første belger. Anonymous poster hash: cf31f...046 Heller en myk hånd enn bestemt hånd ovenfor gjetere.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #21 Skrevet 16. november 2015 Hmm. Border collie og Toller retriever da? de er mine topp 3 favoritter HI Anonymous poster hash: dd65b...8e2 Jeg hadde border collie som første egen hund. Den var så lydig at det var helt perverst. Men så er jeg en type person som er veldig streng og utrolig konsekvent av meg. Så mine lederskaper som leder for border collie passer bra til en slik krevende rase. Og jeg var veldig bevisst på å sørge for at den fikk nok hjernetrim og brukte den til absolutt alt, blant annet sau, lydighetskonkurranser, tjenestehund, søk, blodspor og mye mer. Selv om det gikk som en drøm for meg å ha border collie som første hund er ikke dermed sagt at det går bra for andre. Kommer ann på hva slags type person en er og om en klarer å sørge for at hunden får det hundelivet den bør ha. Er tanken i utgangspunktet kun lange turer, da velger man ikke border collie. Groendahl og tervuren er etter mine erfaringer "hypre" og som jeg selv har sett blitt for mye hund for førstegangshundeeiere. Shiba er en litt hard rase. Lundehund har jeg ingen erfaring med. De jeg kjenner som har hatt null erfaring har taklet fint å ha mellomstor og stor puddel som førstehund. Anonymous poster hash: 754ba...0ef Våre Groenendael'er har ikke vært hypre, bortsett i fra akkurat i to minutter når de skjønner de skal ut på tur. Fantastisk snille! Superlydige overfor meg i terrenget, ikke riktig så lydige for mannen, men det tror jeg henger mest sammen med at jeg er flinkere til å rose og "prate" med bikkja. Helt greie på hverdagslydighet, men hadde vi i tillegg f.eks. gått på lydighetskurs med dem da de var små, så kunne vi lært dem "hva som helst", tror jeg. Vi har "bare" en nå, og hun er både sofa-, kose-, trekk- og turhund. Svært tilpasningsdyktig, og overhodet ikke nervøs, det var ikke nr 1 heller. Anonymous poster hash: cf31f...046
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #23 Skrevet 16. november 2015 Sjekk ut Springer Spaniel og Field Spaniel. Anonymous poster hash: eff57...122
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #24 Skrevet 16. november 2015 Hvis dere ønsker belger, så velg i så fall enten Groenendael eller Tervueren. Disse er ikke så skarpe som mallene. Men mer pelsstell. Og krever en god del aktivitet, og helst en god del mental trening. Flotte, snille og friske hunder, og svært kloke og lærenemme. Viktig å huske at de er gjetere, og at de trenger en bestemt hånd. Egentlig tror jeg dere bør gå før noe mykere som førstegangshund. Glad jeg hadde en del hundeerfaring da vi fikk vår første belger. Anonymous poster hash: cf31f...046 Jeg har ikke selv erfaring med Tervuren. Men de jeg kjenner som har hatt en har hatt problemer med nervøse hunder. Anonymous poster hash: 4046b...39a
Anonym bruker Skrevet 16. november 2015 #25 Skrevet 16. november 2015 Hvordan er boxeren som førstegangshund? Anonymous poster hash: 2f201...356
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå