Gå til innhold

Hadde du vært ok med at datteren din datet en muslim?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Min niese har nå begynt å date en muslimsk gutt. Foreldrene er helt ute av seg, og jeg liker det ikke selv. Gutten kommer fra en veldig troende familie, så disse er heller ikke begeistret. Niesen min er inneforstått med at hun må konvertere til islam om dette skal fungere på lang sikt, men jeg tror ikke helt at hun forstår hva hun begir seg inn på. "Skal bare være muslim på papiret" er det hun sier. Som om det er noe som heter det... Hun er 20 år, så forhåpentligvis er dette noe som varer i kort tid. Jeg er åpen for det meste, men at noen som står meg nærme ønsker å konvertere til en religion som ikke likestiller damer synes jeg er tragisk, og jeg tror ikke at hun forstår alvoret. 

Hva hadde dere gjort om det gjaldt din egen datter? (Jeg har en mye eldre bror - derav voksen niese, men antar at de fleste av dere best klarer å sette seg inn i situasjonen om det gjaldt deres datter..)

Anonymous poster hash: 79a45...a4d
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg hadde absolutt ikke vært ok med det. Men det er fordi jeg selv har vært sammen med en muslim og vet hvordan det utartet seg. Min egen erfaring i tillegg til alt annet man vet om mange muslimske menn og deres kvinnesyn gjør at jeg hadde hatt store problemer med å akseptere det, men det er tross alt jentas egen beslutning. Om hun ikke vil ta imot råd fra de rundt seg så må hun bare gjøre sin egen erfaring og evt lære av den dersom hun er uheldig. Det finnes helt sikkert flotte, snille, muslimske menn også - men de har ikke jeg møtt. 

Anonymous poster hash: 7c2db...f1d
Skrevet

Man må jo bare gi de muligheten til å finne ut av ting litt selv, iallefall når de er blitt 20 år gamle. Trenger ikke være dust, selv om han er muslim fra en veldig troende familie. Kjenner flere som har konvertert og de er ikke noe mer eller mindre undertrykt enn de som er sammen med ikke-muslimer. Å være troende betyr ikke at man står for alle de negative tingene folk tror har noe med Islam å gjøre.

Og nei, jeg er ikke muslim eller ikke sammen med en muslim, men vet at duster finner man i alle folkeslag, etnisiteter, religioner og livssyn.

Hadde det vært min datter, hadde jeg invitert gutten på middag og prøvd å bli litt bedre kjent med han. Hadde datinga pågått over tid, ville jeg invitert foreldrene hans på en kaffe. Man kan lære mye ved å tørre å bli kjent med nye mennesker.

Anonymous poster hash: bf10c...010
Skrevet

Nei, det hadde ikke vært ok.

Anonymous poster hash: 17c68...44a

Skrevet

Jeg hadde akseptert enhver mann som behandlet min datter med respekt og kjærlighet, uansett om han var muslim, jøde eller ateist.

Så lenge hun ikke skal endre hele sin livsstil mot sin vilje, så er det ok.

Anonymous poster hash: 4863f...6a6

Skrevet

Man må jo bare gi de muligheten til å finne ut av ting litt selv, iallefall når de er blitt 20 år gamle. Trenger ikke være dust, selv om han er muslim fra en veldig troende familie. Kjenner flere som har konvertert og de er ikke noe mer eller mindre undertrykt enn de som er sammen med ikke-muslimer. Å være troende betyr ikke at man står for alle de negative tingene folk tror har noe med Islam å gjøre.

Og nei, jeg er ikke muslim eller ikke sammen med en muslim, men vet at duster finner man i alle folkeslag, etnisiteter, religioner og livssyn.

Hadde det vært min datter, hadde jeg invitert gutten på middag og prøvd å bli litt bedre kjent med han. Hadde datinga pågått over tid, ville jeg invitert foreldrene hans på en kaffe. Man kan lære mye ved å tørre å bli kjent med nye mennesker.

De har møtt foreldrene, og det er sånn de vet at de er veldig i mot dette. De har en kandidat til han i hjemlandet - og mener selv at dette er bortkastet tid. Niesen min har ikke sagt noe om dette - men antar at hun har vært klar over dette hele veien. Gutten er hyggelig. Det jeg finner problematisk er at niesen min ikke er interessert i å konvertere til islam, og har egentlig ikke noe interesse for religionen. Men hun har fått beskjed om at sånn må det være om dette skal fungere. Og hun er villig til dette på sikt. Nå håper jeg selv at det aldri kommer så langt - men skjønner ikke hvorfor noen må konvertere til en annen religion for å være sammen. For meg viser det litt av galskapen i det hele. Religionen står i fokus, og ikke noe annet.

Skrevet

Helt ærlig nei desverre. Hadde du spurt meg for ti år siden ville svaret vært annerledes.

Anonymous poster hash: 7500e...c73

Skrevet

Nei dette hadde jeg overhodet ikke likt å jeg hadde vært utrolig skuffet og nervøs om hun fant seg en muslimsk mann og "måtte" konvertere. Jeg hadde nok gjort mitt for å sørget for at forholdet ikke varte på en måte som gjorde at hun ikke ble skyvd lenger i fra meg.

Anonymous poster hash: ebd6a...75e

Skrevet

De har møtt foreldrene, og det er sånn de vet at de er veldig i mot dette. De har en kandidat til han i hjemlandet - og mener selv at dette er bortkastet tid. Niesen min har ikke sagt noe om dette - men antar at hun har vært klar over dette hele veien. Gutten er hyggelig. Det jeg finner problematisk er at niesen min ikke er interessert i å konvertere til islam, og har egentlig ikke noe interesse for religionen. Men hun har fått beskjed om at sånn må det være om dette skal fungere. Og hun er villig til dette på sikt. Nå håper jeg selv at det aldri kommer så langt - men skjønner ikke hvorfor noen må konvertere til en annen religion for å være sammen. For meg viser det litt av galskapen i det hele. Religionen står i fokus, og ikke noe annet.

Akkurat hvorfor noen velger å konvertere, har ikke jeg noen grunnlag for å diskutere, da det er et privat valg man gjør. Men...jeg ser problemstillingen når familien er i mor forholdet så lenge hun ikke konverterer. 

Skrevet

Jeg hadde akseptert enhver mann som behandlet min datter med respekt og kjærlighet, uansett om han var muslim, jøde eller ateist.

Så lenge hun ikke skal endre hele sin livsstil mot sin vilje, så er det ok.

Anonymous poster hash: 4863f...6a6

Men utfordringen er jo at hun må endre livsstil. Man kan ikke konvertere til islam uten å følge de regler som gjelder - men jeg lurer på om hun gjør seg dummere enn hun er for å provosere og irritere meg og foreldrene. Per i dag ler hun av det og sier at hun ikke trenger å tenke på å fikse håret hver dag om hun konverterer og skal gå med hijab. Og hun har allerede nå sluttet å spise svin - av respekt for kjæresten som skal kysse henne.

Trøster meg med at hun er ung og at få er sammen med kjæresten de hadde når de var 20. Jeg som i utgangspunktet er veldig i mot arrangerte ekteskap håper nesten at det er redningen her. Fælt å si.

Skrevet

Så lenge gutten (driter i foreldrene) ikke var konservativ, men hadde noenlunde de samme holdninger og verdier som meg selv hadde dette vært problemfritt. Hadde vært verre med en konservativ kristen gutt en en liberal muslim...

Min fetter konverterte til Islam (på papiret) for å gifte seg med en muslimsk jente. De lever som alle oss andre. Feirer jul og diverse. En kolega har muslimsk kjæreste... Han er mer glad i jul enn hva hun er.

Skrevet

Det hadde vært krise.

Anonymous poster hash: 060b7...98e

Skrevet

Om han krever at hun skal konvertere, da er jo hans religion langt viktigere for ham enn det din niese er. Om hun ikke blir godtatt i familien uten å konvertere, da er hun null verdt som menneske for dem. Stempelet "muslim" er viktigere for dem.

Hadde det vært en muslim som så religion som en personlig sak, ikke en maktfaktor, da hadde det vært en helt annen sak.

Vil ikke denne unge mannen ha din niese uten at hun konverterer, da bør hun ikke gifte seg med ham eller få barn med ham.

Din niese vet nok ikke noe om hva hun begir seg inn på.

Anonymous poster hash: 729a8...732
Skrevet

Nei, absolutt ikke. Da hadde jeg heller flyttet.

Anonymous poster hash: 112ae...9e8
Skrevet

Noen som vet om det er mulig for han å konvertere vekk fra islam - eller blir han da utstøtt? Om hun skal konvertere til islam for at de skal kunne være sammen over tid - så må det vel også være mulig at han gir avkall på islam? Synes det er rart at hun må "bevise" at hun elsker han ved å konvertere - når han like gjerne kunne gjort det samme for henne. 

Skrevet

Overhode ikke greit

Anonymous poster hash: 7fc8e...8f6

Skrevet

Aldri i livet! Hadde satt himmel og jord i bevegelse! 

Anonymous poster hash: e99d2...726
Skrevet

Hadde det vært mine egne barn hadde jeg også flyttet. Men det hjelper ikke så mye når hun er 20 år og ikke bor hjemme... Hun er jo voksen. Men det skal sies at jeg har fått mye mer fornuft enn da jeg var 20 år... så det er jo enda håp.

Skrevet

Hva hjelper det om du flytter hvis din datter er 20 år? Tror du hun flytter sammen med deg?

Anonymous poster hash: 4f282...2e1

Skrevet

Hadde det vært mine egne barn hadde jeg også flyttet. Men det hjelper ikke så mye når hun er 20 år og ikke bor hjemme... Hun er jo voksen. Men det skal sies at jeg har fått mye mer fornuft enn da jeg var 20 år... så det er jo enda håp.

Ja, det sant. Mine barn er heldigvis yngre enda, så derfor svarte jeg som jeg gjorde.

Hadde et voksent barn gjort det samme så vet jeg helt ærlig ikke hva jeg hadde gjort. 

Skrevet

Fullstendig uaktuelt. 

Anonymous poster hash: fad6d...cc9
Skrevet

Nei, egentlig ikke. Ønsker at hun møter en som har samme livssyn og verdier i livet som oss, men hadde selvsagt støttet henne uansett så lenge han var snill og omtenksom og ikke hadde noen syke ideer.

Anonymous poster hash: 4e955...2f9

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og må innrømme at min første reaksjon var klump i magen og panikkfølelse.

Men så traff jeg gutten og oppdaget at han er en helt vanlig ung mann med god utdannelse, gode manerer og ikke minst, hodestups forelsket i min datter.

Da bestemte jeg meg for å se på han som det han er, nemlig han min datter valgte og elsker. Hva fremtiden vil bringe, vet ingen, men det er jo ingen tvil om at de ikke velger en enkel vei, noen av dem.

Her er det ikke snakk om konvertering, da, og hun er tatt godt imot i hans familie. Det ligger jo en vesentlig forskjell der.

Dere som svarer at det ikke er greit, og at dere ville gjort alt for å få en slutt på forholdet. Hvordan ser dere for dere at det skal skje, egentlig? Historien viser vel at det er dårlig taktikk å forby noen å være sammen.

Skrevet

Men er det noen av dere som har noen gode argumenter å komme med - som vi kan bruke videre? Selv synes jeg det er åpenlyst, men hun er 20 år og forelsket - og det virker som om det å konvertere er "no big deal". Mulig at det ikke er det. Men da ser jeg heller ikke behovet for å konvertere. Det er den delen jeg ikke forstår. Det blir jo uansett ikke aktuelt før de eventuelt bestemmer seg for å gifte seg, og jeg håper ikke at det kommer så langt.

Skrevet

Jeg er i samme situasjon, og må innrømme at min første reaksjon var klump i magen og panikkfølelse.

Men så traff jeg gutten og oppdaget at han er en helt vanlig ung mann med god utdannelse, gode manerer og ikke minst, hodestups forelsket i min datter.

Da bestemte jeg meg for å se på han som det han er, nemlig han min datter valgte og elsker. Hva fremtiden vil bringe, vet ingen, men det er jo ingen tvil om at de ikke velger en enkel vei, noen av dem.

Her er det ikke snakk om konvertering, da, og hun er tatt godt imot i hans familie. Det ligger jo en vesentlig forskjell der.

Dere som svarer at det ikke er greit, og at dere ville gjort alt for å få en slutt på forholdet. Hvordan ser dere for dere at det skal skje, egentlig? Historien viser vel at det er dårlig taktikk å forby noen å være sammen.

Gutten er hyggelig. Men foreldrene har en helt annen plan for han, men jeg vet ikke hvor mye de har å si på hva han foretar seg i livet.

Er glad for at datteren din ikke trenger å konvertere. Er det fordi han ikke er spesielt troende, eller er det fordi giftemål ikke er i planene? Forstod det sånn at hun måtte konvertere til islam om det ble aktuelt å gifte seg på sikt? Er jo veldig bra om han respekterer henne selv om hun ikke er muslim. Det blir noe helt annet - og det viser jo at han her litt mer integrert i den norske kulturen og respekterer den. Jeg hadde vært mer komfortabel med situasjonen hadde det ikke vært for at de allerede har begynt å snakke om konvertering, og at niesen min virker helt ok med dette - for hun tror ikke at det betyr noe for henne annet enn at hun står oppførst som muslim på papiret. Jeg og foreldrene hennes mener at det er litt naivt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...